Jag stod själv inför samma typ av val - dock mellan Canyon Al 6.9 och en Scale 940. Enda stora skillnaden var väl att Scalen hade en finare framgaffel från Fox - Reba på Canyon. Prismässigt var Canyon:en ca 4000 kr billigare, inkl frakt och rabatt hos min lokala handlare, så det blev en Canyon. Är mycket nöjd och leveransen tog endast en dryg vecka.
Funderade också på Canyon Al Slx 7.9 men förutom växlarna är väl Fox-gaffeln den enda stora skillnaden. Valde därför Al 6.9 då jag tyckte den var mer prisvärd - cykel, frakt och ett och annat tillbehör under 10k.
Du borde alltså få rätt mycket mer cykel för pengarna om du väljer Canyon, eftersom den Canyon du är ute efter är snäppet bättre än min. Fast det beror helt på hur bra pris din handlare har satt på Scotten - hur mycket?
Sen är det ju en stor fördel att ha sin handlare nära - känns tryggare (även om Canyon har bra support här i Sverige).
Storleksmässigt är jag 180 - storlek L på Canyon funkar alldeles utmärkt. Tror även L är mest optimalt för dig (182 cm), men Canyon har en ramstorleksguide på sin hemsida där du kan kolla upp det hela.