Schwalbe Ice Spiker EVO eller Performance?

Inväntar fortfarande uppläxning angående dödsdäcken.

Ska köra utav helsike i helgen :)

Bilagor

• DSC_3678.JPG
    DSC_3678.JPG
    218.4 KB · Besök: 48
Mycket nöjd med fästet i EVO och alla dubbar sitter kvar. Men de är rejält tungtrampad känns som man förlorat 50w i bara rullmotstånd.

TK sa:
åberg sa:
Varje skadad rot är en inkörsport för en svamp som heter rotticka och som ger röta i trädet och orsakar förlust av virkesvärde.

Men det är inte giltigt argument mot dubbdäck eftersom det räcker med vanliga däck för att skrubba rötter så att de skadas.
Hur går det med alla tunga älgar och andra djur som trampar runt bland träden dygnet runt, finns det verkligen några träd kvar?

Skillnaden är att älgar skjuter man. Av cyklister förväntar man sej att de ska begränsa skadorna så långt det är möjligt. Den ekonomiska förlusten som rotröta ger är inga små belopp. Riktigt stora faktiskt.
Som skogsägare ger jag en guldstjärna åt alla cyklister här som faktiskt har uppmärksammat problemet och inte sliter på rötterna i onödan.

Cannondale jekyl 1000 sa:
TK sa:
åberg sa:
Varje skadad rot är en inkörsport för en svamp som heter rotticka och som ger röta i trädet och orsakar förlust av virkesvärde.

Men det är inte giltigt argument mot dubbdäck eftersom det räcker med vanliga däck för att skrubba rötter så att de skadas.
Hur går det med alla tunga älgar och andra djur som trampar runt bland träden dygnet runt, finns det verkligen några träd kvar?

Skillnaden är att älgar skjuter man. Av cyklister förväntar man sej att de ska begränsa skadorna så långt det är möjligt. Den ekonomiska förlusten som rotröta ger är inga små belopp. Riktigt stora faktiskt.
Som skogsägare ger jag en guldstjärna åt alla cyklister här som faktiskt har uppmärksammat problemet och inte sliter på rötterna i onödan.
Självklart så skall man vara rädd om naturen men jag har en känsla av att cyklisternas bidrag till rotröta är kraftigt överdrivna. Däremot så är det säkert ett utmärkt argument om man inte vill ha folk på sina marker av andra skäl.
Skulle det påverka så mycket så skulle det ju inte finnas ett levande träd kring de hetaste strava segmenten och det är i alla fall inte något jag har upplevt.

TK sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
TK sa:
åberg sa:

Självklart så skall man vara rädd om naturen men jag har en känsla av att cyklisternas bidrag till rotröta är kraftigt överdrivna. Däremot så är det säkert ett utmärkt argument om man inte vill ha folk på sina marker av andra skäl.
Skulle det påverka så mycket så skulle det ju inte finnas ett levande träd kring de hetaste strava segmenten och det är i alla fall inte något jag har upplevt.
Problemet är att du troligtvis inte ser att trädet är angripet. Trädet kan vara helrötet flera bitar upp och ändå leva. Rötan gör att det inte duger till sågtimmer den dag det avverkas. Tillväxten minskar också och risken för stambrott ökar. Träd tar också ganska lång tid på sej att växa och bli slutaverkningsmogna. Den skog du cyklar sönder idag kan vara totalinfekterad av röta om 40 år och behöva avverkas i för tidig ålder med ett rotnetto nära noll. Så att dra slutsatsen att skogen inte skadas för att inte alla träd har tippat omkull intill stigen idag blir inte riktigt rättvis. Nu tycker jag ju absolut inte att vi ska sluta cykla för det men man kan ändå ha i åtanke att det finns en ägare till träden någonstans som faktiskt har investerat en hel del pengar och kanske mycket egen tid i träden intill stigen. Förutom sådan skog som ägaren har avsatt för andra ändamål än virkesproduktion t.ex kommunägd skog vars huvudmål är rekreation eller naturreservat som bildats för att bevara särskilda eller allmänna biotoper.

konstruktören sa:
Alla som sett spåren av en sådan här krabat och hans kompisar vet hur rotskador uppstår.

http://www.komatsuforest.se/Media/Images/PressImages/Komatsu_901_3~__H.jpg

Rotskador är starkt förknippat med det moderna skogsbruket. Värst är giriga skogsägare som kör även när marken inte är frusen.

Ungefär 10% av allt virke är rötskadat att tro att det är Mtb cyklisternas fel är bara trams

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skador-pa-skog/Svampar/Rotrota/

Har någon sagt att cyklingen står för alla rötskador?

Trådlyft med försök till sammanfattning:

Schwalbe Ice Spiker Pro EVOLUTION
* Dyrare
* Liteskin
* Tubeless-ready
* Tunnare väggar än performance
* Vikbara
* Lägre vikt
* Bättre grepp på ren is (subjektivt)
* Spetsig dubb av wolframkarbid och aluminium
Finns i
- 27.5 x 2.25 - 378 dubb, 845 gram
- 27.5 x 2.6 - 344 dubb, 1015 gram
- 29 x 2.25 - 402 dubb, 890 gram

Schwalbe Ice Spiker Pro PERFORMANCE
* Billigare
* RaceGuard
* Tjockare väggar
* Har kanttråd - ej vikbara
* Högre vikt
* Trubbig hårdmetalldubb - wolframkarbid även här?
Finns i
- 26 x 2.1 - 361 dubb, 995 gram
- 27.5 x 2.25 - 378 dubb, 1100 gram
- 29 x 2.25 - 402 dubb, 1170 gram

Hemsajt: https://www.schwalbe.com/en/spike-reader/ice-spiker-pro.html
Video på Youtube som klargör skillnaderna på finska:

Repor på rötter och stenar genererar insändare i tidningar och arga naturvänner. Mer gnäll och hinder. Måste man ha dubb, elmotor, stödhjul och rattmuff så fort det blir halt kan man ju alltid köra på cykelvägen tills det blivit mer snö.

Önskar dom kunde göra ISP 29x2.4 eller ännu hellre 29x2.6.

2.25 är förklent för mina kolfiberfälgar, ger inge vidare skydd om man glider längst en sten eller dyligt. Blir till o dubba egna däck i år! Se hur det blir

Tillbaka
Topp