Schumacher och skallskador

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte direkt på Natasha Richardson, som även
> hon var rätt pigg och fräsch direkt efter
> olyckan och struntade i att söka vård, men som
> gradvis blev sämre och dog på sjukhus senare
> samma dygn.
>
> Schumacher verkar ha fått vård snabbt, så det
> behöver ju inte gå så illa, men blödningar
> inne i skallen kan vara förrädiska!

Problemet med blödningar i hjärnan är att trycket ökar, får man inte bukt med det så är patienten riktigt illa ute.
Har själv en nära anhörig som gick bort efter en dylik olycka, han var vid medvetande när han anlände till sjukhuset men tyvärr kunde inte läkarna stoppa blödningen.
Det tog fyra dygn innan kampen var över.

Orkar inte oranera en massa bs. Tragiskt är vad det är, precis som för så många andra som råkar illa ut. Fattas bara att Erik poppar upp och hävdar att det gått så mycket bättre om han inte haft hjälm.

grump skrev:
> Orkar inte oranera en massa bs.

....

Fattas bara att Erik poppar upp
> och hävdar att det gått så mycket bättre om
> han inte haft hjälm.

Jag säger att du ljuger och inget annat önskar än att orera BS, du vill bara fort som fan välja sida.

Atlas skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Orkar inte oranera en massa bs.
>
Fel tråd att fråga i egentligen. Är oranera ett sammansatt ord? Av vilka två undrar jag?

I sakfrågan kan jag bara beklaga olyckan. Förmodar att en del av svaret ligger i behovet av adrenalinkick. Vissa människotyper behöver ligga på gränsen och ibland hamnar de utanför. Sorgligt är det i alla fall.

Har funderat på ny hjälm ett tag. Vad ska man tänka på om man vill ha en så säker hjälm som möjligt för skogscykling? Det finns ju hjälmar från några hundra till flera tusen. Är te x POC Traven säker?

spelar mindre roll vilken märke du väljer! Men viktigt är att hjälmen sitter tajt på skallen och inte far hit och dit hela tiden! Naturligtvis ska den inte sitta så tajt att du får ont i skallen av hjälmen! Så det är inte fel att gå efter form och färg om du har svårt att välja men kom ihåg att du får vad du pröjsar för! Dyrare kruka oftast bättre skyddsförmåga! Viktigast av allt välj hellre den sköna hjälmen framför den obekväma men jäkligt coola!

valleybiker skrev:
> Dyrare kruka oftast bättre skyddsförmåga!

Källa på det?

Att passformen är A och O håller jag med om.

(Frågan är genuin, inte sarkastisk eller dryg, tål att påpekas)

Senast ändrad:
underscore skrev:
> Det var då helvete vad alla här känner
> schumacher bra.

Qué?

fral skrev:
> Har funderat på ny hjälm ett tag. Vad ska man
> tänka på om man vill ha en så säker hjälm som
> möjligt för skogscykling? Det finns ju hjälmar
> från några hundra till flera tusen. Är te x POC
> Traven säker?

Jag vågar nog påstå att alla hjälmar som säljs på den svenska marknaden är testade och godkända, den som sitter bäst på ditt huvud kommer att skydda dig bäst. Numera finns det dessutom hjälmar med samma system som används inom tex roadracing, MIPS, ytterligare bättre skydd genom att man lindrar den kraftiga "rotation" som hjärnan utsätts för vid en kraftig smäll.

Välj en du tycker känns bra och ser bra ut så använder du den förmodligen jämt!

Atlas skrev:

> Jag säger att du ljuger och inget annat önskar
> än att orera BS, du vill bara fort som fan välja
> sida.

Jag väljer mina stunder. Denna är inte en sådan

naturligtvis svalgis du har rätt i att dyrast är absolut inte alltid bäst! Det finns många som kanske tycker att vi som hojar ska pröjsa en massa bara för att visa deras märke men generellt sett så handlar det nog ofta om materialkostnader kontra tillverkningskostnader! sunt förnuft bör gälla! känn och kläm på hjälmen och stressköp inte! Det finns många att välja på!

underscore skrev:
> Inte bara är folk kompisar med Schumacher, dom
> är hjärnforskare också. Inte dåligt.

Skönt att du bara uttalar dig i ämnen du åtminstone har en doktorsexamen att falla tillbaka på.

Det var väl fan vad vissa ska oranera och bry sig om vad andra bryr sig..?

Och troligtvis var Schumi säkrare i sin Ferrari när det begav sig än på ett par lagg.

json88 skrev:
> Nu börjar det bli onödigt grinigt...

Och vem var det som återigen skapade det ... ?

fral skrev:
> Har funderat på ny hjälm ett tag. Vad ska man
> tänka på om man vill ha en så säker hjälm som
> möjligt för skogscykling? Det finns ju hjälmar
> från några hundra till flera tusen. Är te x POC
> Traven säker?

Se till att du inte blir överhettad också :) (dags för Robban!!!!)

Alltid trist när någon skadas. Hoppas han repar sig.

Allt har sina risker och livet blir ju föga värt om man inte hittar på kul saker. Men det finns ju några enkla åtgärder att vidta som inte stör men minskar onödiga risker för den som vill.

Hjälm och ryggskydd har jag alltid och det stör inte nämnvärt. Ryggskyddet åker för resten av ibland på tävlingar. Sedan är det ju bra att någon vet var man är så att man inte blir liggande i skogen om något händer. Själv använder jag "Live Track" så att sambon kan följa färden om hon skulle få för sig det vilket är rätt bra då jag ofta cyklar sena kvällar då det är folktomt i skogarna. Man kan ansluta vem man vill till Live Track så man behöver ingen sambo. Man behöver dock en Gramin 810 (eller 510 om jag minns rätt!?) och en smart telefon.

Är annars inte någon trygghetsknarkare men när man har familj så kan det vara skönt för de som är hemma att ha koll på var man är och om man är på väg hem. Rätt kul grej där det går att följa tid, distans, medelhastighet och hur många höjdmeter man samlat ihop. Ryggskyddet får jag skylla på Tomas Fogdö som bor ett par stenkast bort...

Hälsningar
Rickard

Inte för att dra upp hela debatten igen. Men E S argument är i alla fall inte "betingat olycka, hade du velat ha hjälm". Det handlar snarare om huruvida M S ens hade åkt offpist alls om han inte haft hjälm.

Min personliga åsikt är dock pro hjälm. I alla fall för min egen cykling.

Edit. Stanving

Senast ändrad:
Jag är också för hjälm och tanken på E S argument har slagit mig också. Argumentet låter bra men det är för många variabler inblandade för att det ska gå att argumentera på det sättet anser jag i alla fall. Ändrar man på en förutsättning så uppstår nya och andra möjligheter att skada sig (tänk kaosteori).

Tysken hade kanske blivit påkörd av någon blådåre med hjälm om han hade struntat i just det off pist-åket och kört i en preparerad backe istället. Vem vet... ;)

Ophiophagus skrev:

> kvällar då det är folktomt i skogarna. Man kan
> ansluta vem man vill till Live Track så man
> behöver ingen sambo. Man behöver dock en Gramin
> 810 (eller 510 om jag minns rätt!?) och en smart
> telefon.
>
Räcker med en smartphone och endomondo för att ge live track. Man ser inte exakt var de är i varje ögonblick men ganska bra. Kanske går att sätta ngnstans hur ofta den uppdaterar?

Innan jag började med MTB hade jag aldrig cykelhjälm. Nu kör jag inte en meter utan. Jag har två bekanta som i vuxen ålder cyklat och trillat och fått skallskador av olika grad. Den ena var på vippen att avlida. Därför tänker jag som så att det är väl inte så farligt att ta på en hjälm "just in case"?
Jag skulle t.o.m vilja ha en bra cykelhjälm med någon form av hakskydd. Sen får det inte gå till överdrift med skydden. I mitt jobb (motorcykelbutik) diskuteras dagligen hur mycket skydd som ska användas. Den äldre generationen vill helst köra i kalsonger medan den yngre är mer van vid skydd och plockar på sig mer skydd.
Sen är diskussionen om risker ganska svår. Det blev panik under svininfluensan och om inte jag minns fel var det en handfull som dog. 300 dör i trafiken och ändå sätter vi oss lugnt i bilarna varje dag. Min chef pratar ofta om att vi ligger bara en dryg meter från mötande bilar på 90 vägar.

Så det vart en hjälmdebatt av detta. Mitt strå till stacken är att av alla de vurpor jag gjort där hjälmen spruckit är jag glad att det var en bit plast som gick sönder och inte min skalle!

Men för h-vete!
Kan vi låta debatten om hjälm eller inte vara för en gång skull??
Det är ju bara SÅÅÅÅ tröttsamt. Alla har en åsikt om detta, end of story.

Snälla söta rara! :D

Hade inte väntat mig en debatt om att ha hjälm eller inte när jag startade tråden.
Visste inte ens om att det var en debatt i den frågan.
Trodde att det var självklart för alla att ha hjälm.

Vernersson skrev:
> Men för h-vete!
> Kan vi låta debatten om hjälm eller inte vara
> för en gång skull??
> Det är ju bara SÅÅÅÅ tröttsamt. Alla har en
> åsikt om detta, end of story.

Lugn och fin, alla har rätt att skriva sina åsikter om det så länge de behagar. End of story? Don't think so.

Det står ju faktiskt i artikeln också att man numera ta mycket högre risker och utmanar mer än förr.

"Experts agree that the roots of the trend are complicated and could be related to increased awareness about brain injuries and reporting of them. But they also agreed on one element underpinning the trend: an increase in risk-taking behaviors that they said the snow-sports industry had embraced. In recent years, many resorts have built bigger features in their terrain parks and improved access to more extreme terrain. At the same time, advances in equipment have made it easier to ski faster, perform tricks and venture out of bounds."

Det här var också intressant:
“The helmet does a very good job at protecting against skull lacerations and skull fractures, but it doesn’t seem to have much effect on concussions or T.B.I.’s,” Shealy said, referring to traumatic brain injuries. “Our guess is that this is due to the fact that those injuries are occurring at such a high magnitude of energy that they overwhelm what a helmet can do for you.”

Jag postade inte länken för att starta någon debatt om hjälm eller inte. Jag tyckte det var en intressant artikel som jag heller inte tolkar som "anti-hjälm" utan mera som ett försök att förstå varför skadorna uppstår vilket evo lyfter fram. Jag är för hjälm...

Klart man är för hjälm, är feminist, är emot kärnkraft, är för att klassa alla väderkatastrofer som växthusgasutsläppsproblem, är med i facket och tycker att man får kritisera alla religioner stenhårt utom islam. Annat vore fruktansvärt obildat och fördomsfullt.

schture skrev:
> Jag tyckte det var en
> intressant artikel som jag heller inte tolkar som
> "anti-hjälm" utan mera som ett försök att
> förstå varför skadorna uppstår

Det var en av de vettigaste texter jag läst kring hjälmbruk jag läst.

Hoppas det går så bra som möjligt för Schumi, känns oturligt att olyckan blev som den blev.

underscore skrev:
> Klart man är för hjälm, är feminist, är emot
> kärnkraft, är för att klassa alla
> väderkatastrofer som växthusgasutsläppsproblem,
> är med i facket och tycker att man får kritisera
> alla religioner stenhårt utom islam. Annat vore
> fruktansvärt obildat och fördomsfullt.

Det kan inte lätt att vara förtryckt av PK-polisen, du har mina sympatier.

underscore skrev:
> Klart man är för hjälm, är feminist, är emot
> kärnkraft, är för att klassa alla
> väderkatastrofer som växthusgasutsläppsproblem,
> är med i facket och tycker att man får kritisera
> alla religioner stenhårt utom islam. Annat vore
> fruktansvärt obildat och fördomsfullt.

Eftersom jag är stolt memil och stolt över att vara PK (kan man vara mer rätt?) så blev jag glad över att läsa ditt inlägg och måste säga att(förstår såklart att du var ironisk och känner mig manad att bemöta unkenheter som dessa och väljer att inte låtsa om din ironi);

1. Jag också är för hjälm! Kul va!? Är övertygad om att jag fått mer ont om jag inte haft hjälm när jag slog huvudet i en sten och är lika övertygad om att jag kommer få mindre ont även nästa gång det händer, förutsatt att jag har hjälm då också.

2. Klar man är feminist! Kul att du också är det! Alla har ju rätt att vara som de är utan att andra ska pracka på en massa saker bara för att man har snopp eller snippa! Är man emot feminism måste ju ha ett extremt kontrollbehov.

3. Ja, att man inte vill ha dyr kärnkrafts-el som är farlig, trög att styra och lämnar en massa avfall är ju självklart när det finns billigare förnybar el som är lättare att kontrollera och styra.

4. Är inte helt över ens men dig om klimatgaserna. Jag har svårt att tro att alla katastrofer är orsakade av växthusgasutsläpp. Men då jag har ögon att se med och inte har bott under en sten de senaste 46 åren så är jag extremt orolig för vad som ska hända med planetens klimat och anser att vi måste ställa om till förnybar energi snarast.

5. Håller inte med dig om att man inte får kritisera även islam stenhårt. Religioner är väl bara mänskligt påhitt och måste därmed få ifrågasättas? Men man ska kanske vara lite försiktig så att man inte gör människor ledsna i onödan. Alla har ju rätt att tro vad de vill tycker jag vilket även är lagstadgat.

Sedan är det ganska synd om många som känner sig hotade av att jag och andra är PK. Förlåt för det! Vi är ofarliga och vill bara ha ett samhälle som fungerar nu och i framtiden.

Hälsningar¨
Rickard

Hela poängen med hjälm, bilbälte eller annan skyddsutrustning handlar om att man accepterar att det finns risker för skador/olyckor och att man medvetet försöker minska effekten av dessa om de skulle inträffa.

Kör man offpist så tar man medvetet risker (vilket inte har något med hjälm att göra). Att man sedan använder hjälm handlar som sagt om att minimera eventuella skador.

Ophiophagus skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart man är för hjälm, är feminist, är
> emot
> > kärnkraft, är för att klassa alla
> > väderkatastrofer som
> växthusgasutsläppsproblem,
> > är med i facket och tycker att man får
> kritisera
> > alla religioner stenhårt utom islam. Annat
> vore
> > fruktansvärt obildat och fördomsfullt.
>
> Eftersom jag är stolt memil och stolt över att
> vara PK (kan man vara mer rätt?) så blev jag
> glad över att läsa ditt inlägg och måste säga
> att(förstår såklart att du var ironisk och
> känner mig manad att bemöta unkenheter som dessa
> och väljer att inte låtsa om din ironi);
>
> 1. Jag också är för hjälm! Kul va!? Är
> övertygad om att jag fått mer ont om jag inte
> haft hjälm när jag slog huvudet i en sten och
> är lika övertygad om att jag kommer få mindre
> ont även nästa gång det händer, förutsatt att
> jag har hjälm då också.
>
> 2. Klar man är feminist! Kul att du också är
> det! Alla har ju rätt att vara som de är utan
> att andra ska pracka på en massa saker bara för
> att man har snopp eller snippa! Är man emot
> feminism måste ju ha ett extremt kontrollbehov.
>
> 3. Ja, att man inte vill ha dyr kärnkrafts-el som
> är farlig, trög att styra och lämnar en massa
> avfall är ju självklart när det finns billigare
> förnybar el som är lättare att kontrollera och
> styra.
>
> 4. Är inte helt över ens men dig om
> klimatgaserna. Jag har svårt att tro att alla
> katastrofer är orsakade av växthusgasutsläpp.
> Men då jag har ögon att se med och inte har bott
> under en sten de senaste 46 åren så är jag
> extremt orolig för vad som ska hända med
> planetens klimat och anser att vi måste ställa
> om till förnybar energi snarast.
>
> 5. Håller inte med dig om att man inte får
> kritisera även islam stenhårt. Religioner är
> väl bara mänskligt påhitt och måste därmed
> få ifrågasättas? Men man ska kanske vara lite
> försiktig så att man inte gör människor
> ledsna i onödan. Alla har ju rätt att tro vad de
> vill tycker jag vilket även är lagstadgat.
>
> Sedan är det ganska synd om många som känner
> sig hotade av att jag och andra är PK. Förlåt
> för det! Vi är ofarliga och vill bara ha ett
> samhälle som fungerar nu och i framtiden.
>
> Hälsningar¨
> Rickard

Vad är din poäng?

Läs Ophiophagus' inlägg så tycker jag det verkar som svaret på din fråga faktiskt finns där.

I sakfrågan så anger text-TV nu att Schumachers liv ska vara utom fara.

GoranS skrev:
> Läs Ophiophagus' inlägg så tycker jag det
> verkar som svaret på din fråga faktiskt finns
> där.

Läst det tre gånger nu. Förstår inte ett ord av vad karln menar.

Edit: AH! Nu förstår jag. Han är ironisk. Kul!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp