Schwalbe evo tube

Schwalbe evo tube
Krompa sa:
Har försökt med tre 29"-paket från ebay nu. Återkommer.

DSC_1048.JPG

Verkar OK. Säljare willycom1. Anlände som rek. Återkommer igen när det är provrullat.

Schwalbe evo tube
pennan sa:
Hur lång tid tog det innan dom kom?
Har beställt 2st idag.

Det tog ungefär två veckor för mig. Beställde 4st. 29" slangar, ser schyssta ut. Det står "Made in Indonesia" på förpackningarna så den här ebay-tjommen har väl förmodligen fått tag på nåt restparti.

/Mattias

Schwalbe evo tube
4-5 veckor för mig.

Två vägde 75. Den tredje bara 70 så kanske det är en del av problemen de försöker korrigera.

Har satt i utan problem och rullat en kortare tur på dem. Känns bra.

_20170813_104522.JPG

Schwalbe evo tube
Fick mina idag
1 veckas levtid!
Mina var blå och båda vägde exakt lika mycket, 72g.
MYCKET nöjd.

Bilagor

• 20170814_174643.jpg
    20170814_174643.jpg
    238.1 KB · Besök: 47
Senast ändrad:
Schwalbe evo tube
pennan sa:
Jaha... hade ett mikro hål i min slang som inte kan förklaras.
Gick dock att laga med parktools självhäftande lapp.

Själv har jag övergett EVO-slangar just på grund av att det uppstått små hål. Så små att de är nästan omöjliga att hitta och därmed laga. Känns som att dessa slangar är väldigt känsliga för minsta fnyk mellan slang och däck.

Schwalbe evo tube
Kanske var därför schwalbe stoppade produktionen...
Och vi som köper nu från ebay får något parti som egentligen skulle ha kasserats?
Det åkte i en supersonic 26'' slang nu, får se hur länge den håller.

Schwalbe evo tube
pennan sa:
Och vi som köper nu från ebay får något parti som egentligen skulle ha kasserats?

Har kört med supersonic 26" slang(95gram) i nästan 2 år nu utan att få en enda punka.... :)

Schwalbe evo tube
pennan sa:

Möjligt, eller för att de åldras eller liknande. Mina har funkat strålande i nåt år, innan de plötsligt började få flertalet mikroskopiska hål tämligen oförklarligt. Har aldrig fått genomslagspunka med dem dock.

Schwalbe evo tube
Eveningstar sa:
Mikroskopiska hål borde väl kunna lösas med att spruta in ett par milliliter tubelessgucka i slangen?

Kanske, men hela vitsen med EVO-slangarna är ju att det ska vara så lätt som möjligt:-) Har lagat synliga hål med Schwalbes självhäftande lappar, så det är inga problem. I det här fallet hittar jag inte ens hålet på ena slangen dock! Inte ens nedsänkt i vatten:-O

Schwalbe evo tube
Makten sa:
Eveningstar sa:
Mikroskopiska hål borde väl kunna lösas med att spruta in ett par milliliter tubelessgucka i slangen?

Kanske, men hela vitsen med EVO-slangarna är ju att det ska vara så lätt som möjligt:-) Har lagat synliga hål med Schwalbes självhäftande lappar, så det är inga problem. I det här fallet hittar jag inte ens hålet på ena slangen dock! Inte ens nedsänkt i vatten:-O

Det är ju en enkel lösning. Häll i lite friskt med gucka sedan pumpa upp och rotera runt de lite. Sedan låt det stå över natten och häll ut det som fortfarande kvar. Då har man täppt till hålen och slangen borde fortfarande vara toklätt :)

Jag köpte 4st. Men jag ser det inte som en ersättning för tubeless. Utan snarare att dom är perfekt som reservslang när man är ute och cyklar. Dom är lätta och tar ingen plats jämfört med en gummislang.

Schwalbe evo tube
inzani sa:
Makten sa:
Eveningstar sa:

Det är ju en enkel lösning. Häll i lite friskt med gucka sedan pumpa upp och rotera runt de lite. Sedan låt det stå över natten och häll ut det som fortfarande kvar. Då har man täppt till hålen och slangen borde fortfarande vara toklätt :)

Jag köpte 4st. Men jag ser det inte som en ersättning för tubeless. Utan snarare att dom är perfekt som reservslang när man är ute och cyklar. Dom är lätta och tar ingen plats jämfört med en gummislang.

Ja som reservslang är dom ju grymma, både jag och farsan körde på dom förra året och är inte nöjda.

Schwalbe evo tube
Laglappen höll inge vidare och att ha i stansvätska resulterade i en bubbelfest...
Så det verkar svårt att laga dessa tyvärr.

Schwalbe evo tube
Evoslangen kändes väldigt känslig när jag monterade den. Var extraextra noga med att det skulle vara helt rent inuti däcket innan jag vågade montera ihop. Tveksam till denna som reservslang i ett skitigt MTB-lopp. Tappar luften "snabbt" men vet inte vad det beror på, har inte haft isär och undersökt.

Lite samma känsla som Furious Fred, ska det hålla hela rundan... ;)

Kör vidare ett tag så får vi se.

Senast ändrad:
Schwalbe evo tube
Några spricker i "svetsen" som på bilden några får flera microhål efter en vecka.
Aldrig några problem med att få ersättningsslangar från säljaren men klart drygt....
Stansvätska i slangen hjälper inte heller mot microhålen.

Skitprodukt enl mig.

Schwalbe evo tube
Har inte kört jättemycket men stig minst nån gång i veckan. Har inte ens behövt pumpa på tre månader. Men problemen kanske kommer...

Nyfiken på tester av Tubolito.

Schwalbe evo tube
Cannondale jekyl 1000 sa:
Samma tillverkare på tubolito?

Troligen inte. De är skarvade på helt olika sätt. EVO-slangarna är svetsade "kant mot kant" medan Tubolito-dito har ett överlapp på ungefär 1 cm där slangen är dubbel. Detta medför att den heller inte sträcker sig lika bra där, har jag märkt. Tror man ska vara lite konservativ med storlekarna och välja plus-slang om man kör 2,4"-däck (vilket jag gör).

Materialet känns som sagt helt annorlunda och jag tror inte de har mer gemensamt än att båda är av plast snarare än gummi. Tuboliton känns "hårdare" och något tjockare, vilket rimmar bra med att vikten är en liten gnutta högre.

Schwalbe evo tube
Krompa sa:
Har inte kört jättemycket men stig minst nån gång i veckan. Har inte ens behövt pumpa på tre månader. Men problemen kanske kommer...

Nyfiken på tester av Tubolito.

Den tredje slangen som var lättare hade en glansig del som svällde för sig själv och således inte gick att använda. Har en kvar som jag snakebajtat två ggr och taggbuskat en gång som fortfarande håller luften bra med fem lappar. Den andra funkar men har nog börjat visa småhålen som nämnts. Hittar inga hål på den men på nån dag behöver jag pumpa upp. Nästan ett års bra funktion är jag nöjd med för en eBay-chansning.

Har köpt Tubolito-29or att gå över till. Återkommer i den tråden.

Tillbaka
Topp