Scott eller White eller något annat?

Är ny på forumet så håll i er nu för nu kommer det en nybörjarfråga igen?
Har blivit en hel del cykel nu i vår/sommar pga skada så nu är det dax att skaffa något riktigt att svettas på.
Tanken är HT och det kommer bli mer fart än teknik tror jag.
Har sökt på forumet på nedanstående modeller men inte blivit mycket klokare så nån med lite mer erfarenhet få gärna hjälpa till. Har bara fingrat på dessa båda modeller i butik.

https://www.xxl.se/white-xc-290-killer-19-terrangcykel-unisex-vit/p/1156915_1_style
Läst att ramen får en del kritik på White. Gäller det även denna? Känns väldigt lätt annars.

https://www.xxl.se/scott-scale-900-elite-19-terrangcykel-unisex-vit/p/1159491_1_style
Lite tung för en karbonram? Annars väldigt lik scale 940 vad jag kan se.

Har iaf kommit fram till att jag vill ha enkelklinga fram och kolfiberram. Alltid något....

Scottens ram är ju en riktig fin en, är ju den lite finare xmf versionen mot förra årets mf som 935 och flera andra mer normala scales använde sig utav förra året. Köpte en sån 900 elite för att testa även om jag var sjukt o-imponerad av polarens 935, kan ju ha varit en vanesak med 29" hjul. Har precis "monterat ihop" den men inte testat den, kassetten och gaffeln kommer nog dyka upp på köp och sälj. :P

Senast ändrad:
Hur kort är du? White-ramen är extra kort/hög/brant och omodern, en riktig skitcykel http://whitebikes.se/cyklar/xc-290-killer-gx-18/

Scale Elite och 940 är samma cykel i olika färg. Mycket bättre ram (mått/vinklar) än White, dvs. en användbar ram. Ja den kompletta cykeln är tung, för att det sitter billiga/tunga prylar fastskruvade på en fin 1200 gram ram. Här ser du exakt vad komponenterna väger https://happyride.se/forum/read.php/1/3521679/page=1

Som du ser går det att banta Scale Elite >3 kg genom att byta ut lite prylar. Skillnaden i vikt mellan en CF- och en AL-ram är runt 400 gram, så om du har begränsad budget kanske en AL-ram med bättre prylar är lättare än en CF-ram med fulprylar.

Hur som helst det är big-no-no att köpa en White XC. Alltid. Oavsett. Tänk inte ens tanken ;)

Scotten har säkert ett bättre andrahandsvärde om du vill byta framöver.
Ett par nya bra hjul så får du säkert ner vikten oxå,
dock inget som behöver göras direkt.

Jag har en White XC 290 pro, vilket nog får betraktas som lillebrorn till din White-modell. Gav 8000 för den, likadan dämpare. Har förstått här att geometrin är omodern, och när jag ser på Youtube hur man skall bunnyhoppa och sånt så känns min hoj lite otymplig. Är dock ändå nöjd på det stora hela.

En avgörande faktor är också om du har XXL på nära håll, vilket känns skönt för u.t.

Path finder sa:
Ingen mer på forumet som har erfarenhet av ovan nämnda modeller?
Förstår inte frågan?
White har en omodern och konstig ram så den kan vi glömma, ju snabbare desto bättre. Av storlekstabellen nedan ser du att White är kort och hög. För långa sadelrör i förhållande till kort räckvidd och kort front, väldigt lite cykel framför vevlagret (se stl. Large) gör cykeln otrygg, långsam och OTB-benägen. XL som har lagom räckvidd (reach) har för långt sadelrör så den är inte ett alternativ.

Scott Scale är en klassiker som cyklas av 1000-tals cyklister. Jag har haft fem olika Scott Scale, den senaste exakt den du länkar, alla detaljer finns med i en tråd som jag länkat.

Vitus Rapide VR är en utmärkt xc/stig HT med vettig aluram, grupp, gaffel och fina däck. Prisvärd. Den är lite längre (+3 cm front) än Scale och är därför lite tryggare i stökig terräng, i platt terräng är det ingen skillnad, där är Rapide VR är lika snabb som Scale.

Både Scale Elite och Rapide VR i stl. Large med 60 mm styrstam passar bra i storlek. Båda är bra köp i prisklassen. Rapide VR är nästan 750 kr billigare. CF-ram eller fingaffel? Om du inte har för avsikt att byta gaffeln på Scale Elite kan jag tycka att Rapide VR är ett smartare köp.

Bilagor

• 3HTs.png
    3HTs.png
    15.4 KB · Besök: 92
Tackar Sixten!
Lutar nog åt scalen i dagsläget. Såg att Cykelkraft skulle öppna i närområdet på fredag. Ska kolla vad de har att erbjuda.

Tillbaka
Topp