SCF-jävla skitförbund!

SCF-jävla skitförbund!
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> många klubbars praxis är ju att anmäla samtliga
> i klubben på sista anmälningsdag. detta för att
> kunna klumpanmäla alla utan att behöva
> "efteranmäla" eftersläntrare.

Det gör ju det hela extra (tragi-)komiskt...
SCF skulle nog behöva lite spexiga brottningsdommare för att få ordning på saker och ting. ;-)

SCF-jävla skitförbund!
Va, anmäler cykelklubbarna deltagare till tävlingar? Bara det är ju helkonstigt. Är inte cyklister kapabla att anmäla sig själva? Framförallt inom ex. DH där man knappast kör i klunga... :P

SCF-jävla skitförbund!
Mårten skrev:
> Va, anmäler cykelklubbarna deltagare till tävlingar?

Jag tror en del klubbar betalar hela eller en del av startavgiften. Dessutom underlättar det väl på något vis om klubben samlar ihop alla anmälningar till en klump och skickar till arrangören.

SCF-jävla skitförbund!
fredrikw skrev:
> TBone,
> du är ju spexig,

Tack! :-)

> du kanske skulle kunna engagera
> dig lite? Brist på idéer har du ju inte.

Om mitt gnäll i den här tråden räknas som "idéer" så är det illa... Men jag bjuder på de "idéerna", fria att kopieras utan copyright! ;-)

SCF-jävla skitförbund!
TBone skrev:
> Om mitt gnäll i den här tråden räknas som
> "idéer" så är det illa... Men jag bjuder på de
> "idéerna", fria att kopieras utan copyright! ;-)

Nej nej, gnäll är alltid gnäll, men du är en klipsk kille och har säkerligen en massa bra idéer också. Seså, se lösningar nu, inte problem.

SCF-jävla skitförbund!
Little Stereo skrev:
> Eftersom Falun-tävlingen blev inställd
> pga snö och Husqvarna blev inställd pga av få
> anmälda

Det var i Vansbro som det snöade. Falun-tävlingen gick som beräknat.

SCF-jävla skitförbund!
Håller med som fan !
<Skrivet av TBone idag 10:16 (Dölj användarens inlägg)
Little Stereo skrev:
> Husqvarna blev inställd pga av få
> anmälda (man behöver inte anmäla sig sista
> anmälningsdagen)
Hur vore det om man då hade kortat ner anmälningstiden istället? I min värld så kan man inte säga att det är för få anmälda innan anmälningstiden har gått ut. Men jag tävlar ju inte. Jag tycker bara att det är extremt komiskt hur allt "fungerar" inom tävlingsscenen.
Ironi är passé.>
Jo jag hålle rmed till fullo ang Husqvarnatävlingen, det låter helt logiskt att dom hade haft anmälan öppen tidigare och även stängt anmälan tidigare om dom var osäkra på eventuellt antal tävlande. :-) T

SCF-jävla skitförbund!
rent historiskt har alltid åkare i DH-cupen varit sena att anmäla sig till tävlingar, dessutom har ju hela sverige varit på semester/haft sommarlov. Oftast brukar det dyka upp en påminnelse av någon engagerad att det är dax på diverse forum.

Jo, de flesta DH-åkare kan anmäla sig själva genom att betala anmälningsavgift samt skriva ett mail till tävlingsansvarig eller vem det nu är.

SCF-jävla skitförbund!
Tråden ser ut att ha nystat upp sig till tre tåtar, men de konvergerar iaf med SCF:

1. J-type (grattis till klass-segern på Finnmarken!), och de flesta håller nog med, beklagar sig över SCF:s flathet att inte orka fixa ett SM i en av cykelsportens populäraste/bredaste förgrening.

2. Klubbtillhörighet öpprör en del, jag håller med Micke S att när ett SM arrangeras av ett förbund inom Svenska Idrottsförbundet så är man en del av förenings-sverige. Håller däremot inte med alla regeler som t.ex att handskar är obligatoriskt. Nåde dig om du glömt dem en solig julidag...

