Kanonfin runda,
Det blev en stoor 4.30 klunga, gissningsvis en 50 man de första 4-5 milen där en 7-8 man villigt drog hårt i början. Beträffande resonemanget enkelt led vs Belgiskt så är min enkla betraktelse:
- Enkel led fungerade fint i början då det fanns många starka, dragvilliga. Ledet blir mycket utsatt till individuella prestationer dock vilket vi märkte i vissa uppförsbackar då de starka KBCK grabbarna drog tufft eller i andra nedförsbackar där tunga gossar som mig själv har lätt att hålla tempot uppe. Dock efter Leksand tappade vi en hel del tempo då folk började bli slitna.
- När CTT - grabbarna började styra upp belgiskt så märkte vi 2 klassiska fenomen. 1)Tempot gick upp rejält, 2) Folk började flyga av efter hand (Min gissning bild är att det inledningsvis var lite ryckigt, oklart och många fick täppa luckor och drog på sig mjölksyra redan innan de skulle upp i vinden - vilket man bara orkade i 2-3 varv.) Efter några kilometer hade dock gruppen utkristalliserat sig, den var mindre, man visste var man hade varandra och det flöt bättre - förutom vid vissa omkörningar..
Summa summarum: Belgiskt är effektivt , men svårt och kan vara en obönhörlig bendödare då det inte flyter.. - Ett tips, var inte rädda för att hoppa över något varv och ligg kvar i lä, det kan vara skillnaden på att vinna eller försvinna..
Blir en spännade Vätternrunda - då på sommarcykeln..och under 8 timmar..
Sporty (på lila 80-tals Trek med Zipp 808:or)