service och skötselråd fox dämpare

Fundera på en cykel med fox dämpare hur länge kan jag köra innan jag måste lämna in på service? Och hur sköter jag dom på bästa sätt för längsta hållbarhet? Självklart olika på hur man kör och så men ska ha min som stighoj med lättare nedför liten blaning mellan xc och Am

Hur många trådar tänkte du skapa egentligen?
Ett bra tips är att använda sökfunktionen här på sidan eller alternativt google.

Ledsen för lite många frågor och trådar. Väldigt dålig på eng så mycket svårt att hitta svenska sidor. Sen litar jag mer på folk som har en fox själv som gärna såg att man serva dom efter varje åk

Väldigt dålig på skruva själv därför jag undra hur ofta man måste skicka in hört att det kosta 1500 kr tex för en framgaffel om det är vart 3 år är det ju ingen fara men en gång per sesong. Önska nån kunne lära mej lite om cykelmek och kunna få ner kostnader.

Har du inga kompisar som kör eller kanske ngn klubb i närheten?
Det finns alltid ngn som ställer upp för en nybörjare. Sen kommer du att lära dig meka med tiden.

Sant millarn men om cykeln måste stå tills man har råd att lämna in dämpare :/ inge skoj hur länge har du kört utan att behöva göra nå spec med dina

Ska gå med i en klubb nu amatörklubb. Skulle va skönt att kunna beställa själv och kunna fixa sj när det är dax. Bara att jag måste nästan se när nån gör för lära mej. Dålig på att läsa mej till saker.

tog mig drygt 10 sek att hitta en video och den videon är ganska utförlig tror jag spolade genom den snabbt. serva gaffel är inte inte raketforskning. jag kunde inte serva gafflar för en månad sedan och nu servar jag utan problem gjort hittills 3 gafflar av olika märken

Och min engelska = 0 så jätte svårt att veta hur man ska göra när man inte vet vad som sägs men ska kolla videon tack. Bara det är samma på alla dämpare från fox

Millan skrev:
-------------------------------------------------------
> Varje år räcker gott och väl!
> Beror väl lite på hur mycket/hårt du kör med
> hojen.

Nja. Ytterbensoljan ska bytas var 30:e till 50:e timme beroende på fabrikat. Jag skulle byta min i helgen efter ~30h men det fanns inte ens något att byta ut, det var nästan torrt i gaffeln sånär som på ett par mjölkfärgade illaluktande droppar. Tur att jag inte drog på det längre med andra ord. Dessutom blir gaffeln avsevärt trevligare att cykla på om den är välservad.

Det kostar kanske en femhundring att lämna in för detta men tar inte mer än en timme själv första gången om man läst instruktionsboken och har verktygen framme. Vill man ändå slippa ska man nog köpa en cykel helt utan dämpare.

Dämparoljan har ingenstans att ta vägen och utsätts inte för smuts så den kan bytas mer sällan.

terrygulliksson skrev:
> Och min engelska = 0 så jätte svårt att veta
> hur man ska göra när man inte vet vad som sägs
> men ska kolla videon tack. Bara det är samma på
> alla dämpare från fox

Grundförfarandet för byte av smörjoljan i ytterbenen är samma för i stort sett alla gafflar oavsett märke.

Härligt Rattnalle att du kommer in och styr upp här:)
Jag tänkte mig nog den avancerade varianten utav service av gaffeln där jag själv måste lämna in den;) att byta ytterbensolja har jag gjort en gång själv med hjälp och det var inte så svårt.

Rattnalle skrev:
> Millan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varje år räcker gott och väl!
> > Beror väl lite på hur mycket/hårt du kör
> med
> > hojen.
>
> Nja. Ytterbensoljan ska bytas var 30:e till 50:e
> timme beroende på fabrikat. Jag skulle byta min i
> helgen efter ~30h men det fanns inte ens något
> att byta ut, det var nästan torrt i gaffeln
> sånär som på ett par mjölkfärgade
> illaluktande droppar. Tur att jag inte drog på
> det längre med andra ord. Dessutom blir gaffeln
> avsevärt trevligare att cykla på om den är
> välservad.
>
> Det kostar kanske en femhundring att lämna in
> för detta men tar inte mer än en timme själv
> första gången om man läst instruktionsboken och
> har verktygen framme. Vill man ändå slippa ska
> man nog köpa en cykel helt utan dämpare.
>
> Dämparoljan har ingenstans att ta vägen och
> utsätts inte för smuts så den kan bytas mer
> sällan.

såg en video nu såg inte alls svårt ut att byta olja i gaffeln och pakningar. 200 kr oljan 250 pakningssats. . bara en fråga som återstår vad rengör man benen med? går det bra med yes och vatten eller ska man använda nått spec? och vilket fet är bra att ha att smörja in det som ska smörjas? kan inte eng så fattar inte allt dom säger. och hur mycket luft ska man he i ? har en gaffelpump redan

Tillbaka
Topp