Singlespeednav, 142mm... vilket

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tjena!

Tjackade ett Acros 19 1G singlespeednav men det verkar inte hålla måttet. Deras starratchet håller inte helt enkelt. Så... jag lär få byta till ett annat nav. Men vad finns där ute?

Hope Trials/SS
+ 88POE
+ Billigt
- Tungt så in i helvete

Paul Word
+ Pålitligt
- Inte jättebilligt iom att man måste köpa separat frihjul som säkert korstar skjortan om man vill ha nåt med fler än tre POE

Men vad finns mer? Googlar man så dyker det upp CK, DT Swiss och lite annat. Ett DT skulle ju sitta som en sportmössa men de verkar inte gå att få tag på. Inte heller CK.

Hadley? Kan det vara nåt?

Verkar kunna gå att köpa Shimano-body. Men dyrt!!!

BMX-specifikt? Eller iaf trackends om man inte filar bort flärpen. Oklar navbredd.

216POE, måste ju vara sjukt bra. Tre års garanti på frihjulet. Lite dyrt kanske...

Nå... vad skall jag ha?

Stalle

Berk

Aktiv medlem
Eller i9, som Egress, om man tycker om högljudda frihjul:
e07hbsa_08.jpg

Lasergreken

Ny medlem
Vem har råd med en i9? Men det är nog det besta. Hope går alldrig fel att köpa pga kvallen men de är tunga vilket är nackdelen. Enligt mig är Hope bäst. Tänker själv skaffa 135mm hope pro 4 till min dirt.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja att det finns dyra nav fattar jag åxå :-D.

Men om det finns nåt som är bättre än nåt annat. Och om nån vet var det går att få tag på ett DT Swiss SS nånstans. Typ sådana frågor är det jag har.

Annars verkar ju Hadley vara lite mildare prissatt. Bonus åxå att man får handla från Balle Racing.

Stalle

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Hadley har väl inte direkt jättemånga POE, men jäkligt trevliga nav i övrigt.

Är i behov av lite reservdelar därifrån om du får för dig att beställa, så kan vi dela på frakten.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tjena!

Hadley har väl inte direkt jättemånga POE, men jäkligt trevliga nav i övrigt.

Är i behov av lite reservdelar därifrån om du får för dig att beställa, så kan vi dela på frakten.
Över 70 POE har de och jag klarar mig på hälften utan problem. Det viktiga är att de funkar. Vi kan väl se vart det här lutar åt så kanske det blir köpa av.

STalle

Berk

Aktiv medlem
Över 70 POE har de och jag klarar mig på hälften utan problem. Det viktiga är att de funkar. Vi kan väl se vart det här lutar åt så kanske det blir köpa av.

STalle

Håller med. Har jag sett rätt att den har 72 PoE?
Jag kör nu SS (och också 11-delat) med 36 PoE. Jag har framförallt behöv av många PoE på låga växlar det vevarmar rör sig mycket jämfört med bakhjulet. På SS har jag ingen låga växlar, så 36 räcker helt för mig.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Någon speciell anledning stt det måste vara ss specifikt? (Hur stor skillnad gör flänsbredden?)
Ja flänsbredden är den stora skillnaden. Och jag som försöker pressa in ett så stort däck som möjligt i min XC-ram vill ha ett styvt hjul så det inte skrapar i allt för mycket.
SS-naven är 50/50 medans ett vanligt är väl 80/20 kan jag tänka mig. Så skillnad är det ju och det märks i svängarna jämfört med mitt DT 240 som jag hade förut och som var ett vanligt nav.

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Håller med. Har jag sett rätt att den har 72 PoE?
Jag kör nu SS (och också 11-delat) med 36 PoE. Jag har framförallt behöv av många PoE på låga växlar det vevarmar rör sig mycket jämfört med bakhjulet. På SS har jag ingen låga växlar, så 36 räcker helt för mig.
Ja det är 72 POE på Hadley numer.
Just nu har jag 29 på Acros-navet. DT-navet jag hade innan hade 36 och det räckte. 29 är lite snålt kan jag tycka, det märks rätt tydligt att där går gränsen nånstans.

Stalle

MTBemil

Aktiv medlem
Om vikt och pris är det viktigaste så skulle jag köra på ett icke singlespeed pro4, kör själv ett par pro2 evo som har 10 år dirt-tortyr på nacken

s

Aktiv medlem
...
BMX-specifikt? Eller iaf trackends om man inte filar bort flärpen. Oklar navbredd.
...

Glasklart om man läser beskrivningen. Ej för BMX. Navet kommer i 135x10 utförande. Därav flärpsen. Det går att köpa till konverteringskit för 142 och 148.

Lasergreken

Ny medlem
Dock så är det en massa avgifter hos Halo då det är i storbrittanien. De lämnade ju Eu så det är en massa skatt nu på vissa saker. Ett Halo Chaos bakhjul skulle kösta runt 4000kr istället för 3100kr (258 gdp). Kolla om det finns bra Nav på Chainreactioncycles.

gandhi

Aktiv medlem
DT har en 240-modell för SS. Deras ändpluppar finns för 142 mm o.l.d. Men, navflänsarna är ändå inte riktigt symmetriska.

Jag kör Hope Pro4 Trial/SS på singlespeed-MTB:n och Hope Pro2evo Trial/SS på singlespeedpendlaren. Hopes navflänsar är symmetriskt placerade vilket medför starka hjul.

Det som väger bly är stålaxeln på QR-versionen. Om man byter till TA så blir det en lättare och ihåligare aluminiumaxel. Jag gjorde konverteringen från QR till TA på Hope Pro2evo-navet. Försvann massor med gram.

Kung Stalle

Aktiv medlem
DT har en 240-modell för SS. Deras ändpluppar finns för 142 mm o.l.d. Men, navflänsarna är ändå inte riktigt symmetriska.

Jag kör Hope Pro4 Trial/SS på singlespeed-MTB:n och Hope Pro2evo Trial/SS på singlespeedpendlaren. Hopes navflänsar är symmetriskt placerade vilket medför starka hjul.

Det som väger bly är stålaxeln på QR-versionen. Om man byter till TA så blir det en lättare och ihåligare aluminiumaxel. Jag gjorde konverteringen från QR till TA på Hope Pro2evo-navet. Försvann massor med gram.
MBH (Min Bäste Herre)

Nu får du allt förklara ett å annat. Var får man tag på ett DT ss-nav? Jag har inte lyckats hitta iaf.

Sen... hur många gram är massor med gram? Nav-aset väger 465 gram och om man måste ju kapa minst 100 gram för att det ens skall bli acceptabelt.

Jag väntar högaktningfullt på ett utförligt svar. :-)

Stalle

Scut

Aktiv medlem
MBH (Min Bäste Herre)

Nu får du allt förklara ett å annat. Var får man tag på ett DT ss-nav? Jag har inte lyckats hitta iaf.

Sen... hur många gram är massor med gram? Nav-aset väger 465 gram och om man måste ju kapa minst 100 gram för att det ens skall bli acceptabelt.

Stalle

Har sett dessa förut när jag gjorde research i samma syfte. Men landade på ett vanligt boost 350 nav med 54t på min SS hoj pga att jag hittade ett väldigt väldigt bra prisatt hjulpar. (Kan köra 142mm eller 148mm med växlar eller en växel.

Hope pro 4 SS tycker jag är det bästa alternativet, trots vikten.

Berk

Aktiv medlem
Hittade också wheelbuilder.com när jag letade, men den visar inte lager. Har inte hittat den på lager någonstans. Men hittade den också inte på DT Swiss webbsidan. Tillverkas den fortfarande?

Det finns en Acros SS nav som har ratchet, är lätt och rimligt prissatta. Men har sett några dåliga reviews av Acros nav.

gandhi

Aktiv medlem
MBH (Min Bäste Herre)

Stalle

Ja, där ser man. DT verkar ha pausat tillverkningen till förmån för konventionella nav nu när efterfrågan på cykeldelar är så ohemult hög i världen. Hittat ett på Ebay för 6000 SEK (!) https://www.ebay.com/p/27011371921?iid=173980742613

Hopes nav är i mitt tycke det mest förnuftiga alternativet.

Det som skiljer Hopes "vanliga" baknav från deras SS/Trial är två saker (förutom måtten).
1. Frihjulsbodyn är i stål i s f aluminium. Det bygger lite vikt, men ökar hållfasthet och livslängd med tanke på de belastningar som ett smalt drev medför och man kan uppgradera de vanliga naven med stålbody också om man vill slippa tandavtrycken från kassetten och få längre livslängd även på dem. Det är relativt enkelt att byta lager på Hopes nav och man har då ett nav som håller länge.
2. Den riktiga barlasten är bolt-on-axeln. Den är i massivt stål för att klara belastningen på gängorna (aluminium klarar inte den belastningen). Det är den som bygger mesta vikten. Jag vägde mitt Hope Pro2Evo SS/Trial-nav före och efter konverteringen till 12x142 TA och det skalade av drygt 100 gram till 345 gram. Sedan tillkommer ju TA-axeln, men den är lättare än de båda stålskruvarna. Viktangivelserna på de olika webshopparna är oftast för bolt-on-varianten och då är det verkligen närmare halvkilot.

Jag har även ett Hope Pro4 SS/Trial på MTB:n i 10x135 thruboltutförande vilket blir likvärdigt med en TA. Även där runt 350 gram. Köpte det som 12x142TA och kompletterade med Hopes ändpluppar för TB 10x135.

Hoppas det var utförligt nog :-)
Högaktningsfullt
/K

Senast ändrad:

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hittade också wheelbuilder.com när jag letade, men den visar inte lager. Har inte hittat den på lager någonstans. Men hittade den också inte på DT Swiss webbsidan. Tillverkas den fortfarande?

Det finns en Acros SS nav som har ratchet, är lätt och rimligt prissatta. Men har sett några dåliga reviews av Acros nav.
Som jag skrev i första inlägget så är det ett Acros SS jag har och det håller inte måtte. Håller på att försöka reklamera frihjulet men det kommer ju inte hålla i längden. Dessutom måste jag servra frihjulet typ var tredje runda. Lätt gjort men det finns ju roligare saker att göra. Så håll er borta från Acros.

Jag tror inte att DT´s SS-nav tillverkas längre.

Stalle

Berk

Aktiv medlem
Som jag skrev i första inlägget så är det ett Acros SS jag har och det håller inte måtte. Håller på att försöka reklamera frihjulet men det kommer ju inte hålla i längden. Dessutom måste jag servra frihjulet typ var tredje runda. Lätt gjort men det finns ju roligare saker att göra. Så håll er borta från Acros.

Jag tror inte att DT´s SS-nav tillverkas längre.

Stalle

Hade en vag minne att Acros redan nämndes någonstans, men tråden går för långsamt för att minnas att det var du i första inlägget.

Jag har en Syntace nav det ratchetten gick sönder. Fjädern var böjd och jag fick en nu från Syntace. Med Syntace har nu bytt designen på ratchetten, jag tror delvis för att DTs patent gick ut, men dom har också minskat tänder från 45 till 40. Till min SS har jag köpt Newmen (som är gubbar som jobbade på Syntace förut) hjul. Newmen har bytt från ratchet till klackar. Dom skriver inte precis varför. Dom skriver att nya FADE naven är tystare, som är sant. Min slutsats är att man ska hålla sig bort från ratchet nav som inte är DT Swiss. DTs EXP har dock också problem. Men då är flesta icke-ratchet nav också inte tillräckligt stark till (svensk?) stigcykling.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja, där ser man. DT verkar ha pausat tillverkningen till förmån för konventionella nav nu när efterfrågan på cykeldelar är så ohemult hög i världen. Hittat ett på Ebay för 6000 SEK (!) https://www.ebay.com/p/27011371921?iid=173980742613

Hopes nav är i mitt tycke det mest förnuftiga alternativet.

Det som skiljer Hopes "vanliga" baknav från deras SS/Trial är två saker (förutom måtten).
1. Frihjulsbodyn är i stål i s f aluminium. Det bygger lite vikt, men ökar hållfasthet och livslängd med tanke på de belastningar som ett smalt drev medför och man kan uppgradera de vanliga naven med stålbody också om man vill slippa tandavtrycken från kassetten och få längre livslängd även på dem. Det är relativt enkelt att byta lager på Hopes nav och man har då ett nav som håller länge.
2. Den riktiga barlasten är bolt-on-axeln. Den är i massivt stål för att klara belastningen på gängorna (aluminium klarar inte den belastningen). Det är den som bygger mesta vikten. Jag vägde mitt Hope Pro2Evo SS/Trial-nav före och efter konverteringen till 12x142 TA och det skalade av drygt 100 gram till 345 gram. Sedan tillkommer ju TA-axeln, men den är lättare än de båda stålskruvarna. Viktangivelserna på de olika webshopparna är oftast för bolt-on-varianten och då är det verkligen närmare halvkilot.

Jag har även ett Hope Pro4 SS/Trial på MTB:n i 10x135 thruboltutförande vilket blir likvärdigt med en TA. Även där runt 350 gram. Köpte det som 12x142TA och kompletterade med Hopes ändpluppar för TB 10x135.

Hoppas det var utförligt nog :-)
Högaktningsfullt
/K
Det börjar klarna... Dock verkar inte Pro 2 Evo gå att få tag på längre. Så då är man hänvisad till Pro 4 SS/trials. Men det sista stycket fattar jag inte. Enl alla webbsidor så anges vikten till 465 gram. Men den verkar ju inte finnas i Bolt-on-variant. Så då fattar jag det som att, oavsett om det är vanlig 135mm eller 142 TA så väger det 465 gram. Men du säger att TA-varianten väger mindre?

Ursäkta att jag är lite trög? :-)

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hade en vag minne att Acros redan nämndes någonstans, men tråden går för långsamt för att minnas att det var du i första inlägget.

Jag har en Syntace nav det ratchetten gick sönder. Fjädern var böjd och jag fick en nu från Syntace. Med Syntace har nu bytt designen på ratchetten, jag tror delvis för att DTs patent gick ut, men dom har också minskat tänder från 45 till 40. Till min SS har jag köpt Newmen (som är gubbar som jobbade på Syntace förut) hjul. Newmen har bytt från ratchet till klackar. Dom skriver inte precis varför. Dom skriver att nya FADE naven är tystare, som är sant. Min slutsats är att man ska hålla sig bort från ratchet nav som inte är DT Swiss. DTs EXP har dock också problem. Men då är flesta icke-ratchet nav också inte tillräckligt stark till (svensk?) stigcykling.
Men FADE-navet är väl inget SS-nav?

Stalle

jolov

Aktiv medlem
Jag vill bara påpeka att jag inte märker någon skillnad i styvhet på mina hjul byggda med SS nav och med vanliga nav.

(Hope pro 2 ss, white industries eno, hope pro 4, hope pro 4 boost är dom baknaven jag kör med nu)

Bara slänger ut det lite på kul sådär, helt utan att lägga någon värdering i det :)

Berk

Aktiv medlem
Jag vill bara påpeka att jag inte märker någon skillnad i styvhet på mina hjul byggda med SS nav och med vanliga nav.

(Hope pro 2 ss, white industries eno, hope pro 4, hope pro 4 boost är dom baknaven jag kör med nu)

Bara slänger ut det lite på kul sådär, helt utan att lägga någon värdering i det :)

Jag försökte att säga något liknande. Med större distans mellan mitten av fälgen och flänsen får man starkare hjul eller kan man får lättare hjul vid samma starke. Om du inte har haft problem med dina hjul är dom tillräckligt starka. Så du skulle kunna ha lite lättare hjul.

jolov

Aktiv medlem
Jag försökte att säga något liknande. Med större distans mellan mitten av fälgen och flänsen får man starkare hjul eller kan man får lättare hjul vid samma starke. Om du inte har haft problem med dina hjul är dom tillräckligt starka. Så du skulle kunna ha lite lättare hjul.
Jo, men jag cyklar för att det är kul och inte för att vinna någon tävling. Så har hellre saker som garanterat håller :)

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jorå. Det är stor skillnad på de olika sidorna.
1617876485287.png

och
1617876530220.png

På den ramen har jag kört två hjul med vanliga nav. Det är stor skillnad på flexen åt ena hållet. Som ni ser.

Och ja... jag kör förstora däck i XC-ram. :-D

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ja men som ni ser så är det stor skillnad på de olika sidorna på ett vanligt nav. Det är ju lixom det man har försökt addresera med boost och allehanda nya bredder.
Och.. jag kan avslöja att ena hjulet var byggt med 1-kors på drivsidan för att bli så styvt som möjligt. Flexade ändå.
Så att ni inte känner av det beror nog snarare på nåt annat. För flexar, det gör det.

Stalle

Berk

Aktiv medlem
Det är klart att en SS nav skulle hjälpa mycket! Jag ville bara säga att det också finns andra saker man kan göra för att få styvare hjul.

Troligtvis ger SS mycket mer fler i bakhjulen pga större krafter. Jag måste hålla koll på kedjestagen innan däcken äter upp min karbån!

Men förstår inte varför asymmetriska fläns positioner skulle leda till mer flex till driv-sidan. Jag skulle tänka att man får mer flex till icke-driv sidan, men kanske har jag fel.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Det är klart att en SS nav skulle hjälpa mycket! Jag ville bara säga att det också finns andra saker man kan göra för att få styvare hjul.

Troligtvis ger SS mycket mer fler i bakhjulen pga större krafter. Jag måste hålla koll på kedjestagen innan däcken äter upp min karbån!

Men förstår inte varför asymmetriska fläns positioner skulle leda till mer flex till driv-sidan. Jag skulle tänka att man får mer flex till icke-driv sidan, men kanske har jag fel.
Ja det blir flex mot/till skivsidan. I mitt fall är det när jag sväger vänster och jag lägger ner cykeln ordentligt. Då orkar inte hjulet stå emot och vinklar sig mot vänstra sittstaget. Om ni hajjar hur jag menar. :-)

Ja det blir svårt att förklara men du kan ju alltid lägga hjulet på sidan på golvet och trycka till ordentligt från drivsidan och sen vända och trycka till från skivsidan. Du kommer garanterat märka en skillnad när du har ett vanligt nav.

Stalle

gandhi

Aktiv medlem
Det börjar klarna... Dock verkar inte Pro 2 Evo gå att få tag på längre. Så då är man hänvisad till Pro 4 SS/trials. Men det sista stycket fattar jag inte. Enl alla webbsidor så anges vikten till 465 gram. Men den verkar ju inte finnas i Bolt-on-variant. Så då fattar jag det som att, oavsett om det är vanlig 135mm eller 142 TA så väger det 465 gram. Men du säger att TA-varianten väger mindre?

Ursäkta att jag är lite trög? :-)

Stalle

Ingen fara, jag är tålmodig ;-)

Hope Pro4 SS/Trial är kompatibel med 4 olika hjulinfästningar: bolt-on 10 mm, QR, TA12 och X12. Man ser att just bolt-on kräver egen axel (nr 2 i sprängskissen). Huruvida Hope erbjuder navet som bolt-on från fabrik eller om det numera bara erbjuds som eftermarknadskit vet jag inte. Jag hittar inget vägningsprotokoll på Pro4-navet innan jag byggde hjulet, men jag kan väga stålaxeln och M10-skruvarna nästa vecka när jag är i stan.

Från Hopes hemsida:
1617879565435.png

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Ja det blir flex mot/till skivsidan. I mitt fall är det när jag sväger vänster och jag lägger ner cykeln ordentligt. Då orkar inte hjulet stå emot och vinklar sig mot vänstra sittstaget. Om ni hajjar hur jag menar. :-)

Ja det blir svårt att förklara men du kan ju alltid lägga hjulet på sidan på golvet och trycka till ordentligt från drivsidan och sen vända och trycka till från skivsidan. Du kommer garanterat märka en skillnad när du har ett vanligt nav.

Stalle

Jag kan förklara det.

Från dina bilder verkar det som du har större skador på driv-sidan. Men om det är icke-driv sidan så stämmer allt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer