Sitt ner eller stå upp!?

frank

Ny medlem
Sitt ner eller stå upp!?
Började cykla MTB för några månader sedan efter att tidigare
hållt mig på välasfalterade vägar.
Har inte riktigt kommit underfund med när jag ska stå och trampa
eller när jag ska sitta ner.
I de branta uppförsbackarna känns det som jag måste stå upp för att hålla styrfart,
men då släpper bakhjulet direkt. Så hur gör ni? Cyklat själv bara så jag har ingen
att härma, vilket brukar vara det bästa sättet.
/Frank

Sitt ner eller stå upp!?
Stå upp men luta dig bakåt mycket, dra styret mot dig. (dock inte så mycket att tippar över =P )
Kanske skaffa bredare bakhjul också... lite beroende på vad du har nu.

Sitt ner eller stå upp!?
När man klättrar i branta backar ska man oftast sitta för att kunna fördela vikten bäst. Man får låg tyngdpunkt samtidigt som man kan röra kroppen framåt och bakåt för att motverka framhjulslyft eller bakhjulsslir. Det är därför som sadlar är långa och smala där fram, för att man ska ha nåt att sitta på när man lutar sig framåt när hakan nästan nuddar styret :)

Jag står egentligen väldigt sällan när jag cyklar i skogen(EDIT: när jag klättrar), kanske när man ska dra på lite extra nån gång, för att få mer kraft i benen uppför en backe.

Senast redigerad av en moderator:
Sitt ner eller stå upp!?
Hmm.. jag vill snarare påstå att man ska luta sig framåt så mycket det går...detta för att få bak kropps vikten över bakhjulet och därmed få fäste.

/ M

Sitt ner eller stå upp!?
Enda gången jag står är antingen om det går fort utför och man inte vill belasta bakhjulet så mycket samt att man riskerar att få sadeln upptryckt djupt mellan skinkorna. Ett undantag är också om jag åker längs en teknisk stig där man måste sänka sadeln djupt, då händer det att jag står upp för att få mer kraft som man inte får när man sitter. All klättring sker sittande för att få bättre grepp. Det är dessutom mer energieffektivt säger de som vet.

Sitt ner eller stå upp!?
Rent generellt: Försök sitta så mycket som möjligt eftersom du "läcker" effekt till andra delar av kroppen än benen när du står upp.

Branta backar uppför:
Flytta tyngdpunkten (häcken) bakåt för att ha driv på bakhjulet. Se samtidigt till att lägga lite tyngd på styret genom att pressa ner armarna för att slippa framhjulslyft. Slutligen - UPP MED BLICKEN så du kan göra rätt spårval/korrigera när du märker att du är på väg åt fel håll.

Testa dig fram och känn efter, gärna då tillsammans med någon kanske. Jönköping - där finns folket i IKHP bl.a och i Göteborg kan du alltid hänga på nån Happyride som Leo arrangerar.

Lycka till och välkommen i de frälstas skara!!!! ;)

Sitt ner eller stå upp!?
Tack för alla snabba svar!
Ska ut och testa. Slutsatsen är att jag gjort väldigt fel hitills.
Hänger gärna med på en happyride när jag blivit lite snabbare.
Ha det gott/

Frank

Sitt ner eller stå upp!?
Branta backar uppför:

Flytta vikten FRAMÅT. Sitt långt fram på sadeln. Eller om du är riktigt start så håll häcken nån cm ovanför sadeln. Tryck ned armbågarna mot marken. Tänk att handtagen är gashandtag och du vrider på full gas. Så skall handpositionen vara.

Sitt ner eller stå upp!?
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Branta backar uppför:
>
> Flytta vikten FRAMÅT. Sitt långt fram på sadeln.
> Eller om du är riktigt start så håll häcken nån cm
> ovanför sadeln. Tryck ned armbågarna mot marken.
> Tänk att handtagen är gashandtag och du vrider på
> full gas. Så skall handpositionen vara.

word.

Sitt ner eller stå upp!?
Jag har en urusel teknik men tycker att det är roligt att slipa på den. Jag har hämtat inspiration från olika håll och kommit fram till att följande saker är bra eller viktiga.

1 position på sadeln. Sitt LÅÅÅÅNGT fram på sadeln. Vi snackar svanskota på sadelspets här. Ger viktigt fäste på bakhjulet
2 Vikt också på framhjulet för att undvika bakhjulsåka: vik fram kroppen ordentligt.
3 Ett bra rundtramp för att inte bli stående om bakhjulet spinner till och foten du trycker på med hamnar rakt ner och inget driv fins kvar.
4 Blicken kan nog med fördel fästas en bit fram. (När jag cyklar uppför den lokala slalombacken kollar jag nästan rakt ner i backen för att slippa se hur mycket som är kvar... =) )
5 Ha ett lagom lågt tryck i däcken. Gör otroligt mycket för fästet.
6 Rätt eller fel men jag brukar starta på en lite högre växel ( läs minsta fram och mellan eller mindre bak) i början av backen för att ha lite mer fart när detta är möjligt för att sedan växla i backen. Sliter kanske lite på grejjorna men funkar i alla fall bra ännu. Gäller ffa när jag vet hur backen ser ut dvs "hemmaplan".

På detta vis har jag tagit mig upp för backar som för något år sedan var "ointagliga". Ränneslättsturens fruktade första riktiga backe var det bara de sista 10-15 metrarna jag fick gå. (Kanske mest pga dåligt pulver i benen). Förra året var det promenad redan efter 10-15 meter.

Lycka till och se varje backe som en kul och rolig utmaning. Det är kul att cykla uppför. (ner kommer man ju alltid....)

Sitt ner eller stå upp!?
Alltid mest ekonomiskt att sitta ner, som påpekats.
På landsväg står man bara när man spurtar eller
när man åker uppför 18% i Vlandern runt...

På MTB (hardtail) måste man ju stå för att få lite
fjädring och för att kunna skifta kropsvikten
och därmed hitta balansen: I längsled för cykling
uppför nedför och i sidled i svåra tekniska partier.

/Bjarne

Sitt ner eller stå upp!?
Jaha, ja trodde vi menade om man körde tekniskt uppförsbacke, typ med massa rötter och sånt som det alltid är i mtb, men du kanske mena landsväg eller nåt. Aja, ja står iafall alltid när ja kör tekniskt, ont i rumpan annars =P

Sitt ner eller stå upp!?
JayEmBee skrev:
-------------------------------------------------------
> Stå upp men luta dig bakåt mycket, dra styret mot
> dig. (dock inte så mycket att tippar över =P )

Recipe for failure... lol

Sitt ner eller stå upp!?
branta långa backar uppför: ta liften

långa backar: kliv av och led cykeln

kort backe: paddla på som en anka tills du är uppe..

Sitt ner eller stå upp!?
Med heldämpad sitter jag nästan alltid. Nästan vilken backe som helst sitter jag vilket gör att man blir dåligt tränad ståendes. Sensmoral: träna på att stå på i backarna emellanåt.

Det sista lät jobbig, bäst att sätta sig en stund.

Sitt ner eller stå upp!?
Citat från Ned Overend (vi som är gamla minns honom som en jävligt hård kille som vi 36 års ålder vann Norba XC cuppen):

-"Den som ställer sig upp först i en backe har förlorat"

...enough said

Allvarligt talat så bortsett från utför så ställer jag mig enbart upp när det är för tekniskt eller när orken tryter. Enda undantaget är om man vill göra en liten spurt för att t.ex komma upp för en backe som annars är omöjligt brant att klara.

Sitt ner eller stå upp!?
Om man sitter ner får man ju bättre grepp å kan därmed göra en trade off och köra med slätare/mer lättrullande däck...

Tillbaka
Topp