Singlespeedtråden.

Singlespeedtråden.
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> det roliga med hela är att jag faktiskt mycket
> väl förstår varför folk kör SS, det har jag
> aldrig ifrågasatt. dock ska man kanske lugna ner
> sig lite när man i sin iver att frälsa andra
> börjar prata strunt. jag har aldrig förlöjligat
> SS, däremot förlöjligar jag gärna idiotier,
> oavsett om de används för att försvara SS,
> växlar, healing eller telepati.
>
> eller var det roligare att missförstå mig och
> fortsätta argumentera varför SS är det bästa
> som finns?

Vem missförstår dig och argumenterar för att SS är det bästa som finns?

Singlespeedtråden.
Ville skrev:
> Vem missförstår dig

missförståndet ligger i att jag skulle förlöjliga SS, vilket jag inte har gjort, och att jag inte förstår att man måste uppleva det själv för att förstå.

> och argumenterar för att SS är det bästa som finns?

tja, det finns väl en hel del exempel på det i den här tråden, eller hur? eller du kanske tror att allt jag skriver handlar om dig...

som sagt var, jag dissar verkligen inte SS, jag dissar personer som snackar skit. sen att det skulle råka inträffa i en tråd om SS är bara en ren tillfällighet.

Singlespeedtråden.
fredrikw skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem missförstår dig
>
> missförståndet ligger i att jag skulle
> förlöjliga SS, vilket jag inte har gjort, och
> att jag inte förstår att man måste uppleva det
> själv för att förstå.

Jo, du har förlöjligat en seriös ståndpunkt om SS bara för att du själv inte förstår den..här:

"nej, sitter man och funderar på när man ska växla är det nog bäst att inte behöva komplicera sitt liv på det sättet, det är kanske tillräckligt jobbigt att sitta och fundera på att man ska trampa och styra.

någon måtta på dumheterna får det väl ändå vara..."

>
> > och argumenterar för att SS är det bästa som
> finns?
>
> tja, det finns väl en hel del exempel på det i
> den här tråden, eller hur?

Nej, jag hittade inget...därför frågade jag dig...Så du kan väll visa.

Singlespeedtråden.
Ville skrev:
> Jo, du har förlöjligat en seriös ståndpunkt om
> SS bara för att du själv inte förstår
> den..här:
>
> "nej, sitter man och funderar på när man ska
> växla är det nog bäst att inte behöva
> komplicera sitt liv på det sättet, det är
> kanske tillräckligt jobbigt att sitta och fundera
> på att man ska trampa och styra.
>
> någon måtta på dumheterna får det väl ändå
> vara..."

så du menar på allvar att du nu när du kör växlat cyklar omkring och funderar på vilken växel du ska använda? tycker du att det gör din cykling komplicerad? om det nu skulle vara så att en stor andel cyklister har problem med att växla får jag väl ge mig och be om ursäkt, men det är i så fall en nyhet för mig då jag aldrig har upplevt denna komplexitet med växelreglagen. jag pratar alltså inte om huruvida man använder växlarna på det mest effektiva sättet, utan bara om det gör cyklingen komplicerad och att man måste tänka på det hela tiden.

> Nej, jag hittade inget...därför frågade jag
> dig...Så du kan väll visa.
till exempel denna
http://happymtb.org/forum/read.php/1/519986/520785#msg-520785
och i viss mån denna
http://happymtb.org/forum/read.php/1/519986/520344#msg-520344

som jag sa tidigare, och det är väl bäst att skriva det igen, jag har absolut inget emot SS och jag förstår mycket väl varför vissa väljer att köra enväxlat. det är inte det jag argumenterar emot, det är uttalanden som känns gripna ur luften som faller på sin egen orimlighet som jag retar mig på.

Singlespeedtråden.
fredrikw: Vad är så fantastiskt med multispeed då? Kan du inte argumentera för det istället? Eller komma med några konkreta argument mot ss?

Singlespeedtråden.
Öhhhh, har du själv läst inläggen som du länkar till? Du får nog precisera lite bättre vart de skriver att SS är det bästa som finns, och om du stör dig på inlägg där de förklarar varför de gillar SS så skall du nog fundera på om du klarar av att läsa någon tråd. Jag tror ivf att dina lite halvspydiga inlägg iriterar bra många fler.

Och ingen av dem har vad jag sett missförstått dig. Men jag har å andra sidan inte letat.

Det komplexa med växlar är dels att man funderar på om man hade rätt växel när man inte klarade en pasage, samt att man är på och fingrar på dem långt innan man behöver för att man tror att man inte orkar. Det är så pass vanligt så det är nog mer ett undantag om man inte har de problemen än om man har det.

Men en ursäkt godtas alltid.

Nu skall jag instalera dator....

Singlespeedtråden.
iMats skrev:
> Jag har inga problem med vare sig växlar eller
> ss. Är det något fel på mig?

Men hallå! Du måste ta millitant ställning till nån av de två. Skärpning. =D

Singlespeedtråden.
Atlas_sthlm skrev:
> 27, 21, en, noll.

Här tror jag vi har ett bra och överskådligt sätt att snabbt se hur många cyklar resp växlar folk har.
Här kommer mina:

27, 24, 12, 12

Edit: Ja ja jag får väl lägga in snittet då oxå- 18,75 vxl

Senast redigerad av en moderator:
Singlespeedtråden.
Antal olika utväxlingar på mina olika åk.
27,18,16,14,10,8,5

För övrigt förstår jag vad både ville och fredrik menar. Betyder det att jag är knäpp?

Singlespeedtråden.
Få se nu.. jag har.. några cyklar.. dom flesta har växlar. Är ganska säker på att en av dom har nästan 27 växlar. En annan har 18, för det räknade jag på igår. Och jag vet att jag har en cykel som bara har en växel, och sen är det en cykel där jag inte riktigt vet hur många växlar det är fast jag har cyklat på den hela sommaren. Fast förra året hade jag en cykel som jag tror hade 24 växlar, den var jättebra.
Dom flesta av mina cyklar verkar dessutom ha framklingor som har mellan 22-53 tänder, så det är nog också bra att ha.
Jag tror att det är en utmärkt idé att ha en eller flera utväxlingar på cyklar.

Singlespeedtråden.
Markus F skrev:
> Jag tror att det är en utmärkt idé att ha en
> eller flera utväxlingar på cyklar.

För att inte tala om vilken god idé det är att ha en eller flera cyklar, med utväxlingar.

Singlespeedtråden.
27,20,7
Drömmer om en med 20 eller 10 växlar också. (:

Det finns en del människor som vill vara värst, det finns en del människor som älskar enkelhet. Enkelhet utan något ivägen på styret, utan en växel som slår i det mesta i skogen, utan en massa fula vajrar på cykeln och så vidare. Då är det perfekt med SS, eller om man bara kommit fram till att det fungerar bra utan växlar. Hade jag haft horisontella drop-outs på min 7-växlade cykel hade den blivit SS. Men nu har den inte det och jag vill inte ha någon ful kedjespännare eller hålla på med halvlinkar så.

Singlespeedtråden.
Ville skrev:
> Fan vad många cyklar ni har då!!!

Du verkar ju inte ha fattat något alls... Mindre än fem cyklar är ju direkt pinsamt.. Fast eftersom du (och erik h har jag för mig) alltid har rätt kommer du undan med en varning ;o)

Edit: 1 1 18 24 27

Singlespeedtråden.
*Måste komma ihåg att köpa cyklar på vägen hem*
*Måste komma ihåg att köpa cyklar ....

Singlespeedtråden.
1 1 1 1 27
Gillar egentligen mest växlar eftersom jag har mer att välja på och kan hålla optimal kadens. ;)
Fast ss verkar tuffast så jag vill nog hellre va i det gänget. (nöjd nu mollo?)

Singlespeedtråden.
iMats skrev:
> 1 1 1 1 27
> Gillar egentligen mest växlar eftersom jag har
> mer att välja på och kan hålla optimal kadens.
> ;)
> Fast ss verkar tuffast så jag vill nog hellre va
> i det gänget. (nöjd nu mollo?)

Nja. Om du ska tillhöra det tuffa gänget så måste du förakta optimal kadens. =D

Singlespeedtråden.
bigmollo skrev:
> iMats skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1 1 1 1 27
> > Gillar egentligen mest växlar eftersom jag har
> > mer att välja på och kan hålla optimal
> kadens.
> > ;)
> > Fast ss verkar tuffast så jag vill nog hellre
> va
> > i det gänget. (nöjd nu mollo?)
>
>
> Nja. Om du ska tillhöra det tuffa gänget så
> måste du förakta optimal kadens. =D

Är det inte på tiden att vi delar upp happy. Och då kan ju detta vara bra kriterier för vilka somfår skriva vart.

Singlespeedtråden.
Ok lite info om mitt SS projekt,

Nedan har ni ramen slipad inför lackering, jag använde CTC's "gasketremover" till att strippa av det mesta av den gamla färgen, sedan blev det slipmusen och fint sandpapper för resten. Framgaffeln lyckades jag få helt fri från färg med samma medel och stålull. Det får bli ett par lager klarlack på den för att skydda den och förhindra att det rostar.

ramen_slipad.jpg ht=345

Här har jag lackat ramen med Hammerite Silver sprayfärg, jag fick på 6 lager ur burken så nu ska jag bara ta upp den i ljuset för att se hur resultatet blev...

ramen_lackad.jpg ht=345

Singlespeedtråden.
Jag lackade in inbred med silverfärgad hammerite, fast penselvarianten. Det blev superbra. Hammarlacken är dock rätt mjuk i några månader tills den härdat ordentligt.

Singlespeedtråden.
Dags för en fråga till experterna i detta forumet!

Har blivit klar med mitt SS bygge nu och varit ute på lite provrundor... Allt funkar o känns kanon med den men lägger jag på max i ramen av "trampeffekten" så känns det som om bakhjulet vill dra sig lite framåt. Snokade runt lite på webben och hittade denna från surly.
Någon som har erfarenhet av denna? Funkar den på en ram med horisontella "dropouts" (tror det heter så) Ramen e en Peugeot från sena 80talet, tror jag.

parts_prodTuggnut.jpg ht=239

Finns det andra typer av dessa i annat märke? Såg att CC kan ta hem dem men tycker att priset var lite saftiggt för en sådan liten sak...

Väldigt tacksam för hjälp!

Singlespeedtråden.
Om man har track ends finns det billigare alternativ också, BMX-spännare fungerar precis sådär och passar lika bra. Enklare design, finns från några tior och uppåt.

Men som rikard skriver har du ju inte track ends, din enda lösning är att dra åt väldigt väldigt hårt. Bakaxel med muttrar, dra med ringnyckel. Till nöds fungerar det att byta till insex-långsamkoppling om du har hjul med snabbkopplingsaxel. Jag kör så på fixien, drar åt så att det nästan går av och det sitter tillräckligt bra.

Singlespeedtråden.
erik h skrev:
> ... Till nöds fungerar det att byta till
> insex-långsamkoppling om du har hjul med
> snabbkopplingsaxel. Jag kör så på fixien, drar
> åt så att det nästan går av och det sitter
> tillräckligt bra.

Problemet med att dra insex-långsamkoppling så att det nästan går av.
Är att de efter ett tag går av. Iallafall enligt min erfarenhet av Trans-X kopplingarna.

//j

Singlespeedtråden.
erik h skrev:
Till nöds fungerar det att byta till
> insex-långsamkoppling om du har hjul med
> snabbkopplingsaxel. Jag kör så på fixien, drar
> åt så att det nästan går av och det sitter
> tillräckligt bra.

Vad menar du med just detta erik h? Kan du förklara lite mer, är det en särdkild sruv eller? Jag har snabbkoppling idag och ska testa med att lägga en stjärnbricka imellan mot ramen för att se om detta greppar ännu bättre.

Hur ser de ut till BMX? Någon som har länk till en bild?

Tack!

Singlespeedtråden.
humlebaek skrev:
> Kan du förklara lite mer

Snabbkopplingarna kan man byta mot såna här, då kan man dra åt rejält mycket hårdare - snabbkopplingar är tänkta för vanliga dropouts och växlade drivlinor, de pallar sällan trycket i horisontella dropouter när man kör SS och framförallt fixie:

6282.jpg

> Hur ser de ut till BMX? Någon som har länk till

Du kan alltså inte använda dem eftersom de jobbar åt andra hållet. Men såhär ser de ut:

image6.jpg

Singlespeedtråden.
Jonatan S skrev:
> 21 14 12 10 5 3 1
>
> PS. NJS-stämplade kedjespännare för trackändar
> kom nyss in på Veloform.

3???

Tillbaka
Topp