Jag tror alla föreningar och förbund kommer få svårare och svårare att rekrytera medlemar. Det Garry skriver är ju symptomatiskt för de flesta sammanslutningar som jag har tillhört eller haft insyn i: förändringsarbetet är otroligt trögrott.
Istället tror jag att andra konstellationer kommer få mycket större genomslag, som till exempel Happy. Om man tittar hur många aktiviteter den här "föreningen" annordnar utan möten, styrelse eller stadgar (eh, jo det har vi ju, men de är ganska lätta: inga barends på riserstyre, skriv [ot] framför ot-trådar och skrik inte i rubriken).
Just att organisera sig ad-hoc är väldigt modernt, eller ska man kanske säga postmodernt. Vi har lämnat 1900-talets organisationsstrukturer bakom oss och håller på att forma nya. Internet är såklart en gigantisk drivkraft i det här. Happy skulle ha haft svårt att finnas även under BBS-tiden, men också för att det "nya" snabba sättet att kommunicera även har förändrat vårt sätt att tänka på kommunikation skulle jag vilja påstå.
För att göra en analogi: om föreningar och regler är som en bok är happy och liknande ad-hoc-rörelser en wiki. Var och en kan gå in och förändra, bygga vidare eller skapa eget. Så är det med happyrides, med QotSM, med Retarden (eller Retaarden) och alla resor, gruppköp, diskussioner och allt annat.
Detta kommer såklart inte få SCF att införa en geologklass, men för de som inte riktigt bryr sig om resultatlistor mer än för att mäta sig mot andra tror jag att det kommer bli fler och fler Voltaren Cup, Queen of the Slakmota och Villes skogstempo (eller var det en crit?)
Jag blev i alla fall inte sugen på att gå in och förändra SCF av det Garry skrev. Sex motioner nedröstade, ett förbund där inte ens styrelsen vet vad den fattar för beslut och motarbetad även av sin egen klubb. Nä, då fixar jag hellre after works på Sobon och cyklar med mina kompisar.
Jag tror att förbund (eller i överförd bemärkelse, partier) kommer finnas kvar för att reglera och organisera elitidrotten.
En brasklapp är att detta gäller främst för de aktiviteter som kräver en väldigt låg anläggningskostnad, som cykel, orientering eller politiskt engagemang. För aktiviteter som hockey och fotboll där planer och underhåll av samma är väldigt dyrt att anlägga kommer nog förbunden finnas kvar mycket längre.