Service av gaffel? RST First Air 100 lockout

mr_eastman

Ny medlem
Hejsan

Vänder mig till den samlade expertisen då mina googleskills inte är är tillräckliga?
Vart köper man delar till service av denna gaffel? Ingen av de onlineshoppar jag hittar
har med delar till dom? Nån som sitter på en sprängskiss av dylik gaffel?

Är det pga att de är så sopsämst eller är det pga att det inte går att serva dom?
Iom att det är min första hoj så är jag nöjd med den men det kanske beror på att
jag inte testat nått annat? :)

Med förhoppning om hjälp

//Niklas

Det brukar vara svårt att hitta delar till billigare gafflar (särskilt av andra märken än de största), och ännu svårare att hitta någon som servar dem.

Anledningen kan man bara spekulera om, men jag tror så här:
Av de som köper en första MTB tröttnar många innan gaffeln behöver servas (så det märks iaf), resten fastnar för sporten, men tröttnar på cykeln och byter upp sig innan gaffeln behöver servas så det märks. Resultat: ingen efterfrågan på delar, ingen lagerhåller dem, och ingen har rutin på att serva dem.
Resonemanget är förstås väldigt hårddraget, och undantagen måste vara många, vilket du själv ju är ett levande bevis på.

Hursomhelst, jag har ingen konkret hjälp med gaffeln att erbjuda, men betänk att om du hittar någon som kan serva den, brukar det kosta i runda slängar en tusenlapp. För 1500 kr hittar du utan problem en beggad Rock Shox Reba i fint skick, och den är sannolikt både roligare, lättare, och enklare att serva/lämna in/hitta delar till när det beger sig.
Slit-och-slängmentalitet är kanske inte så sexigt, men det är min 25-öring.

Lycka till, och uppfatta inte det här som en tokdiss av din gaffel, för jag vet egentligen inget om den.

RSTn är väldigt enkelt att riva och serva, ingen olja i ytterbenen utan bara fett. Du ser i videon nedan hur det går till. Plocka isär och fetta upp så brukar den bli lite mer plush.

Senast ändrad:
odbro skrev:
-------------------------------------------------------
> RSTn är väldigt enkelt att riva och serva, ingen
> olja i ytterbenen utan bara fett. Du ser i videon
> nedan hur det går till. Plocka isär och fetta
> upp så brukar den bli lite mer plush.
>
>
> =relmfu

Grymt! Blir helgplock att fixa med den, nått speciellt fett som rekomenderas?

Tillbaka
Topp