SCF-jävla skitförbund!

SCF-jävla skitförbund!
mzi: Hoppas cykling är större i Sverige om tio tjugo år. Om du vurpar och inte är försäkrad så får du betala reparation av cykeln eller köpa en annan om det vill sig illa, du får inte heller pengar (hjälp också, har inte full koll på de) om du får bestående men eller fula ärr. Har du hem och olycksfallsförsäkring och bara är ute och cyklar utan tävling gäller de, men inte på tävling oavsett arrangör.

SCF-jävla skitförbund!
> En konkret fråga:
Vad krävs för att scf ska anordna tävlingar i dirt, slopestyle eller liknande? Krävs det bara en arrangör, eller måste dessa tävlingsgrenar godkännas av scf? behövs bara en plats att vara`? Med andra ord; jag har ingen aning alls alltså.. Tacksam för svar!

Jag var in på samma sak för 2 år sedan. Det var Johan i cykelbutiken i Tyresö som berättade för mig om alla dessa "kidsen" som tävla i "dirt, slopestyle och liknande". Jag tog upp det här på happy och sade att jag tyckte att SCF borde anorda sådana tävlingar. Jag var inne på att SCF skulle bjuda på en kollektivförsäkring och hjälpa till med marknadsförning av dessa tävlingar. Att de lokala föreningar skulle kunna också vara med och propergera för landsväg, mtb och bmx samtidigt. Men sedan att man propergerade för dirt osv vid våra befintliga tävlingar.

Det kom fram här på happy att den typen av "kids" som åker dirt osv inte vill ha någon "organiserat" tävling i dessa gren. Regler betyder tvång och kommissaire och då har man tappat bort lite av det "free spirit" som utövarna lever efter.

Efter några diskussioner om det här på happy blev jag uppringde mitt i natten (03.00) av ett par som hade läst mina inlägg och de skulle åka osanktionerade tävling och undrade vad jag skulle göra åt det. Sedan tog en ung kille kontakt med mig och dödshotade mig för att han vill inte att SCF skulle bestämma över honom. Det slutade med polisanmälan och jag fick avsmak för happy.

Vad är det vi vinna på att organsisera dessa gren? Visst om ni vill kan jag utlysa en sanktionerat dirttävling. Det går till så här. Min egen förening (Mora CK) kan bestämma sig att ha en propergandaarrangemang för cykel. Och vi kan anorda det vadsomhelst i Sverige. Vi kan då bestämma hur vi vill göra och vad som ska gälla. Försäkring för properganda arrangemang kostar 5kr och enligt de befintliga praxis för properganda lopp ska inget mer betalas in till SCF. Cyklister ska vara med i en förening - hur löser vi det? - hmmm - I know - vi bjuder på en "dagsmedlemskap" i Mora CK tävlingsdagen så att även denna paragraf följs. Nästa steg är att någon eller några av er berätta för mig hur det ska gå till. Vad behöver ni av oss? Jag kommer ner till Sthlm eller någonannanstans för att träffa er och går igenom det. Sedan kör vi. 5kr per deltagare ska betalas in till SCF. Det kan vi (Mora CK) troligtvis sponsra. Startavgiften 0 kr alltså. Jag säger "kan" eftersom a)Jag vet inte om dirt riders vill vara med om SCF är med i bilden och b) för att jag måste bolla det här med min egen förening för att genomföra det.

Ni kan berätta mer för mig och våra medlemmar om dirt och vi kan berätta mer för dig om hur det känns att åka ner till Italien och cyklar på en landsvägcykel på de fina italienska småvägarna som slingrar sig genom landsbygden i en vacker labyrint av gröna fält och färgfyllda ängar.

Alltså tycker jag om alla som cyklar på 2 hjul och jag hoppas att vi kan bli vänner allihoppa. Varför sitter jag i SCF då jag inte tycker som alla andra?

Bakgrund om mig, motionskommittén och min roll i SCF.
Jag startade upp ett motionslopp 1995. (VasaTrampet). Vi som jobbade med loppet grundade Mora Cykel Klubb 1996. (Obs loppet grundade klubben, det var jag själv som grundade loppet). Vi betalar in stora sanktionsavgifter till SCF och jag var kritisk till hur lite SCF satsade på motion. Redan 1995 föreslog jag att SCF skulle skapa en röd tråd genom motionsloppen så att deltagarna kunde få en poäng per lopp. 1998 vill jag att SCF skulle ge ut en motionskalender. Jag tjatade om det och lite annat i några år. 2002 föreslog jag att motionärer och tävlingscyklister skulle få samma försäkring. 2003 föreslog jag en egen sida för motion eftersom det inte gick inte att hitta mycket om motion på scf.se. 2005 kom jag med i motionskommittén och då ordförande i kommittén hoppade av blev jag adjungerat till styrelsen. I mars 2006 blev jag invalda i styrelsen. Nu har vi en röd tråd i motionsloppen (jag grundade Cykel 42), vi har en motionskalendern (som jag har gjort ideellt och skaffat annonsörer till), och vi har en hemsida för motion (scfmotion.se jag reggade domainet och har lagt upp allting på sidan. Och så har vi samma försäkring för motionärer och tävlingscyklister.

Alltså istället för att fortsätta tjata på ett SCF som inte gjorde som jag vill tog jag plats i SCF och gjorde det själv. Det tog 11 år för mig att "break down the walls" men nu är jag på insidan och hoppas att andra med bra ideér kan komma fram.

Ni som läser SCF protokoll vet att jag har reserverat mig mot några beslut som har tagits på styrelsemöten. Jag har alltså kämpat i motvinden och det är inte riktigt bra att det blir 6 mot 1 kring några beslut.

Vilka beslut har jag reserverat mig emot?
Bl a
Januari 2007. Anställande av Anders Karlsson som GS.
Januari 2007. Anställande av Bosse Lövstrand
Januari 2007. Omfattningen av Anders Karlssons möjlighet att jobba hemmifrån.
Dec 2007. Beslutet om att motionskommittén fick inte vara med på mässan "På två hjul" där det var tänkt att vi skulle informera om Cykel 42, delar ut motionskaledern och propergerar för våra arrangemang. Mässan erbjöd mig en gratis monterplats, jag hade gratis boende i Göteborg och kostnad för min tåg resa var 539kr men de övriga i styrelsen stoppade oss. Vi fick inte vara med.
Juni 2008
Beslutet om att kansliet fick huvudansvaret för att sanktionera motionsloppen (gäller inför 2009).
Fram till nu har sanktionsrätten legat på motionskommittén. Det var bråk (sandlådanivå) ifjol kring "Sälen Mora Bike Adventure". Arrangören gick med i SCF men sökte en datum som kolliderade med en tävling i långloppscupen. Det är emot motionskommitténs regler för sanktion eftersom vi har bestämt att inte sanktionerar andra långlopp samma helg som en tävling i långloppscupen. Dessutom visste jag att arrangören var på väg in i konkurs. Motionskommittén gav inte sanktionen till arrangören. SCF kansli loggade in i systemet och gav arrangören sanktion eftersom de tyckte inte om motionskommitténs regler. Kansliet skickade ut inbjudan till loppet till alla föreningar via listadmin. Motionskommittén hade huvudansvaret så vi tog bort sanktionen så att loppet inte kunde komma ut i den online versionen av motionskalendern. Kansliet loggade in igen och gav sanktionen igen som vi tog återigen bort och sedan stängde vi ut SCF kansliet från scfmotion.se admin så att de inte kunde sanktionera loppet. Då arrangören gick i konkurs (januari 2008) så var jag glad att de blivande deltagare som har blivit blåst på startavgiften (1000kr) hade inte läst om loppet på online versionen av motionskalendern. Men kansliet klagade på mitt agerande och kansliet vill bestämma och fick medhöll från mina styrelsekollger. Så inför 2009 är det kansliet som har huvudansvar för sanktionering av motionsloppen. Jag har lagt ner hundratals timmar om året att komminicera med motionsloppsarrangör för att undvika datumkrockar och att få loppen att samarbete. Jag reserverade mig mot beslutet för jag tyckte att ansvaret borde ligga på motionskommittén som har en stor insyn i verksamheten och en enormt kontaktnät med motionsloppsarrangörer.

Jag sitter i styrelsen t o m årsmötet mars 2009.

Vill ni att jag ska vara kvar i styrelsen ska ni (via förening eller distrikt) föreslå mig till SCF valberedning.

SCF Valberedning
Per Månsson, Ordförande
Telefon: 033-266959
Mobil: 073-9841543
E-post: permansson@scf.se

Aase Bosager, Ledamot
Namn: Aase Bosager
Telefon: 031-279222
Mobil: 070-2616779
E-post: aase@msck.se

Anders Nyström
Telefon: 0611-72332
Mobil: 070-5476827
E-post: anders.nystrom@miun.se

SCF-jävla skitförbund!
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> mzi: Hoppas cykling är större i Sverige om tio
> tjugo år.

Det vet jag inte om jag hoppas... då kommer vi ligga på rulle som ett pärlband från Drottningholmsbron runt Färingsö och tillbaks till stan... ... ... ... Men det vore ju onekligen rätt häftigt!

Klart jag också hoppas det. På alla plan. Jag hoppas fler tar damtrallan in till jobbet, fler upptäcker hur enkelt det är att ta cykeln tvärs över stan när man ska på fest och jag hoppas fler tävlar. Och jag hoppas på fler kompisforum som happy som fixar lite grejer spontant vid sidan av.

SCF-jävla skitförbund!
Dags att upprepa det som flera personer i tråden redan påpekat men som du (geologen) inte verkar vilja ta till dig: Den ansträngningsnivå och fart man uppnår genom att träna (hårt) i grupp är grundläggande för att utvecklas som cyklist. Både mentalt och fysiologisk. Om du inbillar dig att du på egen hand kan uppnå samma resultat så är du ute och cyklar (pun intended)

En annan sak som jag reflekterat över är det faktum att du verkar jämföra dina egna snitthastigheter med dom som uppnås av tätklungorna på tävlingar. Jag har själv liknande idrottslig bakgrund som du (dvs ingen alls fram till 23-24 års ålder) men tävlar idag i elitklassen där linjelopp över 18 mil avklaras med en snitthastighet av 40-42 km/h. Idag körde jag distans i min ensamhet och avverkade 12 mil med en snitthastighet på blygsamma 26 km/h, mer mäktade jag inte med. Hade jag kört med några kamrater hade snittet legat runt 30-32 km/h men den upplevda ansträngningen hade varit likvärdig.

Det jag upplever att du inte har greppat är följande:

- Vikten av att träna med andra.
- Den påverkan klungkörning har på snitthastigheten kontra ansträngningen.
- Den påverkan någorlunda målinriktad träning faktiskt har på kroppen och den fysiska förmågan.

Jag ser gärna att du bemöter alla de punkter jag tagit upp här istället för bara valda delar som passar in på ditt eget tänk om dig själv som ett offer av omständigheter (som jag sett dig göra hittills i tråden).

SCF-jävla skitförbund!
nu när garry faktiskt anstränger sig och pratar öppet och insiktsfullt om cykling och SCF osv, kan vi inte då skippa flera geolog-inlägg. Det leder ju liksom ingen vart.

SCF-jävla skitförbund!
Det låter som om du försöker göra ett riktigt bra jobb, Garry, synd att du blir motarbetad då av resten av styrelsen.

Fortsätt kämpa för dina bra ideer.

SCF-jävla skitförbund!
Jag är imponerad av din framåtanda Garry. Kan vi inte klona dig och använda till alla posterna i styrelsen? Skämt åsido trodde jag att det skulle bli fason på styrelsen 2008. Björn Stenberg är ju väldigt drivande för att få cyklingen att växa. Men det kanske inte händer så mycket, vad vet jag.

Om man läser om allt som du försökt driva igenom som resten av styrelsen har stoppat så börjar man ju fundera på hur det står till med de andra i styrelsen egentligen. Alla dina förslag verkar ju vara väldigt genomtänkta och till gagn åt cykelsporten. Varför stoppas de då? Styrelsen måste väl ha fullgoda anledningar till detta? Eller medför dina förslag ett merarbeta för dem som de inte vill ha?

Keep up the good work!
Jag ska be min klubb att nominera/rösta på dig tills nästa mandatperiod.

SCF-jävla skitförbund!
Vissa utav förslagen var bra, andra var det inte. Så är det ju i en demokrati. Vem som helst får komma med förslag, sedan är det gruppen som tar beslut.

Ökar det verkligen demokratin (och mötesdeltagandet) om man flyttar runt årsmötena? Är det inte snarare så att sviktande deltagande är ett tecken på att man prioriterar annat?

SCF-jävla skitförbund!
PRESSMEDDELANDE! 08-08-19

SM i MTB-Marathon avgörs i samarbete med Bockstensturen!

Efter att Åsarna IK blev tvungna att ställa in sitt SM-arrangemang har Varbergs Mountainbike Klubb snabbt jobbat fram en positiv lösning för svenska MTB-cyklister och Svenska Cykelförbundet.

”Med mycket kort varsel har Varbergs Mountainbike Klubb på ett engagerat sätt sett till så att vi även i år får kora Svenska Mästare i MTB-Marathon för både dam- och herrseniorer” uppger Björn Stenberg, arrangemangsansvarig på Svenska Cykelförbundet

”Att nu SM blir av är viktigt för alla som sysslar med cykel eftersom mountainbike är den viktigaste rekryteringskällan till all cykelsport” berättar Björn och fortsätter, ”och därför är det extra roligt att både Långloppscupens sista och avgörande deltävling och SM kan avgöras vid samma tillfälle. Till nästa år hoppas jag även att vi kan se till så att vi har SM-klasser för både juniorer och veteraner, något som känns som naturligt då vi har dessa klasser inom XC” avslutar Björn.

Bockstensturen arrangeras i år den 30 augusti. För mer information, vänligen besök www.bockstensturen.nu

För att få delta i SM klasserna, dam- och herrseniorer, dam- och herrjuniorer och herrveteraner 30 och 40, krävs det att man dels är ansluten till en förening och dels att man har en årslicens. Det går även bra att efteranmäla sig till SM fram till kl. 09.45 den 30 augusti.

Björn Stenberg / Ulf Dovemark

Tillbaka
Topp