Shimano+maskinkullager=?

Thomas

Aktiv medlem
Shimano+maskinkullager=?
Javisst. Shimano kör med löskulor i alla(?) sina nav. Jag är trött på det, funderar på om det går att göra något åt detta. Klart det gör, men hur långt är en människa beredd att gå för att få Shimano att anamma maskinkullager? Hjulet är demonterat, vad händer sen? Vi får väl se...

Ja, jag vet. Har tidigare själv deklarerat mitt hat mot Biltemas kullager, men vad gör man inte en söndagseftermiddag och andan faller på? Priset är det rätta i alla fall. :)

Bilagor

• Kulor.jpg
    Kulor.jpg
    72.4 KB · Besök: 49
Shimano+maskinkullager=?
Varför jag frågar är för att jag inte riktigt förstått varför det skulle vara så dåligt med hederliga lager med lösa kulor och konor. De är extremt servicebara och billiga att sköta om jämfört med maskinlager. Att renovera ett baknav med ett gäng maskinlager kostar gärna som ett helt nytt enklare Shimanobaknav..

Shimano+maskinkullager=?
Trött på det för att det vid glapp (och det blir det vid FR-körning) blir slitet och sen måste man byta skiten och det kostar lika mycket som halva navet och är krångligt. Köper nog aldrig mer nav med löskulor, trots att jag inhandlat en del konnycklar för mina gamla xt-nav. :)

Mmm, den där axeln blir nog sådär faktiskt, får se vad det blir. :)

Shimano+maskinkullager=?
Så de glappar upp. Själv tycker jag om att serva mina Shimanonav med lösa kulor. Att ha perfekt inställt lagertryck ger mig en känsla av tillfredsställelse. Men jag cyklar mest på landsväg och bra stigar. För detta ändamål funkar Shimanonaven kanon.

Mange

Shimano+maskinkullager=?
Det är gött att hitta rätt inställning på lagertrycket. Men det är inte kul att behöva göra det en gång i veckan på nåt som man bara vill ska gå och gå och gå. Plus att om man kan komplicera saker och ting så gör man det. ;)

Har glömt en liten detalj. Avståbdet från skivbromsfästets yta (på navet alltså) till insidan gaffeln har jag inte. Proffsigt värre. Hade inte kunnat mäta detta innan då navet var i delar när jag började projektet. Båda lagerlägena är nu svarvade och axeln återstår. Trist att börja på den utan att veta hur det ska vara. SNABB HJÄLP HÄR NU!

Shimano+maskinkullager=?
Thomas du får jätte gärna berätta hur det gick efter testet. Jag vill också prova byta ut kulor mot lager då jag är rätt trött på lösa kulor. Bilder uppskattas. Lycka till!

Shimano+maskinkullager=?
Grattis, du kommer snart att upptäcka att maskinkullager också glappar upp sig och det rätt fort om man kör freeride. :-) Sen är det lagerbyte istället för justering som gäller. Körde själv med XT nav förut och var nöjd med lagren, de höll för det mesta, men frihjulsmekanismen(bodyn) däremot dog väldigt fort. Och då var det cykling även när inte solen skiner som var en av orsakerna. Dåliga tätningar och vatten är likamed döden för XT bodys...

/Leo

Shimano+maskinkullager=?
Åker lätt en hel säsong på en uppsättning bra maskinkullager. Det gör jag INTE på shimano XT/Deore nav. De kräver minst 5 servicetillfällen under en säsong. Mina hope bara rullar på, trots lerbad och täta avspolningar. :)

Nu är projektet klart, det verkar ha blivit bra men som jag kommenterade i första inlägget så är biltemas lager inte no.1 på min lista. Men jag ska testa med det här så får vi se hur det blir. Nu ska jag cykla hem mina 25km i regn och mörker. Bilder kommer imorgon, när jag hittat kameran. Hejhej!

Shimano+maskinkullager=?
Just Hope verkar ha lyckats bra med val av lager och med sin konstruktion, mina hopenav har som jag brukar tjata om klarat sig väldigt länge utan någon omsorg. Men t.ex. Mavics hjul är det ju inte så ovanligt att folk byter maskinlager på och inte heller American Classic-hjulen..

Shimano+maskinkullager=?
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Grattis, du kommer snart att upptäcka att
> maskinkullager också glappar upp sig och det
> rätt fort om man kör freeride. :-) Sen är det
> lagerbyte istället för justering som gäller.
> Körde själv med XT nav förut och var nöjd med
> lagren, de höll för det mesta, men
> frihjulsmekanismen(bodyn) däremot dog väldigt
> fort. Och då var det cykling även när inte
> solen skiner som var en av orsakerna. Dåliga
> tätningar och vatten är likamed döden för XT
> bodys...

