Santa Cruz Nomad?

F.M.A

Medlem
Santa Cruz Nomad?
Hallå. Någon som har något att säga om Santa Cruz Nomad? Är den bra? Vad funkar den bäst till, går den att cykla annat än utför på? Har en Specialized Enduro nu men sugen på en ny ram.

Santa Cruz Nomad?
Den ska fungera till all slags åkning, både XC, AM, FR och DH. Den är väl bäst på AM/FR. Den går utmärkt att cykla uppför på. Nomad är en av de ramarna som är mest allround, som går att bygga till 13kg XC cykel eller 20kg DH släde. Bäst är den nog som sagt mittemellan, 15-17kg freeride kittad. Har själv en Santa Cruz Bullit, som fungerar till allt också, rätt så samma användningsområde alltså. Enda nackdelen med Nomad är att den har 16st kullager i baksvingen, som behöver bytas ut lite då och då. Kör man mycket kan det bli en gång per år i värsta fall.

/Leo

Santa Cruz Nomad?
En annan nackdel är att i och med att den ska funka till mycket så blir den inte bäst på nåt, lite som din enduro. Men det vet du säkert eftersom du tittar på den typen av hoj.

Santa Cruz Nomad?
Hej,
Jag kör en mitt-emellan-kittad Nomad med Marz 66 (med ETA).Mycket nöjd efter snart en hel säsong. Hade tidigare en SC VP-Free, men den var för krallig för skogen. Nomaden fungerar bra till det mesta, och ETA:n är guld värd i klättringarna. Senaste uppgraderingen med Stans No Tubes ger dessutom ett sjukt grep uppför med lågt tryck i däcken.
Enda nackdelen med Nomaden som jag kan komma på (förutom priset) är att jag slår i pedalerna lite väl ofta, men det kanske beror mer på mig än på hojjen. Vad det gäller alla lagren har jag ännu inget glapp efter många timmars körning, men det kommer nog förr eller senare...

Kolla in jämförande tester med Enduron på:

http://terrengsykkel.no

klicka på "tester" till vänster och seda på "Stisykkeltest 2006"

/håkan

Santa Cruz Nomad?
Tjena, tänkte väcka liv i den här tråden :)

Lite sugen på att införskaffa den nya Nomad och undrar om det är en lämplig kandidat. Bor i Åre så åker mycket i parken, mestadels blå & röda. Har idag en Revel rascal med lyrik 150 gaffel, svinrolig på blått och där det är lite tightare typ getrappet. Sen en Transition Spire som är den primära parkcykeln, den plöjer det mesta och grym på öppna stigar i hög fart. Däremot tycker jag de är lite väl flack och trög i tightare partier, har både luft och coil på den och det går ju att vara mycket med aktiv med luft för att pumpa, boosta etc. Skulle i vart fall vilja ha en cykel som plöjer lagom men är lite mer snärtig i tigtare partier så vad tror ni som har erfarenhet?

I en utopi skulle jag kunna sälja båda och ha ett extra hjulpar för stig, vilket för mig är jakt upp och rakt ner :P

Santa Cruz Nomad?
Tjena, tänkte väcka liv i den här tråden :)

Lite sugen på att införskaffa den nya Nomad och undrar om det är en lämplig kandidat. Bor i Åre så åker mycket i parken, mestadels blå & röda. Har idag en Revel rascal med lyrik 150 gaffel, svinrolig på blått och där det är lite tightare typ getrappet. Sen en Transition Spire som är den primära parkcykeln, den plöjer det mesta och grym på öppna stigar i hög fart. Däremot tycker jag de är lite väl flack och trög i tightare partier, har både luft och coil på den och det går ju att vara mycket med aktiv med luft för att pumpa, boosta etc. Skulle i vart fall vilja ha en cykel som plöjer lagom men är lite mer snärtig i tigtare partier så vad tror ni som har erfarenhet?

I en utopi skulle jag kunna sälja båda och ha ett extra hjulpar för stig, vilket för mig är jakt upp och rakt ner :P
Inte testat Nomad men kanske en Propain Tyee är ett alternativ? Billig ram och inte lika flack som Spire.

EDIT: Jag kör en Tyee med Car-z Z30G-Ultra 333 hjul och Nobby Nic soft. Riktigt rapp för 170/160 slag hoj.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp