Singlespeednav, 142mm... vilket

Kung Stalle

Aktiv medlem
Ingen fara, jag är tålmodig ;-)

Hope Pro4 SS/Trial är kompatibel med 4 olika hjulinfästningar: bolt-on 10 mm, QR, TA12 och X12. Man ser att just bolt-on kräver egen axel (nr 2 i sprängskissen). Huruvida Hope erbjuder navet som bolt-on från fabrik eller om det numera bara erbjuds som eftermarknadskit vet jag inte.

Från Hopes hemsida:
Visa bilaga 480556
Ja då börjar det klarna. Tack!

Men X12 vs. TA12... trodde det var samma sak? Eller det kanske det är om man tittar på navet. Det är på axeln i ramen det skiljer sig åt? Eller?

Stalle

gandhi

Aktiv medlem
Ja då börjar det klarna. Tack!

Men X12 vs. TA12... trodde det var samma sak? Eller det kanske det är om man tittar på navet. Det är på axeln i ramen det skiljer sig åt? Eller?

Stalle

Vet inte vad som skiljer X12 från TA12, men Hope verkar tycka det är motiverat att ha olika ändpluppar så jag antar att det är något i gränssnittet mot ramen.

jolov

Aktiv medlem
Sluta gnäll, köp ett hopenav och en mindre vattenflaska för att kompensera vikten.

sagt med kärlek

0EB4086B-08B7-4421-83BC-0673E5B16953.png

Dr D

Medlem
Jag är nöjd med mitt Stan's 3.30 SS, hyfsat lätt och bygger ett helt symmetriskt hjul.
Inte så lätt att få tag på iofs.
Och så är det ju för 135 mm för 17, meen jag undrar om det inte går att skaffa end-caps till 142 mm?

Bonicon

Aktiv medlem
Domo Arigatou...alla ni som postar dessa coola singlespeed MTB: Berk, Kung Stalle, egress...listan blir bara längre och längre, och retningen att bygga en egen når snart point-of-no-return.

Singlespeed navet från DT ligger ute på tyska ebay och vore en möjlig kandidat för mig (och alla andra här nu, no dibs):

Har jag förstått rätt att där kan man ställa in kedjelinjen och med spacers få drevet på rätt ställe? Diggar inte getto-looken som dessa SSP-spacerkits ger men med ett fett drev och få spacers på denna 240 kanske det funkar...

Ramen då...efter lite sen exploration på Darknet (bikemarkt.mtb-news.de) ligger denna kandidat på listan, 2Soulscycles 41.5:

Tror den är minst 10 år gammal, tillverkad i Tyskland i väldigt små serier, stål (ja, älskar stål!)...förmodligen väldigt svårt att få tag på dropout-sliders till den nu, firman (2 pers) verkar inte vara aktiv längre. Snubben som säljer den bor dessutom i närheten, så att åka och plocka upp den vore enkelt.

Berk

Aktiv medlem
Tror den är minst 10 år gammal, tillverkad i Tyskland i väldigt små serier, stål (ja, älskar stål!)...förmodligen väldigt svårt att få tag på dropout-sliders till den nu, firman (2 pers) verkar inte vara aktiv längre. Snubben som säljer den bor dessutom i närheten, så att åka och plocka upp den vore enkelt.

Varför behöver du "dropout-silders"?

Är du medveten om att den är en 26" ram?

perzzon

Aktiv medlem
Måste bara säga att den här och vårens tidigare sstrådar har inspirerat mycket. Är nu svårt sugen på att ta upp skogscyklandet igen! Skall bara hitta tid och en vettig ram.

Bonicon

Aktiv medlem
Varför behöver du "dropout-silders"?

Är du medveten om att den är en 26" ram?
För att slippa ha en kedjespännare är väl främsta argumentet. Men den kommer med en 135 QR setup, det verkar dock ha funnits alternativ för Rohloff, SSP etc, och jag menar att de kommer jag förmodligen aldrig att få tag på eftersom de har använt proprietära grejer.

Det verkar dock vara en föregångare till den 41.5 EVO (650B) som jag hittade info om igår, och som du påpekat 26". Dessutom med Pressfit-vevlager och rost, så jag letar nog vidare, även om det är rätt tunt med roliga ramar just nu...

Berk

Aktiv medlem
För att slippa ha en kedjespännare är väl främsta argumentet. Men den kommer med en 135 QR setup, det verkar dock ha funnits alternativ för Rohloff, SSP etc, och jag menar att de kommer jag förmodligen aldrig att få tag på eftersom de har använt proprietära grejer.

Det verkar dock vara en föregångare till den 41.5 EVO (650B) som jag hittade info om igår, och som du påpekat 26". Dessutom med Pressfit-vevlager och rost, så jag letar nog vidare, även om det är rätt tunt med roliga ramar just nu...

Förstår att man vill ha sliding dropouts, men dem finns redan på ramen, så förstår inte frågan. Hursomhelst håller jag med att det är bättre att hitta en bättre ram.

Scut

Aktiv medlem
Det känns som att denna tråd förbannade mitt SSade boost hjul.

Kört hela vintern med ett Pirelli Scorpion Enduro S 29x2.6 på 35mm fälg. Igår när jag var ute så märker jag tydligt hur däcket flexar in i kedjestaget på icke drivsidan (skivbroms sidan) när jag brötar ned cykeln åt höger. Fälgen är så rak som det går och ekerspänningen är ok.

VAD SKA JAG GÖRA NU?

Byta till SS nav? Byta till ett mindre däck? Byta hjulstorlek och köra B+.

Vad hade Stalle gjort?

Berk

Aktiv medlem

Kört hela vintern med ett Pirelli Scorpion Enduro S 29x2.6 på 35mm fälg. Igår när jag var ute så märker jag tydligt hur däcket flexar in i kedjestaget på icke drivsidan (skivbroms sidan) när jag brötar ned cykeln åt höger. Fälgen är så rak som det går och ekerspänningen är ok.

VAD SKA JAG GÖRA NU?

Vad hade Stalle gjort?

Tar den i? Hur mycket utrymme har du mellan däck och kedjestag?

Jag tror att en bra Boost hjul borde funka. Jag har själva inte haft problem.

Höja ekrarspänning skulle hjälpa, om det finns marginal.

Berk

Aktiv medlem

VAD SKA JAG GÖRA NU?

Vad hade Stalle gjort?

Kanske skulle en oval drev hjälpa, om du inte redan använder sån. Då sänker max kraften på hjulet vid en given effekt. Men det finns en risk att man kommer att köra med högre effekt.

Kung Stalle

Aktiv medlem

VAD SKA JAG GÖRA NU?

Vad hade Stalle gjort?
Är det när du svänger och lägger omkull som det tar i?

Stalle skulle ignorerat det hela och cyklat på som om ingenting hade hänt.

Stalle

jolov

Aktiv medlem

VAD SKA JAG GÖRA NU?

Vad hade Stalle gjort?
44 bikes specialbyggda i9 SS nav. (170mm fatbikenav moddat till att passa 157mm superboost) och en ram som passar
Det blir kul! Lovar!

Scut

Aktiv medlem
Kanske skulle en oval drev hjälpa, om du inte redan använder sån. Då sänker max kraften på hjulet vid en given effekt. Men det finns en risk att man kommer att köra med högre effekt.

Jag kör ovalt. Det sker framförallt när jag lägger ner cykeln.

Är det när du svänger och lägger omkull som det tar i?

Stalle skulle ignorerat det hela och cyklat på som om ingenting hade hänt.

Stalle

Ja, och när jag trampar med någorlunda nedlagd cykel. Har inte märkt detta tidigare när det var mindre grepp i marken. Det är däckets kantdobbar som tar i och dessa bygger rätt mycket i sida så man känner tydligt hur det bromsar och smattrar gott när det flexar in. Vilket är rätt ofta med min cykelstil.

Slår på "ignore" så länge.

/all the torque

Berk

Aktiv medlem
Vad hade Stalle gjort?

Ah, nej!!!

Tittade nu på min egen kedjestag och såg en glänsande bit av skyddsplast mellan allt torkad gegga på icke-drivsidan! Provade och jag kan enkelt trycka däcken på kedjestagen, hjulet flexar mycket till icke-drivsidan.

Jag tror att hjulet var 2 mm fel centrerad mot icke-drivsidan. Har åtgärdat det. Hoppas att det hjälper.

Jag skulle kunna lägga till två länk på kedjan som ger mer utrymme åt sidan. I värsta fall skulle jag kunne byta till Onyx SS nav.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag spår en uppgång på marknadsvärdet gällande SS nav och styva kedjestag.

Stalle vet inte vad hen har satt igång med sitt flexande.
Och det verkar redan ha slagit in. Hope SS verkar vara slut hos de vanliga kranarna iaf.
Men... mitt Acrosnav fungerade felfritt under dagens runda. Fattar fan inkentinken.
Stalle

Berk

Aktiv medlem
Och det verkar redan ha slagit in. Hope SS verkar vara slut hos de vanliga kranarna iaf.
Men... mitt Acrosnav fungerade felfritt under dagens runda. Fattar fan inkentinken.
Stalle

Men vad menade du då med "håller inte"?
Om en star ratchet inte håller brukar man tappa del av tänderna.

Nu jag har centrerad min hjul har glänsande bit lägre emellan geggan på min stagen blivit mycket mindre. Men jag behöver centrera lite mer eller/och tejpa på en liten metalbit.

Scut

Aktiv medlem
Stalle

Rid på vågen! Hittade två lösa ekrar en på vardera sidan på mitt flexande bakhjul tydligen så var ekerspänningen inte så ok ändå.

Så jag spännde dem.. nu är mitt tidigare raka men flexande hjul, skevt och lite ovalt. Försökte rikta och det blev värre. Fattar fan inkentinken.

Kastar pengar på min LBS imorgon.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Jag får nya delar av Bikester till mitt nav. Sen får vi se hur det nya står sig. Går ju inte att hålla på att reklamera i evigheter om det skulle vara en dålig konstruktion. Men en testomgång till kan jag offra på det.

Stalle

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer