Scott Genius - Tråden

Scott Genius - Tråden
Jag körde så på min men med wolftooth light action lever under den vanliga twinlocken, är gängat för 3mm skruv tror jag.
Funkar hur bra som helst. Den övre droppervarianten är ju farlig, där är ju inte tummen.
Köpte twinloc reglaget från gen1, där spakarna är ovanför styret och en OneUp dropper spak.

Men håller med om att Scotts "lösning" med dropper på gen 2 är värdelös. Kanske helt okej i Alperna där du cyklar uppför i 2h för att på toppen droppa sadeln. Men inte i svensk slättförs terräng med kort upp och ned konstant :D

Scott Genius - Tråden
Varför skulle man vilja ha bakdämparen gömd i ramen? Cleant är inte synonymt med snyggt.. Och praktiskt är det inte.
Det finns väl fördelar med det, den är ju inte lika utsatt för t ex vatten o ler-/stensprut. Men samtidigt finns det ju nackdelar också o jag undrar åt vilket håll vågskålen tippar. Det blir ju en ganska komplicerad och sannolik fördyrande ramdesign.

Ändå ganska intressant lösning o kul att någon vågar testa.

Scott Genius - Tråden
Det finns väl fördelar med det, den är ju inte lika utsatt för t ex vatten o ler-/stensprut. Men samtidigt finns det ju nackdelar också o jag undrar åt vilket håll vågskålen tippar. Det blir ju en ganska komplicerad och sannolik fördyrande ramdesign.

Ändå ganska intressant lösning o kul att någon vågar testa.
Jag gillar idén och tror inte att det blir dyrare att tillverka, snarare tvärtom. Men...
En av anledningarna till att jag byggde om mitt länkage var tillgänglighet till delar. Scott ser till att Fox/Rockshox tillverkar dämpare som de har exklusiva rättigheter till. Så med den aspekten så väljer jag en annan cykel nästa gång jag köper.

Scott Genius - Tråden
...
En av anledningarna till att jag byggde om mitt länkage var tillgänglighet till delar. Scott ser till att Fox/Rockshox tillverkar dämpare som de har exklusiva rättigheter till. Så med den aspekten så väljer jag en annan cykel nästa gång jag köper.
185x55 trunnion är inte specifikt för Scott. Det enda egna för scott är nudevarianten på dämparen där man stänger en luftkammare och på så vid får mindre slag i det läget pga kraftigt ökad progressivitet i dämparen med det höga trycket för så liten luftkammare.
Så det är inte anledning till att inte välja Scott. Möjlig anledning skulle vara om man tycker inte gillar länkaget som med alla andra cyklar t.ex. att cykeln inte är trampeffektiv nog i öppna läget men borde gå att lösa med lite mer low speed compression om man ser det som ett problem. Det är ju vad reglaget gör på dämparna icke märkta nude och vad det gör på gafflarna anslutna till reglaget.
Jag tyckte min trampade väldigt bra och körde öppna läget för det mesta om det inte var väldigt plant när man trampade.

Scott Genius - Tråden
185x55 trunnion är inte specifikt för Scott. Det enda egna för scott är nudevarianten på dämparen där man stänger en luftkammare och på så vid får mindre slag i det läget pga kraftigt ökad progressivitet i dämparen med det höga trycket för så liten luftkammare.
Så det är inte anledning till att inte välja Scott. Möjlig anledning skulle vara om man tycker inte gillar länkaget som med alla andra cyklar t.ex. att cykeln inte är trampeffektiv nog i öppna läget men borde gå att lösa med lite mer low speed compression om man ser det som ett problem. Det är ju vad reglaget gör på dämparna icke märkta nude och vad det gör på gafflarna anslutna till reglaget.
Jag tyckte min trampade väldigt bra och körde öppna läget för det mesta om det inte var väldigt plant när man trampade.
Det är ju bra om de har ändrat det, tidigare årsmodeller var det specifika modeller på Genius. Det är inte heller någon annan dämpare som får plats, utan att modifiera dämparen. Ganska många som inte ens passar i ramen tyvärr.
185/55 är inte unikt för Scott men jämfört med 205/65 så är urvalet betydligt större på den sistnämnda.

Scott Genius - Tråden
Det är ju bra om de har ändrat det, tidigare årsmodeller var det specifika modeller på Genius. Det är inte heller någon annan dämpare som får plats, utan att modifiera dämparen. Ganska många som inte ens passar i ramen tyvärr.
185/55 är inte unikt för Scott men jämfört med 205/65 så är urvalet betydligt större på den sistnämnda.
Absolut så är det men har ju bara med att göra att enduro är mer populärt än trail just nu. Väljer man en 185x55 dämpare utan piggyback (vilket de flesta ändå inte behöver i Sverige) får de ju plats.

Scott Genius - Tråden
Absolut så är det men har ju bara med att göra att enduro är mer populärt än trail just nu. Väljer man en 185x55 dämpare utan piggyback (vilket de flesta ändå inte behöver i Sverige) får de ju plats.
Hmm, efter att jag provat monterat en standard RS Deluxe i min alu-Genius från 2018 och insett att det är omöjligt så undrar jag hur du menar? Är det i nyare ramarna med inbyggd dämpare som du menar? ?

Mvh
Magnus

PS
Jag är inte alls sur, bara ärligt funderande. ?

Scott Genius - Tråden
Är väl vara att kolla på dämpare som inte står ut nedåt men ok.
Luftdämparna från Rockshox, Fox och DT Swiss (förutom Scott-specialmodellerna med namntilllägget Nude) har luftventilen längre ner vid trunnion-fästet och ventilen hamnar så där Scotts fäste i ramen sitter. Så vitt jag kan se så passar ingen av dom pga detta. ?
Mvh
Magnus

Scott Genius - Tråden
RS Super Deluxe går med lite modifikation av dämparen att få in i en alugenius 2018+.

16682523532853160841669423513789.jpg

Scott Genius - Tråden
Hej
Tänkte serva grabbens gaffel. Sitter en Fox 34 Performance på. (2020).
Nån som servat? Tänkte på oljetyp o mängd. Den är ju lite speciell med twinlock men ska jag utgå ifrån att det är en ”vanlig” GRIP? Det är ju inte fit4 o inte grip2 iaf…

Scott Genius - Tråden
Hej Halloj!
jag skulle vilja montera ett bash guard men hur 17 gör jag det?? finns inget att montera det i! (ISCG 05 )
någon som vet hur?
det är en 950 (2022)

Bilagor

• IMG_4169.jpg
    IMG_4169.jpg
    623 KB · Besök: 65
  • IMG_4168.jpg
    IMG_4168.jpg
    592.5 KB · Besök: 57
  • IMG_4167.jpg
    IMG_4167.jpg
    465.6 KB · Besök: 61
Scott Genius - Tråden
Hej,

är mitt i en renovering av swingen på min genius 740. Har inköpt renoveringskitet med alla bussningar och kullager. Nu till min fråga, hur tusan får jag bort kullagren som sitter i ramen där swing arm fästs. Har googlat men hittar ingen instruktion, inga manualer eller videos. Någon som har nåt tips?

Är inte så sugen på att slå ut dom då det sitter en hylsa mellan lagren som jag inte förstår funktionen för.

Scott Genius - Tråden
Hej,

är mitt i en renovering av swingen på min genius 740. Har inköpt renoveringskitet med alla bussningar och kullager. Nu till min fråga, hur tusan får jag bort kullagren som sitter i ramen där swing arm fästs. Har googlat men hittar ingen instruktion, inga manualer eller videos. Någon som har nåt tips?

Är inte så sugen på att slå ut dom då det sitter en hylsa mellan lagren som jag inte förstår funktionen för.
Hej,
Det sitter ett ”rör” distans emellan lagren, om jag inte minns helt fel så är det spår i distansen som man kan få plats med ett dorn och knacka lös dom igenom inifrån. Om det inte är spår så kan man trycka på distansen så att den kommer lite snett och man kan knacka på lagret inifrån. Svårt att beskriva i text, hoppas du förstår och lyckas!

Scott Genius - Tråden
Knacka inifrån som de andra beskriver.

Om nåt av de nya lagren inte skulle ha fullgod presspassning så limma med cylindrisk fastsättning. Jag hade själv ett svinglager som glappade i min kolfiberram på 900an, när jag bytte i våras.. ?

Scott Genius - Tråden
Rensar hemma och hittade några delar till länkaget till en sedan länge såld Genius 750, 2015. Någon som behöver dessa?
Edit: på väg till annan användare.

Bilagor

• IMG_20230924_212456.jpg
    IMG_20230924_212456.jpg
    435.8 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Scott Genius - Tråden
Var tvungen att byta vev på min Genius från 2018 och då bytte jag till Dub men nu har jag missljud på lägsta växeln så jag antar att min kedjelinje inte blev likadan som med boost-veven. Har någon gjort liknande byte? Kan man skippa den där 1.5mm spacern som man skall ha med 92mm DUB lagret enligt manualen?

Scott Genius - Tråden
Var tvungen att byta vev på min Genius från 2018 och då bytte jag till Dub men nu har jag missljud på lägsta växeln så jag antar att min kedjelinje inte blev likadan som med boost-veven. Har någon gjort liknande byte? Kan man skippa den där 1.5mm spacern som man skall ha med 92mm DUB lagret enligt manualen?
För boost och 92mm dub skall det monteras utan interna spacers och en 2mm extern spacer på drivsidan

Scott Genius - Tråden
2mm var den visst, jag har monterat det så och det ser helt rätt ut men jag har ändå missljud på största drevet så frågan är om man kan experimentera med att skippa den där spacern på drivsidan?

Scott Genius - Tråden
Jadå, det är SRAM Eagle X01 i övrigt, kedjan är dessutom ganska ny. Gjorde bort mig och köpte fel när gamla veven gick sönder så då blev det DUB istället för Boost (fick köpa passande vevlager lokalt).

Scott Genius - Tråden
Hej
Har ett litet glapp i sonens Genius 950.
Lokaliserat det till där dämparen sitter längst ner i ramen. Är inga kullager vad jag kan se, vad är det för nåt? Litet glapp mellan svarta röret och det gråa… antar att man knackar ut o pressar in som vanliga kullager?

Bilagor

• IMG_1748.jpeg
    IMG_1748.jpeg
    450.3 KB · Besök: 71
Scott Genius - Tråden
Hej
Har ett litet glapp i sonens Genius 950.
Lokaliserat det till där dämparen sitter längst ner i ramen. Är inga kullager vad jag kan se, vad är det för nåt? Litet glapp mellan svarta röret och det gråa… antar att man knackar ut o pressar in som vanliga kullager?
Det sitter glidbussningar där, bara att bytta ut till nya fräsha.

Tillbaka
Topp