Santa Cruz "Chameleon"

Santa Cruz "Chameleon"
Ok!
Jag har tidigare ägt en Raleigh M-800 och en Cannondale F600. Men jag vill inte lägga ut för mkt flis denna gången för jag tröttnat på att få mina hojjar stulna... Den lätta XC-körningen jag pratade om kommer naturligtvis övergå i hårdare tag när jag kommer in i det igen. Har varit utomlands i ett par år och har då inte kört 10 meter med en mtb... =\

Santa Cruz "Chameleon"
Chameleon är ju en ganska universal ram. Geometrin funkar både till tung XC, freeride, dirt osv. Jag var själv inne på att köpa en sådan ram men valde en billigare ram istället. Den har ju fått grymma recensioner och de flesta som kör med den verkar tycka att den funkar till det mesta, eller?

Finns det inte någon här som kör med den ramen eller?

Santa Cruz "Chameleon"
Jag har en Cruzer-kameleont! Det passar utmärkt till "okynnescykling" på stökiga stigar. Min har MXC gaffel och lite tyngre hjul (F519).

Lätt att lyfta upp framhjulet med. Kraftig bakram i fyrkantsprofil som håller för betydligt fetare drops än jag klarar av...

<http://w1.868.telia.com/~u86804966/Cruz.jpg>

Santa Cruz "Chameleon"
Endast ramen kostar ca 5-6kkr, inte hela cykeln. Så en komplett Chameleon är inte direkt en cykel för "lite flis"... ;-)

/Leo

Santa Cruz "Chameleon"
Jag kan scanna en recension av kameleonten i en engelsk blaska imorgon om intressen finns.

Santa Cruz "Chameleon"
Om man främst är inriktad mot "lättare XC" som kanske kommer övergå till något tyngre framöver så kan ju Chameleont ramen anses vara lite i grövsta laget. Gillar man däremot stökig terräng och hårda tag så är den nog ett säkrare kort än många lättare HT-ramar.

Santa Cruz "Chameleon"
Tjena,

kör XC på en Chameleon kan bara säga att jag är grymt nöjd. jag är dock ganska kort 170 så den låga ramen passar mig perfekt. Cykeln är väldigt följsam när det börjar bli lite mer teknisk åkning. Sen anser jag att det är bättre att skaffa en ram och delar som håller, så slipper man gråta när saker och ting går sönder när man är ute i skogen.

lundatok scanna gärna in recensionen, skulle vara kul att läsa den.:)

Santa Cruz "Chameleon"
AX3L sa:
Sambal Oelek sa:
Hur fungerar dessa dropouts? Ser ut som man kan finjustera kedjelängden? (t ex om man kör växelnav och inte vill ha någon kedjespännare)
https://www.jungleproducts.co.uk/shop/product/chameleon-7-dropouts/934/

Det är väl för att kunna justera kedjestagslängden för 27.5+ och 29? Lite som ett flip chip.

Inte bara längden utan även BB-drop så det blir (nästan) samma BB-höjd och gaffelvinkel trots (något) mindre bakhjul.

Tillbaka
Topp