Single-speed projekt

Single-speed projekt
1.jpg ht=544
Köpte på mig en gammal racer för en vecka sedan.
Tänkte att det är dags att fixa upp en lite snyggare och roligare pendel hoj. Kommer ta bort allt onödigt skit, lacka om den, göra om den till singlespeed, köpa nya hjul och tillbehör. Tänkte att det här projektet blir ett ypperligt tillfälle att lära mig mer om cyklar.

MTB:en är en gammal cykel jag fixade till för ett tag sedan (se bild 2). Dock pallade jag inte skruva ihop hela cykeln i brist på tid och rätt verktyg. Så jag lämnade in den för slutmontering av växlar osv.

Detta projekt ska jag dock göra rubbet på själv och det kommer förmodligen ta tid.
Jag är nästan helt grön på detta och det här blir min första racer, har tidigare haft MTB men bara som ren amatör och haft dem som brukscyklar.

Jaha då kör vi igång, första bilderna på projektet. Någon som kan ha en aning om märke på denna rackare. Står bara Osaka och den hade Shimano 600 Arabesque components, snygga delar som jag inte har hjärta att släng. Fungerade bra att växla med dem. Säg till om någon är intresserad =-)

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    102.8 KB · Besök: 59
Senast redigerad av en moderator:
Single-speed projekt
190cm ståtlig svenne ha ha ha =-)

Har knäproblem så jag måste kunna sträcka ut mina ben helt annars låser sig knäna när jag trampar hårt och en nerv kommer i kläm. Gör ont som fan när knäskålen "poppar" tillbax. Därför har jag sadeln rätt högt.

Single-speed projekt
Har fixat lite och börjat kolla på vad som behöver göras.
Blir en total renovering misstänker jag. Kollade lite på ramen och har beslutat mig för att ta bort alla onödiga hål och onödiga ögglor för vajrar. Kommer behålla bakbromsen, finns för många dåliga bilförare i Uppsala.
Blev till att plocka fram stålsågen och börja strippandet av ramen.

Single-speed projekt
martin_rox=Martin Rocks!! Snyggt bygge, gillade styret och att det inte va så mycket olika färger utan mer "klassiskt" uttryck. I liiiike =-)

Tog mig en tur förbi Biltema och skulle köpa på mig lite sandpapper för att slipa bort den värsta rosten. Kan rekommendera alla som ska ge sig på att slipa bort gammal skit att inte göra det med endast papper, det tar en jäkla tid. Köp en 150:- slip mus från Biltema och jobbet går tusen gånger enklare och roligare, du får dessutom papper med till den lilla maskinen. Tror till å med att papperet räcker till en hel cykelram!

Efter lite mer bortsågning av onödiga ögglor på gaffeln och rundningar för växlar åkte slipen fram. På ca30min hade jag slipat bort all rost på två av de grövre rören. Gissar att det totalt kommer ta 3-5 timmar att slipa bort den grövsta rosten. Sedan lämnar jag nog in ramen på lite små blästring där jag inte kommer åt med papper dvs små gängade hål.

Pratade lite med min svärfar som blev nyfiken på vad jag höll på med och han berättade att han hade kontakter som kunde pulverlacka ramen åt mig till en billig penning. KANON TÄNKTE JAG!! Enda tråkiga är väl att man inte gjort exakt allt själv.

När jag köpte mitt renoveringsobjekt fick jag med denna racer, om någon är intresserad av den kan ni hämta den mot en 50:- Skicka ett mail. PS:Har ingen aning om den fungerar.

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    73.6 KB · Besök: 64
Single-speed projekt
Cykeln, den blåvita är såld till en glad S-holmare.
Idag ska jag slipa vidare så fort jag kommer hem från jobbet. Kommer lite bilder ikväll.

Single-speed projekt
Så har man spenderat 1.5tim med att slipa vidare. Inte riktigt klar, får nog räkna med 1tim till. Det är rena rama terapijobbet, i med hörlurar och på med hörselkopor och vips är man i slipandets värld.

Lyckades få bort metallringen på styret också, tog mig ca 1tim att hitta någon sida på nätet där de visade hur det skulle gå till. Tog en bygg kniv och en hammare och sedan va de bara att banka lite försiktigt runt om mellan ringen och styret tills den lossnade.

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    47.9 KB · Besök: 64
Single-speed projekt
Slipade det sista idag, så nu är den redo för inlämning så den kan blästras (de sista kring öglor) och sedan lackas.
Skruvade bort pedalerna, dom satt sjukt hårt fast, men skam den som ger sig. Ska behålla trampdelarna, känns som de tillsammans med ramen är cykelns själ och de är lite charmiga =-)

Funderar lite på vilken färg jag ska ha på cykeln, väger mellan vit/benvit, mattsvart eller "rat-look"/rostbrun.

http://www.rostlack.de

Vit är ju snyggt enkelt och stilrent, passar till alla färger.
Mattsvart är ju hårdrock och riktigt snyggt.
Rostbrun med vita, röda och kromade detaljer tror jag dock skulle kunna bli en monsterhit =-)

Antar att man mäter från nedre delen av pedalhuset upp till sadelstångens slut? Isåfall är det en 68cm, vilket är XL som jag förstått det, för 190cm och uppåt? Kan de stämma?

Bilagor

• 5.jpg
    5.jpg
    74.3 KB · Besök: 54
Single-speed projekt
Man brukar väl mäta från centrum av pedalhuset, inte botten av det. Så storleken blir väl 1-2cm mindre fast det är ändå väldigt stort. Känns som om den är för stor för dina 190cm men det vet du väl bäst själv.

Single-speed projekt
Illustratören skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm.. tyckte den kändes bra när jag cyklade på
> den, tyckte nästan att sadeln skulle höjas lite
> lite till.

sadeln ska inte vara i botten..

Den där ramen är nog för stor för vem som helst

Single-speed projekt
Låter konstig, men ni har nog rätt. Men han som haft den innan hade haft cykel som motionscykel och cyklat en jädra massa med den, det märkliga är bara att han var kortare än mig ca 185cm.

Vi får väl se om jag får några problem, men som sagt det kändes bra när jag tog en tur med rishögen. Jag är ju inte van vid racer så jag var bara förvånad över hur lätt det gick å trampa. Men kramper fick jag inga och som sagt sadeln kändes snäppet för låg.

Jag får väll köpa mig en ny ram om jag börjar få kramper. Det som jag ska köpa nytt är ju hjul, sadel, och annat smått å gott. Allt är ju bara att flytta över till en ny och mindre ram om jag får problem.

Som sagt jag är ny på det här med racer så jag tar de som de kommer =-)

Single-speed projekt
Det har väl gått lite mode i vilka ramstorlekar som anses rätt, många ramar från samma tid som din är rejält stora.

Enligt vad jag fått lära mig var det helt enkelt modernt med jättestora ramar och sadelstolpen dragen i botten under en period. Så är det inte idag, men det innebär ju inte att du kan komma att trivas alldeles utmärkt på din "för stora" ram.

Single-speed projekt
Endast tiden har svaret ha ha ha....

Jag har inte förstått mig på hela ram grejen, måtten/förhållandena påverkas ju om man höjer sadeln, justerar den bakåt/framåt, byter styre, höjer/sänker styret och sedan kan man ju alltid vinkla allt lite. Slutligen är det ju bara minimi-måtten som styrs av ramstorleken. Stor ram=mindre justeringsmöjligheter, det har blivit min slutsats.

Ja vi får väll se hur de här slutar, men som sagt om jag känner att cykeln inte är helt rätt så kan jag ju sälja ramen och köpa en mindre. Har polare som är över två meter (basket nissar), en av dem är 204cm och han kanske kan bli intresserad av de här med cykling =-)

Nu ska ja ut och tvätta lite smådelar för att se vad som går att spara och använda i projektet.

Single-speed projekt
Men om du ändå ska lämna in den för blästring, varför slipade du manuellt då?

Jag har lämnat en ram på blästring, kostade 300,- och det blev metallrent överallt.
Färgen fäster fantastiskt på en riktigt blästrad ram.

Single-speed projekt
Tänkte göra grovjobbet själv för att kunna se om det fanns några sprickor eller större rosthål innan de lackar. Nu kan jag lämna in den för lite punktblästring av hål och sedan kan de lacka allt utan att jag måste dit och extrakolla att någonting är fel.

Finns ju drev speciellt för singlespeed eller fungerar ett vanligt drev lika bra? Har för mig att det är kuggarna som skiljer sig eftersom det sistnämnda ska kunna växlas lättare, men är det så stor skillnad?

Single-speed projekt
Så har jag sågat, slipat, pillat och lagat det sista på ramen. Ögglor och onödiga hål är det adjö med, tror de blir kanon. Ska höra av mig till lackfirman imorgon och höra vad de ska ha för den lilla blästringen samt lackningen. Jag är dock inte hundra på färgen, men de lutar åt vit eller mattsvart.

Ska beställa prylar till projektet imorgon. Blir en första vända gott å blandat, en hel del småprylar bla pedaler, vajer, styrstång, sadelstång, bakbroms (den förra går tyvärr inte att använda) och lite annat.

Kommer förmodligen bilder imorgon eller på tisdag.

Single-speed projekt
Idag var jag och lämnade in ramen och gaffeln för att få sin lilla blästring, grundfärg och pulverlackering. Skulle gå på ca 400:- för jobbet, men då skulle de lacka med andra vita saker. De hade fixat lack på cyklar förut så de visste hur och vart de skulle maskera, helt kanon.
Jobbet skulle nog ta två veckor, men det berodde på att det dels är valborg (stor grej i Uppsala), och det var inte för ens mitten av nästa vecka som de skulle vitlacka. Så nu har väntan börjat.

Undertiden kollar jag runt efter användbart material och vilka hjul jag ska köpa. Skulle vilja ha ett par med vit fälg alternativt silverfärgade. Priset bör ligga kring 1500-2500:-, kom gärna med tips.

Single-speed projekt
Fick mail igår om att paketet är skickat, jippi!
Då bör jag få grejerna nästa vecka.

Har kollat runt efter hjul och hittat några som kan tänkas passa till projektet:
Kore Streamline
Halo aerorage hjulpar (undrar dock om de är 26 eller 28:or)

Single-speed projekt
Har kollat runt lite och de kommer bli svårt att välja hjul.
Kan tipsa om dessa märken för den som vill köpa vita hjul och inte vill bygga själv, halo och charge finns att köpa som par.
Ska fundera lite mer på färg och vilken typ av hjul jag ska köra med. De tre starkaste kandidaterna är idag:
1. Kore (den typen med få ekrar) ca2700:-/par
2. Halo (vita,lila,svarta eller snorgröna) ca2500:-/par
3. Pro-lite (svarta feta rackare) ca2500:-/par

Lutar stark åt Kore fälgarna, de har fått bra betyg och jag gillar deras utseende. Återstår dock att se hur ramen blir vit och hur övriga delar ska kombineras och om det blir snyggare med vita fälgar till ramen.

Bilagor

• hjul.jpg
    hjul.jpg
    79.6 KB · Besök: 60
Single-speed projekt
Så kom de hem en liten prylleverans (med godis), lite smått å gott.
Mekade ihop de gamla armarna med nya pedaler och en ny stålklinga, bidde helt ok. Hade beställt fem distanser så jag kunde använda de gamla skruvarna som suttit där tidigare, klart billigare än att köpa nya skruvar och muttrar för singlespeed.

Bilagor

• 6.jpg
    6.jpg
    62.8 KB · Besök: 49
  • 7.jpg
    7.jpg
    61.6 KB · Besök: 56
Single-speed projekt
Shit vad sugen man blir på att plocka isär sin gamla Somec och putsa upp detaljerna. Dock så skall den få vara något sånär i orginalutförande, med lite byte utav däck och styrlinda.

Single-speed projekt
Illustratören skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kollat runt lite och de kommer bli svårt att
> välja hjul.
> Kan tipsa om dessa märken för den som vill köpa
> vita hjul och inte vill bygga själv, halo och
> charge finns att köpa som par.
> Ska fundera lite mer på färg och vilken typ av
> hjul jag ska köra med. De tre starkaste
> kandidaterna är idag:
> 1. Kore (den typen med få ekrar) ca2700:-/par
> 2. Halo (vita,lila,svarta eller snorgröna)
> ca2500:-/par
> 3. Pro-lite (svarta feta rackare) ca2500:-/par
>
> Lutar stark åt Kore fälgarna, de har fått bra
> betyg och jag gillar deras utseende. Återstår
> dock att se hur ramen blir vit och hur övriga
> delar ska kombineras och om det blir snyggare med
> vita fälgar till ramen.

Vart finns dom hjulen, från vilken firma är bilden?

Single-speed projekt
Bilden är tagen från chainreactioncycles.com
Fan va dyrt de är med hjul, de kommer vara de dyraste inköpet. Hjulen kommer ju bli halva kostnaden för detta projekt.
Det positiva är väll att man kan använda dem igen om jag väljer att byta ram.

Single-speed projekt
Skickade iväg ett mail angående storleken på Pro-lite hjulens storlek. Vill ju inte köpa för små hjul. Har jag fattat rätt om 700c motsvarar 28tums hjul? Vad är det som gäller om inget står i storleksväg?
Har frågat men inte fått svar.
Ska kontrollmäta de gamla hjulen imorgon för att vara 100 på att jag beställer hjul som passar.

Har kollat runt lite mer och hittade dessa hjul. Går lös på ca1700:- med frakt. Helt klart en ny favorit. Tror de röda hjulen kan passa bra till den vita ramen och vita alternativt röda däck som grädde på moset =-)

Bilagor

• fulcrum.jpg
    fulcrum.jpg
    45.3 KB · Besök: 49
Single-speed projekt
Skall du köra singlespeed skall du inte ha ovanstående racerhjul. Det snyggaste och bästa blir ett renodlat fixed/frewheelhjul. Jag kan verkligen rekommendera Hala Aeroragehjulen som jag själv kört på i ett par månaders tid. Jag tog de neongula och de är verkligen självlysande. Samt att de är styva, spikraka och lättrullade.

Kan dock vara svåra att få tag i då efterfrågan verkar vara stor. Jag köpte framhjulet på CRC och bakhjulet på Evanscycles och allt kostade drygt 2000 ink. frakt.

Tror också att Dr Spoke i Sthlm och Evalds MTB har dessa inne.

OBS! Om du vill ha möjlighet att rulla frihjul måste du beställa varianten som heter "fixed/frewheel"!

Single-speed projekt
Tack för tipsen, har kollat runt lite och bestämde mig för Halo hjulen. Det blev de helvitta julen med fixed/freewheel bakhjul.

Så har jag beställt lite godis till projektet. Halo hjulen var ena populära rackare, men jag har inte så brottom. Får förmodligen hjulen i början eller mitten av juni. Passade även på att beställa lite annat smått å gott som tex. kedja, sadel, tape och hjul. Gick nog åt ca3000:- för grejerna, många bäckar små =-)

Blir skoj när jag får ramen i veckan, då kan man börja plocka ihop "de hele".
Slänger med en bild på hur cykeln är tänkt att se ut ungefär. Hade lite kul i Photoshop för ett tag sedan och ritade en cykel, tog lite tid att dela upp allt i lager men allt går att byta färg på och kombinera sin egen FIXIE-delux ha ha ha...

Bilagor

• skissokop.jpg
    skissokop.jpg
    56.5 KB · Besök: 51
Single-speed projekt
Fulcrum -hjulen är riktigt snygga. Shimanos lågbudget-dito är tråkigt svarta och kostar lika mycket. Jag har plågat min fulcrum rätt på bra på SS pendlaren och de håller fint.

SSRtzer.jpg

Single-speed projekt
Det bästa hade varit om man kunde lägga upp PSD filen någonstan här på forumet. Den väger 2.5megabyte i mindre format för skärm ca800x500(om ja inte mins fel), då kunde ju vem som helst ta del av den utan att jag behöver skicka privat mail. Någon som kan fixa det eller har en egen hemsida som man kan utnyttja och lägga upp filen på?

Nu är ju tyvärr hjulen beställda och betalade så de e bara att vänta. Såg att sadeln och kedjan va packat och skickat. Och jag räknar med att få tillbaka den nylackade ramen i slutet av denna vecka. Kommer kännas som ett stort steg när man börjar meka ihop prylarna på ramen.

Single-speed projekt
Det går att bifoga bilder av följande typ: gif, jpg, png. Alltså icke PSD, men tack ändå.

Kommer ett mail idag när jag kommit hem men PSD:filen, skickar en 2.5megabytare och en på 5meg. Så kan du lägga upp filen och lägga in en länk i denna tråd.

Tillbaka
Topp