Shimano linkglide kompatibilitet?

Cinder2i40

Aktiv medlem
Jag behöver byta slitdelar till mina elva delade mtb drivlinan den ena med xt och den andra med di2 xtr. Nu ser jag att shimano släppt cues med linkglide. Nu ska cues göra att kombinationerna ökar med nyare system. Men jag är mer intresserad av att det är kompatibelt med mina gamla. Vad ska jag titta efter om jag vill byta ut framförallt kassett och kedja?

Linkglide finns ju till fler än Cues, finns ju även XT linkglide.

Allt ska vara kompatibelt förutom att just Cues har ett annant kabeldrag (pull rationell) så har du cues bakväxel måste du ha cues växelreglage. I övrigt går det att mixa fritt. Så du kan köpa link glide kassett och kedja och slänga på din då något tyngre hoj.

Vet du vilket kabeldrag de använder till cues? Och det som också är intressant är avståndet mellan kuggarna på kassetten på linkglide.

Vet du vilket kabeldrag de använder till cues? Och det som också är intressant är avståndet mellan kuggarna på kassetten på linkglide.

Kabeldraget vet jag ej men det är unikt för cues. Avståndet mellan kuggarna är ju samma för alla 11-delade kassetter i hela värden oavsett modell (hyperglide, linkglide, landsväg, mtb, Sram, shimano, etc)

Linkglide finns ju till fler än Cues, finns ju även XT linkglide.

Allt ska vara kompatibelt förutom att just Cues har ett annant kabeldrag (pull rationell) så har du cues bakväxel måste du ha cues växelreglage. I övrigt går det att mixa fritt. Så du kan köpa link glide kassett och kedja och slänga på din då något tyngre hoj.
Inte solklar på om detta är sant. Har inga solida fakta att backa upp det med dock. Men jag tolkar det man kan läsa på nätet som att bakväxel, reglage samt kassett måste vara Link glide för att det skall funka bra. Kedja och framklinga är dock fritt fram att nyttja det man redan har.

Har du hunnit testa att köra lg kassett med en vanlig 11 vxl bakväxel?

Nej försöker lista ut om det kommer funka först. Jag har försökt läsa på. Shimano säger att det måste vara linkglide för att fungera med linkglide. Vilket inte stämmer med vad de själva säger eftersom linkglide använder vanlig 11delad kedja. Så det mest troliga är att den är kompadibel med vanlig 11delad.

Så valfritt 11delat reglage passar med valfri 11 delad bakväxel eller valfri linkglide bakväxel. 11 delad kassett linkglide eller vanlig. 11 delad kedja.
10 delat fungerar men inte optimalt.
9 delad linkglide reglage funkar funkar med valfri linkglide bakväxel eller 11delad bakväxel. 9 delad linkglide kassett och 11 delad kedja.

Så valfritt 11delat reglage passar med valfri 11 delad bakväxel eller valfri linkglide bakväxel. 11 delad kassett linkglide eller vanlig. 11 delad kedja.
10 delat fungerar men inte optimalt.
9 delad linkglide reglage funkar funkar med valfri linkglide bakväxel eller 11delad bakväxel. 9 delad linkglide kassett och 11 delad kedja.

Så verkar det inte vara. Linkglide verkar har en annan shift ratio. Så man måste använde Linkglide bakväxel och reglage eller vanlig Shimano bakväxel och reglage.
kväxel och re

Jag kör med linkglide-kedja på mina 11-delade xt M8000 och Deore M5100 grupper.
Hur det fungerar om man blandar in övriga linkglide-komponenter kan jag inte svara på.

Cues använder 11-delat drev distans på 9-, 10- och 11-delat. Så jag skulle tänka att en HG 10-delat kedja inte passar. Jag har också läst att cpg-pitch skulle vara annorlunda med tjockare drev. Men då förstår jag inte hur en 11-delat Cues kassett skulle passa på en nav till 11-delat. Vid en snabb googling har jag inte hittat tjocklek av drev eller distanser.

