SCF förbjuder knickers på tävling...

Inom vilken annan sport tror ni att det är helt valfritt vilka kläder man har på sig enligt regelboken? Jag försvarar det inte, men många här verkar sakna lite perspektiv på hur idrotten är organiserad inte bara i Sverige utan i hela världen.

Men bara för att saker är fel på i andra idrotter behöver man ju inte göra fel även inom cykel?

Väldigt många regler, nästan alla, bygger på att det var bättre förr och ju förr desto bättre. Att senila gamla gubbjävlar sitter i förbundsstyrelserna tycker jag inte vanliga utövare ska behöva lida av.

Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> jag
> tror ungefär 95% av er i den här tråden skulle
> behöva vara med i matchen några år och samla
> lite intryck och erfarenheter innan ni diskuterar.
> Nivån och kunskapen just allmänt är så låg
> just nu att det inte ens är lönt att kommentera
> alla synpunkter och åsikter. tyvärr.

Hoho

geologen skrev:
> Micke, förklara gärna varför man behöver
> reglera längden på byxbenen? Estetiska skäl är
> regler för reglers skull och inte godtagbara.
> Verkliga skäl ska det vara. Varsågod!
>

jag har förståelse att klädkoden är en del i bevarandet av idrottens särart. jag ser personligen för egen del att regeln är en regel som existerar i systemet och det är en smal sak för mig att anpassa mig till den. ingen stor sak mao. jag bryr mig inte särskillt mycket om jag ska vara ärlig. Jag har brutit mängder av gånger mot klädreglerna och det tillhör saken att förstå att regler inte är fullt så rigida som de verkar.

> Förklara gärna också hur några års erfarenhet
> inom tävlingscykling skulle få folk att ändra
> åsikt i frågan om långa tajts vs
> kortbyxor+benvärmare. Det svaret ser jag
> VERKLIGEN fram emot! :D

nu tar du upp någonting utanför ämnet.

geologen skrev:
> Men bara för att saker är fel på i andra
> idrotter behöver man ju inte göra fel även inom
> cykel?
>
> Väldigt många regler, nästan alla, bygger på
> att det var bättre förr och ju förr desto
> bättre. Att senila gamla gubbjävlar sitter i
> förbundsstyrelserna tycker jag inte vanliga
> utövare ska behöva lida av.

Sant, men hur tror du att Svenska förbundet skall kunna påverka internationella om de inte kan följa de regler som internationella sätter upp? Vet du varför den här regeln har tillkommit?

Som exempel från en annan sport så har fotbollen åtminstone haft en regel (jag lade av med fotboll för 10 år sedan så det kan ha hänt mycket) som säger att tröjan måste vara instoppad innanför byxorna. Ishockeyn är tvärtom, där får inte tröjan vara instoppad i byxorna. Regeln finns, man kan ha synpunkter på det och om man har det skall man lobba för att regeln ändras. Enklaste sättet är nog att komma så nära förbundet som möjligt.

Hihi, jag läste just regeltexten om byxbenslängd igen, och så som den är formulerad så är det fullt tillåtet med långa byxor, så länge man också har de kortbyxor som regeln föreskriver...

Håller med.
Ja det här är ju HappyMTB. I klubben har de aktiva som tävlar inga problem med SCF och reglerna.
Det förefaller mer vara en pseudofråga bland till större delen icketävlande här på forumet.

fredrikw skrev:
> Inom vilken annan sport tror ni att det är helt
> valfritt vilka kläder man har på sig enligt
> regelboken? Jag försvarar det inte, men många
> här verkar sakna lite perspektiv på hur idrotten
> är organiserad inte bara i Sverige utan i hela
> världen.

Ja kan man tänka sig; så här skrev fredrikw på sidan 1 den 7/5
"Angående byxkravet så är det samma sak som står i UCI:s regelverk, och det reglerar ju bara byxan och inte förstärkningsplagg (som man får ha på sig enligt reglerna om vädret kräver det). Idiotisk regel ändå, men vi behöver ju inte överdriva konsekvenserna bara för det :) "

geologen skrev:
> Hihi, jag läste just regeltexten om byxbenslängd
> igen, och så som den är formulerad så är det
> fullt tillåtet med långa byxor, så länge man
> också har de kortbyxor som regeln föreskriver...

Senast redigerad av en moderator:
Den stora frågan är om XC går ut på att ta sig fortast möjligt i mål på ett säkert sätt eller göra det iklädd något som SCFs styrelse anser ser propert ut?

Om någon dyker upp i baggyshorts och hawaii-skjorta och kör skiten ur allihopa, ska han då bli diskad för att han hade felaktiga kläder på sig?

Eller någon som kommer i ett DH-ställ med långa ben och säger att det är för "ökat skydd". Ska han också bli diskad och tvingad att ta på sig ett par korta shorts?

Motsägelserna mellan disciplinerna är ju fantastiska. I DH måste vi ha långärmat, tror det är med motiveringen att det skyddar bättre. I XC måste man ha korta ben på byxorna (helt utan anledning).

H. skrev:
> Den stora frågan är om XC går ut på att ta sig
> fortast möjligt i mål på ett säkert sätt
> eller göra det iklädd något som SCFs styrelse
> anser ser propert ut?
>
> Om någon dyker upp i baggyshorts och
> hawaii-skjorta och kör skiten ur allihopa, ska
> han då bli diskad för att han hade felaktiga
> kläder på sig?

På ungefär samma sätt som att en person med tajta kläder och utan skärm på DH-hjälmen blir diskad/inte får ställa upp i en DH-tävling. Där var det väl UCI som stod för byråkratin.

Men det var väl nån DH-kändis som tyckte att det var viktigare hur man såg ut än att det gick snabbt?

Det är alltid viktigare att man ser bra ut än att det går snabbt!
Synd att ACP är så tråkiga med sina brevetregler. Den enda klädregeln jag kommer på är om reflexvästen :-)

tillmann skrev:
> Det är alltid viktigare att man ser bra ut än
> att det går snabbt!
> Synd att ACP är så tråkiga med sina
> brevetregler. Den enda klädregeln jag kommer på
> är om reflexvästen :-)

Vi kan väl gå ihop och lobba för lite ändringar?

tillmann skrev:
> brevetregler. Den enda klädregeln jag kommer på är om reflexvästen :-)

App, app, nu glömde du regeln om riktigt tunna nästan genomskinliga cykelbyxor!

tillmann skrev:
> Synd att ACP är så tråkiga med sina
> brevetregler. Den enda klädregeln jag kommer på
> är om reflexvästen :-)

För PBP aspiranter kan det vara bra att känna till Artikel 6, "Professional cycling team jerseys are prohibited.". Vad jag vet finns det inte motsvarande förbud i brevetreglerna, fast jag är nybörjare förstås.

Vad jag vet så står det i TR1.3.033: Vid landsvägs- och MTB-tävlingar kan överdragskläder och regnkläder vara väsentliga beroende på vädret. Vid sådana förhållanden skall använda klädesplagg vara klart anpassade att skydda cyklisten från dåligt väder. Bedömningar görs av tävlingsjuryn.
Under cirka 20 år som jag varit med på MTB-tävlingar hat jag aldrig upplvet att någon har blivit nekad start på grund av skyddande klädsel t.ex knickers eller regnjacka ej genomskinlig.

geologen skrev:
> Att senila gamla gubbjävlar sitter i
> förbundsstyrelserna tycker jag inte vanliga
> utövare ska behöva lida av.

http://iof1.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=2503
Av dessa är Bosse äldst, han gick nyligen i pension, men senil är han då definitivt inte.
Därefter torde det vara Ulf som fyllde 60 nyligen, men inte heller han är senil så vitt jag känner honom.
Tony är strax under 50, och Thomas under 45.
Så Rasmus, vilka senila gubbjävlar syfter du på?

Fikasvettot skrev:
> På ungefär samma sätt som att en person med
> tajta kläder och utan skärm på DH-hjälmen blir
> diskad/inte får ställa upp i en DH-tävling.
> Där var det väl UCI som stod för byråkratin.
>
> Men det var väl nån DH-kändis som tyckte att
> det var viktigare hur man såg ut än att det gick
> snabbt?

Det är två viktiga skillnader, men överlag håller jag med dig, regler om hur man ser ut är mest fånigt...
Nummer 1: Skinsuits ger i princip inget skydd alls, särskilt inte som många dessutom valde att ta bort allt vad skydd hette i samband med klädvalet.
Nummer 2: En skinsuit dig eventuellt snabbare (detta har diskuterats en massa redan, så vi skippar det och nöjer oss med att säga att det i teorin gör dig snabbare).

Jämför vi detta med xc-reglerna ser vi att de regler de infört där (vad gäller byxor) både gör åkarna "snabbare" (mindre kläder) och skyddar sämre (mindre kläder).

Men som jag sagt så många gånger tidigare, SCF styrs uppenbarligen av ett gäng idioter och alla vet att det inte går att argumentera med idioter, så varför ens försöka ge sig på dem.

Man är förvånad, men ändå glad att SCF hjälper mig med ursäkter till att inte delta i tävling.
Det låter som man försöker få upp statusen till att jämföras med golf för där finns klädselregler.
Men jag tror faktiskt att man får ha knickers i golf.....undra vad reglerna säger om kilt?

Är det bara jag som tycker det är underbart med en 4-sidors tråd där det gnälls om något som reglerar respekt för sporten när det normalt sett är 14 sidors trådar om att man måste raka benen? :D

Kan det vara så att vid tävlingar på lägre nivå så ses reglerna mer som riktlinjer än huggna i sten, jag har upplevt att det är så i andra sporter.

RN skrev:
> Kan det vara så att vid tävlingar på lägre
> nivå så ses reglerna mer som riktlinjer än
> huggna i sten, jag har upplevt att det är så i
> andra sporter.

Men om det ändå är så de facto så är det oförsvarligt att inte även är så de jure!
Det betyder annars att den som är nytillkommen i sporten tror att reglerna är väldigt strikta och kanske följer dem till sin egen nackdel, när de mer erfarna struntar i regler som ändå aldrig kollas och får fördelar av det i tävlingen. Därför är det viktigt att regler följs/kollas men också att reglerna är logiska och tydliga. Estetiska regler fyller ingen praktisk funktion och bör skrotas. De har ingen plats i nån form av seriös verksamhet.

En massa regler som sen inte kontrolleras eller följs? Låter nästan som EU:s regler för medlemsländernas budgetunderskott.

Det där med att estetiska regler inte fyller någon funktion är inte sant. Om du nu tävlar borde du ju veta att man gärna håller koll på andra cyklister, vilka lag kom med i utbrytningen osv., och det underlättas ju av att tävlande har enhetliga klubbkläder.

Lite OT: Under tävlingarna i Uppsala i helgen hörde jag någon i publiken prata om "CycleCorner-laget". Tycker att Valhall-cyklister med endast klubbtröja och resten av kläderna i rosa CycleCorner-design ställer till det för både publik och medtävlande.

Att inte följa regler är väl ungefär som att köra för fort med bil.
Man gör en riskkalkyl över risken att bli avslöjad och är medveten om vilka konsekvenser det kan få om man upptäcks.

Är "övertrampet" litet är det inte säkert att man får straff även om man blir påkommen, men man måste ändå räkna med att det kan förekomma.

Det går inte att skylla ifrån sig när man själv är skyldig att känna till reglerna.
Tycker man att reglerna är fel så får man antingen jobba genom klubb/distriktförbund och uppåt för att få till en ändring eller ett nationellt undantag...
eller så låter man bli att tävla.

Jag blir mest förbannad över att man måste ha tröjan nerstoppad i byxorna när man spelar fotboll. Det är ju inte direkt något som får mig att bli sugen på att spela fotboll. Hur tänkte fotbollsförbundet?

Innom Rally finns det, eller har funnits, en regel som säger ungefär "allt som inte uttryckligen är tillåtet är förbjudet"

Jag har en gammal bekant som protesterade mot att det fanns deltagare(han själv) som hade en röd bil, då det inte uttryckligen stod i reglerna att man fick ha röd färg på sin bil.

cornas skrev:
> Det där med att estetiska regler inte fyller
> någon funktion är inte sant. Om du nu tävlar
> borde du ju veta att man gärna håller koll på
> andra cyklister, vilka lag kom med i utbrytningen
> osv., och det underlättas ju av att tävlande har
> enhetliga klubbkläder.
>
> Lite OT: Under tävlingarna i Uppsala i helgen
> hörde jag någon i publiken prata om
> "CycleCorner-laget". Tycker att Valhall-cyklister
> med endast klubbtröja och resten av kläderna i
> rosa CycleCorner-design ställer till det för
> både publik och medtävlande.

men det är väl tröjan man reggar hos SCF och inte byxorna?

cornas skrev:
> Det där med att estetiska regler inte fyller
> någon funktion är inte sant. Om du nu tävlar
> borde du ju veta att man gärna håller koll på
> andra cyklister, vilka lag kom med i utbrytningen
> osv., och det underlättas ju av att tävlande har
> enhetliga klubbkläder.

Jag tävlar bara i tempolopp, för det första.

För det andra så är det du tar upp nåt som cykelklubbarna/lagen själva bör hålla reda på. Om man inte känner igen sina egna klubbkamrater är det ju nåt man bör ta upp i den egna verksamheten.

DeLiQ skrev:
> Tycker man att reglerna är fel så får man
> antingen jobba genom klubb/distriktförbund och
> uppåt för att få till en ändring eller ett
> nationellt undantag...
> eller så låter man bli att tävla.

Undrar om man "blir tagen på allvar" om man vill förändra utan att ha tävlat (och därmed redan accepterat reglementet)?

Globalistic skrev:
> men det är väl tröjan man reggar hos SCF och
> inte byxorna?

Jo, men personligen tycker jag att det vore bra med regler för byxor, armvärmare och benvärmare. Typ, svarta eller klubbfärger.

geologen skrev:
> För det andra så är det du tar upp nåt som
> cykelklubbarna/lagen själva bör hålla reda på.
> Om man inte känner igen sina egna klubbkamrater
> är det ju nåt man bör ta upp i den egna
> verksamheten.

Ofta handlar det om att hålla koll på konkurrerande lag, och det är svårt att påverka andra klubbars kläder...

Benvärmare ska vara just svarta eller matcha klubbkläderna dvs egen design på sånt.

Men visst, det kan bli rörigt. Ofta är det ju grabbarna i rosa man ska akta sig för :) men det är ju faktist bara vissa som får köra så, med rosa alltså...

Hur ser du på mästerskapströjor då? Alltså tröjer du vinner som har din klubbs design men med vissa ändringar av färger osv?

Känns som de nya reglerna är en anpassning till UCI´s regler, dock borde man kanske limiterat några av reglern för elit,senior och juniorklasserna och haft ett mindre styrande reglemente för övriga klasser som Sport och ungdomsklasserna, där det är vanligare med nya cyklister.

Sant, Valhallcyklist med rosa byxor ska man passa sig för :-)

Inga problem med mästartröjor, tvärtom! Då blir det ju ännu lättare att hålla koll på starka cyklister.

Och jag ska väl säga att, även om jag tycker att det ser gräsligt ut med Valhall-CycleCorner-kombinationen, så är det ok med mig. Jag antar att dessa cyklister får extra hjälp från Cycle Corner och cyklister behöver all hjälp de kan få.

Edit: Lite velig... Alltså, egentligen ogillar jag när Valhall-cyklisterna blandar klubbkläderna med vad som upplevs som ett annat lags kläder. Men om det innebär hjälp från butiken så förstår jag deras val.

Senast redigerad av en moderator:
fredrikw skrev:
> Inom vilken annan sport tror ni att det är helt
> valfritt vilka kläder man har på sig enligt
> regelboken? Jag försvarar det inte, men många
> här verkar sakna lite perspektiv på hur idrotten
> är organiserad inte bara i Sverige utan i hela
> världen.

Du menar att folk ska acceptera saker och ting för att en styrelse bestämt det? Volleyball är ju ett lysande exempel på detta, kvinnor är ålagda att spela i hotpants. Har jävligt svårt o se att det var en kvinnlig majoritet som enades om detta beslut.

Dessutom så var det säkert fler än mig som såg girot igår där mången cyklist iklädd knickers passerade, självklart kan det ju varit knävärmare men det såg lite för avancerad passning med loggorna för att det skulle vara så.

Vare sig man är licenstagare i detta nu eller ej har fan inget med diskussionen att göra, jag har personligen betalat licens i flera år, varit mer eller mindre aktiv inom sporten mountainbike sedan 1991. Hållit i ungdomsträningar osv. Det är ett förbannat larvigt argument att folk måste vara licensbärare för att få ha åsikter om sin idrott, för vad allt ni vet så kan flera här vara licensbärare eller medlemmar i en cykelförening.

captain8track skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inom vilken annan sport tror ni att det är helt
> > valfritt vilka kläder man har på sig enligt
> > regelboken? Jag försvarar det inte, men många
> > här verkar sakna lite perspektiv på hur idrotten
> > är organiserad inte bara i Sverige utan i hela
> > världen.
>
> Du menar att folk ska acceptera saker och ting
> för att en styrelse bestämt det? Volleyball är
> ju ett lysande exempel på detta, kvinnor är
> ålagda att spela i hotpants. Har jävligt svårt
> o se att det var en kvinnlig majoritet som enades
> om detta beslut.

men snälla, läs vad jag skriver. jag försvarar inte klädreglerna eller att de ens finns, däremot så efterlyste jag lite perspektiv på situationen, att detta inte var ett helt nytt fenomen just inom svensk cykel utan något som finns i de flesta sporter i hela världen.

captain8track skrev:
> Dessutom så var det säkert fler än mig som såg
> girot igår där mången cyklist iklädd knickers
> passerade, självklart kan det ju varit
> knävärmare men det såg lite för avancerad
> passning med loggorna för att det skulle vara
> så.

Jag är ytterst tveksam till att nån av girocyklisterna använde knickers.

Globalistic skrev:
> Benvärmare ska vara just svarta eller matcha
> klubbkläderna dvs egen design på sånt.

Klart att de ska matcha, vitt är fint att matcha :)'

Cykel är en stilsport, fråga Anders Adamsson om de t.ex.

Angående Valhalltröja med cyclecornerbyxor som ett elitlag känns det helt fel. Visst, det är bra med sponsorer och visst ska man visa upp de. Men kan ju ha Cyclecornerloggor på sina kläder då eller kanske rosa Valhallkläder för laget? Matchande byxor och tröja borde vara regel i elitsammanhang, eller bara vanliga svarta byxor ifrån vilket företag som helst. Se på Falu CK förra året annars med Jens Westergren i sina kläder, Henrik Öijer i sina och Oscar Ekstam i sina. Alla med olika sponsorer men alla med Falu CKkläder så även om det stod Nishiki över hela Jens kläder så gick det inte att missta att han och Öijer körde för samma klubb.

Kolla in Jönköpings CK. Lätt landets snyggaste klubb. Detta säger jag som icke medlem utan snarare medlem i en konkurrerande klubb i stan. Dock med grymt sug att dubblera klubbtillhörighet!

Globalistic skrev:
> En hel del om Valhall och CycleCorner som inte stämmer.

De rosa kläderna som en del av Valhalls cyklister tränar och tävlar i har ingenting att göra med den elitsatsning som finns inom klubben. Merparten av de cyklister som CycleCorner stödjer tävlar inte ens i elitklassen. Det handlar helt enkelt om ett gäng cyklister som Damian, som driver CycleCorner, ser som goda ambassadörer för butiken.

Tillbaka
Topp