Scott cr1 comp -10 eller -11?

Boullboull

Aktiv medlem
Hej på er cykelvänner!

Söker åsikter om racer-världen...
Har tänkt mig en Scott, mer bestämmt en CR1 Comp.
Valet står mellan en -10:a från lokala cykelhandlar'n för 14 500:- eller en import -11:a från brittanien för 16 000:-...

Skillnaden är att på -11:an sitter 105-komponenter rakt igenom, 10:an har tiagra förutom bak vxl...
Sen giddrade säljarn i den lokala butiken om att det var bättre hjul på 10:an, men där är jag lost...
Vilket är det bästa alternativet?

Tacksam för alla kloka svar...

När de skiljer så lite så kör 10:an, i den klassen skiljer inte hjulen nämnvärt mycket, och om nåt händer så är de mycket lättare att reklamera lokalt.
Sen när du uppgraderar om nåt år så kan du köpa 105 delar på utförsäljning för peanuts.

Sportspec (butik i GBG) Har en annons i senaste numret av Cykla där de säljer Scott CR1 Team med 105 rakt igenom för 12995:-. Bara storlek 54 men det funkar fint om du är runt 180 cm.

Kan vara värt att kolla upp kanske.

;~}

En Team för 12 995 skulle jag ta direkt inom Sveriges gränser..
Kollar direkt med dem!

Och 54 borde väl funka fin-fint för mig som är 173 också,eller...?

Kan jag mäta på min befitliga hoj för att jämföra, är 54 ett specifikt mått?

Boullboull skrev:
-------------------------------------------------------
> En Team för 12 995 skulle jag ta direkt inom
> Sveriges gränser..
> Kollar direkt med dem!
>
> Och 54 borde väl funka fin-fint för mig som är
> 173 också,eller...?
>
> Kan jag mäta på min befitliga hoj för att
> jämföra, är 54 ett specifikt mått?

Gå in på scotts hemsida och kolla geometrin så kan du jämföra måtten mot din nuvarande. Jag är också 173cm och har precis fått min focus izalco i storlek 54. Måtten är inte långt ifrån varandra mellan min izalco och cr1. Så en 54 borde funka för dig.

Senast redigerad av en moderator:
Pigmachine skrev:
> comp -10'an ser ut att vara 18 växlad
> http://www.rei.com/product/797343#prodSpecs

OM det faktiskt är så, då skulle jag skippa modellen från 2010 och gå på en "modern" växelgrupp direkt med 10 växlar om du nu ändå ska köpa hoj i den prisklassen.

Hjulen är varken bu eller bä, de är båda vanliga standardhjul från det billigaste segmentet på båda modellerna för LvG, som vanligt vid cyklar runt 15.000:-

Tyvärr gällde Sportspecs erbjudande bara pålats affär nästa torsdag efter kl 18:30 då de tydligen anordnar en "Vättern-kväll".

Kanske skulle skicka dit en bekant som råkar vara bosatt i Gbg...? =)

Oleo82 skrev:
> hur mycket tycker ni man ska ge för en scott cr1
> comp idag

Scott har ju fasat ut comp/team/pro-benämningen i år och sänkt priset på cyklarna i och med släppet av Solace. Nu heter de Cr1 10, Cr1 20 och Cr1 30. Den billigaste varianten är sora-utrustad(!).

Du kan dock knalla in på cykloteket och köpa en sprillans cr1 20, dvs 105-grupp för 15.000 kr. Jag är själv oerhört sugen.

Om du menar köp av begagnad så är det ju fråga om ålder och skick. Personligen skulle jag inte ge många kronor alls för en cykel utan garanti.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp