Scott G Zero FX framväxelinställning

fugelpitch

Ny medlem
Hej!

Jag har en Scott G Zero FX som den på bilden (årgång?) som jag köpte av en kompis för ett par år sedan. Har väldiga problem att ställa in H/L-skruvarna på framväxeln då själva bakgaffeln sitter i vägen på ett väldigt konstigt sätt. Lämnade in den för allmän service på Eriksbergs cykel i Uppsala som jag tycker/tror är kompetenta, men de visste inte heller hur man skulle göra det på ett smidigt sätt. Kanske finns det någon här på forumet som har erfarenhet och kan komma med någon förklaring eller tips på verktyg. Som det är nu kommer jag precis/knappt åt med en skruvmejsel på ett väldigt snett sätt och det kommer ju nöta ut skruvarna i längden plus att det är enormt bökigt.

Tacksam för tips!

Jonas

Bilagor

• bicikl-scott-g-zero-fx-30-vrlo-povoljno-slika-16632211.jpg
    bicikl-scott-g-zero-fx-30-vrlo-povoljno-slika-16632211.jpg
    25 KB · Besök: 154
Bild på framväxeln? Du kommer inte behöva skruva mer än en gång på skruvarna om du ställt dom rätt och inte behöver ta av den eller byta den. Varför behöver du skruva på ändlägena överhuvudtaget?

Akoa skrev:
-------------------------------------------------------
> Bild på framväxeln? Du kommer inte behöva
> skruva mer än en gång på skruvarna om du
> ställt dom rätt och inte behöver ta av den
> eller byta den. Varför behöver du skruva på
> ändlägena överhuvudtaget?

Tror de här två bilderna beskriver problemet rätt bra (cykeln behöver nog lite vårservice överlag ser jag...).
Hm, jag har nog inte rätt mekarvana och har skruvat på dessa skruvar lite och behöver komma till rätta med inställningarna. Har varit på och skruvat på dem då jag inte fått till smidig upp- och nedgång från mittendrevet annars.

Ett annat "problem" är ju att min växelförare är nästan 1 com för högt placerad om man ska ha den precis 1-3 mm över storklingan och som jag ser det går inte själva växeln att flytta då den inte sitter monterad som på en hardtail utan på ett fäste. Ja, jag är nybörjare! :)

Bilagor

• IMG_3622.JPG
    IMG_3622.JPG
    78.8 KB · Besök: 35
  • IMG_3623.JPG
    IMG_3623.JPG
    80.4 KB · Besök: 31
Senast ändrad:
Skruvarna är bara till för ändlägena. Det ska stå high och low på dom. High justerar in storklingan och vice versa. Lättast är nog att googla och hitta en instruktionsfilm.

Tillbaka
Topp