Sittposition - trampeffekt

Leaving

Aktiv medlem
Hej
beslutade mig för att dra igång min gamla hybridhoj (Scott Sub 20) för att minska stöldrisken för min MTB. Cyklade en sträcka in till o genom byn härhemma och blev ganska mör. Jämförde sedan snittfarter på samma sträcka mot MTB:n.
MTB= ca 20 kmh, hybrid ca 16 kmh
Fattar inte..... förvisso är MTB:n några kilo lättare, men hybriden har landsvägsdäck o sträckan är 90% asfalt så det ena borde ta ut det andra
Började studera geometri på hojarna och kom fram till följande:
Vevarmar = samma, avstånd vevcentrum till mitt på sadel= skiljer 1 cm, sadlar=samma, avstånd t styre från sadel = skiljer 1 cm.
Men....horisontella avståndet mellan vevcentrum och sadelns framkant skiljer 4 cm - dvs jag sitter 4cm längre bak på hybriden o trampar. Kan mycket väl tänka mig att det är mindre effektivt, men så j-la mycket????
Någon som har gjort liknande jämförelser??

Hej
beslutade mig för att dra igång min gamla hybridhoj (Scott Sub 20) för att minska stöldrisken för min MTB. Cyklade en sträcka in till o genom byn härhemma och blev ganska mör. Jämförde sedan snittfarter på samma sträcka mot MTB:n.
MTB= ca 20 kmh, hybrid ca 16 kmh
Fattar inte..... förvisso är MTB:n några kilo lättare, men hybriden har landsvägsdäck o sträckan är 90% asfalt så det ena borde ta ut det andra
Började studera geometri på hojarna och kom fram till följande:
Vevarmar = samma, avstånd vevcentrum till mitt på sadel= skiljer 1 cm, sadlar=samma, avstånd t styre från sadel = skiljer 1 cm.
Men....horisontella avståndet mellan vevcentrum och sadelns framkant skiljer 4 cm - dvs jag sitter 4cm längre bak på hybriden o trampar. Kan mycket väl tänka mig att det är mindre effektivt, men så j-la mycket????
Någon som har gjort liknande jämförelser??

Att sitta väldigt långt fram är mindre effektivt (men mer aerodynamiskt). Att sitta väldigt långt bak är nog också rätt ineffektivt.
Men det är väl bara att justera sittställningen så blir hybriden kvickare?

Att sitta väldigt långt fram är mindre effektivt (men mer aerodynamiskt). Att sitta väldigt långt bak är nog också rätt ineffektivt.
Men det är väl bara att justera sittställningen så blir hybriden kvickare?
Jo, har gjort och skall ut o prova, men ville bara ha lite feedback på hur rimlig skillnaden var - nu är tyvärr ramgeometri/sadel/sadelstolpe sådana att jag inte kan få till exakt samma mått. hamnar fortfarande 2cm bakom MTB:ns position. Men jag får väl trixa mig fram till en vettig lösning - tyckte bara skillnaden var så stor.

Hur mätte du? Vad var det för väglag, vind och väder? Hur var du klädd?
Känns som att det kan finnas fler variabler än bara sittpositionen som påverkar.
Det var samma/samma - 2m/s, fuktig vägbana, mina vanliga cykelkläder, hårdpumpat på hybriden, mindre pumpat på MTB:n (hårdare än stigcykling). Cyklar samma sträcka flera ggr i veckan - farten med MTB:n skiljer bara om vinden är mycket ogynnsam, annars ligger jag alltid på 19-21 ca. Någon kmh kan det säkert skilja den här gången pga enskilda variabler, men det enda som skiljer markant är horisontella avståndet mellan vevaxel o sadelspets (och det kändes tungtrampat). Nu har jag i alla fall flyttat sadeln så mycket det går framåt och skall ta en sväng imorgon. Lägger in en kommentar här om resultatet - blir det bättre så kanske en sadelstolpe där fästet inte ligger så lång bakom stolpens centrumlinje är ett alternativ. Förvisso kul att köpa grejer, men inte t hybriden.

Att ha sadeln långt bakom vevpartiet horisontellt gör att vinkeln i höften blir mindre. För liten höftvinkel gör att det kan bli jobbigt, speciellt om man inte är så rörlig, men att det skulle vara mindre effektivt stämmer dock inte. Skjut fram sadeln så långt det går så blir det nog lättare att ligga på samma effekt som på mtbn.

Känns som något måste gått fel med mätningen när du körde hybriden. En van cyklist bör kunna cykla ca 20km/h på en hybrid även med en heltokig sittposition.

På en längre sträcka skiljer det 2-3km/h för mig mellan racer och hybrid till racerns fördel. Då har jag mer lättrullade däck och aggressivare sittposition på racern. Mtb skulle förmodligen gå betydligt långsammare pga däckens rullmotstånd och mer upprätt sitt-position, har dock inte mätt detta.

Edit: såg att du också kände det som det var tungtrampat. Det kan ju så klart vara något mekaniskt problem med din hybrid också, som bromsar som släpar mot eller något annat. Normalt lägger man väl i en lättare växel om det går tungt?

Känns som något måste gått fel med mätningen när du körde hybriden. En van cyklist bör kunna cykla ca 20km/h på en hybrid även med en heltokig sittposition.

På en längre sträcka skiljer det 2-3km/h för mig mellan racer och hybrid till racerns fördel. Då har jag mer lättrullade däck och aggressivare sittposition på racern. Mtb skulle förmodligen gå betydligt långsammare pga däckens rullmotstånd och mer upprätt sitt-position, har dock inte mätt detta.

Edit: såg att du också kände det som det var tungtrampat. Det kan ju så klart vara något mekaniskt problem med din hybrid också, som bromsar som släpar mot eller något annat. Normalt lägger man väl i en lättare växel om det går tungt?
Jämfört hur lätt hjulen rullar... samma. Att jag säger tungtrampat är för att fart i backe var märkbart lägre trots att benen fick slita mer för att hålla någorlunda fart uppför, men imorgon blir det testrunda med ny sadelposition.

Har själv upplevt stora skillnader i fart mellan olika cyklar utan egentligen kunnat förstå varför. I mitt fall har det handlat om lvg cyklar. Jag tror det handlar om att det gäller att hitta en inställning som är trivsam för kroppen och ger snabb fart. Jag har dessvärre inte kommit längre än så i min förståelse.

Varför har du olika sittställning på de olika cyklarna?
Olika ramgeometri, och inte riktigt engagerat mig i hybriden de tre senaste åren (blev så nöjd med mtb:n när jag köpte den att hybriden blev lite undanskuffad) Har mest sett till att ha samma avstånd vevlager till sadel, men inte tänkt på hur långt fram/bak sadeln placerats. Ska nog kolla hur min racer är i mått (inte använt på 7-8 år efter sista Vätternrundan jag gjorde), men den har alltid funkat bra.

om du pumpat hybridens däck för hårt blir rullet lidande

har hybriden navväxel med många växlar går det i vissa fall förfärande trögt.

är kedjan sliten försvinner likaså rätt många sköna watt.

har du högt placerad ryggsäck och mer framåtlutat position skapas ett oskönt vindfång.

- med flera orsaker att fundera på.

om du pumpat hybridens däck för hårt blir rullet lidande

har hybriden navväxel med många växlar går det i vissa fall förfärande trögt.

är kedjan sliten försvinner likaså rätt många sköna watt.

har du högt placerad ryggsäck och mer framåtlutat position skapas ett oskönt vindfång.

- med flera orsaker att fundera på.
Däck 4.5, utanpåliggande växlar, bytte kedja dagen innan. No backpack. Sitter aningen mer upprätt på mtb:n. Sitter över huvud taget mer upprätt numer - åldern tar ut sin rätt. Men, får se vad som händer efter justering av sadeln, tror faktiskt att det är där problemet ligger

Det krävs trots allt magiskt dåligt material innan man cyklar 16 km/h på asfalt. Eller ett grundläggande mätfel.
IMG_20200825_202643_584.jpg

Den här brukar jag snitta något sådant på. Fast i vanliga kläder då... lyckra på 50 år gammal minicykel.... nja....

Kul hur det här blivit en tråd där man istället ifrågasätter TS fysiska förmåga.

1: Dubbelkolla att inga bromsar ligger på och att lagrena känns okej.
2: Hur ser drivlinan ut? Smörj upp.
3: 4.5 Bar lät ganska högt, beroende på hur breda däck du har.
4: Flytta fram sadeln så att du sitter bekvämt. Du behöver inte jämföra det exakt med din mtb, du använder cyklarna till olika saker. Huvudsaken är att du sitter bekvämt och inte får ont.
5: Cykla ett par turer på cykeln och utvärdera ifall några mer drastiska ändringar behöver göras för att du ska känna dig nöjd

Sällan nån gör sådana här reflektioner. Som framkommit är det många planeter som skall stå rätt för att det inte skall skava nånstans. Givetvis kan man mäta avstånd, vinklar och teoretisera till döddagar, men om inte det omedelbara ruset infinner sig blir det sällan bra. En av mina starkaste upplevelser är från den treväxlade Iteran. Passade mig fenomenalt geometriskt när jag var elittränad och orkade trampa ut, trots nazistiskt hög utväxling. Den hojen går ju bort av en hel del andra skäl. Bl a är de vedervärdiga vid minsta obalans i de snurrande detaljerna. Men måtten och vinklarna har jag plankat t mina nuvarande hojar och det fungerar fint.

Sträckan går tur/retur över en kort färja. Givetvis kommer någon säga - jamen mät inte över färjan då för tusan. Visst, men det är självklart, men det var inte frågeställningen. Frågan var om någon hade uppfattning om orsaker till skillnaden i fart.
För att återgå till varför jag mäter över färjan, jo, det beror på att det blir enklast så - slipper pausa klockan manuellt (den står på autopaus) och starta manuellt (med risk att glömma av). Snittfarten blir lägre pga att klockan går igång när färjan flyttar sig, men jag skiter i snittfarten - jag jämför bara mina egna värden i detta fall.
Huruvida min fysiska prestation skall jämföras med andra så är i så fall segmenttider intressantare - där brukar jag bry mig om jämförelse med andra och ligger oftast bland de snabbaste 25-30%, inte så imponerande kan många tycka, men med tanke på ålder o annat så kan väl de kaxigaste återkomma om ett antal år. I alla fall så tackar jag de som svarat på själva frågan - Jolo, Kais, Grimpeur m.fl. seriösa tvåhjulsrullare....

Snittfarten blir lägre pga att klockan går igång när färjan flyttar sig, men jag skiter i snittfarten - jag jämför bara mina egna värden i detta fall.

Ja men ska du få relevanta svar får du ju komma med korrekt ingångsdata. Det är liksom skillnad på 32/28 km/h mot de 20/16 som du angett. 16 antyder att något (annat än sittposition) är väldigt fel på cykeln. Ska vi ta med färjeturen uppstår ju frågor typ kör färjan alltid lika fort, stänger klockan av sig på samma vis varje gång eller du får ibland med helt stillastående i snittet osv osv.

Började oxå cykelpendla nyligen på en 20år gammal trek hybridare och slogs av hur vansinnigt fort den gick. Trots att man sitter långt bakom vevpartiet, har interna växlar och v-broms som skrapar i litegrann på ett ställe på fälgen. Måste vara nått fel på din. Skuret vevparti eller liknande.

Sitta så långt fram i relation till vevpartiet vi gör på trail/enduro mtb idag är bra uppför för att det ger mer tryck på framhjulet men tror inte det är bästa position på flacken ändå. Isf skulle lanfsvägshojjar och rena race cross country haft sådan sittposition redan och de har de ju inte. Eller vad tror ni?

Gjorde en back-to-back jämförelse för ett par timmar sedan - tre turer på en 2km plan asfaltsväg: 1: mtb 27kmh 2:hybrid 22kmh 3:mtb 26kmh med upplevd samma ansträngning. Orimligt - eftersom jag tycker hjulen snurrar lätt så lutade jag åt att vevpartiet kärvade - av med kedja o trampor, vevpartiet snurrar lätt och utan ryck när man känner med fingertopparna. Hustrun var med på turerna och kommenterade att hon måste bromsa för att inte rulla förbi mig i en nerförsbacke på ditvägen. Aha, då MÅSTE det vara hjullager eller bromsar. Näe, bromsarna ligger inte på. Av med hjulen, snurra på hjulaxlarna, näe, de rullar lätt o utan ryck de också. Va f-n.......????? Sista tanken - kan mina Continental Touring Plus 32x622 (från 2015) vara exceptionellt trögrullade? Låter orealistiskt, men gjorde en sökning och hittade detta: https://road.cc/content/review/172419-continental-touring-plus-tyre
Här beskrivs däcken som trögrullade samt att de kräver högt tryck, han tappade 1mph i fart jämfört med andra däck, samt att däcken upplevs som "träiga". Kan nog hålla med om det också - så iom att alla lager/kedja/drev/bromsar är kollat utan funna fel så är det dags att testa med andra däck.
Men att mtb-däcken skulle rulla lättare....???
Kommentar i övrigt: Flyttade fram 2cm - kändes lite bättre, men det kan ju vara för att jag cyklat på mtb:n sedan 2017 och vant mig vid att sitta så (men minnesbilden från första gången jag satte mig på den hojen var att jag blev överraskad att den var så snabb och responsiv - hade aldrig suttit på en mtb före det)

Hjullager ska inte snurra toklätt när man känner på det med fingrarna. Kulorna ska ju ligga i en viss mängd fett.
Tänk oxå på att hjul kan påverkas av axelspänningen när det monteras i ram. Det kan gå lätt på bänken men trögt i ramen.
Men det kanske du har koll på redan?

Du har testat hjullagren utan belastning.
Nu inte jag någon ingenjör men med belastning kan det rimligen bli annorlunda resultat.

I normala fall bör samma cyklist vara snabbare med en hybrid med släta däck på det underlag du cyklar på jämfört med mtb med grovt mönstrade däck på samma sträcka om inte cyklisten sitter helt fel eller vid mekaniskt fel på hybriden.
Om jag förstått dig rätt är största skillnaden mellan cyklarna sadelns position i förhållande till vevparti.

Jag tror på mekaniskt fel på hybriden å mina pengar går fortfarande på hjullagren.

En sak som slog mig, du skrev att hjulen snurrar bra på hjulaxlarna. Det låter som du testa genom att hålla i snabbkopplingarna. Det är inte så hjulet snurrar när det är monterat, jag tycker du skall känna på hur bra hjulet snurrar när det är monterat istället, det är ju trotts allt närmare verkligheten. För övrigt var det en spännande tråd! Jag verkar inte vara ensam i min nyfikenhet av vad det är som orsakar detta. Lycka till!

En sak som slog mig, du skrev att hjulen snurrar bra på hjulaxlarna. Det låter som du testa genom att hålla i snabbkopplingarna. Det är inte så hjulet snurrar när det är monterat, jag tycker du skall känna på hur bra hjulet snurrar när det är monterat istället, det är ju trotts allt närmare verkligheten. För övrigt var det en spännande tråd! Jag verkar inte vara ensam i min nyfikenhet av vad det är som orsakar detta. Lycka till!
Kollat på cykeln hängande i mekställ, med ungefär samma kraft så snurrar hjulen ungefär samma på båda hojarna. Sedan tagit av hjulen o känt med fingrarna direkt på hjulaxeln, då känner man om det är ojämnheter i lagerbanan eller kanske smuts. Inget där heller - tog sedan isär bakhjulslagret, fettet ok (ganska rent) och rätt typ, dvs inte långtrådigt fett. Gjorde rent, avfettning, tygtrasor, tops - smorde in med cykelfett innehållande teflon - satte ihop - snurrade varken bättre eller sämre än innan. Förvisso inte kollat med hjulet under belastning, men har tagit isär o satt ihop så många hjullager under åren att jag ser det som mycket otroligt med ett sådant fel - har väl haft nio cyklar med lösa lagerkulor (inte kapslade lager) genom åren.

Vad har du för däck på mtbn?
Får kolla imorgon, men det är 29:er Schwalbe - skulle tippa på Tough Tom eller motsvarande som fanns 2017 som standard från fabrik(ser ut som det mönstret). Kör lite hårdare pumpning om huvuddelen av körningen blir grus o asfalt (dvs det jag jämfört hybriden med). Nu är mitten på mönstret ganska nedslitet

jag har som sagt svårt att se hur hybriden kan vara såpass mycket långsammare på samma sträcka med samma cyklist om du inte sitter alldeles åt fanders fel på hybriden eller mekaniskt fel på hybriden. Gamla, torra och spruckna däck kan ju göra sitt till men det borde du väl ha sett kan jag tycka, du låter ju inte som en rookie.

Cyklar jag på min fru's cykel får jag slita hund för att hålla vettig fart på platten och uppför, nedför rullar den i stort sett lika fort som ett par av mina cyklar så "fel geometri" och storlek gör enormt mycket på farten. Vi är ungefär lika långa men hennes hoj är hemsk att cykla på.

Lycka till och berätta gärna om/hur du löste gåtan.

Däck 4.5, utanpåliggande växlar, bytte kedja dagen innan. No backpack. Sitter aningen mer upprätt på mtb:n. Sitter över huvud taget mer upprätt numer - åldern tar ut sin rätt. Men, får se vad som händer efter justering av sadeln, tror faktiskt att det är där problemet ligger

så antagligen för högt tryck. och tänk på att för hög sadel kostar en del frontarea. men ger mer kraft i backarna.

när det gäller däck gjorde jag missen att köpa snarlika conti city ride till min frus pendlare med 37-690 däck. hyggliga rullldata hos bicyclerollingresistance, men ujujuj vad träiga. 16 tums 47-305 grovmönstrade michelindäck på min vinterpendlar-brompton rullade lätt förbi.

blev betydligt bättre efter att jag med vinkelslip tog bort en del av det alltför tjocka skuldergummit på conti-puckarna.

kan ju du också prova:)

så antagligen för högt tryck. och tänk på att för hög sadel kostar en del frontarea. men ger mer kraft i backarna.

när det gäller däck gjorde jag missen att köpa snarlika conti city ride till min frus pendlare med 37-690 däck. hyggliga rullldata hos bicyclerollingresistance, men ujujuj vad träiga. 16 tums 47-305 grovmönstrade michelindäck på min vinterpendlar-brompton rullade lätt förbi.

blev betydligt bättre efter att jag med vinkelslip tog bort en del av det alltför tjocka skuldergummit på conti-puckarna.

kan ju du också prova:)
Tror att jag har några slitna däck i rätt dimension - ska testa med dem innan jag köper nytt

Det kan också vara så att ramen är sned eller att hjulen inte sitter rakt i ramen, då spårar det inte och går trögare, man ser det ibland när man cyklar bakom andra cyklister men lite svårt att kolla på sin egen cykel, man kan testa att rulla genom en vattenpöl och se om fuktspåren på den torra marken går i samma linje, man kan också mäta mellan kedjestag och hjul på var sida om måttet är samma.

Du tror inte din inkluderade färjetur kan kvalificera som "grundläggande mätfel" och att det kanske är lite konstigt att oroa sig över sadelvinkeln innan man försöker mäta hastigheten utan en färjetur inbakad i mätningen?
Inte när jag kört den o mätt ca 30 ggr sista två åren och fått ganska lika resultat på mtb:n varje gång - skiljer ngn km upp/ner i snitt - skillnaden var betydligt större med hybriden. Samt -som jag skriver ovan - får liknande avvikelse med btb-körningen jag gjorde igår.

Det känns som att vi behöver reda ut ett par tekniska aspekter innan vi går vidare.

Vad är det för typ av färja vi pratar om? Linfärja eller propellerdriven? Om det är det senare måste du ta höjd för eventuella undervattensströmmar. Du behöver även ta hänsyn till färjans deplacement vid den aktuella turen.

Går den i Trafikverkets regi eller privat aktör?

Återkom när du har kollat upp detta så ska vi se om vi kan samköra detta med datan från din cykeldator.

Tillbaka
Topp