Shimano Claris 2*8

NitramR

Medlem
Shimano Claris 2*8
Har idag Claris 2*8 med utanpåliggande vajrar vid styret. Finns det andra handtag som passar att köpa för att få vajrarna under styrlindan?

Shimano Claris 2*8
NitramR sa:
Fast finns det inte att köpa som en hel komponentgrupp? ?

Tjena!

Lite onödigt kan jag tycka. Isåfall bättre att uppgradera till Tiagra 10-delat. Men det beror ju på om man är villig att slänga in några tusenlappar till. Ligger på 3000:- för komplett grupp. Det är ju en rätt hyfsad uppgradering som ger klart mer än utseende.

Shimano Claris 2*8
Kneecap sa:
NitramR sa:

Tjena!

Lite onödigt kan jag tycka. Isåfall bättre att uppgradera till Tiagra 10-delat. Men det beror ju på om man är villig att slänga in några tusenlappar till. Ligger på 3000:- för komplett grupp. Det är ju en rätt hyfsad uppgradering som ger klart mer än utseende.

Måste jag byta body och hjul o grejer då?

Shimano Claris 2*8
NitramR sa:
Kneecap sa:
NitramR sa:

Tjena!

Tjena!

Nej, 10-delat passar på samma Body som 8-delat.
Allt du behöver förutom nya vajerhöljen och ny styrlinda ingår.

https://www.wiggle.se/shimano-tiagra-4700-gruppset-10-delat-1/

Shimano Claris 2*8
NitramR sa:
Nej. 8-10-delat är samma hub. Det är om du vill ha 11-delat som det börjar bli bekymmer. Däremot kan det krävas en del verktyg för att göra bytet. Fast dessa får man räkna lite längre avskrivningstid på, då blir det lättare att motivera. Nedan är exempel på en växelgrupp inklusive bromsar och vevparti. Vilken modell du behöver får du klura ut.

Shimano Claris 2*8
Classe75 sa:
NitramR sa:
Nej. 8-10-delat är samma hub. Det är om du vill ha 11-delat som det börjar bli bekymmer. Däremot kan det krävas en del verktyg för att göra bytet. Fast dessa får man räkna lite längre avskrivningstid på, då blir det lättare att motivera. Nedan är exempel på en växelgrupp inklusive bromsar och vevparti. Vilken modell du behöver får du klura ut.

Tjena!

Lite sen på bollen. ?

Shimano Claris 2*8
Konstigt att ingen härjar om att framväxel är skräp och att man måste ha 11 delat bak. Ocyklingsbart annars, minst. :)

Hur är skicket på din 8 delade? Är den nergången? Isåfall är valet att gå till 10delat betydligt enklare :)

Shimano Claris 2*8
marr sa:
Hur är skicket på din 8 delade? Är den nergången? Isåfall är valet att gå till 10delat betydligt enklare :)

Ja, om nu man räknar med att man ändå inom en snar framtid skulle behöva byta kassett och kedja så blir det ju nästan gratis att gå över till 10-delat.

Shimano Claris 2*8
Fråga med tanke på trådens rubrik.. har en gammal Merida cx med claris 2x8. Vad är vinsten med att byta till tiagra? Kan man byta det själv med hjälp av Youtube om man aldrig gjort något dylikt? :)

Shimano Claris 2*8
PLJ1982 sa:
Fråga med tanke på trådens rubrik.. har en gammal Merida cx med claris 2x8. Vad är vinsten med att byta till tiagra? Kan man byta det själv med hjälp av Youtube om man aldrig gjort något dylikt? :)

Tjena!

Med hjälp av YT och lite nya verktyg så löser du det. Såvidare du inte har tummen mitt i näven.
Tätare steg bland växlarna, bättre växlingar, lägre vikt m.m. Finns inga nackdelar förutom pengar då.

Shimano Claris 2*8
Jag har en gravel som jag uppgraderade från claris 2x8 till 2x10. Beroende på hur du vill göra så finns det olika vägar o jag valde en gammal cx-väg. Köpte ett 2x10 reglagekit här på forumet. En 9 delad bakväxel MTB. (Min är XT men från deore funkar fint) sen en kedja o en XT 10 delad kasett. Detta för att kunna ha stor range i kasett med lvg handtag. Alla 10 delade shimano utom nyaste tiagra drar samma kabel och de funkar med 9 delad MTB bakväxel. 4700 och nyare tiagra funkar inte då de drar mer kabel/tryck.
Claris framväxel funkar fint på 10 delat. Mitt vevparti var 9 delat original på cykeln och det funkade fint med originalklingor.
Inne på andra året och det funkar super.
Kolla om du hittar ett par 105 eller ultegra 10 delade reglage billigt o montera dem med en 10 delad kedja o kasett. Till o med claris bakväeln passar till dem. Jag bytte bakväxel för jag ville he 36t kasett. Claris klarar ca 30t med medium cage.
Beroende på vevparti kan det vara ett problem och jag har inte testat 10 delad kedja på 8 delade framkransar. Annars är det bara o köpa 2 nya kransar till ditt vevparti.
Lycka till!

Tillbaka
Topp