Shimano xt vs sram gx

weldion

Aktiv medlem
Shimano xt vs sram gx
SRAM har den trevliga funktionen att man kan låsa bakväxelns cage med en liten knapp. Smidigt när man tar av och sätter dit bakhjulet.

Guaruska

Aktiv medlem
Shimano xt vs sram gx
ICE - internal combustion engine. Intern växellåda är ett måste.

Cykelmärken: vi lägger allt på utsidan så det lätt går sönder!

Cykelkonsumenter: tjafsar om en extern växellåda för wrc-rallybilar är bättre på peugeot eller kia.

Huh?

andersson.n

Aktiv medlem
Shimano xt vs sram gx
Jag köpte hoj med GX i fredags, således är GX bäst i världen och så var denna tråd slut.

...gamla hojen har 11-delad XT och det är fan inte omöjligt att den växlar bättre. Kunde jag välja helt fritt skulle jag ta XT.

Makten

Aktiv medlem
Shimano xt vs sram gx
Jag köpte hoj med GX i fredags, således är GX bäst i världen och så var denna tråd slut.

...gamla hojen har 11-delad XT och det är fan inte omöjligt att den växlar bättre. Kunde jag välja helt fritt skulle jag ta XT.
Givetvis, det är ju en växel mindre att fördela braväxlingen på. Bäst blir det med tvådelat. Bak då alltså.

Berk

Aktiv medlem
Shimano xt vs sram gx
Givetvis, det är ju en växel mindre att fördela braväxlingen på. Bäst blir det med tvådelat. Bak då alltså.

Jag kör tvådelat på sommarpendlare, helt perfekt!

Har nyligen upptäckt det finns Sram DH. 7-delat är kanske overkill, men med 25t max bak ger de andra växlar inte mycket vikt och komplexitet. Borde väl räcka med 32t oval fram.

Berk

Aktiv medlem
Shimano xt vs sram gx
Tycker i och för sig vi kan skippa Sramkategorin helt och hållet 😉

Jag föreslår en enkelt och värdeneutral kategorisering med lagom granularitet: en kategori för varje bokstav. Då hamnar Shimano, Sram, skit och skrot klart alla i samma kategori.

EDIT: glömde super, smidigt och snabbväxlad (happy behöver väl lite positivitet också)

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Shimano xt vs sram gx
Jag har SRAM GX.
Byter alla dar i veckan mot Shimano, men det är inte värt pengarna.
Så det får sitta kvar tills det går helpaj.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Shimano xt vs sram gx
Sram vs shimano. 1x12 (Xt vs Gx) (xtr vs xx1)
Med risk för att jag inte fortsätter att paja tråden som förvisso är sjukt roligt så är det nog en fråga om tycke och smak. Jag gillar inte känslan i Shimanos växlar medan andra gör det. Båda systemen växlar ju liksom när du trycker på knapparna. När det kommer till bromsar är jag tvärtom, då gillar jag Shimanos känsla bättre.

Motbakke

Ny medlem
Shimano xt vs sram gx
Med risk för att jag inte fortsätter att paja tråden som förvisso är sjukt roligt så är det nog en fråga om tycke och smak. Jag gillar inte känslan i Shimanos växlar medan andra gör det. Båda systemen växlar ju liksom när du trycker på knapparna. När det kommer till bromsar är jag tvärtom, då gillar jag Shimanos känsla bättre.
Det är det säkert, har bara inte använt shimano på mtb

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer