SCF-jävla skitförbund!

j-type

Medlem
SCF-jävla skitförbund!
Jag är först o främst landsvägscyklist men har investerat i en fin fin MTB(utpris ca 50000)
Allt för att klara av o konkurera om SM guldet i H40 på långlopps SM.

Nu har ju åsarna fått problem med markägare och varit tvugna o ställa in.

Nu till skandalen då ställer man in SM??

Skulle man gjort det om det varit landsvägs SM.

Nä tror inte det.

Även om det är kort om tid så varför inte låta bockstensturen vara SM??

Jag har varit i kontakt med scf o fått dessa dåliga anledningar varför inte.

Det är inte bra att ett sm är inbakat som en del i en annan tävling-faan det är väl bra att fler ser vinnarna o loppet.

Man måste se över det här o förbättra statusen.-Ja gör det men ställ för tusan inte in.

Det här är inte mest pinsamt för åsarna utan mest för scf som är så stelbenta och tar ett beslut som jag inte tror någon cyklist ställer sig bakom.

Eller?

Edit av the_TnT: Räcker med ett utropstecken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
SCF-jävla skitförbund!
Det här är väl ett ypperligt läge för några kreativa entreprenörer att starta ett alternativt cykelförbund och börja konkurrera med SCF?

SCF-jävla skitförbund!
Wilier skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom kommer säkert på ett ypperligt sätt
> förvalta medvinden cykel kommer ha i sverige
> efter OS, så sitt ner i båten.

Ha ha ja eller hur. :)

SCF-jävla skitförbund!
Välkommen till klubben av SCF ogillande!
Om det är någon tröst så är det än värre för DH och 4x folket... fi fan...

/ebeth

SCF-jävla skitförbund!
j-type skrev:
> investerat i en fin fin MTB(utpris ca 50000)
>
> Nu till skandalen då ställer man in SM??

Du borde kräva pengarna tillbaka tycker jag, usch vad dåligt.

SCF-jävla skitförbund!
rikard skrev:
> Det här är väl ett ypperligt läge för några
> kreativa entreprenörer att starta ett alternativt
> cykelförbund och börja konkurrera med SCF?

Är inte risken stor att det blir som i boxning, flera olika förbund som var och en har sin egen värlsmästare?

SCF-jävla skitförbund!
StaffanS skrev:
> Är inte risken stor att det blir som i boxning,
> flera olika förbund som var och en har sin egen
> värlsmästare?

Större chans för oss alla att bli världsmästare då.. ;)

Ang ämnet så är det ruskigt tråkigt. Lika tråkigt som inställda tävlingar i DH nu.

SCF-jävla skitförbund!
Trist. Enda lösningen är att införa motsvarande folkrace-regler för att
man som aktiv inte ska behöva exponera sig för såna ekonomiska risker.

Förslag:
Vid en tävling kan man lägga bud på samtliga cyklar som är med och tävlar. Som tävlande måste man sälja sin cykel om det läggs ett bud men man får plocka av sadel och pedaler samt annan eventuell personlig utrustning (barends). Budet är alltid 4500 kronor för cykeln, plus 100 kronor till arrangerande klubb.

SCF-jävla skitförbund!
Jag är själv Svensk Mästare i cykel i ett alternativt förbund.

Med facit i hand så här några år senare kan jag konstatera att jag fått minst
lika mycket brudar, spons och resor som någon av de 'etablerade' cyklisterna
knutna till SCF. Så jag välkomnar absolut fler utbrytarorganisationer i cykelsverige.
Jag tror det gagnar sportens utveckling och spridande absolut lättigt.

Mvh

Anders Gärderud.

SCF-jävla skitförbund!
skit samma egentligen med priset på min hoj ville väl egentligen bara påskina hur mycket kraft och intresse jag verkligen lägger ned på denna form av sm.

Nu har jag i alla fall pratat med Björn Stenberg och tydligen är det inte helt kört ännu att SM kanske ändå körs.

SCF-jävla skitförbund!
StaffanS skrev:
> Är inte risken stor att det blir som i boxning,
> flera olika förbund som var och en har sin egen
> värlsmästare?

Som tur är har inte nSCF utsett någon världsmästare ännu =)

SCF-jävla skitförbund!
j-type skrev:
> Jag är först o främst landsvägscyklist men har
> investerat i en fin fin MTB(utpris ca 50000)
> Allt för att klara av o konkurera om SM guldet i
> H40 på långlopps SM.
>
> Nu har ju åsarna fått problem med markägare och
> varit tvugna o ställa in.
>
> Nu till skandalen då ställer man in SM??
>
> Skulle man gjort det om det varit landsvägs SM.
>
> Nä tror inte det.
>
> Även om det är kort om tid så varför inte
> låta bockstensturen vara SM??
>
> Jag har varit i kontakt med scf o fått dessa
> dåliga anledningar varför inte.
>
> Det är inte bra att ett sm är inbakat som en del
> i en annan tävling-faan det är väl bra att fler
> ser vinnarna o loppet.
>
> Man måste se över det här o förbättra
> statusen.-Ja gör det men ställ för tusan inte
> in.
>
> Det här är inte mest pinsamt för åsarna utan
> mest för scf som är så stelbenta och tar ett
> beslut som jag inte tror någon cyklist ställer
> sig bakom.
>
> Eller?
>
> Edit av the_TnT: Räcker med ett utropstecken,
> tack.

Jag skrev ett brev till scf med ganska precis dina åsikter här i inlägget då jag är lika förbannad och besviken jag med. Jag fick ett svar här kommer det:

""Hej

Det har bedömts att tiden för att lägga ett SM tillsammans med Bockstensturen är för kort samtidigt som de har sina speciella regler eftersom de ingår i Lånloppscupen.

Avsikten är nu att diskutera hur detta SM skall anordnas i fortsättningen. Dessa diskussioner kommer att ske under höstens Föreningsträffar.

Hälsningar

Ulf Flink""

Ja så då blir det alltså inte något långlopps SM

Ett svenskt protour någon?

SCF-jävla skitförbund!
> Det har bedömts att tiden för att lägga ett SM
> tillsammans med Bockstensturen är för kort
> samtidigt som de har sina speciella regler
> eftersom de ingår i Lånloppscupen.
>
> Avsikten är nu att diskutera hur detta SM skall
> anordnas i fortsättningen. Dessa diskussioner
> kommer att ske under höstens Föreningsträffar.
>
> Hälsningar
>
> Ulf Flink""

Förra året var väl Bockstensturen värd för både LL och NM. Och det gick ju bra. Det är snarare tvärtom: SM har sina speciella regler (t.ex att alla måste ha svensk klubbtillhörighet och bära den klubbens tröja, man får böta om man inte inställer sig och inte visat läkarintyg, etc)

SCF-jävla skitförbund!
Jag har hört att Långloppscupen inte är så pigga på att deras deltävlingar arrangerar SM också. Det var något som jag redan hörde för några år sedan. Varför det är så vet jag inte, men man kan ju ana...

SCF-jävla skitförbund!
Så här kan det inte vara, kan ingen annan än mig göra något?

Skämt å sido, men det känns sjukt trist och jag personligen börjar fundera på vart SCF är påväg. Det börja ju märkas tydligt vilka grenar man anser är viktiga och vilka man låter förfalla som dom vill. Så ett alternativt förbund som är helt inriktat på MTB (XC, dirt/slope, downhill, 4x och kanske rent av freeride) skulle jag nog gärna gå med i. Kanske mest för att man ska få en bra stomme för att kunna bedriva tävlingar. Något att fundera på.

// Fischer

SCF-jävla skitförbund!
Saxar från tråden jag skapade på nolltid. Lite spontana tankar på hur ett förbund för downhill, 4x och freeride skulle kunna fungera.

Slopa kravet på att man är med i en klubb.
Ett krav på att man istället skulle vara med i själva förbundet mot en låg årsavgit (ungefär vad klubbavgiften ligger på idag) skulle göra att man kanske kan dra in pengar nog för att ha en anställd som styr det mesta till att börja med. Mer information som går direkt från förbundet till cyklister och behöver inte stanna på en massa ställen först.

Ett förbund utan klubbar, lättare med sponsorer.
Har man ett förbund som håller i alla tävlingar (med hjälp av personer på plats som jobbar på samma sätt som idag) så tror jag i alla fall att det skulle bli lättare att få sponsorer plus att man vet att de sponsorpengar som kommer in går direkt till våran typ av åkning. Mer pengar och förhoppningsvis lättare att ragga sponsorer.

Åkare får mer att säga till om.
Med ett förbund som helt riktar in sig på att finnas till för åkaren så kommer även åkaren själv få mer att säga till om. Är inte den stora massan nöjd över hur regler och sånt ser ut så bör det vara ekelt att ändra. Att cykla ska vara kul, regler ska inte på något sätt kännas som att dom kväver ens lust på att cykla. Alla ska tävla på samma villkor, helt klart, men när ett regelverk blir för svårt att förstå för varje enskild åkare har det blivit för mycket och man tappar lite av glädjen.

Helt enkelt ett förbund av åkare, för åkare.

Spontana tankar? Jag kan ju vara helt fel ute men frågan är väl ändå värd att ta upp med tanke på hur det har sett ut i år?

SCF-jävla skitförbund!
finns det någon sport man kan tävla på lite högre nivå utan klubb-tillhörighet?
Något som normalt går genom klubbar i sådana sporter som vi sysslar med är väl också försäkringar.
klubbtillhörighet är väl något som försäkringsbolagen sätter för att på så sätt försäkra sig själva lite mot att mor stina inte åker störtlopps-sm (tog skidor som exempel). även om hon kan gå med i en klubb och göra det.
Många sporter som är lite mer fart och flärd i har svårt med försäkrings-bolag för tävlingar och dylikt. Och sånt får man inte glömma för så fort som det är en tävlingsaktivitet så stryks alla hemförsäkringar, inklusive den vanliga olycksfall.

Men det är bara en teori... mest baserad på hur svemo har det.

SCF-jävla skitförbund!
rejser skrev:
> finns det någon sport man kan tävla på lite
> högre nivå utan klubb-tillhörighet?
> Något som normalt går genom klubbar i sådana
> sporter som vi sysslar med är väl också
> försäkringar.
> klubbtillhörighet är väl något som
> försäkringsbolagen sätter för att på så
> sätt försäkra sig själva lite mot att mor
> stina inte åker störtlopps-sm (tog skidor som
> exempel). även om hon kan gå med i en klubb och
> göra det.
> Många sporter som är lite mer fart och flärd i
> har svårt med försäkrings-bolag för tävlingar
> och dylikt. Och sånt får man inte glömma för
> så fort som det är en tävlingsaktivitet så
> stryks alla hemförsäkringar, inklusive den
> vanliga olycksfall.

Gruppförsäkringar och annat ingår i licenser.
Inte kul med rullstollsrally om ingen ens betalar däcken.

Det finns något fall i som maler om någon som blev skadad på en ridtävling och har stämt arrangörsklubben.

SCF-jävla skitförbund!
Miss Lycka skrev:
> Gruppförsäkringar och annat ingår i licenser.
> Inte kul med rullstollsrally om ingen ens betalar
> däcken.
>
> Det finns något fall i som maler om någon som
> blev skadad på en ridtävling och har stämt
> arrangörsklubben.

men licens förutsätter ju klubbmedlemskap.
Jag menar att det är ett sätt för försäkringsbolaget att skydda sig själva.

SCF-jävla skitförbund!
Javisst, på sätt och vis.
Man kan även lösa en egen försäkring och den lär inte bli billig.
Så svaret är därmed, Klubbtillhörighet är bra och vettigt, även om man gillar freeride.

Geologen: Att en motionär i sportklassen är "Semielit" tyder på ett stort urval från ungar på trehjulingar till Bäckstedt.
Jag tror inte att "Klubben i ditt hjärta" anordnar tävlingar över huvudtaget, så börja med att lösa uppgiften med tävlingar i HCK:s regi.
Sedan kan man ha en massa ålders/vikt/kön/IQ-klassr för nybörjare på de av HCK anordnade tävlingarna.
Det borde visa vilket lyft för cykelsporten som dina tankar innebär.
Lycka Till!

SCF-jävla skitförbund!
Haken är kanske att SCF försöker spänna över alla cykelvarianter. Det är ju helt olika sporter. Vad har tempo och downhill gemensamt egentligen? Båda använder utrustning som har två hjul, men det gör ju enbenta rullskidåkare också. Ska de vara med i SCF?

Dags för ett mountainbikeförbund kanske, om man ser att tävling och föreningsliv är framtiden inom cykel dvs. Det är ju inte säkert att det är på det viset.

SCF-jävla skitförbund!
Jag har kört en del motionstävlingar i Danmark och där tycker jag dom har löst det hela föredömligt. Man kan dyka upp som fullständig utböling en halvtimme innan start och anmäla sig, inga krav på klubb eller licens ställdes. Och så "kage" efteråt givetvis. Vet inte hur dom resonerar kring det här med försäkring.

Ang. olika tävlingsklasser: Tävlade en gång i BJJ, där indelas man efter kön, ålder, vikt och bälte. Detta gör att även jag, som 25-åring som bara tränat ett halvår, kunde tävla och ha roligt(även om jag fick tok-stryk). Å andra sidan så innebär detta en fantastisk massa klasser för arrangörerna att hålla reda på.

SCF-jävla skitförbund!
På tävlingar med motionsklass eller sportklass behöver man inte vara medlem i någon förening, inte heller i någon av klasserna i långloppscupen, och alla motionslopp är ju öppna för vem som helst. Förstår inte riktigt vad problemet är...

SCF-jävla skitförbund!
erik h: XC och lvg är ju tämligen lika i sin uppbyggnad, var drar du gränsen? Däremot så vore det nog bra att få in 4X-, BMX- och DH-åkare i SCF och klubbledningar. Men då måste man ju organisera sig och gå på tråkiga möten. Nu är det väl 12 år sen jag var med i en cykelklubb senast så jag har ingen vidare koll på SCF men hur många med DH/4X-bakgrund är aktiva inom SCF?

SCF-jävla skitförbund!
ja, när man bor här nere i södra Sverige så är det nära till hands att åka över till Danmark och köra lite mountainbike, och där har vi mycket att lära!

Danska förbundet och danska arrangemang överhuvudtaget är flera år före oss. Det är bara att ställa sig frågan: Hur kan dansk cykel vara så mycket större och framgångsrik, när de har så uppenbart sämre förutsättningar, både befolkningsmässigt och geografiskt?

Borde inte SCF kunna samarbeta/lära sig lite av våra danska kollegor?

SCF-jävla skitförbund!
erik h skrev:
> Haken är kanske att SCF försöker spänna över
> alla cykelvarianter. Det är ju helt olika
> sporter. Vad har tempo och downhill gemensamt
> egentligen? Båda använder utrustning som har
> två hjul, men det gör ju enbenta rullskidåkare
> också. Ska de vara med i SCF?

Jag säger inte att du har fel, men med det resonemanget borde man dela upp friidrottsförbundet också. För vad har längdhopp gemensamt med spjutkastning, slägga, 100m löpning m.m.?

Men det är nog bra. Finns väll inget som begränsar antalet förbund?

Det bästa med att dela upp SCF är att det ger underlag för hur vi skall dela upp happymtb. =P

SCF-jävla skitförbund!
Bla Fisher 89 skriver att DH inte får någon uppbackning av SCF, det är väl inget konstigt om ni inte får support när medparten av er DH-puttar åker till Norge och tävlar istället för att hålla cupen vid liv och anmäler/kör tävlingen i Husqvarna ? Visst kan man vä se en nedåtgående trend för DH hos SCF, men så länge ingen vill vara med i cykelklubb och än mindre lösa licens utan hellre köra "svartrace" så är det inte ett dugg konstigt om DH-avdelningen snart blir uteslutet helt ur cykelförbundet :-/ T

SCF-jävla skitförbund!
clnr skrev:
> erik h: XC och lvg är ju tämligen lika i sin uppbyggnad, var drar du gränsen?

Inte vet jag, och inte gör det mig så mycket heller, de där trafikstockade långloppen jag kom på 974:e plats i på 90-talet räcker nog för min del vad gäller tävling.

Men det låter ju rätt ofta som att downhillersarna är riktigt trötta på SCF-fasonerna (därav svartrace?) och att det förbundet kanske inte vill ägna sig åt så mycket mer än landsväg.

Man ska inte kämpa emot det oundvikliga, då ska SCF ägna sig åt landsväg.

> organisera sig och gå på tråkiga möten.

Om man tycker det är tråkigt ska man inte hålla på med det. Då ska man cykla istället, för det tycker man förhoppningsvis är kul. Om INGEN tycker det är kul att organisera sig, ska det då organiseras?

Själv cyklar jag oorganiserat, det är väldigt trevligt. Ibland får man fika, ibland inte.

> hur många med DH/4X-bakgrund är aktiva inom SCF?

Man får inte alltid intrycket att DH är ett livstidscommitment på samma sätt som landsväg. Det kan göra det svårt med återväxten av "seniormedlemmar" som tar hand om det administrativa inom grenen.

SCF-jävla skitförbund!
Little Stereo skrev:
> Bla Fisher 89 skriver att DH inte får någon
> uppbackning av SCF, det är väl inget konstigt om
> ni inte får support när medparten av er
> DH-puttar åker till Norge och tävlar istället
> för att hålla cupen vid liv och anmäler/kör
> tävlingen i Husqvarna ?

Ja, visst är det dåligt att folk inte ställer upp för Förbundet och har mage att tro att Förbundet skulle ställa upp för medlemmarna. Att folk inte skäms!

Fast det är ju svårt att köra en tävling om den ställs in innan anmälningtiden gått ut. Om man inte ens kan anmäla sig så är det ju liksom inte så kontigt att det är få anmälningar...

SCF-jävla skitförbund!
erik h skrev:
> Man får inte alltid intrycket att DH är ett
> livstidscommitment på samma sätt som landsväg.

jag som trodde att det var en livsstil...

SCF-jävla skitförbund!
Så kan det vara, men om man läser på dom DH-orinterade forum som finns så är trenden att inte lösa licens och när man inte heller kör tävlingarna i cupen så blir det inte mycket kvar... Eftersom Falun-tävlingen blev inställd pga snö och Husqvarna blev inställd pga av få anmälda (man behöver inte anmäla sig sista anmälningsdagen) så blir det väl bara 4 deltävlingar i cupen i år. Finns det inga fler som vill arrangera tävlingar så är det kanske inte så konstigt om utförsåkningen inte får någon uppbackning av förbundet längre ? Själv trodde jag tjusningen med utförsåkning var att tävla mot varandra i utmanande banor, åka själv kallar jag snarare FR... :-/
Däremot tycker jag att det är uselt om som i det här fallet en arrangerande klubb för långlopps-SM har försökt få flytta sin tävling hela säsongen utan att ha fått gehör av SCF. Jag tycker helt enkelt att det handlar om helt olika anledningar och helt olika krav på cykelförbundet :-/ T

SCF-jävla skitförbund!
Little Stereo skrev:
> Husqvarna blev inställd pga av få
> anmälda (man behöver inte anmäla sig sista
> anmälningsdagen)

Hur vore det om man då hade kortat ner anmälningstiden istället? I min värld så kan man inte säga att det är för få anmälda innan anmälningstiden har gått ut. Men jag tävlar ju inte. Jag tycker bara att det är extremt komiskt hur allt "fungerar" inom tävlingsscenen.

SCF-jävla skitförbund!
TBone skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Husqvarna blev inställd pga av få
> > anmälda (man behöver inte anmäla sig sista
> > anmälningsdagen)
>
> Hur vore det om man då hade kortat ner
> anmälningstiden istället? I min värld så kan
> man inte säga att det är för få anmälda innan
> anmälningstiden har gått ut. Men jag tävlar ju
> inte. Jag tycker bara att det är extremt komiskt
> hur allt "fungerar" inom tävlingsscenen.

många klubbars praxis är ju att anmäla samtliga i klubben på sista anmälningsdag. detta för att kunna klumpanmäla alla utan att behöva "efteranmäla" eftersläntrare.

Tillbaka
Topp