3. Geologen efterlyser tävlingar under nuvarande klass-nivåer. Men verkar ha missat att det råder stor tävlingsinstinkt och bredd på motionsnivå här i landet, och som flera skriver så går det att hitta lättare motstånd än seniorklungan. Och till SFC:s förfäran så har flera motionslopp dessutom resultatlistor. SCF och Garry har sett utvecklingen och försökt hitta ngn form av hur sk Motionstävlingar ska utformas i säkert 10 år nu (men slagit knut på sig själva och klubbarna med komplicerat regelverk, komissarier, kvastbilar etc, dvs det blir vanlig tävling iaf). Tidtagning på motionslopp och sk Gran Fondo är ju vanligt utomlands men det senare har vi ju bara de tre loppen i CykelCitys regi.

SCF-jävla skitförbund!
Det är ju kul att ni använder mitt inlägg för o gnälla lite rent allmänt men inlägget gällde i första hand att det inte bli nått långlopps SM

Detta saxades i dag från Bockstensturens hemsida.

Ska mna skratta eller gråta.

Bockstensturen har av den svenska cyklisteliten fått förfrågan om att ta över SM-tävlingarna i MTB-Marathon eftersom Åsarnas tävling blivit inställd. BST är positiva men förbundet kallsinniga till åkarnas förslag.
Anders Karlsson, generalsekreterare i Scf, låter meddela att man hellre ställer in SM- tävlingarna än låter någon långloppsarrangör ta arrangemanget. Förra året arrangerade vi SM i samband med BST och vad vi vet var alla deltagare helnöjda med vårt arrangemang. Tyvärr var Scf, trots att man lovat, inte på plats ens vid den högtidliga prisutdelningen. Det är tråkigt för cykelsporten i allmänhet och elitcyklisterna i synnerhet när förbund, aktiva och arrangörer inte drar år samma håll ens nu när cykelsporten är så i ropet efter Emmas och Gustavs finna framgångar i Peking. PS. Sista ordet i denna soppa är kanske ännu inte sagt!

Tillbaka

SCF-jävla skitförbund!
jag gör i år 16 eller 17:e tävlings året på mtb, att se hu man förvaltar 1000 tals människors intresse med en axel ryckning, tycker jag säger mycket om ett förbund, som till storlek är mycket lite och dessutom ar en negativ tränd vad gäller licenser.
jag har flrar ggr försökt mella alla medel komma i kontakt med vårat SCF, då jag villat tävla utomlans, inte ett knyst!
räknar man mig som kund vilket jag gör då licensen betalas varje år på c:a 450:-, så borde man få bättre service.
att SCF kommer att förvalta 3 medaljer (jag såpr framtid:) )tror jag inte på, utan det ligger i de tusentals cykelmänniskors uppgift att fortsätta sprida "cykel", föra att utvekla denna underbara sport/motionsform.

en radikla förändring kan vara ett nytt förbund och vi tycks vara många som tänker tanken, kanske något man borde gära något åt, om inte annat så sätta press på de som idag förvaltar cykel Sveriges resurser på sämst tänkbara sätt.

Skärpning SCF!!!

SCF-jävla skitförbund!
Jag måste också kommentera i den här tråden. Nu talar jag hörsägen, men det senaste jag hörde av en av de tävlande (och vinnande) i DHcupen om förra året var att komissarierna som var på plats knappt hade någon aning om vad DHregler var, hur sporten ska framföras och vad som gäller. Trist.

Var är promotionen av slopestyle, DH, 4X, dual, bmx et.c. et.c. et.c... Känns som att scf tyvärr går på landsväg/xc som mest. Detta är säkert för att traditionellt de flesta som är medlemmar som styr och ställer i scf håller på med dessa två grenar själva, men lite vidsynthet måste man väl ha?

Btw. Någon som vet vad SCF gör för alla dirtkids som verkligen finns öööööööööööööööverallt? Next generation liksom. Inte jag i alla fall, det hade jag gärna fått veta.

SCF-jävla skitförbund!
rayy: Dirtkidsen görs det inte mycket åt. Väldigt få riktiga tävlingar osv. Det mesta som händer är småevents arrangerade av åkarna själva. Big Air Night i Fadderbyn tex.

Antagligen skulle ett särskilt förbund för DH, 4X, Slope, Dirt, mm. sitta fint. Har inte greppat trialen än, en del ligger ju under MHF (BIU), men jag vet inte om det finns någon UCI-rep i Sverige som jobbar aktivt, SCF borde ju göra det.

Där är mao ett gäng grenar som skulle gå att arrangera in under ett förbund och som man inte hör mycket från SCF om vad jag har sett...

SCF-jävla skitförbund!
Varför kommer jag att tänka på T-O-M-T-A-R och stanniol när jag läser den här tråden?

/G
Edit: felstavning

Senast redigerad av en moderator:
SCF-jävla skitförbund!
Några svar.

Långloppscupen har D30 och D40 och motion. Fram till 2007 hade man SM i samband med långloppscupen. Men då ställde förbundets nya GS krav på arrangören som inte hade ställts tidigare. Han krävde att man skulle följa regelverket mer exakt. Därför fick inte D30 eller D40 vara med eftersom SCF SM regelmentet för marathon inkludera inte D30 eller D40. GS krävde att motionärer skulle starta med en stor tidskillnad för att undvika att en elitcyklist med en tidig punktering kommer bakom en massa motionärer och hindras i spårat. Motionskommittén protesterat efter vi tyckte att det var bättre för cykling om alla starta samtidigt. (En 7 årig pojke som ser sin pappa i samma startfält som svenska eliten kan bli mer intresserad av cykling). Om en elitcyklist kommer bakom so what - jämför med Vasaloppet och en elitåkare i första led som tappar ett stav och kommer bakom 10 000 motionärer. Thats life!. Men - jag hade tydligen fel för att ingen annan tyckte som mig. De flesta andra tycker som GS att vi ska följa reglerna. Jag bedöms som oseriös då jag säger att vi ska blunda för vissa regler för att uppnår stora startfält i våra lopp.

Riksidrottsförbund (RF) har en paragraf att ALLA som tävla måste vara medlem i en förening. SCF är ett av de många förbund som blundade för denna paragraf och tillåt folk att tävla på engångslicens även om man inte var medlem i en förening. Simning följer redan denna paragraf och för att åka tävlingsklass i Vansbrosim måste man vara medlem i en förening. Friidrott följer inte denna paragraf och man kan delta och även vinna Lidingöloppet utan att vara medlem i en förening. En aktiv motionär som kan tänka sig åka ett cykellopp eller en löplopp som går samtidigt måste välja. Om deltagande i cykelloppet betyder föreningstvång och licens kan han välja löploppet istället. Vi konkurrera om deltagares intresse med andra idrotter.

Det har aldrig varit ett problem tidigare att SCF har blundat för denna paragraf. Men i januari 2008 bestämde vår ny GS att SCF ska nu som RF har sagt. Under 2008 får ingen köpa en engångslicens om man inte är medlem i en förening ansluten till Svenska Cykelförbundet. Jag har protesterat mot det och jag har gjort allt jag kan för att tillåta alla som vill att vara med på våra lopp. Det som jag vill är att SCF ska uppmanna RF att ändra på den paragra.

På SCF årsmötet behandlades min motion om att tillåta öppna proparganda tävlingar utan krav på engångslicens eller föreningsmedlemskap men det vann inget gehör från de ombuden (distriktsrepresentiv) på plats. Jag föreslog också att sanktionsavgift till förbundet för en properganda tävling skulle vara 0 kr, Jag förslog att SCF skulle stå för en kollektiv försäkring i dessa lopp. Min motion avslogs.

Till 2009 har man en ny ordning i SCF för man flytter makten närmare verksamheten. Nu har varje förening en röst att använda vid årsmöte. Eftersom föreningar kring Stockholm kommer att har lättare att ta sig dit hade jag en annan motion. Jag tyckte att man skulle bestämma att SCF årsmöte skulle äga rum i Svealand 2009, Götaland 2010 och Norrland 2010. (Och fortsätter med som rotation). Även denna motion avslogs.

Jag blev förvånad att SM i MTB blev inställt. Budskapet på scf.se kom ut samma vecka som vi tog 2 OS silver. Under veckan har säkert tusenstals personer klickt på scf.se och läste att 3 lopp därav ett SM är inställd. Det är helt fel att det har blivit så. Jag sitter i styrelsen men fick inte en chans att säga vad jag tyckte. Beslutet att ställa in SM togs inte av någon i styrelsen. Vi har inte informerats eller tillfrågas i förväg. Nyheten om att SM var inställt skickades ut till alla föreningar och distrikt via listadmin och det var enbart pga att jag är ordförande i Mora CK och fick en email till klubben via listadmin att jag fick veta att SM i långlopp var inställt.

Hade jag fick reda på det hade jag sagt att vi skulle göra allt vi kan för att skaffa en ersättare. Jag tycker att Bockenstensturen kan väl bli värd för SM. Jag vill också att man återgå till det som gällde och funkade (fram till och med 2006) med D30, D40 och samma starttid för alla.

Catergory tävling.
Kul att fler föreslå detta. Jag satt med i Dalarnas CF 1997 och föreslog en motion till SCF att man skulle ta bort veteran tävlingsklasser och införa Cat 1-4 (som hemma i UK). Jag hade en idé om att införa Gran Fondo lopp i Sverige, motionslopp med rullande avstängningar och segrare. Min motion blockerades av Dalarnas CF styrelsen. (Rena Veteranklasser tyckte jag att man skulle ordna enbart för SM).

Det behovs knappast ett nytt förbund. Vill ni göra ändra på inritktning föreslår ni 4 nya personer som ni vill ska bli invalda i styrelsen vid årsmötet 2009. Sedan lobby ni för dessa vid klubbarna och valberedningen. Upp till 4 nya personer kan väljas in i styrelsen. Det är upp till valberedning att föreslå och föreningar och distikten att bestämma vem som ska sitta i stryelsen 2009. Vi som är upp för omval 2009 är mig själv, Thomas Rehn, Ulf Näslund och ordförande Björklund.

Jag kan inte vara den som ska slås för allt hela tiden. Jag läser mycket synpunkter på nätet och jag lägger fram de bästa som motioner till årsmöte. Sex stycken av mina egna motioner avslogs vid SCF årsmöte 2008. Jag har också en respekt att de andra som bestämma över mig har mycket kunskap om cykling men att vi ser saker lite annorlunda. Jag vill locka fler cyklister till cykeloppen.

Garry

SCF-jävla skitförbund!
Som tävlingscyklist kan jag bara hålla med Garry. Poängen är att så många som möjligt ska börja cykla och inte att följa alla regler till punkt å pricka.

Om vi i eliten får punktering i början av ett långlopp så har vi jättesvårt att ta oss fram igen, men det hade vi haft även om motionärerna inte varit i vägen.

Att beslutet om att ställa in långlopps SM inte gått via styrelsen, vem/vilka har det gått igenom då? Och får det gå till så? Det kanske visar sig att SM inte alls är inställt för att ett giltigt beslut fattas...?

SCF-jävla skitförbund!
Garry!
Stort tack för ett bra svar
jag citerar: "
På SCF årsmötet behandlades min motion om att tillåta öppna proparganda tävlingar utan krav på engångslicens eller föreningsmedlemskap men det vann inget gehör från de ombuden (distriktsrepresentiv) på plats. Jag föreslog också att sanktionsavgift till förbundet för en properganda tävling skulle vara 0 kr, Jag förslog att SCF skulle stå för en kollektiv försäkring i dessa lopp. Min motion avslogs."
Vad var anledningen till att motionen avslogs? Hur löd diskussionen om du minns?

Har för övrigt läst igenom resten av det du har skrivit och för min del verkar det oerhört krångligt att få in nya tävlingsgrenar, tävlingar osv om jag har förstått rätt. Nya medlemmar till styrelsen krävs osv, och det är svårt att kräva att man ska bli det för att få sina tankar hörda... Tyvärr vet jag inte hur man annars ska göra.

Heders till de motioner du beskrivit som avslogs, de lät vettiga.

En konkret fråga:
Vad krävs för att scf ska anordna tävlingar i dirt, slopestyle eller liknande? Krävs det bara en arrangör, eller måste dessa tävlingsgrenar godkännas av scf? behövs bara en plats att vara`? Med andra ord; jag har ingen aning alls alltså..

Tacksam för svar!

SCF-jävla skitförbund!
Tack för att du svarade Garry. Jag tycker att dina idéer är bra och att resten av förbundet har fel. Det var högst intressant att styrelsen fick inte veta någonting om inställningen av SM. Hoppas att resten av styrelsen blir tillräckligt förbannad på den som bestämde det att göra någonting åt situationen, men svenskarna har inte visat sig vara handlingskraftig i konfrontationssituationer sedan Gustav II Adolf, så jag håller inte andan.

SCF-jävla skitförbund!
Daner skrev:
> svenskarna har
> inte visat sig vara handlingskraftig i
> konfrontationssituationer sedan Gustav II Adolf,
> så jag håller inte andan.

Du, vi knöt faktiskt näven i byxfickan och blängde under lugg vid transiteringarna under senaste världskriget. Så det så.

SCF-jävla skitförbund!
Jag tror alla föreningar och förbund kommer få svårare och svårare att rekrytera medlemar. Det Garry skriver är ju symptomatiskt för de flesta sammanslutningar som jag har tillhört eller haft insyn i: förändringsarbetet är otroligt trögrott.

Istället tror jag att andra konstellationer kommer få mycket större genomslag, som till exempel Happy. Om man tittar hur många aktiviteter den här "föreningen" annordnar utan möten, styrelse eller stadgar (eh, jo det har vi ju, men de är ganska lätta: inga barends på riserstyre, skriv [ot] framför ot-trådar och skrik inte i rubriken).

Just att organisera sig ad-hoc är väldigt modernt, eller ska man kanske säga postmodernt. Vi har lämnat 1900-talets organisationsstrukturer bakom oss och håller på att forma nya. Internet är såklart en gigantisk drivkraft i det här. Happy skulle ha haft svårt att finnas även under BBS-tiden, men också för att det "nya" snabba sättet att kommunicera även har förändrat vårt sätt att tänka på kommunikation skulle jag vilja påstå.

För att göra en analogi: om föreningar och regler är som en bok är happy och liknande ad-hoc-rörelser en wiki. Var och en kan gå in och förändra, bygga vidare eller skapa eget. Så är det med happyrides, med QotSM, med Retarden (eller Retaarden) och alla resor, gruppköp, diskussioner och allt annat.

Detta kommer såklart inte få SCF att införa en geologklass, men för de som inte riktigt bryr sig om resultatlistor mer än för att mäta sig mot andra tror jag att det kommer bli fler och fler Voltaren Cup, Queen of the Slakmota och Villes skogstempo (eller var det en crit?)

Jag blev i alla fall inte sugen på att gå in och förändra SCF av det Garry skrev. Sex motioner nedröstade, ett förbund där inte ens styrelsen vet vad den fattar för beslut och motarbetad även av sin egen klubb. Nä, då fixar jag hellre after works på Sobon och cyklar med mina kompisar.

Jag tror att förbund (eller i överförd bemärkelse, partier) kommer finnas kvar för att reglera och organisera elitidrotten.

En brasklapp är att detta gäller främst för de aktiviteter som kräver en väldigt låg anläggningskostnad, som cykel, orientering eller politiskt engagemang. För aktiviteter som hockey och fotboll där planer och underhåll av samma är väldigt dyrt att anlägga kommer nog förbunden finnas kvar mycket längre.

SCF-jävla skitförbund!
Mene, är det ingen som vet något om slopestyle, dirt och UCI-trial?

Inte för att jag bryr mig för egen del (som sagt helt ointresserad av att tävla och titta på tävlingar på cykel), men eftersom det kunde vara kul att meddela "dirt-kidsen" på "det andra forumet" att SCF faktiskt är intresserade av dessa grenar. Jag menar, vi har ju minst en styrelserep. här på forumet uppenbarligen. :)

SCF-jävla skitförbund!
mzi: Vore det inte roligare om Voltaren Cup inte var något svartrace utan en cup med försäkring och annat genom SCF. Västgötacupen men DH. Och ändå inte krångligare än det är idag förutom kanske lite info, inbjudningar, resultatlista på Västergötlands Cykelförbunds hemsida. Då kanske xc och lvgfolk kan hjälpa till om det är någon förening bakom det också så de intresserade kan få köra istället för att hålla på med resultatlista, tidtagning och sådant.

Som SCF fungerar idag är det ju mycket krångligare verkar det som men vill man så borde det gå att förenkla med hjälp av 1-4 nya medlemmar i styrelsen och en Garry.

Anledningen jag tror att sidor som happymtb.org och cykelklubben.se växer så bra och att de genererar så många trevliga turer är enkelheten och att folk inte orkar engagera sig och hjälpa till med saker utan bara vill ha del av det roliga för sig själv. Egoistiska tror jag vi blivit mer och mer.

GarryJones: Tack för att du finns och bra svar.

SCF-jävla skitförbund!
Finns det inga klubbar som anordnar tävlingar i "slopestyle, dirt och UCI-trial" så är det nog svårt för SCF att göra något åt detta, och eftersom alla coola snubbar skyr cykelklubbar som pesten så är det kanske inte så svårt att förstå att klubbar som satsar på detta lyser med sin frånvaro, alldeles oavsett om SCF är helt ointresserade eller inte... Lite ett moment 22 med andra ord skulle jag gissa.

SCF-jävla skitförbund!
"alla coola snubbar skyr cykelklubbar som pesten" mnja... Så tror jag inte det är. Däremot tror jag att SCFs krav på anslutna klubbar inte riktigt passar. Men jag vet inte...

Det finns alltså inte ett ord skrivet om slopestyle på på SCFs hemsida, men jag vet att det har arrangerats "svartrace" i det. Alltså finns viljan att arrangera och delta i tävlingar, men mig veterligen ingen klubb som är intresserad och än mindre möjlighet att få in en ny sådan klubb under SCF om inte SCF först uttrycker ett intresse. SCF måste ju kunna visa att det finns något att tjäna på att vara ansluten, annars innebär det bara ökade kostnader och mer krångel - och vem vill ha det?

SCF-jävla skitförbund!
cerro skrev:
> mzi: Vore det inte roligare om Voltaren Cup inte
> var något svartrace utan en cup med försäkring
> och annat genom SCF.

Jag har inte kört den, så jag vet inte om det vore roligare. Hade killarna bakom Voltaren tyckt att det hade varit roligare så hade de väl pushat för att det skulle bli så? Det verkar ju finnas ett visst motstånd inom SCF mot DH och från DH-åkarnas sida ett visst motstånd mot SCF.

> Som SCF fungerar idag är det ju mycket
> krångligare verkar det som men vill man så borde
> det gå att förenkla med hjälp av 1-4 nya
> medlemmar i styrelsen och en Garry.

Jepp. Och ett par fem år för att få det cred som behövs i den lokala klubben och distriktet för att någon ska bry sig om vilka du har nominerat. Eller har SCF ingen svågerpolitik än alla andra föreningar?

> Anledningen jag tror att sidor som happymtb.org
> och cykelklubben.se växer så bra och att de
> genererar så många trevliga turer är enkelheten
> och att folk inte orkar engagera sig.

Nu förstår jag inget alls. "Folk" är egoistiska och vill inte engagera sig. Därför blir det så mycket trevliga turer? Så att det blir gruppköp, tävlingar, träffar, happyrides, klungor inför vättern och så vidare är för att ingen engagerar sig? För att alla är egoistiska? Nä, nu får du ta och kamma dig.

SCF-jävla skitförbund!
Mårten skrev:
> "alla coola snubbar skyr cykelklubbar som pesten"
> mnja... Så tror jag inte det är. Däremot tror
> jag att SCFs krav på anslutna klubbar inte
> riktigt passar. Men jag vet inte...
>
> Det finns alltså inte ett ord skrivet om
> slopestyle på på SCFs hemsida, men jag vet att
> det har arrangerats "svartrace" i det. Alltså
> finns viljan att arrangera och delta i tävlingar,
> men mig veterligen ingen klubb som är intresserad
> och än mindre möjlighet att få in en ny sådan
> klubb under SCF om inte SCF först uttrycker ett
> intresse. SCF måste ju kunna visa att det finns
> något att tjäna på att vara ansluten, annars
> innebär det bara ökade kostnader och mer
> krångel - och vem vill ha det?

Varför skulle SCF som har hand om våra klubbar fundera över slopestyle när ingen klubb anordnar det? Går folk som kör slopestyle eller dirt eller vad de nu vill köra med i en klubb och vill anordna tävlingar. Isåfall kan jag förstå och hoppas verkligen att SCF tar tag i det. Men lite onödigt att slösa energi på sådant som inte körs i Sverige enligt vad SCF vet om. Svartrace är ju som sagt svarta och har inget med SCF att göra.

SCF-jävla skitförbund!
En fråga från en som kommer från orienteringsvärlden och bara kört motionslopp på cykel:

Varför kan man inte ha vissa klasser med SM-status och vissa klasser utan i samma tävling?

Så är det iaf på DM-nivå i OL, SM har jag aldrig sprungit så det vet jag inget om.. Hindrar regelverket detta på något sätt? Då borde man väl kunna följa reglementet för SM, bara att det går en annan tävling på samma plats samtidigt, typ..?

Som sagt, det känns som att det går att lösa om man bara vill. Kudos till Garry som verkligen gör något till skillnad från de flesta av oss här som bara sitter och whinar.

Det känns ju som några redan påpekat märkligt att inte någon i styrelsen varit involverade i beslutet att stoppa SM. Det vore väldigt intressant att få reda på vilka BST-folket haft kontakt med och hur diskutionerna gått där.

Det är säkert redan sagt, har inte hela tråden i huvudet, så är en stor del av problemet med att det mesta utom landsväg och i viss mån XC ignoreras av SCF väl förmodligen att det (i princip) inte finns några som sysslar med det i SCF. Och ingen som kör DH, dirt trial osv. är intresserad av att gå med för att de ignoreras av förbundet. Härligt Moment 22.. :-/

Säga vad man vill om just SCF, men ett riksförbund är ju i sina bästa stunder en rätt bra och muskulös lobbyorganisation som skulle kunna göra mycket nytta. Men det kräver nog att vi går med och börjar rösta in "våra egna"..

Maskros har ju diktatorambitioner, tex. han kanske skulle passa i SCF's styrelse? :)

Edit: Oj vad mycket som hann postas medan jag satt och skrev...

Senast redigerad av en moderator:
SCF-jävla skitförbund!
Azog skrev:

> Varför kan man inte ha vissa klasser med
> SM-status och vissa klasser utan i samma
> tävling?
>

Det kan man. Däremot är det dumt att låta klasserna starta samtidigt och på samma banor, det gör ju inte orienteringen eller någon annan sport mig veterligen.

SCF-jävla skitförbund!
Cerro: Tack för svaret. Jag håller med, att blunda för den del av cyklingen som faktiskt växer i Sverige och där tävlingar, träningsläger osv. är sjukt hett och lockar fler deltagare än det finns utrymme för är nog helt rätt väg för SCF att gå.

SCF-jävla skitförbund!
mzi skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anledningen jag tror att sidor som happymtb.org
> > och cykelklubben.se växer så bra och att de
> > genererar så många trevliga turer är
> enkelheten
> > och att folk inte orkar engagera sig.
>
> Nu förstår jag inget alls. "Folk" är egoistiska
> och vill inte engagera sig. Därför blir det så
> mycket trevliga turer? Så att det blir gruppköp,
> tävlingar, träffar, happyrides, klungor inför
> vättern och så vidare är för att ingen
> engagerar sig? För att alla är egoistiska? Nä,
> nu får du ta och kamma dig.

Men här på happy behöver ju vi vanliga användare inte göra någonting förutom att hänga med på något som utannonseras om vi känner för det. Enkelt att följa med, enkelt att inte följa med. Bara några som jobbar i bakgrunden för att alla andra ska kunna ha det bra och utnyttja alla bra saker som finns här.

I en klubb är det lite krångligare med medlemsavgift, klubben räknar med lite hjälp till vissa saker för att kanske få in pengar till aktiviteter och till klubbmedlemmarna och kanske med sådana saker som hjälpa till som ledare för andra. Allt detta för att vara med och cykla/träna ihop, eller kanske anordna någon bra tävling. Mer som förväntas av en medlem. Här på happy vet jag inte om något förväntas förutom att vi just håller forumreglerna som är väldigt enkla.

Azog: På Bockstensturen 2006 som också var SM var det lite som du pratar om. Jag var med och körde då, anmäld i elitklassen men med engångslicens och var inte med på SMet utan bara på Bockstensturen. 2 resultatlistor.

SCF-jävla skitförbund!
CX Grand Prix skrev:
> Azog skrev:
>
> > Varför kan man inte ha vissa klasser med
> > SM-status och vissa klasser utan i samma
> > tävling?
> >
>
> Det kan man. Däremot är det dumt att låta
> klasserna starta samtidigt och på samma banor,
> det gör ju inte orienteringen eller någon annan
> sport mig veterligen.

I orientering startar kanske 5-20 pers beroende på tävling samtidigt varje minut, alla i olika klasser. I varje klass startar oftast en varannan minut eller så. Så olika klasser startar samtidigt, men visst det är oftast lättare att "köra om" och alla startar inte samtidigt.

Men bara eliten får någon meters försprång så borde de väl kunna hålla sig först (annars vore de väl inte elit..) förutsatt att det inte blir haveri, och då är man ju som påpekats tidigare rätt rökt ändå.. Det funkar ju iaf i t.ex. vasaloppet med ganska många fler startande än BST...

SCF-jävla skitförbund!
Det är inte den höga instegsnivån som är problemet, det är att cykling, även mtb, är en tråkig idrott att tävla i som är problemet. Ja, jag har provat. Det är inget kul att jaga ett lycraarsle 5 meter framför en på en stig som av samma lycraprydda arsle kallas teknisk men som mest påminner om E4:an. :)

SCF-jävla skitförbund!
cerro skrev:
> I en klubb är det lite krångligare

En klubb har medlemsavgift, inget annat. Sedan kan det vara ett större socialt tryck i en klubb men jag skulle vilja se den klubb som utesluter någon som inte är med och städar klubblokalen de inte besöker eller inte vill vara tränare. Sedan går väl medlemsavgiften främst till att dels hålla kontakt med de som inte är med på några aktiviteter alls (passiva medlemar), driva kansli och tävlingsverksamhet.

Happy fungerar på precis samma sätt. Medlemsavgiften tas ut genom reklam och den bekostar kansliet (fullface), som bara råkar extraknäcka som kommunikationskanal till alla passiva medlemmar. Tävlingsverksamheten bekostas helt ad-hoc den med. En del är sponsrat, en del kommer från "klubbkassan" (tack jomper!) och en del bekostas av de som besköker evenemanget.

Vill man inte tävla i SCF-tävlingar så behöver man ju inte vara medlem i SCF.

Jag tror fler har börjat cykla på grund av inofficiella kanaler, som happy eller liknande de senaste åren än genom SCF.

För att jag inte hjälper din klubb är jag inte egoistisk.

SCF-jävla skitförbund!
mzi skrev:
> Vill man inte tävla i SCF-tävlingar så behöver
> man ju inte vara medlem i SCF.

Sant. Vad händer om du vurpar och skadar dig och cykeln allvarligt på ett svartrace? Finns det olycksfallsförsäkring som täcker det? (finns många fler anledningar till att jag är med i en klubb och tävlar på SCF-tävlingar)

> Jag tror fler har börjat cykla på grund av
> inofficiella kanaler, som happy eller liknande de
> senaste åren än genom SCF.

Helt klart tror jag det med. Väldigt enkelt och bra som sagt.

> För att jag inte hjälper din klubb är jag inte
> egoistisk.

Förstår att du inte hjälper min klubb, hade inte förstått varför du hjälpt den om du inte är med heller.

Jag vill oavsett att fler börjar cykla, fler tävlande och bättre gemenskap. Efter att ha kört Grenserittet i år med över 5600 startande men även kört Ränneslätt med under 700? startande i ungefär samma väder vet jag att vi i Sverige har mycket att jobba på. Grenserittet var riktigt mycket roligare som alltid väldigt bra arrangemang.

SCF-jävla skitförbund!
cerro skrev:
> Sant. Vad händer om du vurpar och skadar dig och
> cykeln allvarligt på ett svartrace? Finns det
> olycksfallsförsäkring som täcker det?

Ingen aning... happy go lucky!

Men vad jag egentligen ville komma fram till är inte att SCF borde döden dö (vilket rubriken låter som) utan jag tror vi som samhälle är på väg bort från den organiserade föreningsstrukturen. På gott och ont. Bara för att det inte finns en central organisation så behöver det inte betyda att inget går att ordna. Jag är ju en gammal föreningsräv, och jag tror jag måste ta tag i min träning och gå med i Fredrikshov snart så jag är inte emot hela grejen. Men vi har varit på väg länge, inte minst i politiska sammanhang.

Jag tycker det kommer vara spännande och se var det här landar om en tio tjugo år.

Tillbaka
Topp