Serva en Lefty själv.

poqa

Aktiv medlem
Serva en Lefty själv.
Jag tänker att jag ska börja serva min Lefty själv. Dels för att det är kul, men också för att kunna göra det oftare för mindre pengar.
Är det någon som har erfarenhet, tips på guider, affärer att handla delar och verktyg osv?

/P

Serva en Lefty själv.
Här finns en video med 100 timmarsservicen av Lefty 2.0

Tidigare versioner använde man sig av shimanos vevlagerverktyg för att öppna gaffeln istället för 36mm hyllsan som det är nu. i övrigt skiljer inte så mycket. Olika leftymodeller kräver olika "castel tool" för att skruva ur cartridgen.

När väl den är ute är det enkelt att byta olja i den. Pilla upp låsringen på toppen av cartridgen och skruva sen ur toppen med något som passar i de fyra hålen som finns där. Jag använder låsringstång. Låsringen har inte funnits på de tidigare versioner av leftys jag kört.
DSC_0286.JPG
DSC_0288.JPG

För att tömma ur dämpar oljan och fylla på ny behöver du röra dämparen upp och ned så luft kommer ut och oljan kommer in. Detta är lite besvärligt eftersom den per default är låst. Montera lockouten på toppen eller tryck ned en insexa i hålet där den brukar sitta för att samma resultat. oljan är 5wt.

Om du letar upp äldre manualer på Cannondals hemsida så ser du att dom är mer frikostiga med att berätta om hur du servar gaffeln.

Qwertycycles har också reservdelar om du inte hittar det du behöver på Cannondale-parts.
http://qwertycycles.co.uk/

Serva en Lefty själv.
Det för Lefty 2.0 passar bara lefty 2.0.
Maila Cannondale-Parts och fråga. Bifoga en bild på gaffeln så det inte blir några missförstånd angående modell.

Serva en Lefty själv.
Jensen sa:
Undrar om det ändras på 2.0 nu när de byter ut hela den nedre delen av dämparen. Eller vad som ändras

Det är bara två elastomerer som byts mot en stålfjäder för att få en bättre funktion på solo air och mindre stiction. Dämpningen sitter i en cartridge som inte påverkas.

Serva en Lefty själv.
skier sa:
Jensen sa:
Undrar om det ändras på 2.0 nu när de byter ut hela den nedre delen av dämparen. Eller vad som ändras

Det är bara två elastomerer som byts mot en stålfjäder för att få en bättre funktion på solo air och mindre stiction. Dämpningen sitter i en cartridge som inte påverkas.

Fint. Ändå trevligt att de erbjuder den uppgraderingen gratis

Serva en Lefty själv.
Nu har jag fått svar från Cannondalestore.

Till min Lefty carbon XLR från 2011, så verkar det som att jag behöver följande saker för att göra en full service.

SuperCastletool Fatty Lefty Product no.: KH031/ 41.00 €
Tool Headshoktopcap Lefty XLR Product no.: HDTLXLR 11.00 €
Tool Oil Cap Fatty Lefty Product no.: KH004 39.00 €
Shaft Clamp Fatty Lefty Product no.: HDTL187/ 29.00 €
XLR BLEED TOOL Product no.: KH090/ 9.00 €
Oilseal assembly tool Fatty, Lefty new Product no.: HDTL168 16.00 €
Sealkit Lefty Max PBR Speed Solo Air und Lefty Ultra Product no.: KH042/ 35.00 €
Motorex Racing Fork Oil Product no.: MOR-05 (W: 5) 18.90 €

Serva en Lefty själv.
poqa sa:
Nu har jag fått svar från Cannondalestore.

Till min Lefty carbon XLR från 2011, så verkar det som att jag behöver följande saker för att göra en full service.

SuperCastletool Fatty Lefty Product no.: KH031/ 41.00 €
Tool Headshoktopcap Lefty XLR Product no.: HDTLXLR 11.00 €
Tool Oil Cap Fatty Lefty Product no.: KH004 39.00 €
Shaft Clamp Fatty Lefty Product no.: HDTL187/ 29.00 €
XLR BLEED TOOL Product no.: KH090/ 9.00 €
Oilseal assembly tool Fatty, Lefty new Product no.: HDTL168 16.00 €
Sealkit Lefty Max PBR Speed Solo Air und Lefty Ultra Product no.: KH042/ 35.00 €
Motorex Racing Fork Oil Product no.: MOR-05 (W: 5) 18.90 €

200 euro första servicen, de gäller du fortsätter att serva den sen och inte byter till nån RS :P

Serva en Lefty själv.
Ja, första servicen verkar jag ju inte gå plus på direkt :)
Men jag behöver inte köpa "Tool Headshoktopcap" och oljan borde ju räcka till flera serviceomgångar.
Packningarna vet jag inte om de behöver bytas heller, men det är väl lika bra att köpa hem en uppsättning kanske.

Serva en Lefty själv.
poqa sa:
Ja, första servicen verkar jag ju inte gå plus på direkt :)
Men jag behöver inte köpa "Tool Headshoktopcap" och oljan borde ju räcka till flera serviceomgångar.
Packningarna vet jag inte om de behöver bytas heller, men det är väl lika bra att köpa hem en uppsättning kanske.

Det är väldigt tråkigt att riva en gaffel, råka förstöra en packning. För att inse att man inte hade något servicekit hemma.

Serva en Lefty själv.
Kör lite trådarkeologi.
Nån som lyckats hitta manual för att plocka isär en Lefty 2.0 själv?
Har hört mig för angående 200h service och fått pris på allt mellan 2500 och 7000kr....
CykelCity flaggar för pris mellan 2500-3500 beroende på slitage.
RBS har börjar trappa ner Lefty service.

Hittade en rysk video på Youtube som plockar isär en Lefty.
Ser inte ut att vara NASA-vetenskap.
Alla verktyg som behövs inkl packningar ligger på ca 2000.

Tillbaka
Topp