Shimanokassettproblem

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Shimanokassettproblem
Jag trodde att Shimanos niodelade var "fully interchangeable with one another" som Sheldon B skriver. Kompisen fick hem en Ultegra-kassett som jag skulle hjälpa honom att montera på ett fyra-fem år gammalt nav, vet inte vilken modell men det har hela tiden suttit niodelat på. Men den nya kassetten passade inte alls. Förklara någon!

Shimanokassettproblem
om det har suttit en shimano 9-delad kassett där tidigare så skaen ny 9-delad shimano kassett fungera utan problem. Det låter skumt det där. Är du helt 100 på att det inte har suttit en 10-delad kassett där innan?

Shimanokassettproblem
fanns tio delat för 4-5 år sedan?

Är du säker på att det var en shimano som satt tidigare? På racer skiljer väll sånt?

Shimanokassettproblem
Nästan säker på att det var bakhjulet. Och eftersom det står "Shimano" på både nav, fälg och en massa annat och reglagen är jättefula så utgår jag ifrån att det är Shimano från början. Den akssetten jag tog loss var bombsäkert niodelad. Den nya kassetten passar helt enkelt inte på stommen. Jag funderar på om dom kan ha skickat fel kassett från Ribble men det stod Ultegra på följesedeln. Klingorna sitter ihop tre och tre, åtminstone dom innersta. Det är definitivt inte en Campakassett.

Shimanokassettproblem
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Nästan säker på att det var bakhjulet. Och
> eftersom det står "Shimano" på både nav, fälg
> och en massa annat och reglagen är jättefula så
> utgår jag ifrån att det är Shimano från
> början. Den akssetten jag tog loss var
> bombsäkert niodelad. Den nya kassetten passar
> helt enkelt inte på stommen. Jag funderar på om
> dom kan ha skickat fel kassett från Ribble men
> det stod Ultegra på följesedeln. Klingorna
> sitter ihop tre och tre, åtminstone dom innersta.
> Det är definitivt inte en Campakassett.

Dum fråga:
Har du snurrat kasseten relativt bodyn i alla möjliga kombinationer. Det är bara ett sätt som passar...

Shimanokassettproblem
Om du har fått en Ultegra-kassett med nio drev så heter den CS-6500. PÅ den medföljande låsringen så står det "HG Shimano Hyperglide CS-6500"

Shimanokassettproblem
10-delade kassetter har en något annan infattning. Jag köpte nya ultegra-hjul och då passade inte min gamla kassett. Det är inte så att ni bara beställde en Ultegra och fick en 10-delad? Om du säger att kransarna sitter 3 och 3 så låter det som en 10-delad eftersom låsringen även är sista kransen.

Shimanokassettproblem
Navet är ett bianchi nav bodyn ser ut som på bifogade bild

Bilagor

• PICT0002.JPG
    PICT0002.JPG
    124.1 KB · Besök: 12
Shimanokassettproblem
Som framgår av bilden så svamlade jag i viss mån. Det står inte Shimano på nav och fälg utan Bianchi. F ö är cykeln Shimanoutrustad, åtminstone vad beträffar reglage och växlar.

Shimanokassettproblem
Den är inte såpass gammas så att den är för 7-delade kasstter?

Får du på själva kassetten på bodyn? Eller går den inte på alls? Är bodyn för kort?

Shimanokassettproblem
Jag tror vi närmar oss lösningen. Det är ett Campa-nav i alla fall. (Liknar misstänkt mycket stommen på ett gammalt åtadelat jag hittade i en låda). Där ser man att man aldrig ska vara tvärsäker utan att kolla! Inget är ändrat efter det att cykeln lämnade butiken så det är en underlig mix som den levererats med. Bianchi, eller Cykloteket där cykeln är köpt, har monterat Shimano STI-reglage och växlar och Campagnolo stomme och kassett, ev. med distanser för Shimano för växlingen har tydligen funkat smärtfritt (eller hur Johan?). Hemmameck från fabrik skulle man kunna säga.
Tack för alla tips ändå!

Tillbaka
Topp