Siljan 100

Siljan 100
Är det nån som har kört nån sträcka efter regnet o kan säga nått om statusen ?
Känner mig lite osäker ang.val av däck , just nu sitter Thunderburt på men är
det blött o mycket rötter o skit så är det nog inte helt optimalt för en oteknisk,otränad
gubbe ....

Siljan 100
Kryptonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det nån som har kört nån sträcka efter
> regnet o kan säga nått om statusen ?
> Känner mig lite osäker ang.val av däck , just
> nu sitter Thunderburt på men är
> det blött o mycket rötter o skit så är det nog
> inte helt optimalt för en oteknisk,otränad
> gubbe ....

Cyklade sträckan från Mora till Mångberg igår. Lite blött, men då hade det regnat under dagen. Har dock kommit en del regn då delar av vägen var bortspolad på ett par ställen. Jag kör normalt med Thunder Burt på de flesta långlopp, dessa kommer inte att sitta på cykeln på lördag.

DSC_0420.JPG

Siljan 100
Någon mer som bor på Best Western Lerdalshöjden?

Om det är så att vi är några stycken som bor där , så skulle dom försöka ordna med extra tidig frukostbuffé. Så maila gärna hotellet i så fall.
info@lerdalshojden.se

Siljan 100
Nu är det riktigt nära!!
Har ni mer er något spec att äta / dricka under loppet eller räcker med med att förbereda sig som för ett vanligt långlopp, + lite extra energi..?

Siljan 100
anderssvensson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det riktigt nära!!
> Har ni mer er något spec att äta / dricka under
> loppet eller räcker med med att förbereda sig
> som för ett vanligt långlopp, + lite extra
> energi..?

Lite extra av allt är min plan :)

Siljan 100
Körde duoklassen. Började bra med fin bana, bra snitsling, långa backar och bra depåer. Efter ca 11 mil var snitslingen helt åt helvete. Vi körde fel, precis som de flesta andra. Letade oss in till Rättvik fel väg. 2100 höjdmeter, 7.20h 163 km.

Banan: stigarna var riktigt brötiga och roliga långa bitar. En del sten. Ganska mycket asfalt, men på 16 mil är det rätt skönt att ha en del lättrullat också.

Jag är rätt övertygad om att markeringarna kommer vara bättre nästa år med tanke på hur surt det måste känts för arrangören igår.

Kan absolut rekommendera tävlingen om man vill ha en rejäl utmaning på mtb!

Siljan 100
Håller med om att det var svårt att hitta ibland så telefonen med rutten i åkte fram ett par ggr. Dock inga egentliga felkörningar. Arrangören berättade att banmarkeringen på vissa stället rivits ner av av folk som inte gillar detta. Annars helt ok och jag hamnade med tre andra åkare och vi hade sällskap större delen av loppet.
Bra lopp allt som allt med reservation för banmarkeringen .
Stefan

Siljan 100
Är riktigt besviken. Betalar man 950 kr så förutsätter jag att det är inte är några jävla amatörer som ska annordna ett motionslopp. Snitslingen var okej i början. Körde fel två gånger och där jag körde fel kan jag ju nästan garantera att ingen plockat ner Snitslingen. Tycker arrangören kan lägga ner den här idén eller ta hjälp av personer som kan arrangera cykeltävlingar.

Siljan 100
Jag anmälde och körde med inställningen att det av typen adventure-upplevelse där en del av grejen var att det hitta runt.
Med det i bagaget samt att det var första året så är mitt betyg knappt godkänt. Håller med att ett snittslingen var dålig på några ställen, mest mellan typ 14-15 mil. Å andra sidan rekommenderades någon sorts gps-navigering som back up.

Tycker även att dom måste ha större pilar som dels är lätta att tyda på håll och att förvarningsskyltar vid vissa typer av svängar finns.
Jag tror nog också att dom lärt sig mycket av detta år och att förbättringarna kommer bli stora till nästa år.

Vill ändå berömma att någon gör något sånt här initiativ. En skön kontrast till de stora startfälten i ex Långloppscupens motionsklasser där man ofta åker fina stigar men i väldigt maklig fart som dödar hela flowkänslan.

Palle

Senast ändrad:
Siljan 100
Håller med Palle på alla punkter.

Trots barnsjukdomar var detta nog det roligaste loppet jag kört i år och jag vill ge en eloge till arrangören som trots allt lyckades få till det.

Hoppas jag får möjlighet att köra Siljan100 igen!

/Pär

Tillbaka
Topp