Schwalbe ice spiker pro

Rsdea

Ny medlem
Schwalbe ice spiker pro
Har läst att många tappar dubb i sina. Jag har kört 70 mil på mina nu och alla sitter kvar. Kör jag för mesigt ? Eller va det kanske för jag körde 20mil ren asfalt när dom va nya när fler skrev att jag satt på dom för tidigt ?

Schwalbe ice spiker pro
Rsdea sa:
Har läst att många tappar dubb i sina. Jag har kört 70 mil på mina nu och alla sitter kvar. Kör jag för mesigt ? Eller va det kanske för jag körde 20mil ren asfalt när dom va nya när fler skrev att jag satt på dom för tidigt ?

Ja du kör för mesigt.

Schwalbe ice spiker pro
Jag har monterat mina i veckan och dom ska gå xantal mil på asfalt,nu finns det bara isgator hur ska man tänka?vara duktig eller skita i det och köra rolig stig?

Schwalbe ice spiker pro
Du cyklar helt enkelt på rätt ställen med dem! Så fort det blir riktig skog med lite sten börjar det spruta dubb. Ska vara bra isigt för att jag ska ha dem där, men har andra ställen med slätare stigar där de är grymma!

Schwalbe ice spiker pro
Måste säga att mina suomi tyres har tappat fler dubb än mina ice spikes. Inte många men ett par stycken. Är väldigt nöjd med ice spike, kört marathon winter tidigare och som suger verkligen så var lite tveksam till ice spikes men dom har verkligen levererar! Beställde två till idag så jag slipper köra odubbat bak på mina två cyklar.

Schwalbe ice spiker pro
Dom är grymma efter grusvägar som ser ut som dessa. Nu är det packad snö överallt men tycker det är grymt bett i dom där också. Visst går dom lite tyngre men det kommer ju göra att det känns som om att trampa luft i vår ?

Bilagor

• 20190107_190146.jpg
    20190107_190146.jpg
    452.5 KB · Besök: 154
Schwalbe ice spiker pro
På mina Ice Spiker Pro så är det inte bara dubben som lossar, hela infästningen trasas sönder vilket gör att man inte kan sätta in ersättningsdubb.

På 2 veckors cykling har jag tappat kanske 40 dubb och trasat sönder runt 15 infästningar. Och då följde jag ändå inkörningsinstruktionen till punkt och pricka. Funderar på att reklamera...

Schwalbe ice spiker pro
Rsdea sa:
Dom är grymma efter grusvägar som ser ut som dessa. Nu är det packad snö överallt men tycker det är grymt bett i dom där också. Visst går dom lite tyngre men det kommer ju göra att det känns som om att trampa luft i vår ?

På sånt underlag är det riktigt roligt att cykla med ice spiker pro. Trodde att jag skulle få köra sånt till jobbet imorse, då jag fixk göra det på vägen hem igår. Gissa vad jag tyckte om att någon jävel hade saltat vägen grundligt så det var några cm slush puppie istället ?

Schwalbe ice spiker pro
Mycketvillhamer sa:
Rsdea sa:

På sånt underlag är det riktigt roligt att cykla med ice spiker pro. Trodde att jag skulle få köra sånt till jobbet imorse, då jag fixk göra det på vägen hem igår. Gissa vad jag tyckte om att någon jävel hade saltat vägen grundligt så det var några cm slush puppie istället ?

Värdelöst! Ja på blankisvägar och hårt packad snö är dom skit rolig. Känns overkligt att läggs ner rejält i en kurva i typ 30 blås där det annars skulle gått rätt ut i skogen. Det optimala däcktrycket jag fått fram är iaf på 29" 2.25 är 1.5 bar. Då rullar det förhållandevis lätt & bettar bra. Gillar faktiskt ljudet man hör när dom biter i isen ? mycket nöjd med däcken!

Schwalbe ice spiker pro
Jag gillar mina och har inte tappat fler än 4-5 dubbar totalt än (på 3 eller 4 säsonger), men däremot har jag problem med att bakdäcket tappar trycket lite väl fort (måste pumpa ordentligt innan jag cyklar hem från jobbet fast jag pumpade hemma på morgonen); tätningsvätskan verkar inte riktigt klara jobbet längre, vilket kan bero på att däcken även fått gå i lite brutalare (stenig) mijö nu i vinter. Fyllde på vätska och det blev lite bättre, men inte bra. Känns surt att behöva slänga i en slang, så det blir nog pumpande ett tag till... kanske blir det helt enkelt att köpa ett nytt - och inte plåga däcksidorna bland stenarna...

Schwalbe ice spiker pro
Underbart bra! Har upprepade gånger hetsat mina o 1 dubb har jag förlorat på 2 säsonger... det svåra är det mentala dvs kör som vanligt trots att det är is... Så galet nöjd med dessa däck (utom på asfalt då de är sååå tråkiga...)

Schwalbe ice spiker pro
Nyss köpt dom här däcken, men bara hunnit köra ett par kortare svängar. Grymt nöjd hittills.

Men vad är det optimala däcktrycket om man kör med slang på isiga vägar? Jag har 27,5:or 2,25

Schwalbe ice spiker pro
Nu har jag kört ett antal skogsturer med mina, i hellasterräng och liknande. Kört loss 50+ dubbar i bakdäcket och slitit sönder 5 st sidodobbar. Framhjulet har tappat kanske 5 st dubbar. Skitnöjd med hur de presterar fortfarande, trots avsaknad av massor av dubb haha. Får köpa nytt däck nästa säsong tror jag.

Schwalbe ice spiker pro
Valhalla_ sa:
Nu har jag kört ett antal skogsturer med mina, i hellasterräng och liknande. Kört loss 50+ dubbar i bakdäcket och slitit sönder 5 st sidodobbar. Framhjulet har tappat kanske 5 st dubbar. Skitnöjd med hur de presterar fortfarande, trots avsaknad av massor av dubb haha. Får köpa nytt däck nästa säsong tror jag.

Cykla minst 20 mil med dom på torr asfalt innan du använder dom nya isf. Då sitter dubbel mycket bättre. Dubb däck skall köras in så dubben vulkas fast i gummit ordetligt. Är lika med vinterdäck till bil.

Schwalbe ice spiker pro
1,5 är inte lågt på 2,25or för vinterbruk på knagglig is, det är snarast ganska högt. om du inte väger bortåt 100 kg eller så.

körde en runda på slaskig halvpackad snö idag, nödvändigt med riktigt lågt tryck ca 0,7 för att inte skära igenom, på 2,6or. men det skulle jag inte köra med slang.

Schwalbe ice spiker pro
Rsdea sa:
Valhalla_ sa:

Cykla minst 20 mil med dom på torr asfalt innan du använder dom nya isf. Då sitter dubbel mycket bättre. Dubb däck skall köras in så dubben vulkas fast i gummit ordetligt. Är lika med vinterdäck till bil.

Hah! Ain't gonna happen. Det formligen kryper i kroppen av tristess när jag kör på asfalt.

Schwalbe ice spiker pro
Tycker fästet är sjukt bra men det är inte så konstigt. Har pendlat ca 200 mil med mina. Asfalt, is och lite snö med ca 3kg i tryck. Har tappat ca 50 dubb och många är bra slitna. Hade nog trott på lite fler mil, Men dom håller ett bra tag till.

Schwalbe ice spiker pro
isp funkar bäst nedåt 1.2 bar och gärna på bred fälg. ger både bättre fäste och rull.

köp gärna till nya dubbar och ett verktyg, båda säljs för hanterbara pengar av schwalbe.

Schwalbe ice spiker pro
Jag sänker trycket om det är en del snö för att få ner fästet. 1.2 bar skulle jag aldrig åka på asfalt med inslag av is. Det är 1/3 av maxtrycket.

Schwalbe ice spiker pro
Vilket ger bäst grepp på ren is? Högt tryck med få dubb i backen men högre tryck på varje dubb mot marken eller lågt tryck med många dubb mot marken?

Schwalbe ice spiker pro
min enkla erfarenhet säger att fler dubb är bättre. visas sig också i att jag i kurvor på sjöisbana kan köra åttor med mina isp på 40i fälg jämfört med kompisar med exakt samma däck på smal fälg.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp