Single-speed projekt

Single-speed projekt
cjmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt rätt att gå på Bullhorn, speciellt med de
> bromsarna, men det var ju en del drop på det där
> bullhornet, har du haft någon tanke bakom
> det/funderat över vilken position du kommer att
> hamna på...
> Blir inte jättesnyggast om du tycker att du
> hamnar för långt ner och sedan kompenserar med
> en jäkligt hög styrstam.
>
>
> /CJ

Någon hög styrstam kan väl rimligtvis inte behövas med den ramen. Om nu inte trådskaparen är sisådär 220 cm lång vill säga.

Single-speed projekt
Ha ha, sant, kollade in ramen i första inlääget igen å den e ju som sagt mutantstorlek, hade glömt det. Det blir nog säkert bra då! :-)

/CJ

Single-speed projekt
Ha ha ha... ja jag har fått lite pikar på gigantmutantramen =-)
Var lite därför jag valde ett bullhorn med drop, antog att det blir bäst så.

Beställde hornet från singlespeedshop, de har varit bra med leveransen tidigare. Passade även på att köpa ett par clips (sådana utan remmar).

Bilagor

• mks_steel_half-clips.jpg
    mks_steel_half-clips.jpg
    4.1 KB · Besök: 42
Single-speed projekt
Egentligen tycker jag att det ser mycket snyggare ut med 2 bromshandtag, men en singlespeed ska vara så "ren" från onödiga prylar så det är svårt. En kollision mellan rätt och rätt...
Annars är det en bra lösning du gjort!

Single-speed projekt
Jag tycker att det blir ganska stiligt med två bromshandtag, kanske mest för symmetrins skull. Jag har en hoj som inte är helt olik din (den vita hojen i bakgrunden). Hittade tyvärr ingen bättre bild och ja, jag vet att sadeln sitter efterblivet långt bak och det var ingen skön tur, men jag prövade sittställningar.

Bilden är för övrigt tagen 6e november förra året, väldigt vad grönt det var ändå, ser jag nu.

Bilagor

• DSCN2495.JPG
    DSCN2495.JPG
    176 KB · Besök: 40
Single-speed projekt
Blir bara en bakbroms på denna cykel.
Hade ju beställt vita Halo från chainreactioncycles.com, det har dock dragit ut på tiden. Först skulle de få in hjulen i början av juni, sedan mitten av juni och nu står det på deras hemsida att de kommer in 17-07-2009. Kan ju inte vänta ända till slutet av juli för begge hjulen och vem vet om de inte kommer ändra leveransdatumet igen?! Suck!

Beställde bakhjul från Wiggle istället Halo Aerorage Track Rear Wheel (fixed/freewheel), wiggle har ju haft hjulen inne tidigare och där står det slutet av juni.
Sedan beställde jag framhjulet från singlespeedshop, de blev ett Halo Aerotrack Wheel. Framhjulet kommer alltså att vara helt vitt utan bromsyta (snyggt!).

Senast redigerad av en moderator:
Single-speed projekt
Jag skulle starkt rekommendera fram- och bakbroms på singlespeed som en tidigare skribent och påpekade. Om du ska ha en broms torde det vara lämpligare med frambroms. Men det är upp till dig Illustratören!

Single-speed projekt
Beskman skrev:
> Jag skulle starkt rekommendera fram- och bakbroms
> på singlespeed som en tidigare skribent och
> påpekade. Om du ska ha en broms torde det vara
> lämpligare med frambroms.

Vissa ting behöver man bli varse själv ;)

Single-speed projekt
Rippa skrev:
> Beskman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle starkt rekommendera fram- och
> bakbroms
> > på singlespeed som en tidigare skribent och
> > påpekade. Om du ska ha en broms torde det vara
> > lämpligare med frambroms.
>
> Vissa ting behöver man bli varse själv ;)

+1

Single-speed projekt
Fick hem framhjulet och lite annat för en vecka sedan.
Har dock fått lite problem (vattenläckage) pga min andra hobby (saltvattensakvarium).
Men så idag har jag packat upp och provmonterat framhjulet. Jäklar va snyggt de kommer bli, å gissa om de e rull i hjulet =-)

Single-speed projekt
Trevligt bygge det där , har en likadan cykel fast i en normalstorlek (osaka) eller chimo som det egentligen är som är gjord av crescent med fina Tange rör och muffar..
har en hel del vita orginal höljen liggande mjuka och fina, så säg till om du vill snygge till det mera ..
kommer iaf och bli en av dom fina byggen fast jätte ram ;)=

//svein

Single-speed projekt
Chimo, crescent alltså, får tacka för den infon.

Jätteram är inte fy skam ha ha ha...
Så här långt har bygget kommit nu. Har fixat styret, ploppat dit clips, klistrat på några stickers och provmonterat framhjulet. Här närmast ska jag köpa lite fälgtejp så framdäcket kommer på plats. Och linda på styrlindan på bullhornet.

Bilagor

• 16.jpg
    16.jpg
    60.6 KB · Besök: 39
Single-speed projekt
Ser bra ut med den vita fälgen helt klart. Men jag tror inte riktigt på att du kan cykla med sadeln sådär högt upp. Möjligtvis om du kör med sadeln i armhålan istället... :)

Single-speed projekt
Tror inte på sadeln i den höjden heller.
Sadeln hamnar gissningsvis 5-10cm ovanför ramen.
Har köpte mig en shims som va 25-26 men den va för stor och fungerade inte. Ska köpa en 25-25,4 så får jag se om den passar. Köpte mig lite tejp och monterade på däcket på framhjulet, snacka om ögongodis =-)

Single-speed projekt
Skruva dit bromsen och fixade vajern.
Lindade på styrlinda, ångrar dock att jag inte lindade ända upp. Men den vita lindan lär ju få bytas ut mot en röd inom en snar framtid ändå, så då kan jag ju ändra på det hela då istället.

Bilagor

• 17.jpg
    17.jpg
    91.5 KB · Besök: 42
  • 18.jpg
    18.jpg
    98 KB · Besök: 41
Single-speed projekt
Har funderat lite på utväxlingen. Har haft två mountainbikes som jag nästan bara trampade runt på högsta växeln med (98procent av tiden). Har ett 52t på drevet så då återstår bakcog, kanske någon kan komma med tips på antal taggar där bak?
Någon som vet vilken typ av cog jag ska köpa till Halo hjulen, finns ju 1/8 eller 3/32. Har jag rätt om det är 3/32?

Single-speed projekt
Här händer det inte ett skit för tillfället.
Har beställt bakhjulet men inte fått det, fick besked om senare leverans dvs slutet/mitten av augusti. Jävligt dåligt!! Började leta i början av juni och beställde men utan resultat och nu kanske kanske man får dem i slutet av sommaren lagom innan höstslasket sätter igång. Men de är väl bara en önskedröm.

Single-speed projekt
Kan haft tur och hittat ett bakhjul, jippi!
Möjligen har www.winstanleysbikes.co.uk hjul inne. Jag vågar inte tro det är sant innan jag har paketet hos mig.
Får se om det levereras, annars får jag vänta till våren och bygga klart cykeln.

Blev ett vitt fixed/freewheel. Bara att hålla tummarna nu.

Single-speed projekt
Någon som vet vilken typ av cog/drev jag ska köpa till Halo hjulen, finns ju 1/8 eller 3/32. Har jag rätt om det är 3/32 ?!?
Annars måste jag vänta tills hjulet kommit hem innan jag kan köpa drev.

Single-speed projekt
OK!
Fick äntligen deet efterlängtade hjulet, vet inte om man ska va glad eller ledsen då cykelsäsongen nästan är slut. Ska väl försöka hinna med att meka lite så ni ser vad som hänt.

Single-speed projekt
Illustratören skrev:
> OK!
> Fick äntligen deet efterlängtade hjulet, vet
> inte om man ska va glad eller ledsen då
> cykelsäsongen nästan är slut. Ska väl
> försöka hinna med att meka lite så ni ser vad
> som hänt.

Stiligt bygge! Måste kännas skönt att vara ute i så god tid inför kommande säsong? =)

Single-speed projekt
Illustratören skrev:
> De blir bara broms bak, de har jag bestämt sedan
> lågt tillbax. =-)

Varför ha den bak?

Det blir ju både fulare och sämre än att ha den fram.

Single-speed projekt
Mins bara hur det blir att tokbromsa med frambroms, vips flög man över styret. Bakbromsen pajjade en gång på min mountainbike och då blev de fara å flyg.
Jag kommer köra fixed och tänkte att bakbroms måste ju vara bättre än frambroms. Jag kommer ju bara använda bromsen i nödfall. Och att tvärbromsa med bakbroms måste väll vara att föredra framför tvärbroms med frambroms, eller?

Single-speed projekt
De mil jag kört med bara en broms så har jag alltid haft den fram. Skulle få känslan av "Blow harder, Millhouse! You call that defence!?" om jag bara hade bakbroms. Ser du inte på Simpsons så är den känslan att inte ha nån broms alls. :)

Single-speed projekt
Jag har enbart fotbroms och som panikbroms funkar det knappt alls. Man glider och hinner inte stanna i tid, om man inte planerar hur man ska åka. Men hur lätt är det i stan. Men det är ju snyggare utan.

Single-speed projekt
Illustratören skrev:
> Mins bara hur det blir att tokbromsa med
> frambroms, vips flög man över styret. Bakbromsen
> pajjade en gång på min mountainbike och då blev
> de fara å flyg.
> Jag kommer köra fixed och tänkte att bakbroms
> måste ju vara bättre än frambroms. Jag kommer
> ju bara använda bromsen i nödfall. Och att
> tvärbromsa med bakbroms måste väll vara att
> föredra framför tvärbroms med frambroms, eller?

Eller så modulerar man bromsen, det finns ju fler lägen än av och på. ;)

På en gatcykel har man (med bra bromsar och lite träning) halva bromssträckan med frambromsen motför bakbromsen.

Single-speed projekt
Jag gillar det här projektet, Illustratörens förmåga att beskriva byggets framskridande, men framför allt gillar jag hastigheten med vilket det framskrider. Det får mina egna projekt att framstå i något bättre dager...

Fortsätt jobba, det kommer bli kanon!

Single-speed projekt
Wst skrev:
> Jag gillar det här projektet, Illustratörens
> förmåga att beskriva byggets framskridande, men
> framför allt gillar jag hastigheten med vilket
> det framskrider. Det får mina egna projekt att
> framstå i något bättre dager...
>
> Fortsätt jobba, det kommer bli kanon!

Ååååådin rackare! Om inte det där jäkla bakhjulet varit så förbannat svårt att få tag på kanske man hade sluppit cykla omkring på den gamla Merida MTB:en hela jäkla sommaren.

Single-speed projekt
DIRAVI skrev:
> halva bromssträckan med frambromsen motför bakbromsen.

Dubbla bromsar är överlägset ur säkerhetssynpunkt.
Jag rekommenderar dubbla bromsar om säkerheten är en issue.

Single-speed projekt
erik h skrev:
> DIRAVI skrev:
> > halva bromssträckan med frambromsen motför
> bakbromsen.
>
> Dubbla bromsar är överlägset ur
> säkerhetssynpunkt.
> Jag rekommenderar dubbla bromsar om säkerheten
> är en issue.

Instämmer.

Frågan här var ju snarast vart man skulle ha den om man bara hadde en.

Kanske även skall tillägga att jag gillar ditt projekt skarpt, du får en mycket fin cykel. :)

Senast redigerad av en moderator:
Single-speed projekt
Var ute och testcyklade i helgen, insåg att cykeln har två brister.
1. Om man bara går med cykeln skrapar Toe-clipsen i marken, jag plockar nog av dem.
2. Skulle lindat styret hela vägen upp, har ju använt vit linda så den kommer nog bytas ut rätt snart ändå.

Annars fungerade cykeln bra, synd bara att kommunen inte sopat bort gruset från gång och cykelbanan. Tar väl någon månad tills man kan cykla till jobbet. Varför, varför sopar man bilvägen innan gångbaorna?!?! Först sopar man vägen, sedan blåser man ner gruset från gångbanorna, sedan sopar man vägen igen. Varför sopar man inte gångbanorna först, sedan vägen?! Då slipper man ju sopa vägen två gånger.

Lite ovant att pedalerna sitter fast och snurrar med hjulen. Hade dock inte installerat bromsen så någon längre tur blev det inte. Helt komplett blir cykeln i veckan. Kommer en sadelshims, ny bakbroms (gamla fungerade inte) och cykellyse. Sedan kommer bilder på cykeln.

Tyckte inte ramen kändes för stor och sadeln ska sitta som på bilden annars kommer mina knäproblem ställa till de. Skönt att kunna ändra sittposition lite tack vare styret, är riktigt nöjd med det.

Single-speed projekt
Illustratören skrev:
> Var ute och testcyklade i helgen, insåg att
> cykeln har två brister.
> 1. Om man bara går med cykeln skrapar Toe-clipsen
> i marken, jag plockar nog av dem.
>
> Lite ovant att pedalerna sitter fast och snurrar
> med hjulen.

Skall du köra fixie så rekomenderar jag clipps med remmar eller systempedaler.

Själv kör jag systempedaler, men använder ibland "fel" skor, och det är en stor skilnad när fötterna inte sitter fast som de skall.

Tillbaka
Topp