single speed för vardagsbruk [?]

Cuprinol

Aktiv medlem
Eftersom min gamla XC (CyclePro Ultralite -97) blev ofredad av vandaler när den stod utanför mitt jobb började jag fundera på hur jag kan göra den mindre attraktiv.
Steg ett måste ju vara att slänga på den stela orginalgaffeln, och steg två att ta måla om den i någon vansinnigt ful färg. Men vad kan man mer göra för att den ska tilltala dom helvetesfödda cykeltjuvarna mindre? Någon som har haft liknande funderingar? Jag försöker sätta mig in i hur en mindre cykelintresserad kriminell individ tänker när dom spanar in möjliga mål. Jag vill kunna cykla ner på stan, låsa hojen med ett kraftigt bygellås och en vajer utan att någon börjar skruva loss styrstammar mm...

Kommer bygga upp min Ultralite med Hone vevparti, gamla 317 fälgar, DMR SS-kit och deore V-bromsar eller liknande.

Skriver detta efter ett 13 timmars nattskift, så ha överseende om jag verkar lite osamanhängande :)

Senast redigerad av en moderator:
Brun packtejp är väldigt fult, särskilt om den är knölig.

Alla loggor skall givetvis bort (växlar, nav, osv; skrapa och polera med kniv och Scotchbrite). Oavsett om det är dyra eller billiga loggor. Självklart får ingenting glänsa eller vara fint.

måla ram och kanske komponenter i nån skrikig färg. Annars kan det funka med klistermärken över hela ramen också. Och varför inte måla dit ditt namn längs hela överröret? Då är det inget snack om vems hoj det är!

Ja det där med packtejp har jag haft i tankarna, och skrikiga färger har jag redan inhandlat på biltema :) Man kanske skulle förena dom? Borde bli hiskeligt fult då...

risken är ju väldigt överhängade att de hoppar och sparkar på cykeln just för att den är så ful och skrikig om du kör den stilen... en diskret hojpa är nog ett bättre alternativ :]

Jo, det där med att folk hoppar sönder cyklar gör mig lite ledsen i ögat. Men jag planerar inte att parkera den vid stationen över en helg direkt, så det borde vara lugnt. Kanske att man kör den i enbart packtejp då. Borde ju inte väcka för mycket uppmärksamhet...

Jag tror inte längre att det spelar någon roll vad gör med cykeln. Häromvecken så fick en av mina kollegor sin "cykel" stulen utanför kontoret på Birger Jarlsgatan. Den var fastlåst med ett bygellås och den var i ett skick som närmast kan betecknas som bedrövligt och den var riktigt usel redan som ny. Jag hade redan tidigare föreslagit eutanasi för den...

/Magnus

TBone;

Låter ju inte bra det där... Men jag kör ju med Abus dyraste bygellås för cykel, jag tror inte det går att klippa eller kylspreja upp.

Något som slog mig efter besöket i hufvudstaden, var att det fanns så många som cyklade omkring på
de s.k Pinnifarina cyklarna...

Om du har den som singlespeed kan du ju gå ett steg till och göra den till fixed, dom stjäl den säkert men slår ihjäl sig vid första kurva ;-)

Tillbaka
Topp