Räcker med ny dämpare :D Jag servade min förra året, i en verkstan som sa sig kunna Nude... Men lockouten funkar inte nu, så det blir nog ett besök hos Fox för enSom det känns nu köper jag hellre ny cykel än skickar den till Danmark...
Jo, jag var ju faktiskt tvungen att byta den förra året av ungefär samma anledning som ovan. Då var jag utan cykel i 7 veckor. Med tanke på att det råder komponentbrist och vi fortfarande har ett flytande Corona-läge så vill jag chansa så lite som möjligt. Man vet ju aldrig vilka företag/och eller länder som kommer att stänga ner helt eller delvis.Räcker med ny dämpare :D Jag servade min förra året, i en verkstan som sa sig kunna Nude... Men lockouten funkar inte nu, så det blir nog ett besök hos Fox för en
Järvsö gör inte heller Nude enligt deras webbsida, problemet är väl ett Fox/Scott inte tillåter andra verkstäder att serva Nude och därför säljs inte reservdelarna, som jag förstått det iafDet finns nog i trailstore som nyss öppnade i stockholm annars kan du skicka upp den till järvsö
Jag är överlag väldigt nöjd med cykeln, men nästa gång blir det nog varken Scott eller Fox just på grund av detta. Väldigt tveksamt upplägg hur jag än vrider och vänder på det. Som tillverkare av cykel och/eller komponenter så borde tillgänglighet på service och eftermarknad vara en stark konkurrensfördel.Järvsö gör inte heller Nude enligt deras webbsida, problemet är väl ett Fox/Scott inte tillåter andra verkstäder att serva Nude och därför säljs inte reservdelarna, som jag förstått det iaf
Drar ett Mail till Hovmantorp. Får se vad Per säger.Fick oxå svar att Fox har begränsat tillgången av informationen om hur dessa skall servas till "sina" verkstäder. Enligt min kontakt var det inga problem att beställa delar mer att det var svårt att hitta vilka delar. Mycket är tydligen samma som DPS men inte allt...
Tyvärr inte supernöjd med min service där, men kanske bara otur med min, för vet han är bra annars! Men han som servade min.Drar ett Mail till Hovmantorp. Får se vad Per säger.
Kan du tipsa om du hittat något ställe som säljer ”det mesta” (verktyg och reservdelar) för vanlig Float DPS service? Har hittat allt jag behöver för fox gaffeln på bike-discount. Hur löser man nitrogen som hemmapulare? Tack.Har själv Fox Nude(4) på min Scott Genius,och servar mina dämpare/gaffel själv med tätningsbyten och nitrogenfyllning.
Men lögn i helvete att hitta komplett servicekit till bakdämparen!
Luftkammaren är vanlig DPS,samma som vanlig Float DPS,(förutom till Evolkammaren,men där är det vanliga oringar,lätt att hitta),och tätningarna till dämpkolv/tätningshuvud samma som dom vanliga.
Men där det skiter sej är om man måste renovera lockouten....där finns det inga tätningar för oss vanliga hempulare.
Letat överallt,ingen som handlar med Fox i Europa vill sälja...
Som tur är klarar sej min troligtvis ett tag till utan att serva lockouten,men kommer byta till en Rockshox Super Deluxe Ultimate så fort jag hittar en!!
Hållbarheten på lockout-mekanismen tycks vara begränsad oavsett vilken tillverkare eller modell du har, det gör ju att det borde vara extra lätt att hitta reservdelar kan tyckas. Återigen tycker jag att Scott/Fox upplägg suger ordentligt. Och hur fan kan man ha en dansk distributör av dämpare? Det är ju ungefär lika kuperat som Maldiverna, och lite drygt hälften så många invånare som Sverige.Har själv Fox Nude(4) på min Scott Genius,och servar mina dämpare/gaffel själv med tätningsbyten och nitrogenfyllning.
Men lögn i helvete att hitta komplett servicekit till bakdämparen!
Luftkammaren är vanlig DPS,samma som vanlig Float DPS,(förutom till Evolkammaren,men där är det vanliga oringar,lätt att hitta),och tätningarna till dämpkolv/tätningshuvud samma som dom vanliga.
Men där det skiter sej är om man måste renovera lockouten....där finns det inga tätningar för oss vanliga hempulare.
Letat överallt,ingen som handlar med Fox i Europa vill sälja...
Som tur är klarar sej min troligtvis ett tag till utan att serva lockouten,men kommer byta till en Rockshox Super Deluxe Ultimate så fort jag hittar en!!
Svar från fox
”We are very busy in the moment, we are booking service job in to 11/3-21 with now.”
Nix! Tack för tipset.Kikat med MKCycling i Järfälla?
Hur är det med RockShox nya Nude dämpare, kommer serviceförfarandet med dessa vara enklare? Så att man kan göra själv eller iaf att en hyfsad LBS fixar?
nu var det "bara" en vanlig fox dps jag servade hos danskarna före jul, men jag tyckte det fungerade smidigt. Betalade, fick sedan ett mail med vilket datum de tänkte göra servicen, skickade dit dämparen så den var där före det datumet och fick sen tillbaka den ungefär en vecka efter det datumet.
Så även om det är 8 veckors väntetid så kan man ju cykla med dämparen under en stor del av tiden (om den nu inte är trasig förstås). Var väl lite mer än två veckor som dämparen var iväg för mig, tar lite tid med frakt till danmark även om avståndet är kort.
Kan du tipsa om du hittat något ställe som säljer ”det mesta” (verktyg och reservdelar) för vanlig Float DPS service? Har hittat allt jag behöver för fox gaffeln på bike-discount. Hur löser man nitrogen som hemmapulare? Tack.