Cues använder 11-delat drev distans på 9-, 10- och 11-delat. Så jag skulle tänka att en HG 10-delat kedja inte passar. Jag har också läst att cpg-pitch skulle vara annorlunda med tjockare drev. Men då förstår jag inte hur en 11-delat Cues kassett skulle passa på en nav till 11-delat. Vid en snabb googling har jag inte hittat tjocklek av drev eller distanser.
Shimano säger själva att HG kedja funkar och jag själv kör Linkglide kedja med sram 11s utan större problem. Jag har bara svårt att se varför det inte skulle fungera som bike-discount skriver. Måste väl ha något med tjocklek eller distans mellan dreven som du säger då.

Shimano säger själva att HG kedja funkar och jag själv kör Linkglide kedja med sram 11s utan större problem. Jag har bara svårt att se varför det inte skulle fungera som bike-discount skriver. Måste väl ha något med tjocklek eller distans mellan dreven som du säger då.

Själva skulle jag också gissa att en 11-delat HG kedja passar. Men du frågade om Tiagra, som är 10-delat.

Men du frågade om Tiagra, som är 10-delat.
Innermått är väl samma. Tror du att yttermått gör så stor skillnad på framdreven?

Såg förövrigt att kedjelinjen är 43,5mm på Tiagra och 48,8mm på Cues, men det bör man kunna lösa med med spacers vid lagret va?

tillägg: GRX 10s har 47mm så det borde nog funka oavsett kanske.

Innermått är väl samma. Tror du att yttermått gör så stor skillnad på framdreven?

Ah, bara fram. Det skulle kunna vara problematiskt men är det oftast inte.

Såg förövrigt att kedjelinjen är 43,5mm på Tiagra och 48,8mm på Cues, men det bör man kunna lösa med med spacers vid lagret va?

tillägg: GRX 10s har 47mm så det borde nog funka oavsett kanske.

Kedjelinjen är inte särskilt kritiskt. Man kan inte lösa det med distanser vid lagret. 5,3 mm skillnad är dock riktigt mycket. Jag ser nu att Q-factor är 180 mm, det är mer än på alla MTB-vevpartier jag har sett! Det är inte alls roligt på en lvg-cykel.

Det är inte alls roligt på en lvg-cykel.
Just detta är till en Specialized Sirrus så hybrid. Sitter förövrigt ett Praxis vevparti på i nuläget vilket kom original. Vet inte modell med det är någon typ med byxskydd iaf. Han som ska använda cykeln är inte speciellt kinkig heller så bara det funkar, måste inte vara perfekt.

Borde inte vara några problem att chansa då?

Just detta är till en Specialized Sirrus så hybrid. Sitter förövrigt ett Praxis vevparti på i nuläget vilket kom original. Vet inte modell med det är någon typ med byxskydd iaf. Han som ska använda cykeln är inte speciellt kinkig heller så bara det funkar, måste inte vara perfekt.

Borde inte vara några problem att chansa då?
Blev det något byte och hur gick det? Är nyfiken själv då jag kör tiagra bak och tvådelat hopkok fram. Cues ligger inom mitt prisspann men passar det verkligen med resten?

Blev det något byte och hur gick det? Är nyfiken själv då jag kör tiagra bak och tvådelat hopkok fram. Cues ligger inom mitt prisspann men passar det verkligen med resten?
Det är monterat och fungerar utan problem, minst lika bra som Praxispartiet som satt på innan. Bättre än Tiagra vet jag dock inte.

Jag var tvungen att justera ut växelföraren en hel del så förmodligen där eventuella kompatibilitetsproblem ligger. Föraren som sitter på cykeln är en microshift så kan hända att det inte funkar med Tiagra eller andra shimanomodeller. Värt att nämna tänker jag. (Övriga komponenter är Tiagra/vanliga shimano 10s HG komponenter)

Prisvärt blev det ju iaf, men det får man nog tacka bike-discount för mer än cues. 42 euro betalade jag för både vevparti och vevlager.

Tillägg: Värt att nämna är även Q-factor precis som Berk påpekade. Det känns betydligt bredare än normalt och inget som jag personligen hade velat ha på en landsväg- eller gruscykel.

Tillbaka
Topp