Size matters!

Size matters!
McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför läser jag denna tråden.
>
> Mer ointressant kan den nog inte bli.

+1

Size matters!
fredrikw skrev:
> cykellars skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Uppenbarligen spelar det roll för
> > Vätternorganisationen, då de igår släppte
> ett
> > pressmeddelande om det slagna
> "världsrekordet".
> > Och för dom som blev av med rekordet förra
> året
> > spelar det också en viss roll. I den svenska
> > allmänhetens ögon är Vätternrundan
> viktigare
> > än Touren liksom, så en viss prestige finns
> nog
> > med i bilden...
>
> Vilken roll menar du att det spelar för denna
> handfull människor, och var någonstans
> ventilerar de deras missnöje? Jag tror att just
> precis för de som är snabba så spelar detta
> ingen som helst jävla roll, och inte för någon
> annan heller annat än på ett akademiskt plan.

Oavsett vad du eller jag tror så spelar Vätternrundan en stor roll för väldigt många. Är det något "folk" har koll på när det gäller cykel så är det hur snabbt grannen, jobbarkompisen, släktingen o.s.v cyklar runt sjön och därför spelar det roll vem som har "rekordet"...

Size matters!
Vilket är sjukt ironiskt eftersom alla som kan cykel vet att det är en laginsats men i de sammanhang du refererar till säger ändå de flesta "jag cyklade VR på X:YY"

Size matters!
cykellars skrev:
> Oavsett vad du eller jag tror så spelar
> Vätternrundan en stor roll för väldigt många.
> Är det något "folk" har koll på när det
> gäller cykel så är det hur snabbt grannen,
> jobbarkompisen, släktingen o.s.v cyklar runt
> sjön och därför spelar det roll vem som har
> "rekordet"...

Nej, det spelar ingen som helst roll för dessa människor vem som har ett helt ointressant rekord. Den egna tiden och ens polares tider påverkas inte över huvud taget av att VR gör en grej av detta. Jag menar vafan de flesta har ju ingen aning om vem dessa personer ens är, du skulle kunna säga olika namn varje gång du refererar till dessa personer utan att någon i din omgivning ens skulle reagera. Det är ju bara en abstrakt siffra endast en handfull personer av de 30000 personer som kör ens kan relatera till.

Size matters!
De som körde på 6:37 är ju samtliga elitcyklister på hög nivå. Det de bryr sig om i första hand är gissningsvis att vinna tävlingar. Rekordförsök runt Vättern är nog mest en kul grej (och ett sätt att få en bra genomkörare en vecka innan SM).

De som eventuellt bryr sig mycket om huruvida det blev rekord eller inte drabbas ju inte själva av om det nu var si eller så många hundra meter kortare än 2012.

Size matters!
Tänk också att det heter VätternRUNDAN. Då jag deltog (1995-2008) startade vi ute på Vintervägen och cyklade under målet och ett varv runt sjön. Det blev 1 varv + 1,1 km.

Sedan man drog in startplatsen till parkering vid hamnen går inte loppet RUNT Vättern utom "Nästan Runt Vättern", man saknar ca 450 m fram till varvet. :)

Tillbaka
Topp