Kung Stalle
Aktiv medlem
Singlespeednav, 142mm... vilket
öilugliyg
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja då börjar det klarna. Tack!Ingen fara, jag är tålmodig ;-)
Hope Pro4 SS/Trial är kompatibel med 4 olika hjulinfästningar: bolt-on 10 mm, QR, TA12 och X12. Man ser att just bolt-on kräver egen axel (nr 2 i sprängskissen). Huruvida Hope erbjuder navet som bolt-on från fabrik eller om det numera bara erbjuds som eftermarknadskit vet jag inte.
Från Hopes hemsida:
Visa bilaga 480556
Ja då börjar det klarna. Tack!
Men X12 vs. TA12... trodde det var samma sak? Eller det kanske det är om man tittar på navet. Det är på axeln i ramen det skiljer sig åt? Eller?
Stalle
Är det kanske 135 eller 142 endcaps? Ser ut som att driveside är något tjockare på en av demVet inte vad som skiljer X12 från TA12, men Hope verkar tycka det är motiverat att ha olika ändpluppar så jag antar att det är något i gränssnittet mot ramen.
Det ser så ut om man nagelfar sprängskissen. Du har nog rätt därÄr det kanske 135 eller 142 endcaps? Ser ut som att driveside är något tjockare på en av dem
Ja 12mm måste vara den där varianten som DT lanserade för 10 år sen. 135mm brett och 12mm axel. Nej! Det vill vi inte ha!Det ser så ut om man nagelfar sprängskissen. Du har nog rätt där
Tror den är minst 10 år gammal, tillverkad i Tyskland i väldigt små serier, stål (ja, älskar stål!)...förmodligen väldigt svårt att få tag på dropout-sliders till den nu, firman (2 pers) verkar inte vara aktiv längre. Snubben som säljer den bor dessutom i närheten, så att åka och plocka upp den vore enkelt.
För att slippa ha en kedjespännare är väl främsta argumentet. Men den kommer med en 135 QR setup, det verkar dock ha funnits alternativ för Rohloff, SSP etc, och jag menar att de kommer jag förmodligen aldrig att få tag på eftersom de har använt proprietära grejer.Varför behöver du "dropout-silders"?
Är du medveten om att den är en 26" ram?
För att slippa ha en kedjespännare är väl främsta argumentet. Men den kommer med en 135 QR setup, det verkar dock ha funnits alternativ för Rohloff, SSP etc, och jag menar att de kommer jag förmodligen aldrig att få tag på eftersom de har använt proprietära grejer.
Det verkar dock vara en föregångare till den 41.5 EVO (650B) som jag hittade info om igår, och som du påpekat 26". Dessutom med Pressfit-vevlager och rost, så jag letar nog vidare, även om det är rätt tunt med roliga ramar just nu...
Det känns som att denna tråd förbannade mitt SSade boost hjul.öilugliyg
Det känns som att denna tråd förbannade mitt SSade boost hjul.
Kört hela vintern med ett Pirelli Scorpion Enduro S 29x2.6 på 35mm fälg. Igår när jag var ute så märker jag tydligt hur däcket flexar in i kedjestaget på icke drivsidan (skivbroms sidan) när jag brötar ned cykeln åt höger. Fälgen är så rak som det går och ekerspänningen är ok.
VAD SKA JAG GÖRA NU?
Byta till SS nav? Byta till ett mindre däck? Byta hjulstorlek och köra B+.
Vad hade Stalle gjort?
Det känns som att denna tråd förbannade mitt SSade boost hjul.
Kört hela vintern med ett Pirelli Scorpion Enduro S 29x2.6 på 35mm fälg. Igår när jag var ute så märker jag tydligt hur däcket flexar in i kedjestaget på icke drivsidan (skivbroms sidan) när jag brötar ned cykeln åt höger. Fälgen är så rak som det går och ekerspänningen är ok.
VAD SKA JAG GÖRA NU?
Vad hade Stalle gjort?
Är det när du svänger och lägger omkull som det tar i?Det känns som att denna tråd förbannade mitt SSade boost hjul.
VAD SKA JAG GÖRA NU?
Vad hade Stalle gjort?
44 bikes specialbyggda i9 SS nav. (170mm fatbikenav moddat till att passa 157mm superboost) och en ram som passarDet känns som att denna tråd förbannade mitt SSade boost hjul.
VAD SKA JAG GÖRA NU?
Vad hade Stalle gjort?
Kanske skulle en oval drev hjälpa, om du inte redan använder sån. Då sänker max kraften på hjulet vid en given effekt. Men det finns en risk att man kommer att köra med högre effekt.
Är det när du svänger och lägger omkull som det tar i?
Stalle skulle ignorerat det hela och cyklat på som om ingenting hade hänt.
Stalle
Vad hade Stalle gjort?
Ah, nej!!!
Jag spår en uppgång på marknadsvärdet gällande SS nav och styva kedjestag.
Och det verkar redan ha slagit in. Hope SS verkar vara slut hos de vanliga kranarna iaf.Jag spår en uppgång på marknadsvärdet gällande SS nav och styva kedjestag.
Stalle vet inte vad hen har satt igång med sitt flexande.
Och det verkar redan ha slagit in. Hope SS verkar vara slut hos de vanliga kranarna iaf.
Men... mitt Acrosnav fungerade felfritt under dagens runda. Fattar fan inkentinken.
Stalle
Och det verkar redan ha slagit in. Hope SS verkar vara slut hos de vanliga kranarna iaf.
Men... mitt Acrosnav fungerade felfritt under dagens runda. Fattar fan inkentinken.
Stalle