SGS och GS - was ist das?

barefoot

Ny medlem
Ska köpa ny bakväxel (XT) och när jag kollat på nätet, ex. på Cyclecomponents, måste man välja SGS eller GS. Min fråga är då: vad är det??

/Ronny

barefoot Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska köpa ny bakväxel (XT) och när jag kollat på
> nätet, ex. på Cyclecomponents, måste man välja SGS
> eller GS. Min fråga är då: vad är det??
>
> /Ronny

Det är väl lång eller kort arm! Men Har inte så stor koll på vad det innebär tyvärr.=)

/Fredde

SGS står för long Cage, GS för short cage. Cage = armen där trissorna sitter. En längre arm klarar större spriding i kasset, och/eller större skillnad mellan största och minsta klinga fram och/eller swingrörelser om man har heldämpad.

Long cage funkar alltid, men en short cage möjliggör kortare kedja och poängen är väl att en short cage ska växla något snabbare. Short cage fungerar dock inte alltid, den har vissa begränsningar.

Läs mer på <http://happymtb.org/forum/read.php?1,53956,53976#msg-53976>

Länkat till andra trådar i den tråden, där utreds det vilka begränsningar man har men en short cage växel.

/Ola

det är kort eller lång arm.

använder du bara 2 klingor fram så klarar du dig utan problem med kort, även när du kör med 3 klingor också, däremot så klarar inte växeln att spänna upp kedjan i extrema lägen (dvs minsta drev fram resp. bak eventuellt några av de minsta bak också beroende på antal tänder på klingorna men vem kör på sådanna konstiga växlar? iofs så äre skönt o veta att det alltid fungerar med alla växlar).

har du 3 klingor fram så rekommenderas lång, kör du 2 klingor fram så är kort att rekommendera.

Det skiljer hur lång växelarmen är GS har en kort arm och SGS har en längre.
Skillnaden är att SGS växeln klarar av en större drevskillnad. Man brukar säga att växeln har en total kapacitet på t.ex. 42 tänder. Totala kapaciteten räknar man ut genom att ta det största drevet fram minus det minsta t.ex. 44-22 och man får då en skillnad på 22 tänder. Sedan gör man samma sak bak t.ex. 32-11 = 21
tänder. När man fått fram dessa två tal adderar man dem med varandra 22 + 21 = 43 tänder. För att klara av att köra på alla drevkombinationer, alltså att växeln skall klara av att sträcka upp kedjan som krävs för att köra på alla drevkombinationer behövs en växel med en Total kapacitet på 43 tänder.
Om du tittar på t.ex. XTR växeln har GS en total kapacitet på 33 tänder och SGS 43 tänder. Detta gör att om du har en GS och kapar kedjan så att den räcker till på största drevet fram och bak kommer du inte att klara av att köra på minsta drevet fram och kanske de tre till fyra minsta dreven bak eftersom växeln då inte
kommer att klara av att sträcka upp kedjan.

Oftast väljer man ändå att köra med den kortare växeln. Dels på grund av att den inte sticker ned lika långt (bättre markfrigång) och dels växlar den lite snabbare. En annan synpunkt kan vara att man ändå bör undvika att köra med så sned kedjelinje på grund av ökat slitage på kedja och drev.

Själv har jag en XTR 952 SGS och tycker att den fungerar utmärkt, har aldrig slagit i den i någon sten och den växlar så bra så att jag tvivlar på om man märker skillnaden mot en SG (i snabbhet). Mitt råd: Köp SGS.

Tack för svaren, nu är jag med på noterna vad gäller SGS och GS!
Men nu dök en ny fråga upp: vad är det för skillnad mellan XT750 och XT760? 760 har "rapid rise"?! vilket är...?

/Ronny

Det innebär att fjädern är omvänd, du lättar på fjädern för att växla upp på kassetten (till lättare växlar) och du spänner fjädern för att växla ner i kassetten (till tyngre växlar). Den "vanliga" fjädern är tvärtom, du måste spänna den för att växla till lägre växlar.
Fördelar med Rapid-rise: Du får snabbare uppväxlingar, om du t.ex. måste växla upp jättesnabbt så går det snabbare med rapid-rise.
Nackdelar: Du får långsammare nerväxlingar till tyngre växlar.

Ni som kör RR (inte rolls royce!) kan väl berätta mer utförligt, själv kör jag "vanligt" utan nymodigheter som dualcontrol, rapid-rise, skivbromsar och fullgung :)

Tack för det tipset. Beställde just en XT 760 SGS. 49 Euro inkl frakt enl det besked jag fick.

en "rapid rise" är vad som gäller idag.. gick över från "vanlig" till "rapid rise" o är defenetivt nöjd.. ovan första veckorna och klar skillnad på 952 och 960 enligt mig (kanske inbillning?) fräst pga bakvända funktionen vilket gör växlingarna snabbare till lättare växel som defentivt inte är nå negativt.

Tillbaka
Topp