Scott Spark 950 eller Specialized epic comp

Håller med Johnny angående Cambern om du är ute eter en all round-cykel.

Epicen är är en renodlad tävlingscykel (XC). Den är snabb, men många upplever den som ganska hård och stötig. Fokus ligger på snabbhet och inte på komfort. Epicen är lite av en blandning mellan en HT och en FS.

Sparken är också en tävlingshoj men är mer lik en "vanlig" FS MTB, dvs. med lite mer dämpning, lite mer komfort och fungerar nog bättre som all round-hoj än Epicen.

Det bästa du kan göra är att åka och provcykla, speciellt med tanke på pengarn du har tänkt lägga på en ny cykel.
En del älskar Epicen, andra hatar den. Epicen är lite speciell med tanke på Brain-funktionen och man måste provcykla för att veta om man gillar den eller inte. Sparken är riktigt fin och förtjänar en provtur den också.

-Andy- sa:
Håller med Johnny angående Cambern om du är ute eter en all round-cykel.

Epicen är är en renodlad tävlingscykel (XC). Den är snabb, men många upplever den som ganska hård och stötig. Fokus ligger på snabbhet och inte på komfort. Epicen är lite av en blandning mellan en HT och en FS.

Sparken är också en tävlingshoj men är mer lik en "vanlig" FS MTB, dvs. med lite mer dämpning, lite mer komfort och fungerar nog bättre som all round-hoj än Epicen.

Det bästa du kan göra är att åka och provcykla, speciellt med tanke på pengarn du har tänkt lägga på en ny cykel.
En del älskar Epicen, andra hatar den. Epicen är lite speciell med tanke på Brain-funktionen och man måste provcykla för att veta om man gillar den eller inte. Sparken är riktigt fin och förtjänar en provtur den också.

Tack för bra svar! Var faktiskt och provcyklade epic och spark idag. Tycker båda var sköna. Trist att jag inte kände direkt att den ens kändes bättre än den andra. Fler för och emottips mottages tacksamt. Kan tillägga att den också ska funka för Vasan och 3-5 milslopp i blandad terräng. Dock inga höga ambitioner i tävlingarna

Senast ändrad:
Jag kör själv på en Epic och gillar den av följande skäl:

+ Brainen (slipper hålla på fippla med reglage)
+ Sittställning (gillar den raciga sittställningen)
+ Snabb och kvick i svängarna (korta kedjestag, brant gaffelvinkel, osv)
+ Specialized utbytessystem som är helt magiskt
- Priset. Om man ser till helthetsintrycket är inte priset något att orda om, men tittar man på enskilda komponenter så skulle man kanske önska sig något bättre komponenter på vissa ställen.

Sparken har jag kikat på och cyklat på flera gånger och gillar den av följande orsaker:
+ Ganska allsidig för att vara en race-hoj utan att tumma allt för mycket på prestanda, vikt, osv.
+ Fixar stökigare terräng något bättre än Epicen.
+ Priset (i förhållande till Epicen)
+ Lättare att hitta snygga matchande kläder
- Den något mer upprätta ställningen (tror jag, kanske inbillar mig)

Hela grejen med Epicen är att den har Brain. Utan den skulle jag nog köra Sparken.

Haft Spark och bytte den mot en Epic. Eftersom min förbannade nacke inte längre klarar av sittställningen på Epicen (vilket inte är cykelns fel på något sätt) kan vi inte längre var lyckliga i skogen tillsammans. Vi hade annars gärna fortsatt med det. Både på snälla långlopp och på brötiga stigar. Nu står den stackaren i förrådet och blänger surt på sin ersättare.

Som andra säger: Antingen gillar man Epicen, eller gör man det inte. Väldigt få som är likgiltiga.

Både Spark och Epic har 100mm dämpning så där skiljer det nada.
Jag gillar inte Epicens Brainsystem alls i skogen då jag tycker det är på tok för oprecist och stötigt, medans Scott twinlock fungerar helt ok men det kan ta ett tag att vänja sig vid att använda det.

En fördel på Sparken är att du kan flacka ut geometrin genom att flytta fästet på den bakre dämparen och då få en cykel som blir betydligt roligare och stabilare i skogen, jag körde min Spark 950 i lågt läge i stort sett hela tiden då det passade min körstil betydligt bättre.

Ingen av dessa cyklar har särskilt "modern" geometri utan är mer designade för XC och lite lättare stigcykling med sina branta vinklar och långa kedjestag.
Men jag vet också att man kan köra ruskigt ruskigt snabbt med dem i stöket om man är en duktig cyklist, men de är inte förlåtande för 5öre ute i skogen.

Så skall man cykla mycket stök och bök men ändå vill ha en trampeffektiv cykel i på skogsvägar så är nog Cambern eller kanske Genius som andra påpekat ett betydligt bättre val, jag själv gick över till Camber och kommer nog aldrig gå tillbaka till en cykel med brantare gaffel igen :-)

Värt att notera med Cambern är att det är 2016 års modell som är att föredra då den gamla även den har liknande geometri som Epicen fast med 10mm extra fjädringsväg, 2016 är en hoj med helt andra vinklar och egenskaper enligt mig.

-Andy- sa:
Jag kör själv på en Epic och gillar den av följande skäl:

+ Brainen (slipper hålla på fippla med reglage)
+ Sittställning (gillar den raciga sittställningen)
+ Snabb och kvick i svängarna (korta kedjestag, brant gaffelvinkel, osv)
+ Specialized utbytessystem som är helt magiskt
- Priset. Om man ser till helthetsintrycket är inte priset något att orda om, men tittar man på enskilda komponenter så skulle man kanske önska sig något bättre komponenter på vissa ställen.

Sparken har jag kikat på och cyklat på flera gånger och gillar den av följande orsaker:
+ Ganska allsidig för att vara en race-hoj utan att tumma allt för mycket på prestanda, vikt, osv.
+ Fixar stökigare terräng något bättre än Epicen.
+ Priset (i förhållande till Epicen)
+ Lättare att hitta snygga matchande kläder
- Den något mer upprätta ställningen (tror jag, kanske inbillar mig)

Hela grejen med Epicen är att den har Brain. Utan den skulle jag nog köra Sparken.

Stort tack för svar. Nu lutar det snarare mot Spark eller Camber. Hur står sig dessa komponentmässigt mot varandra? Är tyvärr inte så tekniskt bevandrad än.

Ofta tycker jag det låter som att just styrvinklar framhävs som en viktig geometrifaktor. För några år sedan var det populärt med styrlager som ändrade styrvinkeln någon grad. Är det någon som änvänder sådana? Borde inte det vara ett sätt att verkligen få hojen som man vill ha den.

Nu har jag också sett att Canyon har Nerve al 9.9 nedsatt. Samma pris som Camber Comp.

Canyon Nerve al 9.0 eller Camber Comp? Några synpunkter på det

Kikar du på Epic och Spark så är ju Meridas Ninetysix väldigt lik i geometrin.
Jag har testat Epic och älskade den, men inte Brain.
Testat Spark, gillade Twinlock men den var lite tråkig.
Meridan var lite mittemellan. Väldigt nöjd med mitt köp.
Modellen som heter Cf 6000 har en vettig prispunkt. och får då en del kolfiber, 1x11, lockout från styret på båda dämparna.
Allebike har sålt dem för 27.500 kr.

Senast ändrad:
Du får nog mycket värde på en canyon cykel för priset, är nybörjare själv så ska väl inte rekomendera för mycket men specialized e ju specialized, o min camber comp är jag mycket nöjd med.

Spark 7-serie såklart! tråkig säger vissa, antar att de cyklar väldigt platt ;) Lockouten på spark är ju överlägsen brainfunktionen tycker jag. Sen kan man ju inte låsa framgaffeln original på spez? Vad är det för fjanteri?

Hade en epic tidigare och jag verkligen hatade brainen som inte i mina ögon är jättebra tunad och oprecis. Ska själv köpa ny och sparken känns inte jättekul tyvärr. Kolla även på trek och giant. Som gammalt nrs-fan gillar jag giant rent spontant. Anthem men även Fuel eller Top Fuel är fina. Om du inte kan bestämma dig skulle jag köpa en camber och sejfa med. Eller en cannondale med lefty. Har fått bra kritik.

Med den budgeten skulle jag titta på en begagnad med carbonram. Du får en lättare och smidigare cykel. Köpte själv en spark 910 för 16000kr. Gillar den grymt bra, funkar bra med tre lägen på gafflarna. Lite mer uprätt sittställning än min Cannondales.

gunners sa:
Med den budgeten skulle jag titta på en begagnad med carbonram. Du får en lättare och smidigare cykel. Köpte själv en spark 910 för 16000kr. Gillar den grymt bra, funkar bra med tre lägen på gafflarna. Lite mer uprätt sittställning än min Cannondales.

Har tänkt tanken. Men för mig är det lite som att köpa grisen i säcken, om man inte är ordentligt påläst och vet vilka fel man ska leta efter. Begagnat kan vara bra, men också en dyr affär.

MtbPantherX sa:
Kör på en camber comp du kommer ej bli missnöjd....

Nej den verkar ju vara ganska populär. Det som talar för Spark är twinlock, jag gillar att man kan låsa/låsa upp dämparna utan att släppa händerna från styret.
Om man ska invänta rean, när börjar den i höst och hur mkt kan den göra på prislappen tro? Det kan ju också vara osäkert då man inte vet om det man vill ha finns kvar i lager när höstrean börjar.

Kolla bunnyhop.de de har bra priser på scott och Cannondale. De har en Cannondale scalpel carbon 3 för 2699euro. Grym cykel för det priset och leftyn är styvaste gaffeln på marknaden. Har köpt 2 Cannondales där ifrån, fick hem cyklarna på en vecka.

Jo Spark 950 ser ju fin ut, ta din tid dock o välj det du själv anser passa dig bra, jag är sj mycket nöjd med mitt camber comp köp,

MtbPantherX sa:
Jo Spark 950 ser ju fin ut, ta din tid dock o välj det du själv anser passa dig bra, jag är sj mycket nöjd med mitt camber comp köp,

Cambern är ju sjukt lovordad måste jag säga. Svårt det ska vara, kanske får bli en av varje :) jag är 180 cm, ingen koll på benlängd än. Men jag antar att det är M jag ska ha. Kör idag på en L på min HT och tycker det är för långt till styret

Kör också en Epic comp. Supernöjd med den då jag gillar sittställningen på cykeln.
Övervägde själv mellan olika märken och det som gjorde att jag valde epicen var detta;

* Tävlingar, försöker tävla en del och då är geometrin klockren på epicen. Sitter skönt även under lopp som Cykelvasan.
* Brain funktionen, en stor anledning till valet, vill inte sitta med remote lockout under tävlingar osv. Skönt när dämparen blir styv när man kommer ut på grusväg/asfalt. Saknar bara en braingaffel nu :)
* Geometrin, blandningen mellan FS/HT gör att cykeln blir riktigt snabb och styv.
* Inte det som avgjorde men trevligt med plats för två flaskhållare på en FS. :)

Nackdelarna nu när man kört en del;
*Komponenterna. På compen så är inte vikthetsen prio 1. Man vill gärna uppdatera hjul, växlar och bromsar om man vill jaga prestanda och vikt. Detta resulterar i en merkostnad på en redan ganska dyr cykel.

Summan av kardemumman;

Kommer troligen köpa ny cykel till nästa säsong, Som det ser ut blir det en Epic igen och då troligen en uppgradering till expert (kostnaden för att uppgradera min comp till önskade komponenter är typ halva kostnaden av en Expert).

Har även kikat på KTM Prestige, men vet inte hur dämpare/geometri är på denna så test bör göras.

Så kommer du köra väldigt mycket i skog/stig där inslag är rotmattor osv så skulle jag nog rekommendera en Stumpjumper eller Camber. Men vill du göra lite tävlingar (eller den typen av träning) så rekommenderar jag Epic.

Jag hade själv möjligheten att testa ett antal olika cyklar innan jag valde epic. Tycker Brain funkar perfekt när man hittat inställningarna och geometrin känns rätt för mig. Enda rådet jag kan ge är att försöka provköra så många som möjligt och välj utifrån dina behov och inte vad andra tycker. Lycka till!!!

Läderlappen sa:
Jag hade själv möjligheten att testa ett antal olika cyklar innan jag valde epic. Tycker Brain funkar perfekt när man hittat inställningarna och geometrin känns rätt för mig. Enda rådet jag kan ge är att försöka provköra så många som möjligt och välj utifrån dina behov och inte vad andra tycker. Lycka till!!!

Någon som vet vad det skiljer sig viktmässigt mellan Camber och Spark? Jag kommer inte köra med några höga dropp så 100 mm på sparken kanske räcker?

12.6 kg enligt specs på scotten, vet inte om det är med pedaler men du hamnar nog runt 13-13.5 kg med pedaler, Min camber väger 14 med mina flat pedaler, Jag har kollat igenom Scotten, den är väldigt snygg, den är mycket fin - Cambern har 120 mm fram gaffel mer allround o det e valet jag gjorde när jag köpte min, Scotten har en 100mm fram Gaffel, Att kunna ändra från styret låter ju najs på scotten, hur som helst är det inte svårt att sträcka sig fram o vrida på inställningen till gaffeln på Cambern eller ändra dämparn,

När jag valde tänkte jag Specialized kvalite, Scott är kvalite med. Men efter att ha kollat igenom specialized och hur många som var så nöjda med cambern och ramen på den som även sitter i betydligt dyrare modeller, blev valet cambern för mig, scotten är j snygg dock och skulle lika gärna kunna valt den själv, Jag valde cambern för det känns som den ultimata allround hojjen vilket jag ville ha.

Ett svårt val du kanske ska provcykla båda först?

Ja det är svårt. Tyvärr har jag bara möjligheten att parkeringscykla vid butiken. Viktmässigt skiljer det sig inte så mkt verkar det som.

Någon som vet om det går stt montera lockout från styret på Camber? Enl säljaren skulle iaf det gå att lösa på epic.

Jag passar på att kasta in en dum fråga här. Vad sitter det för dämpare på cambern? Om man ställer den i öppet läge. Har då Cambern bättre trampeffektivitet än en Epic med dämparen ställd öppen?

Eller omman vänder på resonemanget. Om man händelsevis skulle ledsna på brainfunktionen. Skulle man då kunna byta dämpare på Epicen till en "vanlig" utan brain? Eller är det någon slags magi i länkaget som är anpassat till respektive dämpartyp?

Men då ska du välja scotten om du vill ha twinlock, är själv nybörjare på dyrare cyklar så kan inte så j mycket, utseende mässigt är scotten supersnygg inget snack om saken, min camber känns mer stealth mode:P svart som den är. Jag fick min camber på kampanj så därför jag köpte den hade inte ens kollat på scotten utan kanske valde för snabbt själv, hade ingen aning om 10 växlar o inte 1x11 o sånt, men det kvittar för mig,

MtbPantherX sa:
Men då ska du välja scotten om du vill ha twinlock, är själv nybörjare på dyrare cyklar så kan inte så j mycket, utseende mässigt är scotten supersnygg inget snack om saken, min camber känns mer stealth mode:P svart som den är. Jag fick min camber på kampanj så därför jag köpte den hade inte ens kollat på scotten utan kanske valde för snabbt själv, hade ingen aning om 10 växlar o inte 1x11 o sånt, men det kvittar för mig,

Vad fick du för deal på kampanjen? Om man ska försöka pruta lite:)

Kan tipsa om bmc fourstroke 02. 100mm, kolfiberram, triangel i alu, lx och xt. 31500:-

0012131_bmc-fourstroke-02-29-2016.png

Går i köpesbryderier och blir snart galen. Läst typ alla tester och kikat på de flesta modeller. Ovan MTB och van landsväg. Behöver ny inspiration eftersom jag cyklat landsväg överallt där jag bor. Vill ha 29tum, heldämpat samt XC/trail. Cykeln skall vara effektiv uppför. Är 181cm, så L verkar vara rätt för cyklarna nedan.

Fått följande erbjudande (alla 2017) från två bra företag där jag bor.

Specialized Epic fsr comp 23,5tkr
Specialized Camber comp 20tkr (neonröd dock, inte favoritfärg)
Scott spark 950, 24,5tkr (lite oklart när leverans kan ske).

Epic, riktigt fin och bra uppför men kanske inte så allround. Bra pris.
Camber och Scott troligtvis bättre val pga att de är mer allround. Scott bättre utrustad men också dyrare. Eftersom jag är nybörjare på MTB så bör nog utr. på båda vara tillräckliga. Kommer säkert vara nöjd med Epic med bara man får komma ut och cykla ngn gång.

Det stora problemet är att jag inte kan testa dem och eg inte vet hur/vart jag kommer cykla. I år blir det eg ett test vad jag föredrar och ev köper en ny till hösten/vintern, så jag önskar en populär ifall jag måste sälja. Både Epic och Camber är sista året och Scott ny.

Kör en Epic Marathon, är en sjukt snabb hoj.
Men när man kör där det är riktigt stökigt så märkts det att det är just det som den är byggd för.
Fart och inte komfort.

Valde själv mellan Sparken och Epicen men fastnade för Brain funktionen.

Hursom två riktigt bra hojjar, tror du blir nöjd vilken du än väljer!

Tillbaka
Topp