Sega växlingar/vajers i kylan?

rågrulle

Ny medlem
Så här i vintertid när tempen sjunker under eller runt 0-gradigt
blir mina växlingar sega och uteblir helt ibland. Mitt gamla niodelade
Shimano MTB system vill inte riktigt. Ändå har jag nästa nya vajrar smorda med relativt tunn olja.
Jag är nyfiken på vad ni garvade vintercyklister har för hemligheter för att
uppnå välfungerande växelsystem på vintern.
Dyrare vajerset typ Gore?
Låta bli fett och olja som stelnar i kylan?
Torrsmörjning (vad nu det skulle vara)?
Dela gärna med er.
Hej

Hade samma problem idag, Växelarmen hade svårt att dra tillbaka vajern när man växlade till ett mindre drev där bak. Efter lite 5-56 vid lederna på växelmekanismen blev det bättre

Precis. Så blir det för mej.
Men ibland blir det problem att växla upp på större drev också, och då är det som Sti mekansismen inte 'kuggar i'. Reglaget går i 'tomning' liksom när man trycker. Inte roligt!

Jag hade ett gammalt och välanvänt reglage som började kugga över mer och mer eftersom det helt enkelt var utslitet invändigt, skadar inte att öppna reglaget och spana. Fett finns det också därinne, det kanske kan bli segt i kyla.
Vad gäller vajrarna så har jag inte smort dem någon gång på någon av cyklarna och det fungerar alldeles förträffligt även i snö och is, känns inte som att det ska behövas någon smörja där så länge man inte får in en massa bös i höljena (av den anledningen kör jag heldraget hölje på terrängcykeln).
XTR-vajrar är annars synnerligen trevliga, glider som fan själv.

Ok. Det är XTR-vajrar som jag har nu.
Jag behöver nog öppna upp reglaget för att få till det.
Kanske är för mycket segfett där inuti som bromsar, antagligen.

Jag har haft samma problem, har kört med siliconspray in i varjrarna och i själva reglaget. Ingen anning om man skall göra så, men det har faktiskt hjälpt.

Har funderat på det där med silikonspray, använder det då och då på jobbet i ett service-moment för att minska friktionen mellan två plastdelar som glider mot varandra, och till det fungerar det ju överdjävulskt bra!

Frågan är om det kan ha negativa effekter att spruta rikligt i växel/bromshöljen (t.ex före montering av vajer), eller om det inte gör någon skillnad? Spontant tänker jag att det borde vara en riktigt bra idé?

Ja det får bli meck med reglagen. Frågan om det är värt att prova Shimanos eget fett 'SP41' .
Tyckte jag läste någonstans att det är syntetiskt fett med Silicon som ej blir hårdare av kyla
/R

Håller med föregående, jag brukar bara smörja reglagen genom vajergenomföringen när det börjar kärva, använder en Loctite oljespray med teflontillsats och det funkar kalas.
Lycka till!
/Mattias

Jag har samma problem med mina gamla reglage, dvs att den går "tomt" när man ska växla ner.

Det har inget med vajrar etc. att göra, utan som sagt är det fettet som har stelnat i reglaget.
Jag har nödlöst det genom att spraya in lite WD-40 i reglagen, men egentligen borde man tvätta bort allt fett och lägga i nytt.

ev. randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> Lossa vajerhöljena och torka av vajrarna om du
> har problem. Annars, gör ingeting.

Jo det brukar jag försöka med först av allt (regelbundet egentligen) och det funkar hur bra som helst sommar-höst.
Sist bytte jag tom till fina XTR vajers.
Men så kom vintern med lite kallare temp och vips blev det så där trist och trögt och tomt igen.
Nää, jag tror noog numer att fettet blitt för gammalt och stelt i reglaget för att kunna klara temp ner mot 0-an. Vid närmare eftertanke.

En del teflonsprayer innehåller petroleum och blir som sirap i minusgrader. Så kolla på innehållsförteckningen innan köp.

Niko/Frost skrev:
> Har funderat på det där med silikonspray,
> använder det då och då på jobbet i ett
> service-moment för att minska friktionen mellan
> två plastdelar som glider mot varandra, och till
> det fungerar det ju överdjävulskt bra!
>
> Frågan är om det kan ha negativa effekter att
> spruta rikligt i växel/bromshöljen (t.ex före
> montering av vajer), eller om det inte gör någon
> skillnad? Spontant tänker jag att det borde vara
> en riktigt bra idé?

Jag har kört med silikonspray på alla möjliga rörliga cykeldelar, inkl kedja, och det har aldrig varit ngt som tagit skada, smörjer bra men varar inte så länge, dunstar bort, d v s kräver omsmörjning ganska ofta.

Jag har mångårig erfarenhet av detta problem och den ultimata lösningen är:
Reglage. Rikligt med ABUS låsspray.
Wirehöljen: Universalsparay innehållande molybdensulfid (MoS2). Spruta igenom höljena innan wiren träs in.

Martin O skrev:
> Jag har mångårig erfarenhet av detta problem och
> den ultimata lösningen är:
> Reglage. Rikligt med ABUS låsspray.
> Wirehöljen: Universalsparay innehållande
> molybdensulfid (MoS2). Spruta igenom höljena
> innan wiren träs in.

Ok
Låter ju tunt och bra.
Inget som tjocknar/stelnar bara.