Scott big John

Te5tman

Medlem
Scott big John
Är 189cm lång, har hittat en begad big John i storlek medium enligt storlekstabellen funkar den till 188cm..jag är 188,5cm korta ben lång rygg..blir en medium för liten?

Scott big John
Ja en medium blir för liten. Tom en XL är lite väl kort om jag hittat rätt geo-tabell.

Hur mycket helstel fatbike har du cyklat Raggamuffin?
Kör man helstelt vill man inte ha för långt till styret (tycker jag).
Medium är för liten. Jag hade rekommenderat Large i detta fall om den har originalgaffel.
Sedan ska man veta att storleksrekommendationer bara är en rekommendation och inte behöver stämma med personlig uppfattning.

Scott big John
Medium är för liten. Jag hade rekommenderat Large i detta fall om den har originalgaffel.
Sedan ska man veta att storleksrekommendationer bara är en rekommendation och inte behöver stämma med personlig uppfattning.
Ok tack, jag är ingen van mountainbikare...vad är det som blir ”fel” på en medium?

Scott big John
Ok tack, jag är ingen van mountainbikare...vad är det som blir ”fel” på en medium?

Har du korta ben så vet jag inte riktigt om man kan säga att det blir "fel", men den blir ju väldigt liten. Big Jon är inte så hög i fronten så är man lång blir det lite konstig sittställning på en Medium, Men jag har lånat ut klubbens medium BJ till de som är längre än dig och det har ju funkat även om det varit långt ifrån bra.
Jag tror att en Large med riserstyre hade varit betydligt bättre för dig och en XL som nämnts ovan hade varit bättre än en Medium.
Men åter igen... Det är väldigt personligt vad man trivs på.

Scott big John

Hej, inte så mycket då jag inte tyckte det var min grej. Men jag har drog av även för det, den är ju i XL mer än 10 cm kortare än vissa andra cyklar i L.

Scott big John
Har aldrig cyklad fatbike. Men har du korta ben och är 189 cm lång, så har du lång överkropp och behöver du en cykel med längre reach för att inte sitta för mycket "ihopfällt". Scott Big John är kort. Jag skulle gissa att även L är lite för kort till dig.

Scott big John
Vi är iallafall överens om att Medium är liten för TS.
Sedan kan jag tycka att det på en helstel fatbike är helt OK att den är betydligt kortare än en dämpad cykel, men det är ju en smaksak.
Jag har haft stela fatbikers i både Large och Medium och trivs bäst på Medium med mina 181,5 cm.
Har man dämpare blir det lite annat då kroppens position blir en helt annan.

Scott big John
Vart hittar jag min stulna Big Jon (år 2021)
Blev stulen i Göteborg / Guldheden
1753799858607.webp

Tillbaka
Topp