SCF får kritik av sina egna

Hmm. Pölder skriver "Låt Cykel Sverige få tag på oss, låt de få kritisera o komma med synpunkter på vårt arbete...men då får vi för tusan våga stå upp för vad vi gör o skriva om det så att alla kan nå oss med synpunkter positivt o negativt!"

Jag har inte fått det bevisat att Tony själv lever upp till detta han skriver, men han kanske till slut har vaknat, och det är väl inte en dag för tidigt. Vi får hoppas det och att det blir läge för förändringar.

Är det verkligen ordförande som skriver? Det låter ju som en fjortis med sedvanlig tangentbords tourettes. Några lösryckta citat:

På tapeten nu (väldigt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetttttt)…

Återigen gubbs (mm det är bara ”gamla gubbar som är på om detta ;-))…menar ni att denna motion som kom 2009 inte skall träda i kraft förrän 2012????...skall vi dra det en gång till på årsmötet?????????????????????????????

Är det så vi vill leva? ??????????????????????????????????????????

Snyggt bruk av MSN-språk på en officiell kommunikationskanal för SCF!

Senast redigerad av en moderator:
Rippa: Pölder är inte ordförande. Sist jag såg honom irl så verkade han mer normal än han skriver på bloggen iaf, som tur är. Jobbigt språk är det verkligen

Vad säger karln?! Att det går att arrangera finfina säkra lopp utan takluckekommissarier som startat dagen med gratis hotellfrukost?

He said jehova! Kill him!

Asså vaaaaaaaaaad? Tror jag döööör. Menar han verkligen det där. Låter som POC Lr???????????
Orka skriva. Måte tagga till gymet grabs.

Puzz å kjamiz!

Jisses, är det verkligen en vuxen människa som skriver där? T o m vardagsspråket på happy är bättre än det där :)!

Men språket kanske inte är av så stor betydelse... det viktigaste är väl att det blir debatt och att förbundet någon gång vågar ta efter tex Danmark där tävlingarna är enkla att arrangera, massvis med cyklister deltar och alla är nöjda o glada

CKX skrev:
-------------------------------------------------------
> Men språket kanske inte är av så stor
> betydelse... det viktigaste är väl att det blir
> debatt och att förbundet någon gång vågar ta
> efter tex Danmark där tävlingarna är enkla att
> arrangera, massvis med cyklister deltar och alla
> är nöjda o glada

Hur man kommunicerar är väl ändå av största vikt om man vill skapa förändring och/eller opinion. Har man inte förstått detta så kanske man inte ska ägna sig åt just det.

Det gick faktiskt knappt att begripa vare sig det faktiska budskapet eller ens andemeningen.

CKX skrev:
> är nöjda o glada

Jo, vi får vara glada över att de insett att saker går att göra annorlunda, men i typiskt politikermanér så undviker han ju (om än inte så smidigt som de flesta politiker) att skriva hur han tänkt sig att denna förändring ska gå till.

CKX skrev:
> är nöjda o glada

och ta till åt folket som i Norge :)

Får inte ihop det här, är det Pölders barn som har skrivit i pappas namn eller försöker han framstå som "ungdomlig" ? Det är så mycket fettext och utropstecken att jag inte ens orkar läsa vad han skriver :-/ T

Little Stereo skrev:
> Får inte ihop det här, är det Pölders barn som
> har skrivit i pappas namn eller försöker han
> framstå som "ungdomlig" ? Det är så mycket
> fettext och utropstecken att jag inte ens orkar
> läsa vad han skriver :-/ T

Det finns en diskussion om det efter något äldre inlägg där en eller om det var flera som klagade på hans språk.

I Pölders värld kan man skriva hur som helst på en blogg. Han är väl medveten om att många tycker att det ser oseriöst ut, men verkar inte direkt bry sig om det, utan tycker att om man har svårt att läsa får man väl låta bli.

Fast det är väl mest han själv och den organisation han representerar som får lida eftersom det ser sanslöst oseriöst ut.

