Service av Fox Nude, helst i Stockholm

Sputnik

Aktiv medlem
Som rubriken antyder tänkte jag serva dämparna både fram och bak. Någon som har tips aktör i Stockholm för detta? Bak sitter en Fox Nude vilket har visat sig vara lite problematiskt tidigare.

nadderf

Aktiv medlem
Ska bli intressant om någon har ett förslag! Behöver själv serva men vad jag vet så måste dom gå iväg till Fox i danmark.

Sputnik

Aktiv medlem
Räcker med ny dämpare :D Jag servade min förra året, i en verkstan som sa sig kunna Nude... Men lockouten funkar inte nu, så det blir nog ett besök hos Fox för en
Jo, jag var ju faktiskt tvungen att byta den förra året av ungefär samma anledning som ovan. Då var jag utan cykel i 7 veckor. Med tanke på att det råder komponentbrist och vi fortfarande har ett flytande Corona-läge så vill jag chansa så lite som möjligt. Man vet ju aldrig vilka företag/och eller länder som kommer att stänga ner helt eller delvis.

Sputnik

Aktiv medlem
Järvsö gör inte heller Nude enligt deras webbsida, problemet är väl ett Fox/Scott inte tillåter andra verkstäder att serva Nude och därför säljs inte reservdelarna, som jag förstått det iaf
Jag är överlag väldigt nöjd med cykeln, men nästa gång blir det nog varken Scott eller Fox just på grund av detta. Väldigt tveksamt upplägg hur jag än vrider och vänder på det. Som tillverkare av cykel och/eller komponenter så borde tillgänglighet på service och eftermarknad vara en stark konkurrensfördel.

nadderf

Aktiv medlem
Jag mailade iaf danskarna nu för att höra hur verkstan går, och om när man kan förvänta sig retur av dämparen

Sputnik

Aktiv medlem
Har också mailat, förra våren hade den en förväntad leveranstid på 8 veckor när jag kollade. Och det var exklusive eventuella Corona-effekter. Har du fått något svar?

ers

Aktiv medlem
Fick oxå svar att Fox har begränsat tillgången av informationen om hur dessa skall servas till "sina" verkstäder. Enligt min kontakt var det inga problem att beställa delar mer att det var svårt att hitta vilka delar. Mycket är tydligen samma som DPS men inte allt...

Sputnik

Aktiv medlem
Fick oxå svar att Fox har begränsat tillgången av informationen om hur dessa skall servas till "sina" verkstäder. Enligt min kontakt var det inga problem att beställa delar mer att det var svårt att hitta vilka delar. Mycket är tydligen samma som DPS men inte allt...
Drar ett Mail till Hovmantorp. Får se vad Per säger.

nadderf

Aktiv medlem
Drar ett Mail till Hovmantorp. Får se vad Per säger.
Tyvärr inte supernöjd med min service där, men kanske bara otur med min, för vet han är bra annars! Men han som servade min.

Han servade samtidigt min framgaffel, och den är i toppskick! Och allt kom skinande rent tillbaka =) Så i övrigt nöjd, men inte just med lockouten

AndersJB

Aktiv medlem
Har själv Fox Nude(4) på min Scott Genius,och servar mina dämpare/gaffel själv med tätningsbyten och nitrogenfyllning.
Men lögn i helvete att hitta komplett servicekit till bakdämparen!
Luftkammaren är vanlig DPS,samma som vanlig Float DPS,(förutom till Evolkammaren,men där är det vanliga oringar,lätt att hitta),och tätningarna till dämpkolv/tätningshuvud samma som dom vanliga.

Men där det skiter sej är om man måste renovera lockouten....där finns det inga tätningar för oss vanliga hempulare.
Letat överallt,ingen som handlar med Fox i Europa vill sälja...
Som tur är klarar sej min troligtvis ett tag till utan att serva lockouten,men kommer byta till en Rockshox Super Deluxe Ultimate så fort jag hittar en!!

StorTor

Medlem
Har själv Fox Nude(4) på min Scott Genius,och servar mina dämpare/gaffel själv med tätningsbyten och nitrogenfyllning.
Luftkammaren är vanlig DPS,samma som vanlig Float DPS,(förutom till Evolkammaren,men där är det vanliga oringar,lätt att hitta),och tätningarna till dämpkolv/tätningshuvud samma som dom vanliga.

Men där det skiter sej är om man måste renovera lockouten....där finns det inga tätningar för oss vanliga hempulare.
Som tur är klarar sej min troligtvis ett tag till utan att serva lockouten,men kommer byta till en Rockshox Super Deluxe Ultimate så fort jag hittar en!!
Kan du tipsa om du hittat något ställe som säljer ”det mesta” (verktyg och reservdelar) för vanlig Float DPS service? Har hittat allt jag behöver för fox gaffeln på bike-discount. Hur löser man nitrogen som hemmapulare? Tack.

Genius1979

Ny medlem
Hade den äldre DT swiss varianten, den kunde LBS skicka till Scott Sverige och efter kontroll fick man en nyrenoverad från hyllan. Skulle kosta 1500:- 😬 men lät smidigt. Jag köpte ny/beg istället, dels pga dåliga recensioner av just DT swiss modellen.

Sputnik

Aktiv medlem

Hållbarheten på lockout-mekanismen tycks vara begränsad oavsett vilken tillverkare eller modell du har, det gör ju att det borde vara extra lätt att hitta reservdelar kan tyckas. Återigen tycker jag att Scott/Fox upplägg suger ordentligt. Och hur fan kan man ha en dansk distributör av dämpare? Det är ju ungefär lika kuperat som Maldiverna, och lite drygt hälften så många invånare som Sverige.

Sputnik

Aktiv medlem
Svar från fox

”We are very busy in the moment, we are booking service job in to 11/3-21 with now.”

Fick också svar att det rör sig om ca 3 veckor innan de kan börja jobba på den. Räknar med en vecka frakt i vardera riktning, att kön blivit ännu längre innan de fått ner dämparen och då är man alltså uppe i 6 veckor. Och det förutsätter att det inte är några konstigheter och att alla eventuella delar som ska ersättas finns på hylan.

skier

Aktiv medlem
nu var det "bara" en vanlig fox dps jag servade hos danskarna före jul, men jag tyckte det fungerade smidigt. Betalade, fick sedan ett mail med vilket datum de tänkte göra servicen, skickade dit dämparen så den var där före det datumet och fick sen tillbaka den ungefär en vecka efter det datumet.

Så även om det är 8 veckors väntetid så kan man ju cykla med dämparen under en stor del av tiden (om den nu inte är trasig förstås). Var väl lite mer än två veckor som dämparen var iväg för mig, tar lite tid med frakt till danmark även om avståndet är kort.

TTR

Aktiv medlem
Hur är det med RockShox nya Nude dämpare, kommer serviceförfarandet med dessa vara enklare? Så att man kan göra själv eller iaf att en hyfsad LBS fixar?

Sputnik

Aktiv medlem
Hur är det med RockShox nya Nude dämpare, kommer serviceförfarandet med dessa vara enklare? Så att man kan göra själv eller iaf att en hyfsad LBS fixar?

RockShox är väl generellt smidigare att serva, antingen själv eller via LBS, tänker jag. Men jag vet inte om det är Scott eller Fox som är hemlighetsmakeri här. Tror att det är Scott som är grundproblemet men att Fox bidrar från sin kant också.

Sputnik

Aktiv medlem
nu var det "bara" en vanlig fox dps jag servade hos danskarna före jul, men jag tyckte det fungerade smidigt. Betalade, fick sedan ett mail med vilket datum de tänkte göra servicen, skickade dit dämparen så den var där före det datumet och fick sen tillbaka den ungefär en vecka efter det datumet.

Så även om det är 8 veckors väntetid så kan man ju cykla med dämparen under en stor del av tiden (om den nu inte är trasig förstås). Var väl lite mer än två veckor som dämparen var iväg för mig, tar lite tid med frakt till danmark även om avståndet är kort.

Det funkar ju när dämparen inte är trasig, men suger ju desto mer om det är en större operation som krävs och/eller är ett garantiärende. Att då vara utlämnad till en enda aktör känns sådär.

Jag tycker att det vore rimligt att det fanns åtminstone tre aktörer i Sverige som kunde bedöma garantiärenden och utföra service på Fox-dämpare utan undantag. En i söder, en i mälardalen och en norrut.

AndersJB

Aktiv medlem
Kan du tipsa om du hittat något ställe som säljer ”det mesta” (verktyg och reservdelar) för vanlig Float DPS service? Har hittat allt jag behöver för fox gaffeln på bike-discount. Hur löser man nitrogen som hemmapulare? Tack.

Jag köpte nyss tätningskit på Bike24,är Fox 803-00-142 och 803-00-816 till DPS,innehåller som sagt dom "viktiga" tätningarna för att hålla liv i dom ett tag...dock inte till lockouten.
Foxolja kommer jag inte ihåg var jag köpte....tror det var Cykelgear.

Verktyg har jag tillverkat själv...köpte en billig beg DPS och tog isär,mätte och tillverkade dom vtg som behövdes...Fox tar ju sanslösa pengar för sina relativt simpla verktyg!
Allt på bilden är homemade,har ju svarv,fräs och tid...då går det bra! 😊

20210216_174035.jpg

Nitrogen hjälpte lillgrabben mej med,han jobbar på en Hydraulfirma.
Han byggde en liten ackumulator som laddas med 500psi Nitrogen,sen bara hem och fylla.
Räcker till flera dämpare,sen bara åka till han så laddar han den igen.😊

20210216_174127.jpg

Tillverkade en nål för att fylla genom membranet,en kompis fru jobbar i sjukvården,fick en kanyl där,och sen lite svarv/fräs så var det klart.

20210216_174137.jpg

Anders.

Sputnik

Aktiv medlem
Jag köpte nyss tätningskit på Bike24,är Fox 803-00-142 och 803-00-816 till DPS,innehåller som sagt dom "viktiga" tätningarna för att hålla liv i dom ett tag...dock inte till lockouten.

Verktyg har jag tillverkat själv...köpte en billig beg DPS och tog isär,mätte och tillverkade dom vtg som behövdes...Fox tar ju sanslösa pengar för sina relativt simpla verktyg!

Visa bilaga 470200

Han byggde en liten ackumulator som laddas med 500psi Nitrogen,sen bara hem och fylla.

Visa bilaga 470210
Tillverkade en nål för att fylla genom membranet,en kompis fru jobbar i sjukvården,fick en kanyl där,och sen lite svarv/fräs så var det klart.

Visa bilaga 470211

Anders.

Avancerad hemslöjd (y)

StorTor

Medlem

Visa bilaga 470200

Visa bilaga 470210

Visa bilaga 470211

Anders.
Djupt imponerad. Tack!

Morakles

Medlem
Även här strul med Fox Nude4 (Spark RC 900). Behöver renoveras, men svårt att veta om det är värt det! Köpa nytt? Får inget svar från danskarna! Nån som har renoverat en fox Nude och kan dela med sig lite information? Tackar.

poqa

Aktiv medlem
Även här strul med Fox Nude4 (Spark RC 900). Behöver renoveras, men svårt att veta om det är värt det! Köpa nytt? Får inget svar från danskarna! Nån som har renoverat en fox Nude och kan dela med sig lite information? Tackar.
Vad är det för fel på den? Bara service?

Preacher

Aktiv medlem

Generellt sett är det värt att göra service på din dämpare.

Många Spark-ägare bränner igenom stora serviceintervallet relativt fort, ser nog fler Nude som trillat över den intervalltiden som kommer in i verkstaden kontra sådana som görs i tid.

Normalt landar en helservice hos de flesta ställen på runt 1800:- så definitivt värt att utföra.

nadderf

Aktiv medlem
Jag bokade service hos fox förra veckan och fick svar att den ska servas 12-21mars.

Morakles

Medlem
Generellt sett är det värt att göra service på din dämpare.

Många Spark-ägare bränner igenom stora serviceintervallet relativt fort, ser nog fler Nude som trillat över den intervalltiden som kommer in i verkstaden kontra sådana som görs i tid.

Normalt landar en helservice hos de flesta ställen på runt 1800:- så definitivt värt att utföra.
Tack, jag bifogar bilder (aluminium platta hade lossnat). Ny Rockshox Nude kostar 340-380 € (men oklara leveranstider!
Helst vill jag laga, men inte om det blir hutlöst dyrt!

Bilagor

• F25C03FD-314E-4533-9C4E-C89031DA8FFB.jpeg
    F25C03FD-314E-4533-9C4E-C89031DA8FFB.jpeg
    48.3 KB · Besök: 55
  • A93A2DB1-1F52-4D34-9AEC-D2F514A1911F.jpeg
    A93A2DB1-1F52-4D34-9AEC-D2F514A1911F.jpeg
    112 KB · Besök: 55

poqa

Aktiv medlem
Tack, jag bifogar bilder (aluminium platta hade lossnat). Ny Rockshox Nude kostar 340-380 € (men oklara leveranstider!

Kan vara så att det bara är en låsring som lossnat. Då bör det inte bli så dyrt. Men om det suttit och skramlat en stund kan såklart mer saker gått sönder.
Lämna in för undersökning och prisförslag skulle jag säga.

Preacher

Aktiv medlem

Ajdå, den mellanväggen plus den lilla aktivatorn för Nude-funktionen, nytt bakstycke, ny låsning och troligen ny shaft kommer den behöva.

Då är det bättre att köpa en helt ny så du har garantier på plats med. Att reparera den kommer tangera nypriset du angav där skulle jag tro.

Morakles

Medlem
Ajdå, den mellanväggen plus den lilla aktivatorn för Nude-funktionen, nytt bakstycke, ny låsning och troligen ny shaft kommer den behöva.

Då är det bättre att köpa en helt ny så du har garantier på plats med. Att reparera den kommer tangera nypriset du angav där skulle jag tro.
Ok, tackar. Har du nån erfarenhet av Rockshox Nude? Är den lättare att serva och hur är den i jämförelse med fox?

Preacher

Aktiv medlem
Ok, tackar. Har du nån erfarenhet av Rockshox Nude? Är den lättare att serva och hur är den i jämförelse med fox?

RS är lättare för dig att jobba med, verktygen är billigare, delarna är mer tillgängliga och de tillhandahåller manual för den.

Skulle dock delar till bakstycket gå sönder så blir det dyrare än Fox att reparera då Fox producerar fler smådelar för eftermarknaden

Du är ju inte tvungen att köra Nude heller, men det är en annan diskussion.

Morakles

Medlem
RS är lättare för dig att jobba med, verktygen är billigare, delarna är mer tillgängliga och de tillhandahåller manual för den.

Skulle dock delar till bakstycket gå sönder så blir det dyrare än Fox att reparera då Fox producerar fler smådelar för eftermarknaden

Du är ju inte tvungen att köra Nude heller, men det är en annan diskussion.

Du berör en viktig punkt, vad är nude bra för? Jag har tyvärr ingen tidigare erfarenhet med Nude, som vad jag förstår sänker slaglängd till 70 mm istället för 100. Tack för dina råd.

Preacher

Aktiv medlem
Du berör en viktig punkt, vad är nude bra för? Jag har tyvärr ingen tidigare erfarenhet med Nude, som vad jag förstår sänker slaglängd till 70 mm istället för 100. Tack för dina råd.

Den förändrar luftkammarens storlek och dämpningen samtidigt. Det är rätt så fiffigt, och med tanke på att det är tre lägen
i de där (plus gaffeln) så är det lite pill att få en dämpare med två lägen (det vanligast på eftermarknaden) att lira ihop med reglaget för dessa tre lägen. Det går att bygga om internt i reglagen om man verkligen vill.

Det är helt klart del av ett system, så har du möjlighet att använda Nude på hojen så gör det ditt liv lite enklare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer