Shims

Henkan

Ny medlem
Shims
Tjena

Undrar hur hållbart det är att köra med shims till sadelstolpen egentligen.....tycker det verkar lite skrämmande...
Har idag 27.2 och ska upp till 31.6.

/H

Shims
Jag har provat USE plastshims. Det var sannerligen inte bra. Omöjligt att få stolpen att stanna uppe. Alu shims funkar bättre men riktigt bra är inte det heller. Stolpe i rätt diameter är (naturligtvis) absolut bäst.

Shims
De USE shims jag har är av aluminium men de kanske har ändrat på materialet? Fungerar utmärkt så länge tillverkaren av ramen bearbetat sadelröret under och efter svetsning på rätt sätt vilket de ofta inte gör!
Annars säljer Biltema billiga shims avsedda för deras dämpade sadelstolpe som är 25mm om jag inte minns fel. Går nog bra att använda dessa. Man kan även kapa och använda dessa som shims till styren mm.

Shims
Har shims (alu), tog ner ramens 30.0 till 27.2 mm - finns inte så många "roliga" stolpar i 30.0 mm. Glöm inte att skaffa en bra klamma till..., det ska vara tillräckligt lång bult & kraftig konstruktion så att det kan nypa åt ordentligt. X-Lite tycker jag funkar bra och har löstagbara "handtag" vilket försvårar för sadelstolpstjuvar.

Tillbaka
Topp