Single-speed SM 2007

Single-speed SM 2007
Ville, jag frågade folk utefter banan, bla de där flaggvakterna-som-inte-hade-några-flaggor-alls-att-vifta-med om jag var sist. Å det sa de jag var.

Nästa år kräver jag stora resultatlistor varje kilometer som visar var alla är nånstans i tävlingen. Så man vet om man ska gasa på för vinst eller slappa för DFL. Eller varför inte gps-sändare på alla, med kartor utefter banan som visar var alla är? Så länka ut det på internet, så kan de fisarna som sitter hemma följa tävlingen. Det vore nåt det!

Phil lurade jag förbi mig genom att leta bös i skorna på en sten. Så här glad var han då:
DSC00678.JPG ht=544

Single-speed SM 2007
Skall man bli DFL får man hålla koll själv, det ingår liksom i den tävlingen att lura sina motståndare.
Nästa gång får du väl gömma dig i skogen tills det blir mörkt och alla andra har åkt hem. Då kan du säkert bli sist.

Senast redigerad av en moderator:
Single-speed SM 2007
DFL...

Ja en klassisk fight fullt av rävspel och lurendrejeriet.... jag hade faktiskt draghjälp under första varvet, annars skulle jag aldrig har kunnat cykla så långsamt.... mötet med Phil var under tiden jag passerade caféet nära slutat av mina första varv, och Phil var på väg ut på sin andra...
I allt äran han försökte att få mig att bryta loppet med förslag av att ölen fanns i bilen och jag skulle kunna dela ut det i målområdet... men av någon konstig anledning, bestämde Hammer att köra ett varv till, och avsluta loppet....

Historien är skrivit.... Hammer avsluta ett lopp, första gången sedan 2001... kanske pga. nya-cykel-kärlek....

Hammer <---- is back! Look out for slow moving objects in the forest.

Single-speed SM 2007
Jag är överväldigad, fantastiskt, underbart, Villes sannolikt rättvisa, men kanske inte helt tidsmässigt korrekta resultatlista har placerat mig som nummer 10 i Sverige. Yiiha!

Single-speed SM 2007
Så Hammer kom i mål endast 8 minuter efter Bruse, 11 minuter efter Phil... inte illa... antagligen var min andra varv lite snabbare än den första!

har redan en plan för SSSM08....

Hammer <----- is back

Single-speed SM 2007
Om banan blir i Vidingsjö som 2005 så finns ju alltid hålet med plankan att gömma sig i. Där kan du ligga och lurpassa på bocken Bruse tills han passerat. =o)

Fy tusan vad fyndig jag är. Eller nått sånt.

Single-speed SM 2007
Jordfräs skrev:
-------------------------------------------------------
> Om banan blir i Vidingsjö som 2005 så finns ju
> alltid hålet med plankan att gömma sig i. Där
> kan du ligga och lurpassa på bocken Bruse tills
> han passerat. =o)
>
> Fy tusan vad fyndig jag är. Eller nått sånt.

om han passerar?

Single-speed SM 2007
Jordfräs: Jag hoppas nog isf. på Valla. Lite mer singlespeed-vänlig bana. :)

(Plus att den går att köra med bmx så jag slipper bygga en ny hoj.)

Single-speed SM 2007
Öööhh? Dax att nå´n läser på de oskrivna SSSM-reglerna ;) FÅR man verkligen ha en resultatlista?
Ska inte resultatlistan käkas upp av arrangören för att den aldrig någonsin ska kunna publiceras.

Där står det säkert även oskrivet:
- Bansträckningen bör läggas så att deltagaren förvirrar sig bortom dess sträckning.
- Nykterhet kvällen före, bör ses med oblida ögon, och kan i uppseendeväckande fall bestraffas.

/PÄLLÄ.S

Single-speed SM 2007
jag tyckte det var mer an tillrackligt seriost upplagg I ar. blir det for mycket svetto-stil med lycra o pulsklockor, o taggtrad pa bada sidor om banan star jag over nasta gang. forresten vill man val ha vaxlar om det ska ga jattefort?

Single-speed SM 2007
Eftersom ni redan har börjat spekulera på egen hand får jag väl börja klargöra vad som kommer att gälla för SSSM08:

Arrangemanget kommer att lyda under SCF-regler, så licens kommer att krävas. För de som inte har helårslicens kan engångslicens köpas, men då får man i vanlig ordning bara köra i sportklassen. Givetvis kommer banan att inspekteras av kommissarie, så det ska inte vara nån risk för felåkning. Banan kommer att utformas med en startloop för att sträcka ut fältet, och kommer att ha gott om ställen för säker passering av långsammare cyklister samt ett par utslagsgivande stigningar.

Mästerskapsmedaljer kommer att delas ut i följande klasser: H Elit, H Jun, D Elit, D Jun. För veterancyklister beviljas generell dispens(*) för att få ställa upp i H/D Elit, om de så önskar. Annars finns förstås alla veteranklasser med. Notera att för pojk- / flickklasser kommer utväxlingen att begränsas till 2,5-3,0 m per pedalvarv för att undvika knäskador. Om det blir mer än 20 startande i någon klass kommer seedning att användas. Lopp i långloppscupen och XC-cupen kommer att vara seedningsgrundande - dock bara inom den klass man ställer upp i.

Jag tycker det är viktigt för återväxten i sporten att de bästa kommer, så jag har inlett samtal med potentiella sponsorer om penningpriser för de tre främsta i varje mästerskapsklass.

Håll utkik efter den officiella inbjudan, som jag kan tänka mig finns tillgänglig under vårvintern.

/Dag

(*) Gäller EJ cyklister med internationell licens

Single-speed SM 2007
Hmm

Tävlingen var ju sjukt rolig och atmosfären väldigt avslappnad och trevlig. Men planeringen inför nästa år osar avkall på allt detta. =(

Mera Lera = Mindre Självdistans och humor? Hoppas inte det

Single-speed SM 2007
Vad ska jag göra?

Jag har haft hundra olika ordlekar i huvudet idag om "Mera Lera - Mindre...", var tvungen att få ut någon av dessa i etern.

Men som sagt, muahahahahaha!

hehe, faktiskt småkul när man är kvällstrött.

Single-speed SM 2007
dag skrev:
> SSSM08 blir i Linköping! Tyvärr är
> detaljplaneringen inte riktigt klar än, men en
> helg sent i september låter väl bra?

Jag tycker en helg sent i augusti låter bättre, med tanke på den i tävlingssammanhang ovanligt viktiga pre- och afterbiken. Visst kan det regn även i augusti men det är i snitt varmare då...

Single-speed SM 2007
nisseson skrev:
> dag skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SSSM08 blir i Linköping! Tyvärr är
> > detaljplaneringen inte riktigt klar än, men en
> > helg sent i september låter väl bra?
>
> Jag tycker en helg sent i augusti låter bättre,
> med tanke på den i tävlingssammanhang ovanligt
> viktiga pre- och afterbiken. Visst kan det regn
> även i augusti men det är i snitt varmare då...

Det har de senaste 4-5 åren alltid varit i slutet av september.

Single-speed SM 2007
Single speed har som jag uppfattat det två oskrivna regler - en växel på cykeln samt ett absolut krav på live and let live när det gäller alla andra aspekter av deltagare, bansträckning, resultat, ölintag, sponsorer, startprocedur etc. Klarar man inte av det förhållningssättet bör man söka sig till någon annan subkultur. I min egen tävling kräver jag föranmälan men inte någon startavgift, resten utgår jag från att deltagarna själva har vett på att förstå och ordna. Föranmälan behövs för att kommunen vill veta ungefärligt deltagarantal och jag vill kunna bemöta alla intresserade på ett trevligt sätt.

En single speed tävling enligt SCF:s hela reglemente, skämt eller allvar? För mig spelar det ingen roll, jag kör.

För de som har tävlingslicens innebär deltagande på SSSM en risk, det råder faktiskt idrottsmonopol i Sverige, deltagande i ickesanktionerade tävlingar kan innebära indragen licens från SCF. Varje gång en tävlingscyklist visar hur fort det kan gå på en single speed tar de en risk, jag riskerar ingenting. Om det mot all förmodan någon gång skulle bli en sanktionerad SS tävling, tvekar jag inte att lägga en femtiolapp på en engångslicens. Sen får de naturligtvis stå ut med att jag kanske endast bär elefanttanga och chaps.

Single-speed SM 2007
Som arrangör till den första SSSM, som hetta då SSSMY2K+1, jag måste säger att det har blivit större för varje år (bra), men också mer seriös... (inte bra). Det börja likna en riktig cykeltävling nu förtiden.... missade jag sladdtävling, bike derby och cannondale ram kastning, fanns det i år? Ölbacketävling i Linköping för ett par år sen var en bra initiativ, mer sånt säger Hammer.... Jag har en dröm att få tillbaks SSSM till Trollhättan 2011... 10års jubileum... och då kommer det bli en bana med 3 varv... vinnaren bli den som har minst skillnad mellan varv tiderna... då finns det en teoretisk mojlighet att båda vinna och kamma hem DFL..... samt en total lycra förbud!
Måste bara varva en Trollhätte kille som är snabbt nog att vinna 2010... o jag lovar att han kommer inte att bara lycra!

Take it easy,

Hammer.

Single-speed SM 2007
Är det fler som vill inrätta sig till PÄLLÄ.S oskrivna regler så står jag beredd att börja tugga papper här!

Redovisningen av resultaten som i konceptstadiet såg så fin ut, har nu övergått till rena gissningar av vad hålen i pappret kan betyda, och den en gång "officiella" resultatlistan är nu inne på en tredje eller fjärde revision. Det enda jag med säkerhet kan säga är att ingen tid på listan stämmer. Jag känner mig dock ganska trygg med att pallplatserna stämmer (det har i alla fall inte inkommit några högljudda protester) och att bruse inte var sist. Resten får (och bör) ses som utfyllnad. Då menar jag naturligtvis resultaten och inte cyklisterna. :-)

Single-speed SM 2007
bruse skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag tycker en helg sent i augusti låter bättre,
> > med tanke på den i tävlingssammanhang ovanligt
> > viktiga pre- och afterbiken. Visst kan det regn
> > även i augusti men det är i snitt varmare då...
>
> Det har de senaste 4-5 åren alltid varit i slutet
> av september.

(Men Bruse, det där är den värsta sortens Kapten stofil-argument...) ;-)

Japp, jag vet. Det är just det att 13 grader och regn inbjuder inte i lika hög grad som 21 grader och sol (vilket det givetvis alltid är i slutet av augusti) till öldrickning, grillning, halvonyktra bikederbys, stoj och stim och sånt där som vi väl alla vill ha med ett SSSM?

Bara ett förslag sådär, jag kan böja mig som en vidjekvist för massan annars.

Single-speed SM 2007
DrSbaitso skrev:
>
> Redovisningen av resultaten som i konceptstadiet
> såg så fin ut, har nu övergått till rena
> gissningar

> Det
> enda jag med säkerhet kan säga är att ingen tid
> på listan stämmer.

> Jag känner mig dock ganska
> trygg med att pallplatserna stämmer

SS ut i fingerspetsarna. Grattis!

Single-speed SM 2007
nisseson skrev:
> (Men Bruse, det där är den värsta sortens
> Kapten stofil-argument...) ;-)

Vilka krav ni har, snittslad bana, digitala tidtagarur, nykterhet, licenser och nu fint väder också! Vad vill ni ha härnäst, följebilar också? ;~)

Single-speed SM 2007
DrSbaitso skrev:
> Redovisningen av resultaten som i konceptstadiet
> såg så fin ut, har nu övergått till rena
> gissningar av vad hålen i pappret kan betyda, och
> den en gång "officiella" resultatlistan är nu
> inne på en tredje eller fjärde revision. Det
> enda jag med säkerhet kan säga är att ingen tid
> på listan stämmer. Jag känner mig dock ganska
> trygg med att pallplatserna stämmer (det har i
> alla fall inte inkommit några högljudda
> protester) och att bruse inte var sist. Resten
> får (och bör) ses som utfyllnad. Då menar jag
> naturligtvis resultaten och inte cyklisterna. :-)

Jag accepterar att Thomas Westfeldt och Viktor Karlin var före mig med ett kapten stofil argument, de var före mig förra året så varför inte i år också? Sven Larsson Östergren kom efter mig förra året och gissningsvis gjorde han det i år också!

Single-speed SM 2007
Jag hoppas alla nu är på det klara med att Dagnys inlägg om SSSM enligt SCF-reglemente var 100% ironiskt...

Mera Lera är inte seriösa så det brukar störa någon, snarare tvärtom. På våra lokala arrangemang har det förkommit de mest bisarra varianter. T ex har vi kört en sådan som Hammer föreslår där minsta skillnad i varvtid var målet. En annan variant har varit att para ihop snabba/långsamma till teoretiskt jämnsnabba tvåmannalag som kört staffett.

SSSMY2K+8:s mest seriösa inslag kommer antagligen bli en bana där man inte kan köra fel utan uppsåt.

Personligen håller jag med nisseson om att tidigare är bättre, men även Dr Spoke om att det inte får krocka med SSWC även om det säkerligen inte är så många som har möjlighet att åka dit.

Det verkar ha varit många som cyklade i Lycra på SSWC07 förresten. Det måste ha förstört hela grejen.

/D

Single-speed SM 2007
alexcykel skrev
--------------------------------
Jag accepterar att Thomas Westfeldt och Viktor Karlin var före mig med ett kapten stofil argument, de var före mig förra året så varför inte i år också? Sven Larsson Östergren kom efter mig förra året och gissningsvis gjorde han det i år också!
-----------------------------------
Nä bäste herre i år var jag i bättre skick så jag kom före dig.

/SLO

Single-speed SM 2007
edicviz skrev:
> Jag hoppas alla nu är på det klara med att
> Dagnys inlägg om SSSM enligt SCF-reglemente var
> 100% ironiskt...

...å det är du helt säker på...? ;)

Ni kan vara lugna, det blir inte SCF-regler på SSSM08. Men hur ska man göra XC-svetton, AM-fetton, fyllbultar, renlevnadsmänniskor, gnällspikar, lallande fånar, BMX-åkare och skottar nöjda samtidigt? Och, framför allt: hur ska man lyckas tillverka smygorättvisa regler som garanterar att SSSM09 avgörs i Västsverige?

Det kommer att gå åt mycket vin i vinter.

/Dag

Single-speed SM 2007
dag skrev:
> Men hur ska man göra XC-svetton,
> AM-fetton, fyllbultar, renlevnadsmänniskor,
> gnällspikar, lallande fånar, BMX-åkare och
> skottar nöjda samtidigt?

Ja, det blev ju upprorsstämning efter SSSM05 i Linköping när någon som ville vara snabb varvade någon som ville vara långsam och skrek till för att få fri passage. Fast det var väl Calle F som håsade upp lynchstämningen då och han verkar inte vara så aktiv längre, så det kanske är lugnt?

Hur som helst gött med mästerskapet på nära håll. Då kommer jag garanterat uppfylla "minst tre öl kvällen innan"-regeln. Trots att jag är ett SS-svetto.

Single-speed SM 2007
SLO skrev:
> alexcykel skrev
> --------------------------------
> Jag accepterar att Thomas Westfeldt och Viktor
> Karlin var före mig med ett kapten stofil
> argument, de var före mig förra året så
> varför inte i år också? Sven Larsson Östergren
> kom efter mig förra året och gissningsvis gjorde
> han det i år också!
> -----------------------------------
> Nä bäste herre i år var jag i bättre skick så
> jag kom före dig.
>
> /SLO

Jag har redan mailat ut resultatlistan i original till mina vördade kollegor här på skolan, det är det viktigaste. De jävlarna vill att godis och cola skall vara bannlyst i elevkafeterian, mitt argument är att den som har högst Vo2 max/är bästa single speedern får bestämma. Finns det något värre än dessa självrättfärdiga bantare som inte tillåter oss andra livets goda - banta du så äter jag det är helt ok för mig. (Hit med popcornen Jansson)

Oss emellan SLO kan jag acceptera en 13:e plats också, det är över min målsättning ändå.

Single-speed SM 2007
JLarsson skrev:
> Jomensåatt... kolla "Open"-klassen Bruse

Nämenföratt... har sett... vill inte...

Single-speed SM 2007
dag skrev:

> Ni kan vara lugna, det blir inte SCF-regler på
> SSSM08. Men hur ska man göra XC-svetton,
> AM-fetton, fyllbultar, renlevnadsmänniskor,
> gnällspikar, lallande fånar, BMX-åkare och
> skottar nöjda samtidigt? Och, framför allt: hur
> ska man lyckas tillverka smygorättvisa regler som
> garanterar att SSSM09 avgörs i Västsverige?
>

Blir inte det här med regler ganska självjusterande eftersom trotsandet av regler som anses onödiga är en av hörnstenarna i hela eventet, mycket regler = mer anarki och vice versa...

Hitta på något kul och sätt reglerna och resultatlistan i efterhand. Då blir spännande ända fram till prisutdelningen och så får vi åka till Västsverige -09 :-)

Thomas, nu även 8:a på SSSM07 :-)

Single-speed SM 2007
Jag hoppades verkligen på att det skulle bli scf-regler. Sen hoppas jag också att man ska vara tydlig med att svensk lag gäller och förvägra alla som saknar ringklocka att starta. Den här slappheten har ju till och med etablerats som norm inom SCF har jag hört. Skäms.

Single-speed SM 2007
Jag hade ringklocka. men jocke slog mig, och han hade tuta. Jag räknar mig häremed som den moraliske tvåan.

Jag körde f.ö. inte heller vilse, och det tror jag beror på mitt riserstyre. Huvudet hamnar liksom i en vinkel så att man ser snitslarna. =)

Single-speed SM 2007
Jag hoppas att vi gör som vanligt med SSSM och låter arrangören bestämma hur, var och när.
Sen åker vi dit och har kul, det har ju faktiskt funkat i några år nu.

Det blir kanske inte exakt som man föväntat sig och som det varit innan, men det har hittils blivit bra.

Single-speed SM 2007
Jag håller på att uppdatera min hemsida, single speed hall of fame & shame. Jag skulle behöva hjälp med identifieringen av följande tappra kämpar. Jag vill veta vilka ni är!

Bilagor

• P9291302.jpg
    P9291302.jpg
    27.3 KB · Besök: 41
  • P9291286.jpg
    P9291286.jpg
    14.5 KB · Besök: 35
  • P9291295.jpg
    P9291295.jpg
    26 KB · Besök: 40
  • P9291296.jpg
    P9291296.jpg