Shimano XT + vilket STI reglage?

Willie

Aktiv medlem
Funderar på att cxifiera min pendlare med ett bockstyre och nya bromsar.

Men klurar lite på det här med att blanda mtb och lvg delar. Kör med XT M871 idag. Finns det något sti reglage som funkar med den bakväxeln?

Menar du xt m781, 10-delat?

Just för 10-delat började Shimano med olika system för mtb resp. lvg-komponenter, och det blev olika "vajerdrag per växel" om man säger så. Upp t o m 9-delat kan man däremot blanda.
https://en.wikibooks.org/wiki/Bicycles/Maintenance_and_Repair/Gear-changing_Dimensions
Kolla på shifter cable pull.

För framväxel tror jag det aldrig någonsin har varit riktigt kompatibelt mellan mtb och sti även om det säkert kan fås att funka hyfsat..

Vet inte om det finns sti-reglage i en specialmodell för mtb-gruppset, men det låter i så fall som att det kan vara sällsynt och dyrt. Jag skulle istället överväga en bättre beg landsvägs/cx-grupp, senare tiders 105-bakväxlar mfl tar ganska stora kassetter.

puklars sa:
Just för 10-delat började Shimano med olika system för mtb resp. lvg-komponenter, och det blev olika "vajerdrag per växel" om man säger så. Upp t o m 9-delat kan man däremot blanda.

Alltså är det ganska kört med en 10-delad XT-växel. En niodelad MTB-växel eller long-cage LVG till 10-delad STI borde funka däremot.

puklars sa:
För framväxel tror jag det aldrig någonsin har varit riktigt kompatibelt mellan mtb och sti även om det säkert kan fås att funka hyfsat..

Försökte inte jättemycket, men jag hittade inget vettigt sätt så jag köpte en LVG-trippelväxel som jag kör till ett XT 780 trippelvevparti. Eftersom det diffar i kedjelinje mellan LVG och MTB shimmade jag in kedjelinjen 2,5 mm genom att byta sida på en vevlagerspacer (ingen på drivsidan, två på icke-drivsidan). Kanske hade funkat utan denna manöver, provade aldrig.

Senast ändrad:
Tack för svaren! Det var som jag hade för mig..

Känns smidigare att byta bakväxeln också då helt enkelt :)

Willie sa:
Tack för svaren! Det var som jag hade för mig..

Känns smidigare att byta bakväxeln också då helt enkelt :)
Är det inte clutch på den du har? I så fall finns en poäng med att behålla den och komplettera med en Shiftmate istället. Det finns väl fortfarande inga lvg-bakväxlar med clutch/shadow+?

Det ska IMHO vara stökigare än vad som är roligt med CX för att det inte ska räcka med N/W-klinga fram (om man nu kör 1x setup).

NLC sa:
Det ska IMHO vara stökigare än vad som är roligt med CX för att det inte ska räcka med N/W-klinga fram (om man nu kör 1x setup).
Fast det blir tystare och trivsammare med shadow+ även om risk för kedjetapp inte är så stor med n/w och vanlig bakväxel. (Jag körde ett år på det sättet på mtbn - och visst, det funkar (men skramlar) ända tills det blir rejält stökigt.)
Sen slipper ju TS i sånt fall köpa en ny bakväxel, också en bonus.
Jag tror alla som testat en shiftmate intygar att det funkar utomordentligt bra för övrigt om det nu finns en oro kring det.

Senast ändrad:
Nu var det kanske ingen shiftmate men det var någon sån där "tvådiametertrissa" och det var svårt att få vajern snyggt i övergången mellan diametrarna så det blev lite som sopigt klippta vajerändar med lite seg aktion som var pilligt i justeringen. Men det går nog göra det bättre än jag gjorde...

emmer sa:
Nu var det kanske ingen shiftmate men det var någon sån där "tvådiametertrissa" och det var svårt att få vajern snyggt i övergången mellan diametrarna så det blev lite som sopigt klippta vajerändar med lite seg aktion som var pilligt i justeringen. Men det går nog göra det bättre än jag gjorde...
Antagligen.

När jag kört med shiftmate har det inte alls påverkat känslan i reglaget.

Lejon sa:
emmer sa:
Antagligen.

När jag kört med shiftmate har det inte alls påverkat känslan i reglaget.

Det handlar ju om hur man får till "loopen/twisten" där vajern byter diameter - och olika fabrikat är troligen olika smidiga.

Tillbaka
Topp