Rippa skrev:
> Hur man kommunicerar är väl ändå av största
> vikt om man vill skapa förändring och/eller
> opinion. Har man inte förstått detta så kanske
> man inte ska ägna sig åt just det.
>
> Det gick faktiskt knappt att begripa vare sig det
> faktiska budskapet eller ens andemeningen.

Det viktigaste är att man har en blogg. Det är inte så viktigt att skriva något vettigt på den.
Tycker jag.

Little Stereo skrev:
> Får inte ihop det här, är det Pölders barn som
> har skrivit i pappas namn eller försöker han
> framstå som "ungdomlig" ? Det är så mycket
> fettext och utropstecken att jag inte ens orkar
> läsa vad han skriver :-/ T

+1

Svårt att förstå? Kom igen, visst, inte vidare vackert eller sofistikerat direkt, men förstå gick ju, eller är det ni som är tröga?

Kan bara säga att det vore så bra om det rörde sig framåt. En snubbe som jag, noll ambitioner att vinna eller något sådant, cyklar för att det är kul. Jag tävlade, ja tävlade, en gång i veckan när jag bodde i Melbourne. Det var hur enkelt som helst, jag dök upp, pyntade 5 eller var det 10 dollar, sen cyklade jag ett crit på en backig rundslinga, höll på att spy varje gång, vann aldrig, men hade rejält kul. Jag var Inte med i någon klubb eller förbund, det blev lite dyrare att vara med, men inte alltför illa.

Proffsen dök upp på ett visst ställe utanför melbourne på söndagmornar under deras "off season", sen var det bara att hänga på, 45 blås på platten, McEwen och något proffs till drar. Drar och drar, de sitter med händera uppe på styret och pladdrar. Tappa en halv meter på rullen så var man eller i alla fall jag, helt rökt, bara att vända hem. :)

Cykling i Sverige är verkligen så jäkla krånglig och jag förstår verkligen att den inte är poppis.
Vi har väl ändå de bästa svenska generationen tävlingscyklister nu, os och vm medaljer, men inte börjar folk cykla ändå. Pendla och bete sig som ett as i stockholm, det verkar locka tyvärr.

Største forskel mellem Danmark og Sverige er at i Danmark er cykling en "folkesport" identisk med forbold.

Men det kunne være cool hvis det også blev mere popis at cykle i Sverige ;o)

Läste de tre senaste inläggen på bloggen och jag förstod inte om det var Pölder som skrev eller någon annan? Förstod inte heller riktigt vad han ville säga, i ena inlägget ville han väl att styrelsen skulle få jobba ostört utan att kritiseras. I nästa inlägget vill han ha öppenhet och att styrelsen skall ta emot även negativ kritik?

Nej, jag ger upp. Landsvägsfolk är knäppa.

en annan sak som gör det lite lättare att cykla i danmark är ju att det finns tävlingar alla helger och på 90% av dessa krävs det ingen licens eller klubbtillhörighet

det e bara dyka upp betala en hundring och sedan cykla o ha kul.... detta gör att sporten växer till skillnad från sverige där alla ska ha licens och klubbtillhörighet och sedan har man 10 olika klasser att välja mellan som startar olika tider..... att det sedan är en hand full startande i varjeklass verkar ingen regera på mer än att man säger att det var fler tävlande förr men ingen verkar tänka tanken att det e dags att ändra något... trots år efter år med nedåtgående trend.

i Danmark har man haft chip i många år vilket gör att alla kan starta samtidigt 500 pers som har kul:-) arrangören får enkelt allas tider, det finns inte massa krav på cykeltvättar, omklädningsrum o dyl utan en snitslad bana och ett tidtagningssystem så är saken klar:-)

Mvh glad skåning som tävlar i danmark:-)

Pölder har skrivit så i många år. Läs hans längdskidkataloger tex (www.polder.se)
Ren njutning att läsa Tonys beskrivningar av en riktigt top-of-the-line-skida.. "Fischer RCS carbonlite är kingarnas kingkingking!"

Ser med stor glädje att en gammal klubbkompis har blivit del av Motionskommittén - Suzanne Gadd. Mycket bra val! Hon är superduktig!