Gäller XTR oxå har jag upptäckt. Häromveckan gick det väldigt lätt att trampa utan att cykeln gick en mm framåt. Det verkar heller inte gå att ta isär dem för rengöring. Bodyn i mina Mavicnav är därimot väldigt enkla att göra rent (Xmax SL) och inga problem med lagren än så länge heller.

/Fredrik

Shimano+maskinkullager=?
Shimanos bodys är verkligen skräp. Synd att de dessutom är dyra, kostar minst halva navpriset.

Mina Hopenav har jag bytt lager i 1-2 ggr denna säsong, de gnisslade och rullade uselt efter förra säsongen då de har gått två säsonger utan handpåläggning. Satte tyvärr i Biltemalager i baknavet som höll en dag i Sunne, sen var det dags att besöka fabbro SKF istället. Framnavet rullar och går som en klocka (fast det låter inte tick-tack) trots några veckor i alperna och Åre mm. Tror att täckbrickan framför maskinkullagrena håller borta en del skit som i öppna lösningar går in i lagret istället. Iofs håller den även inne skit... :)

Skit samma, slutet gott, allting gott. Här kommer bilder på resultatet. Ska lägga upp mer bilder imorrn när jag hittat jobbkameran som ligger nånstans i verkstan...

Två kullager 6000 heltätade från Feltema, lite 16mm stång och lite allmänt grejande så blev det sådär på drygt 2 timmar. Återkommer med testresultat!

Sorry för fulbilder. Är lite trött efter 25km regn, kyla och mörker, pallar inte fixa bättre bilder.

Bilagor

• nav1.jpg
    nav1.jpg
    37.9 KB · Besök: 28
  • nav2.jpg
    nav2.jpg
    59.2 KB · Besök: 33
  • nav3.jpg
    nav3.jpg
    42.2 KB · Besök: 26
Shimano+maskinkullager=?
Thomas skrev:
> Shimanos bodys är verkligen skräp. Synd att de
> dessutom är dyra, kostar minst halva navpriset.

Det som är extra synd är att de skulle ha varit kanon med lite bättre fett och en vettig packning.

Snyggt framnav f.ö. Ta gärna ett kort på axeln för sig om du orkar ta ur den.

Shimano+maskinkullager=?
Snyggt! Hur får du rätt lagerspänning, undrar jag dock? Är det en gängad stång på de senare bilderna? De två distanserna, är de invändigt gängade?

Shimano+maskinkullager=?
Ett nytt XT framnav kostar ca 270:- på cc. Så detta är inte en särskilt vettig åtgärd, det vettiga vore att kasta navet (som är sämre än XT, inte ens Deore tror jag) åt h-vete och köpa ett nytt. Men på frågan varför jag gör detta kan jag ju bara svara: För att det går.

Shimano+maskinkullager=?
Lagerspänningen är ej existerande så att säga. Det är byggt på samma princip som de flesta nav med maskinkullager, dvs att när det är rätt monterat och fastsatt i gaffeln så ska det inte spänna på lagret. Ansatserna på axel och i nav ligger på samma avstånd. Ni får se imorrn! :)

Shimano+maskinkullager=?
Så sant, men inne i navkroppen ska man väl ha en hylsa(mellan lagren) som tar emot tryckkraften från snabbkopplingen? Annars trycker du nog rätt snabbt sönder de nya lagren.

/Leo

Shimano+maskinkullager=?
Update! Här kommer fler bilder från modden.

Första bilden visar första uppspänningen. Riktas på en hundradels millimeter när med den gamla lagerbanan som referens.

Andra bilden visar när lagerläget är färdigt. Tar även ett litet (så litet som möjligt) skär utvändigt på navflänsen för att kunna spänna i den när andra lagerläget ska köras.

Glömde ta bilder på andra sidan men samma procedur där, dock lite krångligare att få rätt då inspänningen i chucken är svårare pga den lilla kontaktytan mellan navfläns-chuck. Gick bra det med men det var inte läge att ta större skär en några hundradelar per gång. Man vet att man är rätt ute när endast ytbeläggningen i det gamla lagerläget skärs bort i det första skäret och dessutom skärs bort jämnt runtom. Det är inte utan att man blir nöjd när det inträffar. :)

Sista bilden visar hur det blev. Nav med ett ipressat lager samt axel och axeldistanser. Under navet ligger CAD-ritningen som är gjord i Pro/Engineer (säkert). Som ni ser så är axeln utformad med distansen inbyggd, det är själva axeln som är distansen. Samma längd som inne i navet mellan kontaktytorna. Det är ju trevligt om detta är samma längd men har tidigare haft nav som inte varit särskilt exakta (tror det var amoeba-nav från crc) men det har funkat bra ändå, sålänge lagerpassningen (alltså spelet/greppet mellan lager-nav) är bra och lagret inte halkar runt. Detta förutsätter ju att avståndet mellan lagrens innerbanor är större än det mellan ytterbanorna, annars pressar man sönder navet när man fäster det i gaffeln. Mitt nav är exakt. Mätte avståndet mellan de yttre lagerbanorna (63mm) och lade axelns kontaktytor på samma, enkelt. Lade mina lagerpassningar så att det inte går att för hand få på lagret (jo, på axeln) utan lätt hamring/pressning är det som gäller.

Just det, allt är gjort i alu. Det var därför jag lät axeln vara så tjock på mitten, det är inte 7075-alu utan lite lägre kvalisort, utan att för det vara 100% ren aluminium. :)

Allt är gjort enligt devisen: "går det så går det, annars går det inte".

Bilagor

• nav4.jpg
    nav4.jpg
    81.3 KB · Besök: 45
  • nav5.jpg
    nav5.jpg
    86.1 KB · Besök: 34
  • nav6.jpg
    nav6.jpg
    72.5 KB · Besök: 41
Shimano+maskinkullager=?
Om du hade velat hade du ju kunnat gjort de utanpåliggande distanserna lite som Hopes, dvs så att de täcker lagret. Men det blev väldigt fint iallafall!

Shimano+maskinkullager=?
Det ser spännande men krångligt ut. Jag ska kanske också prova fräsa mina nav. Jag vet iaf vem jag ska fråga om hjälp när det börjar gå åt helv..e :) Kom gärna med lite kommentar efter några tester.

Shimano+maskinkullager=?
Fräsa? Låter jobbigt, men det beror väl på vad man har för fräs kanske.

Jag tog 2-3 timmar på mej att få färdigt mitt. Inte särskilt krångligt om man vet vad man ska göra. :)

Shimano+maskinkullager=?
Hjul = 0 kr (gåva från vän, axeln var av för 3:e gången)
Kullager = 30 kr (Feltema)
Axelmtrl = 0 kr (hade sånt här på hyllan, gjorde aludistanser till förra bakdämparen i det)
Tid = ovärderligt

Så kalaset gick på uppåt 30:-. Om man skulle försöka ägna sej åt att konvertera alla Shimanonav som finns tro. 30:- plus säg 50% för att klara allt, det blir 45 spänn. Hallelujah, storkovan är nära! Naej förresten, jag lugnar mej med storhetsvansinnet. :)

Har tyvärr inte tid att bygga om nav åt andra så detta projekt får ses som inspiration åt andra. Har redan fått PM om detta. ;)

Henrik, kan hälsa från Henrik, din gamle lärare. Hehe.

/Thomas

Shimano+maskinkullager=?
Thomas skrev:
> Henrik, kan hälsa från Henrik, din gamle
> lärare. Hehe.

Var det till mig? Isåfall vem?

Shimano+maskinkullager=?
Ser trevligt ut! Tyvärr så kommer nog lagren haverera rätt fort, problemet på de navet i originalutförande är att det är dåligt tätat och här är det inte bättre...

Ser fram emot version 2.0! =)

Shimano+maskinkullager=?
Nästa projekt är att bygga om/reparera en Rock Shox psylo som pajjat. Får se när och hur det går. :)

Hjulet med moddade navet är ihopbyggt, tyvärr snöar det utanför rutan så det blir ingen provtur, men hjulet snurrar lätt och ljudlöst. Är mycket nöjd såhär långt. Dessutom blev hjulet sällsynt rakt för att vara byggt av beg nav, fälg och böjda ekrar. *happyness*

Shimano+maskinkullager=?
Detta navet kommer säkert haverera fort pga biltemas lager. Däremot finns andra nav med samma lösning, dvs inget skydd utanför standardlager. Så jag tror det blir ett konkurrenskraftigt nav för pengen som är nedlagd! Med tiden kanske en bricka tilläggs, så att V.2 uppstår. Men inte innan haveri. :)

Shimano+maskinkullager=?
Navet rullar på, numer på pendlarhoj/barnkärrehoj. Funkar klockers men det har inte rullat supermycket och inte särskilt mycket i dåligt väder.

Shimano+maskinkullager=?
Fattar inte att naven pajar stup i kvarten för er, klart jag är en fegis, men gör det hela skillnaden? (Mina totalt värdelösa XT nav har aldrig öppnats, rullar fin fint ändå)

Tillbaka
Topp