SCF rasar mot svartrejsen

Ok nu blir det lite luddigt. Tråden blir lång och verkar belysa ett jättestort problem kopplad till ett uttalande och ett förtydligande på en regel. Sen när man undrar var hoten är så presenteras två år gamla ärenden.

Var det inte 2014 nu? Var är hoten och kopplad till vilket, vilka lopp?

Jagar SCF småskaliga kompistävlingar eller försöker SCF skapa förutsättningar till det som bland annat Grump har det kämpigt med, dvs tillstånd hos lokala myndigheter. Syftet till regeln i modern tid finns där, sen kanske andra vägar är bättre än att driva frågan genom regler. De som beslutar om tillstånd tenderar att leva i en värld av regler så av den anledningen så är ju inte teorin i att det skulle kunna fungera helt fel ute...

H: Jag tror och tänker en hel del och ibland kanske det verkar som att jag presenterar fakta, det gör jag ibland oxå men det är oftast mina valda sanningar.

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men vart går gränsen? Det finns t.ex lopp som
> > varken har tillstånd eller sanktion. Är det
> > dåligt att förbundet försöker bringa
> ordning?
> > Är det inte bra att det finns
> tävlingsreglemente
> > att hänvisa till när tillståndsgivande
> > myndighet kräver organisation och utförande?
>
> Om jag tolkar dig rätt (rätta mig om jag har
> fel) så är det alltså större arrangemang som
> saknar tillstånd från myndigheter som du oroar
> dig för? Och där tycker du att SCF gör rätt
> som försöker ingripa?
>
> Problemet är i så fall att det du efterlyser är
> att förbundet ska ägna sig åt ärenden som är
> tillräckligt omfattande för att kunna behandlas
> av rättsväsendet. Det kan förbundet göra helt
> utan att ha en sådan regel. Ja, den enda
> skillnaden är att de inte skulle kunna straffa
> sina medlemmar, men frågan är hur effektivt just
> den punkten är i det hela.

Nä jag "efterlyser" egentligen ingenting. Det jag gillar och tror på är ordning och reda. Det är därför intressant att ta del av vad andra tycker och tänker kring SCF och regelverk samt hur det ska tillämpas. Tyvärr, så har det inte kommit fram så mycket annat än att det inte ska finnas några regler. Jag tycker såklart att devisen frihet under ansvar är allra bäst, men tyvärr så fungerar inte det då det alltid finns dem som bänder på regler, skadar andra och t.o.m saboterar allt det som de kommer åt (bl.a så är denna tråd ju full av såna exempel).

När det gäller ideell verksamhet tycker jag att det är ännu viktigare med regler eftersom det handlar om eldsjälars arbete att vi ens har denna ideella verksamhet. Regler som gör det lätt att administrera, lätt att exekverera. Det bästa är om det finns regler som också är lätta att förhålla sig till så att man når ett optimalt konsensus.

Nu är det som så att vi är en samling människor som gillar att cykla, att köra lopp och tävla. Vi har också en hög med regler i samhället att förhålla oss till, som t.ex att inte köra sönder markägares mark utan dess medgivande (ja jag vet, det går att diskutera vad som menas med sönderkörd mark men det är en annan diskussion), enkelrikta vägar, spärra av områden, reglera biltrafik etc etc. Visst det är sant att dessa saker inte behöver ett SCF för att kunna realiseras. Helt rätt.

Men låt oss säga att SCF slutar existera. Det finns inga tävlingsregler, det finns inga krav på licenser. Visst det kan gå bra - ett tag - att få tillstånd till tävling/lopp ändå. Men så blir det allt fler "arrangemang" där intressegrupper kör "på sitt sätt" men tyvärr så blir det inte på samma sätt som föregående. Myndigheterna måste nu för varje ansökan göra allt grundligare utredningar för att kunna ge dessa tillstånd. Allt blir en enda soppa efter ett tag och till slut har myndigheterna fått nog och nekar alla tillstånd eftersom det blir en omöjlig uppgift för dem att hålla reda på alla varianter. Det är ingen mänsklig rättighet att få tillstånd.

Då är det bra med ett förbund som har enhetliga regler som reglerar hur tävlingarna ska utföras, det finns ju även andra fördelar men dessa har andra redan ältat om. Saken är bara den, att även om det finns centrala tävlingsregler som behandlar utformning av tävlingar så behövs det ytterligare regler som säger hur man ska förhålla sig till dessa. Ska det vara okej att frångå reglerna? Att arrangera tävling/lopp där något eller några regler frångåtts och någon skadas, något går sönder av en direkt följd av att man inte följde reglerna och som då gör att arrangemanget är rent kontraproduktivt för de arrangemang som är "by the book"?

Hur ska man behålla ordning och reda om man inte får göra något åt de som går emot denna ordning och reda? Nej det kanske inte är rätt metod att bestraffa med böter. Men uteslutning kan vara något om medlemmen inte följer det avtal denne ingått genom sitt medlemsskap. Ja ok säger en del. Då är det ju bara att starta upp ett nytt förbund med nya fräscha ideer, ett förbund som är lite roligare. Javisst, det kan det absolut vara.. go ahead säger jag då. Då har vi nästa konsekvens. UCI. Vi måste då ställa oss frågan, ska vi ens vara med i UCI?

Det enda jag försvarar i tråden är ordning och reda därför att det för mig tjänar ett syfte. Om denna ordning och reda heter SCF, fickpingisförbundet, happymtb, freeriders eller (*) spelar egentligen inte mig någon roll. SCF kanske behöver skriva om sina regler, de kanske ska lägga ned helt eller så kanske de ska få köra vidare. Men som sagt, SCF tjänar sina medlemmar och inte tvärtom, som en del vill få det att verka som. Tro mig, jag har mina duster med distriktsförbund och scf också, men jag ser inga andra alternativ för att bringa ordning och reda. För mig är det bästa alternativet (hitills ivf) att de tar fasta på kritiken och ser över sina regelverk så att de åtminstone inte bryter mot någon lag.

eketjall skrev:
> Det behöver inte finnas licenser för att det ska
> finnas tävlingsregler och sanktion.
> Friidrottsförbundet är väl ett bra exempel.

Javisst. Men för dess utövare är det väl snarare undantag än regel att de behöver myndigheternas tillstånd för att få arrangera?

Fast det här med licenser handlar väl mer om kvalificera sig samt en anpassning rent internationellt.

Senast ändrad:
grump skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Det behöver inte finnas licenser för att det
> ska
> > finnas tävlingsregler och sanktion.
> > Friidrottsförbundet är väl ett bra exempel.
>
>
> Javisst. Men för dess utövare är det väl
> snarare undantag än regel att de behöver
> myndigheternas tillstånd för att få arrangera?
>
> Fast det här med licenser handlar väl mer om
> kvalificera sig samt en anpassning rent
> internationellt.

Tillstånd från myndigheter är en sak i sig, men har inte utövarna någon licens så kan dom rimligtvis inte heller bli av med någon licens om dom ställer upp i av förbundet osanktionerade tävlingar, vilket det lär finnas gott om.

Anders Grönqvist skrev:
> Ok nu blir det lite luddigt. Tråden blir lång
> och verkar belysa ett jättestort problem kopplad
> till ett uttalande och ett förtydligande på en
> regel. Sen när man undrar var hoten är så
> presenteras två år gamla ärenden.

Nu börjar jag misstänka att du trollar. Förstår du vad "hot" är? Förstår vad skillnad mellan "hot om repressalier" och "beslutade repressalier" är?

eketjall skrev:
> grump skrev:
> -----
> > eketjall skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det behöver inte finnas licenser för att
> det
> > ska
> > > finnas tävlingsregler och sanktion.
> > > Friidrottsförbundet är väl ett bra
> exempel.
> >
> >
> > Javisst. Men för dess utövare är det väl
> > snarare undantag än regel att de behöver
> > myndigheternas tillstånd för att få
> arrangera?
> >
> > Fast det här med licenser handlar väl mer om
> > kvalificera sig samt en anpassning rent
> > internationellt.
>
> Tillstånd från myndigheter är en sak i sig, men
> har inte utövarna någon licens så kan dom
> rimligtvis inte heller bli av med någon licens om
> dom ställer upp i av förbundet osanktionerade
> tävlingar, vilket det lär finnas gott om.

Ja så är det ju. Men de kan bli uteslutna istället. Licensen är ju ytterligare ett styrmedel iform av antidoping (den roliga "True Champion always Lie" utb). Friidrotten har kanske inga licenser men de för väl någon form av medlemsmatrikel där folks resultat, eventuell indraget start tillstånd p.g.a doping eller andra regelbrott.. egentligen kan vi nog säga att friidrott och cykel är ganska lika i de avseendena. Men SCF delar ut en plastbit som det står licens på. Friidrotten sparar in på den biten, bra för miljön!

Senast ändrad:
Citat från ultradistans.se:
"– En löpare som ställer upp i icke sanktionerade tävlingar representerandes sin förening riskerar att avstängas från deltagande i sanktionerade tävlingar, fast sådana avstängningar är ovanliga."

Jag tolkar iaf det som att man får delta i osanktionerad tävling så länge man inte representerar sin klubb.
En osanktionerad tävling har således inte heller några krav på klubbtillhörighet.

eketjall skrev:
> Citat från ultradistans.se:
> "– En löpare som ställer upp i icke
> sanktionerade tävlingar representerandes sin
> förening riskerar att avstängas från deltagande
> i sanktionerade tävlingar, fast sådana
> avstängningar är ovanliga."
>
> Jag tolkar iaf det som att man får delta i
> osanktionerad tävling så länge man inte
> representerar sin klubb.
> En osanktionerad tävling har således inte heller
> några krav på klubbtillhörighet.

Intressant. Verkar som att man ser mellan fingrarna om vederbörande inte gör väsen av sig men att det finns samma grundregel som hos SCF. Mao, man har inget incitament på att ta itu med såna regelövertramp till skillnad från SCF som uppger att de har problem med detta.

grump skrev:
> Nä jag "efterlyser" egentligen ingenting. Det jag
> gillar och tror på är ordning och reda.

Tack för ett mycket ingående och detaljerat inlägg. I mångt och mycket delar jag din problemframställning, men jag har ju som du märkt en ganska markant annorlunda syn på lösningen. Ett starkt cykelsverige är viktigt, och SCF kan mycket väl få vara den starka rösten.

Problemet som jag ser det med SCFs regler är att det straffar ut de som gör rätt för sig och ökar distansen till de som inte orkar organisera sig. Regeln hindrar inte på något sätt att det arrangeras svartrace, däremot innebär regeln att en del som deltar i sådana kompisrace får en större tröskel att även lösa licens och börja tävla "på riktigt". Eftersom de i det läget måste välja att lägga kompisracen bakom sig för att inte riskera böter och avstängningar.

De flesta som deltar i osanktionerade kompistävlingar saknar idag tävlingslicens och berörs därför inte av regeln. Det fåtalet licensierade som deltar i kompisrace skulle i bästa fall kunna fungera som "idoler" eller i alla fall förebilder. Genom olika typer av kompisrace har jag lärt känna flertalet duktiga cyklister och att kunna mäta sig med dem i riktiga tävlingar är nog den största lockelsen för mig att skaffa en tävlingslicens. Utan kompisrace hade jag inte varit intresserad av att tävla på samma sätt.

Visst ska det vara ordning och reda, som du efterlyser. Men jag tror att du drar lite för stora växlar på det hela. Att det arrangeras motionslopp som inte har med SCF att göra är inte ett dugg farligt för sporten. Det sänker tröskeln att delta och då kanske fler kommer på att de vill tävla i riktiga tävlingar. Små kompisrace verkar ju nästan ingen egentligen se som ett problem. Och större tävlingar utan tillstånd från myndigheter är som tidigare påpekats en fråga för rättsväsendet. Det borde även beslutsfattare kunna förstå. Och är de bara lite förståndiga borde de förstå att man inte ska straffa dem som försöker göra rätt för sig pga att andra gjort fel.

Jag har under åren arrangerat en rad tävlingar och evenemang. Inte ett enda i SCFs regi, men några av dem fick vi ett accepterande från SCF att genomföra.

2005-2007 arrangerade jag "Big Air Night" i Fadderbyn och 2008 var det tävlingen "Bike Fight" i Skogås. Det var slopestyletävlingar/parktävlingar där större delen av Sverigeeliten inom tävlingsformen deltog. Många av dem hade tävlingslicens och tävlade i discipliner som BMX racing, 4X och downhill. Slopestyle fanns inte i SCFs vokabulär när det begav sig. Tack vare svartrace-scenen inom slopestyle lyckades svenska stjärnor som Martin Söderström och Anton Thelander ta sig fram.

2009 arrangerade jag tillsammans med en kompis en downhillcup i storstockholmsregionen, "DH Circus". Det var i mångt och mycket upplagt som de flesta kompisrace funkar idag, dvs inbjudan via forum, en symbolisk anmälningsavgift och resultatlista på hemsidan. Vi körde dock dessa tävlingar via Spårvägen CF och SCF gav ok. Fast Spårvägen hade egentligen ingenting med arrangemangen att göra. Tack vare dessa tävlingar fick många hobbycyklister en enkel chans att testa på hur det är att tävla i downhill. Hade vi varit tvungna att uppfylla hela SCFs reglemente för downhilltävlingar hade tävlingarna inte gått att genomföra på två personers fritid. Följden hade blivit färra tävlingar.

Det är på grund av att en stor del av mitt cykelliv har formats genom deltagande och arrangerande av den här typen av kompisrace som jag är så väldigt främmande för att bekämpa det. De som vill bekämpa dessa tävlingar vill bekämpa mina 10 senaste år inom cyklingen. Och jag vill istället att många fler ska få uppleva det jag upplevt under dessa år.

Senast ändrad:
grump skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > Citat från ultradistans.se:
> > "– En löpare som ställer upp i icke
> > sanktionerade tävlingar representerandes sin
> > förening riskerar att avstängas från
> deltagande
> > i sanktionerade tävlingar, fast sådana
> > avstängningar är ovanliga."
> >
> > Jag tolkar iaf det som att man får delta i
> > osanktionerad tävling så länge man inte
> > representerar sin klubb.
> > En osanktionerad tävling har således inte
> heller
> > några krav på klubbtillhörighet.
>
>
> Intressant. Verkar som att man ser mellan
> fingrarna om vederbörande inte gör väsen av sig
> men att det finns samma grundregel som hos SCF.
> Mao, man har inget incitament på att ta itu med
> såna regelövertramp till skillnad från SCF som
> uppger att de har problem med detta.

Nja, är väl isf snarare så att man säger "Ok, delta i osanktionerad tävling, men lämna förbundet utanför", dvs påstå inte att du gör det representerandes en klubb.

+1000 till H.

Det du skriver H. Är en nog så viktig aspekt som SCF och distriktsförbund bör ta till sig! Det gäller att hänga med och lyfta fram. Hur man i detta kan behålla ordning och reda är det kluriga men välbehövligt

eketjall skrev:
> grump skrev:
> -----
> > eketjall skrev:
> >
>
> > -----
> > > Citat från ultradistans.se:
> > > "– En löpare som ställer upp i icke
> > > sanktionerade tävlingar representerandes sin
> > > förening riskerar att avstängas från
> > deltagande
> > > i sanktionerade tävlingar, fast sådana
> > > avstängningar är ovanliga."
> > >
> > > Jag tolkar iaf det som att man får delta i
> > > osanktionerad tävling så länge man inte
> > > representerar sin klubb.
> > > En osanktionerad tävling har således inte
> > heller
> > > några krav på klubbtillhörighet.
> >
> >
> > Intressant. Verkar som att man ser mellan
> > fingrarna om vederbörande inte gör väsen av
> sig
> > men att det finns samma grundregel som hos SCF.
> > Mao, man har inget incitament på att ta itu
> med
> > såna regelövertramp till skillnad från SCF
> som
> > uppger att de har problem med detta.
>
> Nja, är väl isf snarare så att man säger "Ok,
> delta i osanktionerad tävling, men lämna
> förbundet utanför", dvs påstå inte att du gör
> det representerandes en klubb.

Vad är skillnaden mot det jag skrev? :)

Mycket väl skrivet, H! Håller helt med i detta.

SCF är inte ett förbund för alla cyklister, utan för de som cyklar på det sätt som ryms inom SCF:s snäva definition. Genom att nu lyfta denna regel så drar man en linje mellan de som är inom organisationen och de som är utanför. Det är inte ett sätt att ena cykel-Sverige, utan leder bara till splittring.

Vill man ha in fler cyklister inom ramen för sitt förbund får man nog se till att anpassa förbundet utefter vad folk faktiskt håller på med. Inte bara gnälla över att cyklingen växer men att det inte kommer förbundet till del.

Dock är detta inte på något sätt min kamp, då jag inte faller inom definitionen för cykelsporten. Jag har heller inget intresse av att ändra någon annans definition.

grump skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > eketjall skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Citat från ultradistans.se:
> > > > "– En löpare som ställer upp i icke
> > > > sanktionerade tävlingar representerandes
> sin
> > > > förening riskerar att avstängas från
> > > deltagande
> > > > i sanktionerade tävlingar, fast sådana
> > > > avstängningar är ovanliga."
> > > >
> > > > Jag tolkar iaf det som att man får delta i
> > > > osanktionerad tävling så länge man inte
> > > > representerar sin klubb.
> > > > En osanktionerad tävling har således inte
> > > heller
> > > > några krav på klubbtillhörighet.
> > >
> > >
> > > Intressant. Verkar som att man ser mellan
> > > fingrarna om vederbörande inte gör väsen
> av
> > sig
> > > men att det finns samma grundregel som hos
> SCF.
> > > Mao, man har inget incitament på att ta itu
> > med
> > > såna regelövertramp till skillnad från SCF
> > som
> > > uppger att de har problem med detta.
> >
> > Nja, är väl isf snarare så att man säger
> "Ok,
> > delta i osanktionerad tävling, men lämna
> > förbundet utanför", dvs påstå inte att du
> gör
> > det representerandes en klubb.
>
> Vad är skillnaden mot det jag skrev? :)

Att "se genom fingrarna" är för mig att strunta i en regel som finns. Men om regeln inte finns så finns inget att se genom fingrarna för och det blir inte en godtycklig tolkning från fall till fall.

Jag tror som Anders Grönqvist. Att SCF agerat utifrån klagomål från något distriktsförbund (kan t.o.m tänka mig från vilket). Det som behövs är ett öppet forum där de olika förbunden och medlemmar, samt övriga får komma till tals. Happymtb är ju bra med högt i tak men knappast rätt forum ändå, (?).

eketjall skrev:
> grump skrev:
> -----
> > eketjall skrev:
> >
>
> > -----
> > > grump skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > eketjall skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Citat från ultradistans.se:
> > > > > "– En löpare som ställer upp i icke
> > > > > sanktionerade tävlingar representerandes
> > sin
> > > > > förening riskerar att avstängas från
> > > > deltagande
> > > > > i sanktionerade tävlingar, fast sådana
> > > > > avstängningar är ovanliga."
> > > > >
> > > > > Jag tolkar iaf det som att man får delta
> i
> > > > > osanktionerad tävling så länge man
> inte
> > > > > representerar sin klubb.
> > > > > En osanktionerad tävling har således
> inte
> > > > heller
> > > > > några krav på klubbtillhörighet.
> > > >
> > > >
> > > > Intressant. Verkar som att man ser mellan
> > > > fingrarna om vederbörande inte gör väsen
> > av
> > > sig
> > > > men att det finns samma grundregel som hos
> > SCF.
> > > > Mao, man har inget incitament på att ta
> itu
> > > med
> > > > såna regelövertramp till skillnad från
> SCF
> > > som
> > > > uppger att de har problem med detta.
> > >
> > > Nja, är väl isf snarare så att man säger
> > "Ok,
> > > delta i osanktionerad tävling, men lämna
> > > förbundet utanför", dvs påstå inte att du
> > gör
> > > det representerandes en klubb.
> >
> > Vad är skillnaden mot det jag skrev? :)
>
> Att "se genom fingrarna" är för mig att strunta
> i en regel som finns. Men om regeln inte finns så
> finns inget att se genom fingrarna för och det
> blir inte en godtycklig tolkning från fall till
> fall.

Ja så är det ju. Tandlöst i ena fallet och skarpt i det andra.

Anders Grönqvist skrev:
> Jaha,
> Jag visste inte att SCF var ute och kollade om
> folk träningsspurtar skyltar i Källby nu i
> veckan, hörde också att dom planerar att sätta
> upp kameror vid alla mindre orter med raksträcka
> innan byskyltar, uppför backar, på
> industriområden och byggda banor. För att inte
> tala om på vart enda träd i skogen, på BMX
> banor och i slalombackar etc. Jag visste inte det,
> ursäkta mig.
>
> Allvarligt vad är syftet med att tro att SCF
> ogillar att det tränas på att tävla??? SCF
> utreder ett problem mot regelboken som troligtvis
> kommer ifrån någon form av lokal anmälan eller
> anmärkning. Å då handlar det om organiserad
> form av evenemang.
>
> Svartrejs i min tolkning av vad många av oss tror
> att det är, innebär en tillställning av mindre
> organiserad art där umgänge trivsel eller
> träning är prioriterad. Ingen så vitt jag vet
> ogillar det, eller är det ngn här som gör
> det???
>
> Dessutom finns Spontanidrott upptagen som en
> prioriterad idrottsform både hos kommun, stat,
> RF(idrotten) och således Cykelsporten.
> Organisatoriskt (läs med regler) kan inte det
> just nu definieras med ett vettigt innehåll tack
> vare bland annat den regeln som denna tråd
> handlar om samt det smått självklara i att det
> helt skulle förlora sitt syfte. Men alla bör och
> skall på ngt vis gilla spontanodrottsutövning
> vilket naturligtvis torde vara den absolut
> största idrottsformen om man nu skulle boxa in
> Svartrejs (läs spontantävling)
>
> SCF vet om att dom inte skall agera mot
> Spontanidrott (däremot agera för, vilket inte
> göra tillräckligt bra) och den vise borde
> förstå att deras eventuella hot riktar sig mot
> organiserad verksamhet av betydande omfattning
> där medlemmar deltar eller är med och
> arrangerar. Inte sagt att jag gillar agerandet
> eller dessa regler i sak, men till det här
> inlägger hör det inte hit.
>
> Ibland undrar jag om det inte är så att
> Underscore mfl egentligen bara vill få lite cred
> och vill vara med och synas...? Eftersom det inte
> är någon som jagar dom, är det för att ni inte
> ens får va med på Svartrejs som ni jiddrar om
> ditt och datt?

Håller med Drosa. +1 x 10 =)

oxr skrev:
> Mycket väl skrivet, H! Håller helt med i detta.
>
> SCF är inte ett förbund för alla cyklister,
> utan för de som cyklar på det sätt som ryms
> inom SCF:s snäva definition. Genom att nu lyfta
> denna regel så drar man en linje mellan de som
> är inom organisationen och de som är utanför.
> Det är inte ett sätt att ena cykel-Sverige, utan
> leder bara till splittring.
>
> Vill man ha in fler cyklister inom ramen för sitt
> förbund får man nog se till att anpassa
> förbundet utefter vad folk faktiskt håller på
> med. Inte bara gnälla över att cyklingen växer
> men att det inte kommer förbundet till del.
>
+1000

Det är skönt att det ändå är så många här på happy som kräver att man har ordning och reda på sina lekar om kvällarna. Händerna på täcket!

underscore skrev:
> Det är skönt att det ändå är så många här
> på happy som kräver att man har ordning och reda
> på sina lekar om kvällarna. Händerna på
> täcket!

Men det är bra svårt att hålla när du dyker upp

grump skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Det är skönt att det ändå är så många
> här
> > på happy som kräver att man har ordning och
> reda
> > på sina lekar om kvällarna. Händerna på
> > täcket!
>
>
> Men det är bra svårt att hålla när du dyker
> upp

thats what she said

underscore skrev:
> grump skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är skönt att det ändå är så många
> > här
> > > på happy som kräver att man har ordning och
> > reda
> > > på sina lekar om kvällarna. Händerna på
> > > täcket!
> >
> >
> > Men det är bra svårt att hålla när du dyker
> > upp
>
> thats what she said

mmm... bring it on boy

Jag åkte skidor som vinterträning när jag var aktiv utan att vara med i någon (hemsk maffiaförening)
och undrar nu varför skidförbundet inte gjorde något för mig?

TBone skrev:
> Anders Grönqvist skrev:
> -----
> > Ok nu blir det lite luddigt. Tråden blir lång
> > och verkar belysa ett jättestort problem
> kopplad
> > till ett uttalande och ett förtydligande på
> en
> > regel. Sen när man undrar var hoten är så
> > presenteras två år gamla ärenden.
>
> Nu börjar jag misstänka att du trollar.
> Förstår du vad "hot" är? Förstår vad skillnad
> mellan "hot om repressalier" och "beslutade
> repressalier" är?

Så länge hela regelboken är ett hot så ok, då hänger jag med... Tycker annars att diskussionen börjar bli åtminstone lite konstruktiv nu...

Anders Grönqvist skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > Anders Grönqvist skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ok nu blir det lite luddigt. Tråden blir
> lång
> > > och verkar belysa ett jättestort problem
> > kopplad
> > > till ett uttalande och ett förtydligande på
> > en
> > > regel. Sen när man undrar var hoten är så
> > > presenteras två år gamla ärenden.
> >
> > Nu börjar jag misstänka att du trollar.
> > Förstår du vad "hot" är? Förstår vad
> skillnad
> > mellan "hot om repressalier" och "beslutade
> > repressalier" är?
>
> Så länge hela regelboken är ett hot så ok, då
> hänger jag med... Tycker annars att diskussionen
> börjar bli åtminstone lite konstruktiv nu...

Om SCF hade skrivit något som bara var en påminnelse om reglerna och dess betydelse så vore det en sak.

Nu målades det upp en falsk bild av verkligheten, några mer eller mindre direkta lögner blandades in, det utmålades som ett allvarligt problem och regeln togs fram som tillhygge i harangen för att slutligen komma med ett påpekande om att de minsann var "demokratiska" för att misstänkliggöra eventuella invändningar.

Anders Grönqvist skrev:
> Så länge hela regelboken är ett hot så ok, då
> hänger jag med... Tycker annars att diskussionen
> börjar bli åtminstone lite konstruktiv nu...

Nej.

Det finns en massa sunt förnuft i reglementet också. Det som folk vänder sig mot mest i den här tråden verkar vara hot-paragraferna, du vet vilka vid det här laget.

Du måste ju faktiskt hålla med om att det finns fördelar med att ha reglemente där reglerna faktiskt ska följas. Att ha regler som oftast inte ska följas (fast kanske ibland) är bara dåligt. Lösningen är självfallet att rätta till reglementet.

En styrelse som inte har kraft nog att korrigera sitt reglemente så att det överensstämmer med lagstiftningen framstår som svag.

Håller med om att diskussionen höjts, till dels för att du vågade lägga fram dina tankar om varför SCF lyfte hotet. Tack för det och fortsätt.

varför egentligen diskutera regelns rimlighet;

regeln är inte förenlig med svensk lag. - räcker inte det.

särskilt som anledningen - i detta fall liksom i de flesta (om än inte alla) - är att såsom svensk lag säger att det skall vara är vettigt och rimligt och gagnar folket.

NEJ: regeln är INTE förenlig med svensk lag; det går inte att få det till det.

Konkurrenslagen; missbruk av dominerande ställning.

NGT grovt översiktligt beskrivet;

Arr. av cykeltävling = näringsverksamhet (enl definition som används i §§. Vinst är ej nödvändigt)

SCF torde ju anses klart dominerande vad gäller arr av cykeltävling.

Den som vill konkurera mot SCF skall ha jysste konkurrens.

Att då SCF ej låter sina kunder (licensierade cyklister) delta i de ac SCF arrangemangen (alltså de arrangemang som dominerar marknaden) om kunderna deltagiot i konkurrerande arrangemang är ej OK enl konkurrenslagen, alldeles oavsett vad SCF avtalat med sina kunder.
- Det är lite just det som är grejen, eftersom SCF är dominerande på marknaden cykeltävlingar är de så mkt starkare än kunderna och kan tvinga på dessa avtalsvillkor som är "oskäliga" - alltså som konkurrenslagen säger nej till. - Detta är sk tvingande lagar som ej går att avtala bort.

Kort o gott: det är bara för SCF att följa svensk lag; Så svårt borde det inte vara att begripa.

Vad är skillnaden mot t.ex anställningsavtal eller försäljningsavtal där man uttryckligen förhindrar konkurrerande verksamhet?

grump skrev:
> Vad är skillnaden mot t.ex anställningsavtal
> eller försäljningsavtal där man uttryckligen
> förhindrar konkurrerande verksamhet?

Min lekmannagissning är att att rörande anställningsavtal så är den stora skillnaden att arbetsgivaren betalar för att arbetstagaren ska utföra vissa uppgifter och inte utföra andra. Jag tror inte att SCF skulle ha rättsliga hinder från att förbjuda licensierade cyklister att delta i icke-SCF-lopp om SCF betalade skälig ersättning till cyklisterna för att ta emot licensen. Då blir ickedeltagandet i svartrejs en förutsättning för att få pengarna.

Det är ngt som inte stämmer när inte RF verkar ha krävt av alla specialförbund att ta bort den formen av regel efter SBF grejen som oxå RF var inblandad i, för Cykel är ju inte ensam direkt.

Om man som licensierad cyklist deltagit i ett osanktionerat lopp/tävling kan man ju alltid hävda att man trott att man deltagit i en "prova på tävling".

Eftersom många som arrar/deltar i Svartrejs/kompistävlingar verkar vilja få cred genom SCF för sitt förträffliga arbete med att få folk intresserad av cykel så borde ju rätt många vilja arra "prova på tävling" tror ni att det är många mer eller mindre organiserade lopp/tävlingar som skickar in en presentation till SCF om vad de gör och vill göra utan sanktion på bakgården för skoj och för att visa upp sporten för alla?

Anders Grönqvist skrev:
> Eftersom många som arrar/deltar i
> Svartrejs/kompistävlingar verkar vilja få cred
> genom SCF för sitt förträffliga arbete med att
> få folk intresserad av cykel så borde ju rätt
> många vilja arra "prova på tävling" tror ni att
> det är många mer eller mindre organiserade
> lopp/tävlingar som skickar in en presentation
> till SCF om vad de gör och vill göra utan
> sanktion på bakgården för skoj och för att
> visa upp sporten för alla?

Jag tror att det är ganska få som gör detta för att få cred av Scf. Däremot tror jag att många känner att de bidrar till något positivt för sporten.

Vad gäller anmälan/förfrågan till Scf så kan man ju fundera kring det faktumet att dessa tävlingar inte är tillåtna av Scf idag. En förfrågan riskerar därmed att innebära att man får ett nej från Scf och därmed kommer Scf ha extra fokus på just den tävlingen. Bättre då att hålla tyst. Men som jag skrev tidigare, jag har bland annat arrangerat en dh-cup där vi bad om scfs välsignelse.

Anders Grönqvist skrev:
> Det är ngt som inte stämmer när inte RF verkar
> ha krävt av alla specialförbund att ta bort den
> formen av regel efter SBF grejen som oxå RF var
> inblandad i, för Cykel är ju inte ensam direkt.

Tror såhär: SBF som blev ålagda av marknadsdomstolen att rätta till sitt och RF vill inte röra om mer i grytan av rädsla att bli än mer brända.

> Om man som licensierad cyklist deltagit i ett
> osanktionerat lopp/tävling kan man ju alltid
> hävda att man trott att man deltagit i en "prova
> på tävling".

Nej. Regelsystemet ska inte bygga på att man informerar alla licensierade vilken lögn de ska dra.

Anders Grönqvist skrev:
> Eftersom många som arrar/deltar i
> Svartrejs/kompistävlingar verkar vilja få cred
> genom SCF för sitt förträffliga arbete med att
> få folk intresserad av cykel så borde ju rätt
> många vilja arra "prova på tävling" tror ni att
> det är många mer eller mindre organiserade
> lopp/tävlingar som skickar in en presentation
> till SCF om vad de gör och vill göra utan
> sanktion på bakgården för skoj och för att
> visa upp sporten för alla?

Sorry, men jag förstår inte. Varför skulle folk vilja ha cred genom SCF? Utanför klubbvärlden (om ens där) så är ju SCF knappast den "creddigaste" av institutioner.

TBone skrev:
> RN skrev:
> -----
> > Tror faktiskt att spelare som deltar i tävling
> > som inte är sanktionerad kommer att bestraffas
> i
> > fotboll. Jag vet att lag som är med i matcher
> med
> > internationella lag som inte har sanktionerats
> i
> > hockey kan bestraffas,
>
> Men hur är det om en licensierad spelare i div 6
> deltar i match mellan två avdelningar i ett
> företag? Aär det SvFF:s policy att ge ut
> skrivelser som hotar dem med sanktioner om de gör
> det och vill motarbeta att denna form av
> "svartfotboll" förkommer?
>
> Edit: Jahaja, nu dömde du ju inte fotboll, så
> frågan får väl röra hockey istället...

Nej, det skulle nog inte räknas, däremot måste en turnering vara sanktionerad. Jag skulle iofs kunna tänka mig att om Micke Nylander ramlar ner på "företagseventet" och tacklar sönder en kille från ekonomiavdelningen skulle det inte se skitbra ut och media skulle skriva om det osv. Det är väldigt sällan den typen av hockeyspelare deltar i något annant än sina egna matcher.

konkurrensklausuler är inte OK i samtliga anställningsavtal. - Det krävs tex ngn form av företagsledande ställning / speciell /unik/ kompetens, att man i anställningen får del av företagets unika know how etc. - Vidare torde kanske ofta även krävas att lönen är hyffsat hög, alt ett avgångsvederlag.

åberg skrev:
> -----
> > Det är ngt som inte stämmer när inte RF
> verkar
> > ha krävt av alla specialförbund att ta bort
> den
> > formen av regel efter SBF grejen som oxå RF
> var
> > inblandad i, för Cykel är ju inte ensam
> direkt.
>
> Tror såhär: SBF som blev ålagda av
> marknadsdomstolen att rätta till sitt och RF vill
> inte röra om mer i grytan av rädsla att bli än
> mer brända.
>
>
> > Om man som licensierad cyklist deltagit i ett
> > osanktionerat lopp/tävling kan man ju alltid
> > hävda att man trott att man deltagit i en
> "prova
> > på tävling".
>
> Nej. Regelsystemet ska inte bygga på att man
> informerar alla licensierade vilken lögn de ska
> dra.

Det var inte regeln eller scf/man som informerade om en möjlighet till det, det var jag.

Aron skrev:
> -----
> > Eftersom många som arrar/deltar i
> > Svartrejs/kompistävlingar verkar vilja få
> cred
> > genom SCF för sitt förträffliga arbete med
> att
> > få folk intresserad av cykel så borde ju
> rätt
> > många vilja arra "prova på tävling" tror ni
> att
> > det är många mer eller mindre organiserade
> > lopp/tävlingar som skickar in en presentation
> > till SCF om vad de gör och vill göra utan
> > sanktion på bakgården för skoj och för att
> > visa upp sporten för alla?
>
>
> Sorry, men jag förstår inte. Varför skulle folk
> vilja ha cred genom SCF? Utanför klubbvärlden
> (om ens där) så är ju SCF knappast den
> "creddigaste" av institutioner.

Precis så varför är då SCF's agerande mot sina medlemmar så viktig för dom som inte vill vara med?

Tillbaka
Topp