Jag undrar verkligen om det är avgiften för Licens och tvång av medlemsskap som är orsaken till bristen på tävlingscyklister. Alla andra sporter har ju liknande system. Kollar man på Norges motsvarighet så har dom ett liknande system fast 10ggr dyrare såklart. Det för mig obegripliga är att de av någon mystisk anledning har 10ggr fler licensierade cyklister också. SCF,s styrelse kanske skulle åka på studiebesök till våra hurtiga grannar i vest.

Det är väl hela systemet sammantaget. Licenser och klubbmedlemskap är en del av all byråkrati som gör tävlingarna onödigt avancerade.

H. skrev:
> Det är väl hela systemet sammantaget. Licenser
> och klubbmedlemskap är en del av all byråkrati
> som gör tävlingarna onödigt avancerade.

Som nybörjare kan jag bara hålla med. Det är en hel värld att lära sig/förstå för att bara ställa upp i tävling. Nånting som också är hemskt dåligt är hur dåligt planerat informationen visas på hemsidan, utan happy hade jag aldrig förstått hur saker ligger till.

Gör allt enklare, ta in nytt blod som vet vad internet är och hur en hemsida ska se ut och vilken information som folket behöver ha. Anställ sedan en firma som hjälper till att bygga hemsidan och hålla den uppdaterad. Sätt en kunnig person som informationsansvarig och uppdatera ofta, kontinuerligt.

Renodla klasser, licenser, klubbar. Gör det enkelt att ställa upp i tävlingar, ha alltid med motionsklasser dock så ALLA har möjlighet till varje tävling, polare som "typ aldrig cyklat" förut ska kunna prova på utan problem. Varför ska man ha licens och klubb ifall man bara kör ett par fåtal tävlingar om året, varför ska man behöva köra motionsklass när man känner sig vältränad men inte har klubb? Lås klubbtillhörighet till SM eller CUP-tävlingar endast kanske?

Man behöver även göra mycket mer PR för sporten än som görs idag, både lvg, cx, xc, downhill etc. Man behöver få folk att förstå skillnaderna för att de ska bli intresserade. Folk jag pratat med angående att jag börjat cykla känner bara till vätternrundan, tour de france och om man har tur även giro 'd italia(jag själv hade bara hört namnet för ett år sen). Vättern är en motionstävling och de övriga ligger ganska långt bort från den vanliga cyklisten. Alla tre är även lvg-tävlingar och ingen är mtb. När jag berättar för vänner och bekanta att jag börjat cykla MTB så tror folk att jag cyklar downhill, ingen förstår riktigt att man faktiskt cyklar i skogen. Och när man säger att man cyklar i skogen, då tänker sig folk grusvägarna som går här och var i skogen. När man går djupare och säger att man bara cyklar på stigar och spår gjorda för cykling, på stenar, hällar och annan svår terräng, då får folk en lite bättre bild men dom kan fortfarande inte föreställa sig hur det faktiskt är. Dom behöver helt enkelt få se mer PR om sporten, hur banorna faktiskt ser ut etc.

Hur ska folk kunna bli intresserade av sporten när ingen känner till vad det är? Hockey, fotboll, tennis etc, allt det där har småungarna sett på TV innan dom blir intresserade av att prova på, alternativt har deras föräldrar full koll på sporten och anmäler sina barn. Om varken ungarna eller föräldrarna vet vad mountainbike faktiskt handlar om så är det osannolikt att dom sätter sina ungar i den sporten när fotbollen, hockey etc finns tillgängligt.

Jag skulle tro att Roberto Vacchi och Anders Adamson står för den största rekryteringen inom cykelsporten i Sverige. Tror ni det är Patrik Ekwall och Chris Härenstam som får kidsen att börja spela fotboll?

STIZZE skrev:

> Hur ska folk kunna bli intresserade av sporten
> när ingen känner till vad det är? Hockey,
> fotboll, tennis etc, allt det där har småungarna
> sett på TV innan dom blir intresserade av att
> prova på, alternativt har deras föräldrar full
> koll på sporten och anmäler sina barn. Om varken
> ungarna eller föräldrarna vet vad mountainbike
> faktiskt handlar om så är det osannolikt att dom
> sätter sina ungar i den sporten när fotbollen,
> hockey etc finns tillgängligt.

Ha ha... välkommen till verkligheten. Du har valt en hobby/sport som saknar kultur och djupare tradition i det här landet. Inget konstigt med det egentligen. Men se det så här istället. Fotboll och hockey är roligast när man spelar matcher och "tävlar". Att trampa fram på en skogsstig kräver inget tävlingsmoment för att det ska vara minst lika roligt. Det blir alltid svårt att jämföra "livstilssporter" och tävlingssporter rakt av.

Och trots att tävlingscykling, speciellt mtb, är en marginell sport i sverige har utbudet aldrig varit så stort på bra material och utrustning som nu. Så egentligen gör det inte så mycket. Fast jag förstår att det måste kännas lite surt att elitsatsa i en sport där endast en handfull konkurrenter dyker upp på tävlingarna. Måste kännas rätt miserabelt.

Men tillbaka till topic igen. De exempel från Australien och Danmark som Stervelo och trådskaparen tar upp visar ju att det är fullt möjligt att sänka insteget till tävlande. Något som SCF sannerligen inte lyckats med - och i den frågan lär taffligt skrivna bloggar knappast hjälpa heller.

Är man uppvuxen med Pölderkatalogen så känner man så klart igen språket. Tony skriver ju något "speciellt" men om han är med och förbättrar saker så det blir smidigare att anordna och delta i tävlingar kan i alla fall jag stå ut med "kingarnas kingkingking-"uttryck ;). Viktigaste är väl ändå att det blir resultat?

Det som är lite komiskt är ju att när man är ute på tävlingar/träningar o snackar med andra cyklister så anser minst 95% att man borde.

*Införa typ A,B,C klass på lvg med poänguppflyttningar

*Att man ska ha samma nummerlapp hela säsongen.

*Inför någon typ av enklare tävlingar där det inte krävs licens eller klubbtillhörighet för att locka nya till sporten.

*köpa in chipsystem

*ha lite färre klasser i MTB och även testa danska modellen där alla kör 60min och flest varv vinner, med detta koncept får alla cykla lika länge och gå i mål samtidigt fast med olika antal varv körde, funkar grymt bra.

Jag brukar säga att kan man få 22.000 cyklister att cykla runt en sjö så finns det cyklister och anledningen till att dom inte deltar i klubbar och tävlingar beror på att vi erbjuder fel produkt...

Tyvärr är 95% av beslutsfattarna i denna sport långt ifrån verkligenheten och snittålderna i SCF styrelse är väl en bit över 50 och i skånes CF är den väl närmare 70.... många av dessa verkar sitta på sina poster för sin egen status skull och har inte en aning om hur snacket går ute på tävlingar eller vilken inriktning cyklisterna vill ha på svenskcykel..... tyvärr är det väl även så att i många klubbar sitter gubbarna på styrelseposter och åker upp till SCF årsmötet och väljer in sina jämngamla kollegor....

Jag deltog i projekt svensk cykel och hade stora förhoppningar på detta projekt men efterhand så tycker jag det har tyvärr har runnit ut i sanden... inte mycket info om vad som är på gång i kombination med att det är interna träffar där man jobbar själva med projketet 4-5st med snittålder 60+.... seriöst är det dessa som ska välja inriktning på det 'nya'svenskcykel?? dessa människor har varit med och sett på när sporten blivit mindre o mindre år efter år utan att höja på ögonbrynen..... när man sedan väljer Falum (centralt för alla)som plats för sista mötet i projektet så är det spiken i kistan... inte en chans att jag tillbringar 18 timmar i bil för att sitta på möte 8 timmar...

Ja ibland får man vara lite bitter....... även som hyfsat ung haha. Har vi tur får vi ett Dustcup i skåne 2011 med chipsysten och utan licenstvång:-)

CKX skrev:
> Jag brukar säga att kan man få 22.000 cyklister
> att cykla runt en sjö så finns det cyklister och
> anledningen till att dom inte deltar i klubbar och
> tävlingar beror på att vi erbjuder fel
> produkt...
>

+1

+1 till CKX

Det är inte brist på cyklister i Sverige på något vis. I synnerhet inte om man väger in de förutsättningar som gäller för cykling i det här landet.

Rent konkret så har vi alltså:

- 20'++ startande i VR
- 4'+ startande i CV andra året det arrangeras
- Vi har flertalet cyklister på internationell nivå på både dam och herrsida. Både inom LVG och MTB.
- I Kadens har jag kunnat läsa om hur cykelbranschen är skitnöjda för de säljer cyklar som aldrig förr.
- Jag har nog inte stött på mer en handfull tillfällen under säsongen då jag inte mött andra cyklister ute på vägarna när jag varit ute.

Så att systemet med licenser och klubbtillhörighet skulle hindra oss från att få fram duktiga cyklister känns som ett svagt argument.

Men en amatöranlys säger mig att många som börjar cykla börjar sent i livet av olika saker. Gissningsvis av ekonomiska och andra intressen. Börjar man sen har man nog släppt tanken på en internationell tävlingskarriär och i många fall även på en nationell karriär. Dom duktiga cyklisterna är dom som börjar som barn/ungdom gissar jag.

Det i sig gör att formen av en "tävling" inte är så intressant för det stora flertalet. Kanske 80% eller mer utav VR:s deltagare skiter i vilken placering de hamnar på i resultatlistan. De är intresserade av att genomföra det, att slå sin egen målsättning och det närmaste i tävlingstanke de har är möjligen att slå polaren som de startade med. Detsamma gäller antagligen de som ägnar sig åt långloppen inom MTB. Downhill och XC ser nog lite annorlunda ut men de lockar främst inte motionärer tror jag. Lika lite som bancykling typ. Dessa deltagare är med andra ord inte särskilt intresserade av att delta i renodlade tävlingar. Jag skulle gissa att det var fler uppsalabor som deltog i VR än det var deltagare i det där loppet som snurrade runt slottet i Uppsala. Fel produkt om man vill locka dessa cyklister.

Så får man inte cyklister till loppen så beror det nog på som CKX säger, man erbjuder fel produkt vid fel tillfälle.

Det jag tycker man ser är folk som vill "tävla" fast på motionärens villkor. Dvs man vill slippa betala licens och klubbmedlemskap. Samtidigt som uppenbarligen vissa tycker att SCF ska anställa folk och lägga ut hemsidan på en firma. Dom slantarna ska in dom med.

Sen är jag rätt övertygad om att SCF inte gör alla rätt och är lite bakåt. Jag har sett liknade strukturer i idrotter som är betydligt mindre än cykling. Där idrotten i stort sett försvunnit som resultat, men dit tror jag inte cykling är på väg faktiskt.

Jag skulle nog titta rätt mycket på löpsporten och jämföra med hur de har jobbat. Halv- och helmarorna verkar poppis. Men jag undrar hur många av de deltagarna som är tävlande egentligen och inte är motionärer.

Bristen på riktiga tävlande ligger nog mer i hur förbund och klubbar jobbar med rekrytering. I likhet med de allra flesta andra föreningar och idrotter. Inte ens fotbollsklubbarna kan sitta på arslet och tro att kidsen ska komma springande och vilja vara med. Möjligen i mindre samhällen där det bara finns en förening kan det funka.

/Fredrik

Stervelo skrev:
> Svårt att förstå? Kom igen, visst, inte vidare
> vackert eller sofistikerat direkt, men förstå
> gick ju, eller är det ni som är tröga?

+1 på det. Och ja jösssssssssses vad vissa skjuter brevid målet. Huvudsak och bisak. Fundera på den ett tag.

Helt klart är det så att den som förfram en idemed ett för situationen väl fungerande språk har en betydligt bättre förutsättning till framgång än den som inte gör det. Lite som att talal latin med e lärda och med bönner på bönners vis.

Detta är en blog och inget annat, vad jag kan se. Och för övrigt så ser det ut som om dom mest skjuter sig själva i foten på SCF, enligt mig.

Vad Pölder skriver är något av en frisk fläkt för fasen, hyfsar han till kommunikationen så kan det ju bli nåt av det här. Jag skulle kunna tänka mig att "snabbtävla" så som t ex stervolo skriver om, har ingen lust att gå med i klubb och mecka för att motionstävla i xc. Lite lustigt dock att han inte tänker på att han gör det mkt svårare för sig med fjortisspråket.

g*mbler skrev:
> Vad Pölder skriver är något av en frisk fläkt
> för fasen, hyfsar han till kommunikationen så
> kan det ju bli nåt av det här. Jag skulle kunna
> tänka mig att "snabbtävla" så som t ex stervolo
> skriver om, har ingen lust att gå med i klubb och
> mecka för att motionstävla i xc. Lite lustigt
> dock att han inte tänker på att han gör det mkt
> svårare för sig med fjortisspråket.

Fast Pölder är väl emot att man ska få motionstävla utan licens? Men det kanske inte riktigt framgick eftersom man knappt förstår vad karln skriver.

Jag orkar knappt bry mig om vad han menar, men tyvärr är det väl så att han vill ha licens. Det jag gillar är att det kommer lite öppen kritik i bonne-sverige där man helst inte ska ifrågasätta utan knyta näven i fickan istället. Bjuder man in till diskussion som jag upplever att pölder gör så kan det bli ändringar, så att det kan bli en cykelkultur i sverige mer som i danmark.

CKX skrev:
> Det som är lite komiskt är ju att när man är
> ute på tävlingar/träningar o snackar med andra
> cyklister så anser minst 95% att man borde.
>
> *Införa typ A,B,C klass på lvg med
> poänguppflyttningar
>
> *Att man ska ha samma nummerlapp hela säsongen.
>
> *Inför någon typ av enklare tävlingar där det
> inte krävs licens eller klubbtillhörighet för
> att locka nya till sporten.
>
> *köpa in chipsystem
>
> *ha lite färre klasser i MTB och även testa
> danska modellen där alla kör 60min och flest
> varv vinner, med detta koncept får alla cykla
> lika länge och gå i mål samtidigt fast med
> olika antal varv körde, funkar grymt bra.
>
> Jag brukar säga att kan man få 22.000 cyklister
> att cykla runt en sjö så finns det cyklister och
> anledningen till att dom inte deltar i klubbar och
> tävlingar beror på att vi erbjuder fel
> produkt...
>
> Tyvärr är 95% av beslutsfattarna i denna sport
> långt ifrån verkligenheten och snittålderna i
> SCF styrelse är väl en bit över 50 och i
> skånes CF är den väl närmare 70.... många av
> dessa verkar sitta på sina poster för sin egen
> status skull och har inte en aning om hur snacket
> går ute på tävlingar eller vilken inriktning
> cyklisterna vill ha på svenskcykel..... tyvärr
> är det väl även så att i många klubbar sitter
> gubbarna på styrelseposter och åker upp till SCF
> årsmötet och väljer in sina jämngamla
> kollegor....
>
> Jag deltog i projekt svensk cykel och hade stora
> förhoppningar på detta projekt men efterhand så
> tycker jag det har tyvärr har runnit ut i
> sanden... inte mycket info om vad som är på
> gång i kombination med att det är interna
> träffar där man jobbar själva med projketet
> 4-5st med snittålder 60+.... seriöst är det
> dessa som ska välja inriktning på det
> 'nya'svenskcykel?? dessa människor har varit med
> och sett på när sporten blivit mindre o mindre
> år efter år utan att höja på ögonbrynen.....
> när man sedan väljer Falum (centralt för
> alla)som plats för sista mötet i projektet så
> är det spiken i kistan... inte en chans att jag
> tillbringar 18 timmar i bil för att sitta på
> möte 8 timmar...
>
> Ja ibland får man vara lite bitter....... även
> som hyfsat ung haha. Har vi tur får vi ett
> Dustcup i skåne 2011 med chipsysten och utan
> licenstvång:-)

Mycket bra skrivet. Jag håller med dig på samtliga punkter.

Tillbaka
Topp