Scott Ransom eller Commencal Meta 5.5?

loud

Ny medlem
Hej!

Har kört ganska så mycket xc i flera år nu men gillar mer och mer att åka snabbare utför och det roligaste med mindre stigar där det går riktigt fort. Gillar även att kunna använda cykeln och köra i stan och kunna hoppa ned för avsatser, trappor m.m. Har en Cykel Pro Ultra Lite Comp som har ett par år på nacken och funderar nu på att uppgradera mig men inte riktigt vad jag skall välja.
De jag har kollat på som verkar trevliga är Scott Ransom 40 som jag kan få köpa en förra årets modell helt ny i butik på rea för 20 000kr eller så har jag även tittat på Commencals Meta 5.5 som ligger på 22 000kr för årets modell. Är det någon som har något tips vilken jag skall välja eller annan cykel jag borde titta på?

/Marcus

Ransom e grym!
Bästa göra-allt-mountainbike jag testat. Har en polare som har en Ransom och han är riktigt nöjd. Han kör både XC och utför på sin!

Lycka till!

Enda hojen jag kan uttala mig om är Ransom.... dom funkar bra men dom har en brist... det blir skitglappt i svingen på dom....inget vidare om ni frågar mig.

Vad är det som blir glappt i svingen? Huvudpivotens lager?

Jag har haft min i över ett år nu och än så länge så är den stabil men det är ju bra att veta var man ska hålla koll.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har haft min i över ett år nu och än så länge så är den stabil

Du har väl inte jättemånga timmar på den heller, väl? Samt att du håller hjulen på marken. Det har ju körts en del Slopestyle med den ramen har jag sett.

Har ju visserligen inte testa Metan men Ransomen har jag lekt på däremot. Helt sjuk cykel. Med remoten till bakdämparen har man verkligen minst två cyklar i en. Stel så tar man sig upp, mellanläge och hojjen blir rapp som sjutton vilket är perfekt på singeltracks, 4X-banor etc. I öppet läge så är dämparen riktigt plush och äter upp det mesta, är även riktigt skönt att köra det läget fast med hårt lufttryck om man ska köra hårt, låt säga dirt lr slopestyle.

Det där med glapp i svingen händer visserligen, men Plush och ni andra borde kanske veta att det är hur lätt som helst att fixa. Brukar bli när man så att säga kört in hojjen så sitter det en hylsa i pivoten vid vevlagret som brukar kunna åka ut lite vilket gör att det inte ligger stumt mot lagren. Lossa bulten som sitter runt axeln, knacka försiktigt på den lilla hylsan så den lägger sig mot lagret och skruva åt. Gjorde detta en gång och problem var borta.

När vi ändå är inne på hållbarhet så behöver man inte direkt oroa sig för bakdämparen heller som är Scott's egna konstruktion. Funka perfekt för mig och dessutom har de ett bra serviceprogram då man kan skicka iväg dämparen till Scott och få den servad till fasta priser. Ska även finnas lånedämpare om det är kris vad jag vill minnas.

Så det är verkligen en otroligt allround cykel vars geometri, dämpare och vikt gör att man kan köra det mesta.

Och ja, man kan trasha den rätt hårt utan att oroa sig. =)

pbpic1054642.jpg

// Gustav

Ransom är helt klart en bra o mångsidig cykel.
O när lagrerna blir slitna finns det färdiga kit från scott, byta kan man göra själv det är väldigt lätt. Kör man på bra hårt kan man även kröka (rejält) de två m6 infätningsbultarna till bakdämparn.
Bra tips om man köper begagnat! Gustav RESPEKT ! :)

Tillbaka
Topp