Jag köpte nyss tätningskit på Bike24,är Fox 803-00-142 och 803-00-816 till DPS,innehåller som sagt dom "viktiga" tätningarna för att hålla liv i dom ett tag...dock inte till lockouten.
Foxolja kommer jag inte ihåg var jag köpte....tror det var Cykelgear.
Verktyg har jag tillverkat själv...köpte en billig beg DPS och tog isär,mätte och tillverkade dom vtg som behövdes...Fox tar ju sanslösa pengar för sina relativt simpla verktyg!
Allt på bilden är homemade,har ju svarv,fräs och tid...då går det bra!
Visa bilaga 470200
Nitrogen hjälpte lillgrabben mej med,han jobbar på en Hydraulfirma.
Han byggde en liten ackumulator som laddas med 500psi Nitrogen,sen bara hem och fylla.
Räcker till flera dämpare,sen bara åka till han så laddar han den igen.
Visa bilaga 470210
Tillverkade en nål för att fylla genom membranet,en kompis fru jobbar i sjukvården,fick en kanyl där,och sen lite svarv/fräs så var det klart.
Visa bilaga 470211
Anders.
Djupt imponerad. Tack!Jag köpte nyss tätningskit på Bike24,är Fox 803-00-142 och 803-00-816 till DPS,innehåller som sagt dom "viktiga" tätningarna för att hålla liv i dom ett tag...dock inte till lockouten.
Foxolja kommer jag inte ihåg var jag köpte....tror det var Cykelgear.
Verktyg har jag tillverkat själv...köpte en billig beg DPS och tog isär,mätte och tillverkade dom vtg som behövdes...Fox tar ju sanslösa pengar för sina relativt simpla verktyg!
Allt på bilden är homemade,har ju svarv,fräs och tid...då går det bra!
Visa bilaga 470200
Nitrogen hjälpte lillgrabben mej med,han jobbar på en Hydraulfirma.
Han byggde en liten ackumulator som laddas med 500psi Nitrogen,sen bara hem och fylla.
Räcker till flera dämpare,sen bara åka till han så laddar han den igen.
Visa bilaga 470210
Tillverkade en nål för att fylla genom membranet,en kompis fru jobbar i sjukvården,fick en kanyl där,och sen lite svarv/fräs så var det klart.
Visa bilaga 470211
Anders.
Vad är det för fel på den? Bara service?Även här strul med Fox Nude4 (Spark RC 900). Behöver renoveras, men svårt att veta om det är värt det! Köpa nytt? Får inget svar från danskarna! Nån som har renoverat en fox Nude och kan dela med sig lite information? Tackar.
Även här strul med Fox Nude4 (Spark RC 900). Behöver renoveras, men svårt att veta om det är värt det! Köpa nytt? Får inget svar från danskarna! Nån som har renoverat en fox Nude och kan dela med sig lite information? Tackar.
Jag bokade service hos fox förra veckan och fick svar att den ska servas 12-21mars.Även här strul med Fox Nude4 (Spark RC 900). Behöver renoveras, men svårt att veta om det är värt det! Köpa nytt? Får inget svar från danskarna! Nån som har renoverat en fox Nude och kan dela med sig lite information? Tackar.
Nej tyvärr, köpt begagnad, luftläckage och delar har lossnat (aluminiumplatta som sitter fast vid dämparhuvudet hade lossnat). Så mer än en vanlig service.Vad är det för fel på den? Bara service?
Tack, jag bifogar bilder (aluminium platta hade lossnat). Ny Rockshox Nude kostar 340-380 € (men oklara leveranstider!Generellt sett är det värt att göra service på din dämpare.
Många Spark-ägare bränner igenom stora serviceintervallet relativt fort, ser nog fler Nude som trillat över den intervalltiden som kommer in i verkstaden kontra sådana som görs i tid.
Normalt landar en helservice hos de flesta ställen på runt 1800:- så definitivt värt att utföra.
Tack, jag bifogar bilder (aluminium platta hade lossnat). Ny Rockshox Nude kostar 340-380 € (men oklara leveranstider!
Helst vill jag laga, men inte om det blir hutlöst dyrt!
Tack, jag bifogar bilder (aluminium platta hade lossnat). Ny Rockshox Nude kostar 340-380 € (men oklara leveranstider!
Helst vill jag laga, men inte om det blir hutlöst dyrt!
Ok, tackar. Har du nån erfarenhet av Rockshox Nude? Är den lättare att serva och hur är den i jämförelse med fox?Ajdå, den mellanväggen plus den lilla aktivatorn för Nude-funktionen, nytt bakstycke, ny låsning och troligen ny shaft kommer den behöva.
Då är det bättre att köpa en helt ny så du har garantier på plats med. Att reparera den kommer tangera nypriset du angav där skulle jag tro.
Hoppas på besked från Danmark! Ha det!Kan vara så att det bara är en låsring som lossnat. Då bör det inte bli så dyrt. Men om det suttit och skramlat en stund kan såklart mer saker gått sönder.
Lämna in för undersökning och prisförslag skulle jag säga.
Ok, tackar. Har du nån erfarenhet av Rockshox Nude? Är den lättare att serva och hur är den i jämförelse med fox?
RS är lättare för dig att jobba med, verktygen är billigare, delarna är mer tillgängliga och de tillhandahåller manual för den.
Skulle dock delar till bakstycket gå sönder så blir det dyrare än Fox att reparera då Fox producerar fler smådelar för eftermarknaden
Du är ju inte tvungen att köra Nude heller, men det är en annan diskussion.
Du berör en viktig punkt, vad är nude bra för? Jag har tyvärr ingen tidigare erfarenhet med Nude, som vad jag förstår sänker slaglängd till 70 mm istället för 100. Tack för dina råd.