Update! Här kommer fler bilder från modden.
Första bilden visar första uppspänningen. Riktas på en hundradels millimeter när med den gamla lagerbanan som referens.
Andra bilden visar när lagerläget är färdigt. Tar även ett litet (så litet som möjligt) skär utvändigt på navflänsen för att kunna spänna i den när andra lagerläget ska köras.
Glömde ta bilder på andra sidan men samma procedur där, dock lite krångligare att få rätt då inspänningen i chucken är svårare pga den lilla kontaktytan mellan navfläns-chuck. Gick bra det med men det var inte läge att ta större skär en några hundradelar per gång. Man vet att man är rätt ute när endast ytbeläggningen i det gamla lagerläget skärs bort i det första skäret och dessutom skärs bort jämnt runtom. Det är inte utan att man blir nöjd när det inträffar. :)
Sista bilden visar hur det blev. Nav med ett ipressat lager samt axel och axeldistanser. Under navet ligger CAD-ritningen som är gjord i Pro/Engineer (säkert). Som ni ser så är axeln utformad med distansen inbyggd, det är själva axeln som är distansen. Samma längd som inne i navet mellan kontaktytorna. Det är ju trevligt om detta är samma längd men har tidigare haft nav som inte varit särskilt exakta (tror det var amoeba-nav från crc) men det har funkat bra ändå, sålänge lagerpassningen (alltså spelet/greppet mellan lager-nav) är bra och lagret inte halkar runt. Detta förutsätter ju att avståndet mellan lagrens innerbanor är större än det mellan ytterbanorna, annars pressar man sönder navet när man fäster det i gaffeln. Mitt nav är exakt. Mätte avståndet mellan de yttre lagerbanorna (63mm) och lade axelns kontaktytor på samma, enkelt. Lade mina lagerpassningar så att det inte går att för hand få på lagret (jo, på axeln) utan lätt hamring/pressning är det som gäller.
Just det, allt är gjort i alu. Det var därför jag lät axeln vara så tjock på mitten, det är inte 7075-alu utan lite lägre kvalisort, utan att för det vara 100% ren aluminium. :)
Allt är gjort enligt devisen: "går det så går det, annars går det inte".