Service på DT Swiss XRC gaffel?

Supersonic

Aktiv medlem
Jag har en DT Swiss XCR 100 dämpadgaffel av 2010 års modell som jag vill ge lite TLC. Lockouten har slutet fungera av okänd anledning. Någon som kan tipsa om guide till hur man monterar isär gaffeln och får den att må bra igen? Jag är hyffsat teknisk men har aldrig monterat isär en gaffel.

Alternativt undrar jag var man kan sända gaffeln för proffsig service?

Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Jag har själv en ett år gammal DT-gaffel, nu behöver den inte service ännu men jag kollade upp lite ang service på den för en tid sen och jag har inte heller funnit något vettigt instruktion för att serva gaffeln själv.
Å andra sidan snackade jag med en kille från Norge som servade DT Gafflar, kommer tyvärr inte ihåg vad han hette men det lät inte helt omöjligt att han kunde skicka över material, fast allra helst tyckte han ju att gaffeln skulle serva's hos honom.
På hans hemsida hittade jag i alla fall två packnings kit: http://www.deler.no/Grupper/Produkter/Gafler/Dempere/Reservedeler-Dempegafler.aspx

Sen kan du ju alltid snakca med Dr Spoke på Norvelo, Vanadisvägen 44, Sthlm (fast jag vet inte hur mycket han jobbar nu för tiden)

Lycka till // Larsa :D

Att lockouten slutar fungera är ju standard på dedär gaflarna. Oljan har runnit ur dämparenheten. Man ska typ låsa lockouten och pumpa dämparen ett par ggr. Står i manualen.

Hyffsat irriterande när det händer lite då coh då...

Prova som Ville - "pumpar" gaffel ett tag sen prov låsa den. Om låsning funker sen du vet att ingenting stort är fel.
Höra med din lbs om service genom leverantör - Skeppshult - eller du kan skicka, lämna till mig.

Ville, du har ägde sånt för ett tag - vem är "auktoriserade" service?

jwberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Allebike i Alingsås servar DT-gafflar (iaf
> XRC100).

Servar som i byta olja gör nog de flesta, men är det något som är trasigt tror jag ingen i Sverige löser tyvärr :(

Serva som i att byta olja löser du själv. På datorn hemma har jag en manual framställd av mekanikern hos Cyklotekets MTB-team med text och bilder över hur servicen går till. Skicka din epostadress till mig så mailar jag den ikväll.

@supersonic
Lyckades du fixa LOn ?
Jag har samma problem, men på en xrm100 2011. Googlade ordentligt men hittade inget. Skruvade sonika isär oljedelen, men hittar inget uppenbart, inga lösa delar.
Kan det vara för låg oljenivå? Nu efter montage och service så funkar den ibland, men "låser" sig också ibland.
Hittade ingen info om oljevolym, höftade på känn :-) ska prova med lite mer få se.
Hur svårt kan det va......

Tackar supersonic men har redan denna manual, ska sanningen fram har nog problemet uppstått efter min egna service i våras. Hör till den skara cyklister som inte märker om gaffeln är låst eller öppen förrän jag tittar på o-ringen på gaffelröret.. körde Obbola Challange för någon dag sedan, blev så jävulskt slut i armarna att jag tappade styret två ggr, sjukt kul tävling i alla fall! gör en Cykloteketservice imorgon för att se om det blir någon skillnad. Ett alternativ är väl kanske armhävningar men då får man väl inte vara kvar på detta fantastiska forum?
Anledningen till vårservicen var att gaffeln inte låste alls på LOn, fick för mig att det var "stiftet" som åker upp/ned kärvade. Nu låser det som den ska.

Hittade felet på varför min lockout inte fungerade. Den har troligen fått en smäll på ratten för rebounden, då trycks axeln som styr LOn ned ca 0,5-1mm, vilket gör att oljan slinker igenom LOn och den blir inte låst.
Lyckades "dra" tillbaka axeln och nu fungerar den igen.
Borde gå att testa med att ta en liten bladmejsel och bända väldigt försiktigt mellan LO-vredet och och gaffeländan , kommer axeln upp Max 1mm? ,prova sen om den fungerar. Lägg ingen kraft, jag drog tillbaka axeln med ytterst lite kraft. Man ska känna/känner ett klick när man vrider LO-vredet fram och tillbaka.

Nu ska gaffeln bara luftas, skruvas ihop, och försöka komma på vilket förtryck oljekammaren ska ha ! :-D

Så lätt var det inte. Som jag skrev ovan.
Axeln glider ned efter varje lockout. Så den fungerar i princip 1gång.
Lösningen jag fann, och som fungerar. Är att plocka av rebound-ratten. Släppa på vajern för lockouten.
Lossa på muttern (8mm) för lo-vredet, plocka bort, nu "fjongar" säkert den fjäderbelastade plattan till. Det gör inget.
Lyft av delen för vajerlåsningen, sen plattan under. Här sitter fjädern för återfjädringen.
Plocka ur den, använd två tänger och dra sakta isär den, så den blir ca 1,5ggr längre, ingen sneddragning tack.
Stoppa tillbaka fjädern, den ena änden sticker ut lite mer, den ska nedåt, titta noga så ser du hålet den ska i.
Lägg på plattan, finns ett hål i den som fjäderns ände ska i.
Ta fram ett spärrskaft med 8mm hylsa, samt en torx-mejsel T9.
Nu kommer det kluriga. Du ska spänna plattan medsols, ca 1 varv. Det finns en torx-skruv i gaffeln, klockan 12, skruva denna i botten.
Spänn plattan, plattan är urfräst från klockan 9-12, denna del skall dras så att du ser skruven, håll kvar där, börja med att skruva upp torxen så den nyper fast plattan, skruvhuvudet är koniskt.
Lossa spärrskaftet försiktigt så inte plattan flyger iväg.
Skruva ned torxen försiktigt så att skallen är i mitten av plattans tjocklek, viktigt ! Är du ivrig, så kommer den att fjädra över skruven, och man får göra om proceduren.
Lägg på delen för vajerlåsningen , låsningen skall vara ca klockan 9. Skruva fast muttern, samtidigt som du trycker ned låsningplattan. Dra åt lagom. Spänn upp vajern. Tillbaka med rebound-ratten. Klart!

Detta fungerar på 2011 xrm100 med lockout. Med detta gjort så ska den fungera.
Antagligen är fjädern för mjuk och ger med sig med tiden. Lycka till!

Hej!
Grabbens XRM100 sköt i helgen ur sig en skvätt olja, efter detta fungerar inte lockouten.
Jag har pratat med diverse handlare som tyvärr säger att de inte gör service på denna gaffel.
När jag sökt lite verkar det som de instruktioner som finns endast rör en enkel service för att ta bort yttre gaffelbenen, byta packningar och montera ihop igen.

Min teori är att olje-cartridgedelen i vänsterbenet behöver service, kan man göra den själv? Specialverktyg?

I vilket ben sköt den ur sig olja?
Luften sitter i vänster ben, olja i höger. Dock finns det/ska finnas en skvätt olja även i vänster ben.
Man behöver ett verktyg som passar i hålen på "muttern" på höger ben efter att man avlägsnat lockouten.
Men! , det finns även en liten trekantigt formad "skruv" där ovanpå, lossades med en tång och tungan rätt i mun. Under den sitter en schraderventil. Så det finns en förkammare till oljecartridgen, som är under tryck. Lossar du stora "muttern" så tappar du även förtrycket. Vet inte säkert vilket tryck det ska vara här, jag pumpade i 1bar, och allt verkar fungera.Och sen finns det en liknande skruv i oljecartridgen, här fyllde jag i olja när cartridgen var på plats, väntade tills luften gick ur och fyllde igen, igen och igen. Pyssligt.
Men först bör du väl undersöka om du får lockouten att fungera som jag beskrev här i inlägget ovan.
Det är en hel del pyssel att skruva isär och framförallt att få ihop höger ben. Men är man mekkunnig, teknisk och klurig så går det. Misstänker att garantin flyger all världens väg om du gör det dock.
Jag har nog en del bilder och en sprängskiss någonstans, men inget som jag har tid att leta fram närmsta veckan.

Jag vet att det ska finnas en firma i Norge som gör service på DT. Googla.

EDIT:
Nu när jag läser inlägget igen. Min LO slutade fungera efter att jag låste den i en backe, sen bombade utför med den låst, har ett vagt minne att den då också tryckte ur sig lite olja, men den kommer nog från ytterbenet tror jag. Och det var i denna vevan som fjädern nog fick lite stryk. Så prova att dra isär fjädern för lockouten först, innan du börjar att meka med något annat, finns inte speciellt mycket därinne som kan gå sönder.
Fjädern först.....

Senast redigerad av en moderator:
Skruvade isär detta här om kvällen och kom tyvärr fram till att även om jag justerade lockouten manuellt på axeln så kunde jag inte på något vis få den att låsa. Och det är spår efter ganska stort oljeläckage under lockouten.

Möjligt att jag vid tillfälle ger mig på trekantiga muttern och kikar därunder om jag hittar något tok, annars blir det nog att skicka gaffeln till TF Tuned i England så får de laga oljekassetten. Tyvärr!

Tror ni att han förstör gaffeln mer om han kör vidare på den? Den låter ganska "schlurpigt" när man fjädrar med den.

Kom just över en ny XRC 100 TS för 2000kr! Kanske läge att ha den som utbytesgaffel...

Men eftersom den grabben har är svart och den nya är vit undrar jag om man kan använda sig av ytterbenen på den gamla till insatsen på den nya? (Jag vet... fåfäng!)
Eller är det för stora skillnader på SS och TS?

Ok. Du har lättat på skruven under gaffeln som håller pistongen till dämparen? Och där kommer det en del olja? Bild säger mycket.
Och har du provat med att sätta en tunn bladmejsel under ratten på lockouten/rebounden och vridit/tryckt lite på mejseln. Kommer den upp en 0,2-1mm? Testa att bryta med mejseln försiktigt samtidigt som du trycker ned gaffeln. Fungerar den nu? Såklart ska du sätta vredet i lockout när du gör detta.
Ytterligare kan du prova att släppa vajern helt. Vrida lockout med fingrarna och hålla kvar. Fungerar den nu?

Så här ser den ut isärskruvad.
Tången nedan behövs för att skruva bort "top cap".
:-)

Bilagor

• p4pb6523411.jpg
    p4pb6523411.jpg
    77.7 KB · Besök: 64
  • koi291-0356_0.jpg
    koi291-0356_0.jpg
    4.4 KB · Besök: 52
Tillbaka
Topp