Sierra Espuña - Rapport

Sierra Espuña - Rapport
Finns några lvg-trådar därifrån men ingen för MTB vad jag vet så ”go for it” är mitt bud. Alltid kul med lite ny rapportering från runtikring.

Sierra Espuña - Rapport
Alright! Jag fotar och spelar in på Relive så får ni ta det för vad det blir. Ska försöka skriva en saklig o informativ text oxå från ett MTB-perspektiv. Laddar upp här i början av nästa vecka.

Sierra Espuña - Rapport
RESEBERÄTTELSE

Jag var i Sierra Espuña samt Mazarron i södra Spanien en helg i maj/juni och lovade att skriva ett par rader om upplevelsen. Först nu har traumat lagt sig och jag kan med viss distans beskriva hur klantig jag varit och varför el-cyklar faktiskt har sin plats i tillvaron.

Lite om mig själv. Är 47 årig familjefar utan någon större idrottslig talang men jag gillar ändå att spela padel, vågsurfa, cykla o annat. Bor i Costa Blanca sedan ett par år och köpte min första MTB vid flytten – en Vitus Nucleus 29. Budget-HT alltså men den fyller sitt syfte.
20190601_082433.jpg

Dag 1, fredag
Anlände på kvällen till Hotel La Mariposa ( https://www.espuna-adventure.com/ ) som ligger vid foten av Sierra Espuña. Bra priser, mat och trevlig personal. Förråd att förvara cykeln. Hade innan kollat in den här videon (
) och hade högt ställda förväntningar! Tidigt i säng!
IMG-20190531-WA0000.jpg

Dag 2, lördag
Upp tidigt och fick rådet att ta mig uppför en stig mot El Berro vilket skulle vara en bra utgångspunkt att attackera berget. Det tog ca 1 timme att ta sig dit på en bitvis ganska snårig stig. Drygt 200 höjdmeter också. Ingen större fara dock, jag var laddad!

Kaffe i El Berro och mängder av andra MTB-cyklister på fiket bådade gott men jag hade svårt att hitta ngn bra stig. Frågade en vänlig spanjor på en camping vad som kunde vara lämpligt och han föreslog en slinga på ca 3,5 mil. Inga problem, jag har ju cyklat över 10 mil på min MTB några månader tidigare!

Körde på Wikiloc som ju gäller i Spanien men är för snål för betalversionen vilket innebär att man inte får navigation utan bara en karta. Svårt att hitta rätt och det blir ständiga stopp för att se att man är på rätt väg. Många felkörningar också. Blandad terräng med asfalt, grusväg och vassa stenar o buskar. Ungefär som det brukar vara i Spanien alltså. Efter en lång utförslöpa på asfalt med höga toppfarter började en klättring på grusväg.

Jag visste inte hur lång uppförsbacke jag hade framför mig och trodde hela tiden att det blev platt eller utför efter nästa krön. Körde på 1:an i ca 6 km/h i 45 min tills jag klev av och började gå p g a leda o trötthet att sitta i exakt samma ställning på cykeln för länge. Därefter gick jag ytterligare 1 h i gassande solsken innan jag kom till toppen. Vattenflaskan var tom efter halva klättringen. Det visade sig att backen nästan var en hel mil lång…

Jag vill inte låta som en gnällig jävel men det är inte för upplevelser som det här som jag cyklar MTB. Väl vid utförslöpan hade jag varit igång i över 3 timmar och var trött, varm o törstig. Hur som helst så var utförslöpan ganska kul, om jag hade varit pigg… Här började jag fundera på om det inte finns lätt avtagbara friktionsmotorer för att assistera i sådana här långa backar. ( https://happyeride.se/forum/read.php/1/3351863 )

Väl framme i El Berro igen bälgade jag i mig 1,5 liter vatten som jag aldrig gjort förr. Världsrekord i bälgning förmodligen. Lunch och sedan ta sig ner mot hotellet igen. Jag var för trött för att köra någon ytterligare sträcka.

Ner mot hotellet testade jag en ny stig som visade sig vara en återvändsgränd. Lång historia kort – nerfarten tog ca 2 h i inte speciellt rolig terräng.

Lesson learned? Använd guide.
20190601_095823.jpg

20190601_105732.jpg

20190601_114127.jpg

20190601_115747.jpg

Trött gubbe...

Dag 3, söndag

Dags för revansch i Mazzaron! Där finns 2 nya rutter med ngn form av officiell status godkänd för tävlingar. http://www.visitamazarron.com/es/que-hacer/rutas/rutas-btt/

Jag tog den västra leden för jag ville cykla längs med havet. Eftersom jag var lite sliten från gårdagen och att det var ganska mkt klättring även här, så tog jag en genväg. Mitt i genvägen såg jag en fin vandringsled som verkade lovande till en början och som genade än mer över ett berg. Väldigt brant och jag var tvungen att leda cykeln halva tiden. Väl uppe så visade det sig att kartan inte stämde men jag såg en väg på andra sidan berget. Det var bara det att det inte var ngn stig dit.

Det är svårt att beskriva med ord hur jag tog mig ner men cykla - det gjorde jag inte! Det hade varit svårt nog att ta sig ner till fots med riktiga vandringskängor. Efter lång tid och blodiga ben var jag nere på vägen med punka på bakhjulet och trasig framklinga. Jag hade vid tillfället 2 framklingor så jag fick cykla på den lilla o pumpa däcket varje km.

Som kuriosa var det 3 vandrare som råkade illa ut samma helg i området. En av vandrarna hittade dom inte förrän efter 3 dagar och han var då i dåligt skick. Trots att dom såg honom från havet gick det inte att få ner honom. Helikopter alltså. Så jobbig terräng kan det vara där.

När jag väl var nere vid havet försökte jag laga punkan. Fel slang o fel ventil. Slut på vattnet. Hittade några nudister vid stranden och frågade om jag fick lämna cykeln där o ta taxi tillbaka till min bil som stod på andra sidan berget. En man med liten snopp tog hand om mig och satte mig i skuggan bakom sin husbil med en flaska vatten i väntan på taxin.
20190602_145738.jpg

Här slutar alltså min härliga MTB-helg i besvikelse och med många lärdomar. Visst har jag cyklat fel förut men det här tog ändå priset!

Senast ändrad:
Sierra Espuña - Rapport
Underbar läsning :-)
tack för en uppriktig rapport och ett gott skratt, särskilt slutet.

Sierra Espuña - Rapport
Tack för RR:en.

Sen borde det ju gå att hitta fina turer utan långa ihållande klättringar om man inte gillar sådana. Just Sierra Espuña är väl bland de berg med flest hm i området.

Sierra Espuña - Rapport
SocialGimp sa:
En man med liten snopp tog hand om mig och satte mig i skuggan bakom sin husbil med en flaska vatten i väntan på taxin.

Jag har också varit på Mariposa, dock bara med lvg. Vilket skönt gäng det var där, farfar var på besök från UK och vi diskuterade Rocket Ronnies 147:or.

Men i citatet ovan... det saknas inte ett "på"?

Sierra Espuña - Rapport
Ha, ha! Tack för att du delar. Skopåse!

När man har gjort något tokigt, och som kanske inte blev riktigt som planerat, brukar man ju ändå bäst minnas de positiva sidorna efter ett tag. I den här RRen känns det som det inte gått tillräckligt lång tid, eller att det inte fanns några positiva sidor... ;-)

Sierra Espuña - Rapport
JLarsson sa:
SocialGimp sa:
En man med liten snopp tog hand om mig och satte mig i skuggan bakom sin husbil med en flaska vatten i väntan på taxin.

Jag har också varit på Mariposa, dock bara med lvg. Vilket skönt gäng det var där, farfar var på besök från UK och vi diskuterade Rocket Ronnies 147:or.

Men i citatet ovan... det saknas inte ett "på"?

Jag fick censurera den biten...

Sierra Espuña - Rapport
Freddie L sa:

När man har gjort något tokigt, och som kanske inte blev riktigt som planerat, brukar man ju ändå bäst minnas de positiva sidorna efter ett tag. I den här RRen känns det som det inte gått tillräckligt lång tid, eller att det inte fanns några positiva sidor... ;-)

Den mest positiva från detta var att jag fick anledning att byta till oval singelklinga! :)

Faktiskt blev det mesta skit av den här helgen men visst var det vackert uppe på Sierra Espuña. Mazarron ska jag nog testa igen fast utan genvägar den gången. Men först ska jag hit: https://lafenasosa.es/en/ En bike park utanför Alicante. För det är väl ingenting som kan gå fel på ett sån't ställe?

Sierra Espuña - Rapport
SocialGimp sa:
Freddie L sa:

Den mest positiva från detta var att jag fick anledning att byta till oval singelklinga! :)

Faktiskt blev det mesta skit av den här helgen men visst var det vackert uppe på Sierra Espuña. Mazarron ska jag nog testa igen fast utan genvägar den gången. Men först ska jag hit: https://lafenasosa.es/en/ En bike park utanför Alicante. För det är väl ingenting som kan gå fel på ett sån't ställe?
Går det åt h-e så misstänker jag kraftigt att sista meningen jinxade det.

Sierra Espuña - Rapport
GoranS sa:
SocialGimp sa:
Freddie L sa:

Går det åt h-e så misstänker jag kraftigt att sista meningen jinxade det.

Hehe, inga problem med downhill på en budget-HT. Förstår inte vad du menar? Har ju oval-klinga o allt!

Senast ändrad:
Sierra Espuña - Rapport
Körde uppför Sierra Espuna på landsvägshoj i våras. 1300 höjdmeter på 24 km klättring upp till 1550 m.ö.h.. Väldigt vackert! Vi såg en hel del stigar i skogen på väg upp. Får kanske bli mtb nästa gång.

Sierra Espuña - Rapport
RockyRider sa:
Körde uppför Sierra Espuna på landsvägshoj i våras. 1300 höjdmeter på 24 km klättring upp till 1550 m.ö.h.. Väldigt vackert! Vi såg en hel del stigar i skogen på väg upp. Får kanske bli mtb nästa gång.
Körde du från Totana eller Alhama de Murcia?

Sierra Espuña - Rapport
RockyRider sa:

Hehe, något säger mig att jag inte är tillräckligt tränad för klättring men det kanske är lättare att klättra med landsvägshoj på asfalt? Tror jag hamnade på ca 1000 höjdmeter totalt på min dag vilket kanske inte är så mkt när allt kommer omkring.

Finns många stigar på berget, problemet är att man inte vet vart de leder och hur länge de är körbara innan det blir en återvändsgränd. Man får nog läsa några kartor eller anteckningar om rutter på valfri app först så man slipper otrevliga överraskningar.

//numera försiktig

Sierra Espuña - Rapport
Om något borde det vara lättare att klättra på lvg.

Min personliga (grova) utvärderingsmodell vad gäller klättring för lvg-dagsturer är något i stil med:
<1000 hm: Godkänt om det ingick någon exceptionell stigning
1000-2000 hm: Godkänt om det ingick någon intressant (tuff, vacker, ...) stigning
2000-3000 hm: Bra dag
3000-4000 hm: Riktigt bra dag
>4000 hm: Exceptionell dag

Sierra Espuña - Rapport
GoranS sa:

Min personliga (grova) utvärderingsmodell vad gäller klättring för lvg-dagsturer är något i stil med:
1000-2000 hm: Godkänt om det ingick någon intressant (tuff, vacker, ...) stigning

Såg på den här nyligen:
Inget för mig!

Att det är jobbigt att klättra är en sak men för fasen va' tråkigt det är. Man tittar ju hellre på färg som torkar! 500 meter på en tur kan jag väl ta men när det blir över 1000 m och tar halva förmiddagen att komma upp, då vill jag inte vara med längre.

Sierra Espuña - Rapport
SocialGimp sa:
GoranS sa:

Såg på den här nyligen:
Inget för mig!

Att det är jobbigt att klättra är en sak men för fasen va' tråkigt det är. Man tittar ju hellre på färg som torkar! 500 meter på en tur kan jag väl ta men när det blir över 1000 m och tar halva förmiddagen att komma upp, då vill jag inte vara med längre.
Människor är olika - för mig är klättring den finaste formen av cykling och den som ger mest tillfredsställelse. Att det kan vara jobbigt är inget som för min del förtar detta, snarare tvärtom.

För mig är det ett antal komponenter som gör att jag gillar det. Dels innebär stigningar ofta att man får utsikt vilket är trevligt. Det går långsammare när man cyklar uppför vilket dels gör att man har lite mer tid på sig att reagera på störningsmoment, dels straffas jag mindre för min ytterst oaerodynamiska sittställning och dels kan jag stå mkt mer. Sen blir jag alltid lite nöjd över mig själv när jag tagit mig uppför en stigning av egen kraft. Är väl samma sak som om man gått upp på en kulle/ett berg.

Everesting är jag dock lite tveksam till. Att köra upp och ner för samma backe en massa gånger för att samla höjdmeter känns som en grej man kan göra av ett syfte: att se om man klarar det eller möjligen för att se hur fort man kan göra det om man är så duktig att prestationen i sig inte är en tillräcklig utmaning. Får dock erkänna att jag funderat på vilken backe jag skulle använda om jag skulle ge mig på detta.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp