Sjösala, bra eller anus

McSulan

Medlem
Sjösala, bra eller anus
Funderar på att köpa en ny Sjösala Amanda till flickvännen.
Är det någon som vet om detta är någon kvalitet att ha eller fins det bättre alternativ i samma prisklass mellan 3500- 4500 sek.

Bilagor

• sjösala.jpg
    sjösala.jpg
    29 KB · Besök: 260
Sjösala, bra eller anus
Köpte hoj till frugan för några år sedan, valet blev till slut en Monark Karin. Testade även Sjösala sonm är billigare. Min fru tyckte att den kändes bra men att Monarken kändes mer genuin. Nu i efterhand kan jag tycka att hon borde nöjt sig med något billigare för den står mest i garaget.

Ska din flickvän cykla mkt så kanske man ska köpa nåt bättre men är det för någon nöjestur då och då så funkar Sjösalan fint.

Sjösala, bra eller anus
Jag har en sjösala "gubbcykel" som jag använder i stan och den har jag haft i många år, tycker verkligen det är en kvalitetscykel att lita på.

Sjösala, bra eller anus
Kolla vad som gäller för baknaven hos dem. Nexus hade nämligen en serie, med pinsamt skrikiga bromsbackar.. (Hos Skeppshult tog de det på garantin.)
Renoverade upp En sjösala åt moder, tänkte jag... Kedjeskydden i hårdplast kan du byta ut ganska snart! De spricker.
Annars är det väl bara att känna sig fram till rätt storlek. Den jag hade, visade sig vara liiite för obekvämt lång, för henne. Upplevdes bara osäkert svajig i det läget.

Prismässigt ligger de dock skämmigt bra till!
Kolla även Monark, om de finns i närheten. Jämförbara priser.

Sjösala, bra eller anus
Dom där går inte att cykla på. Titta på enklare sporthybrider istället. Finns en uppsjö billiga från tex scott och även crescent har nån (nedan). Se till att få med stel gaffel.

Typ nåt liknande modellen nedan:
19af86ea44.jpg

Sjösala, bra eller anus
stefan_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom där går inte att cykla på. Titta på
> enklare sporthybrider istället. Finns en uppsjö
> billiga från tex scott och även crescent har
> nån (nedan). Se till att få med stel gaffel.
>
För att de sprängs? Korgcyklar går alldeles utmärkt att cykla på för kortare turer och ärenden då man vill sitta lite mer upprätt och dessutom behöver korg och pakethållare för att få med sig last. Tunga är de och det går inte jättefort heller, men det är inte riktigt syftet med dem.

Sjösala, bra eller anus
Hannosaurus skrev:
> stefan_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dom där går inte att cykla på. Titta på
> > enklare sporthybrider istället. Finns en
> uppsjö
> > billiga från tex scott och även crescent har
> > nån (nedan). Se till att få med stel gaffel.
> >
> För att de sprängs? Korgcyklar går alldeles
> utmärkt att cykla på för kortare turer och
> ärenden då man vill sitta lite mer upprätt och
> dessutom behöver korg och pakethållare för att
> få med sig last. Tunga är de och det går inte
> jättefort heller, men det är inte riktigt syftet
> med dem.

Precis, det går inte att cykla på dom. Varför vill man ha en cykel man inte kan cykla på? Låter ju galet.

Sjösala, bra eller anus
stefan_ skrev:
> Hannosaurus skrev:
> -----
> > stefan_ skrev:
> >
>
> > -----
> > > Dom där går inte att cykla på. Titta på
> > > enklare sporthybrider istället. Finns en
> > uppsjö
> > > billiga från tex scott och även crescent
> har
> > > nån (nedan). Se till att få med stel
> gaffel.
> > >
> > För att de sprängs? Korgcyklar går alldeles
> > utmärkt att cykla på för kortare turer och
> > ärenden då man vill sitta lite mer upprätt
> och
> > dessutom behöver korg och pakethållare för
> att
> > få med sig last. Tunga är de och det går
> inte
> > jättefort heller, men det är inte riktigt
> syftet
> > med dem.
>
> Precis, det går inte att cykla på dom. Varför
> vill man ha en cykel man inte kan cykla på?
> Låter ju galet.

För att det är så rackarns svårt att balansera tre tunga matkassar på räsern och för att cykelkorg och dämpare, rent hypotetiskt, kanske inte går så bra ihop.

Sjösala, bra eller anus
Min sambo köpte en liknande Sjösala för ett par år sedan.

Hon har inte cyklat så mycket med den, vilket knappast kan skyllas på cykeln för.
Däremot har jag tittat på den varje vår (den har stått ute i ett riktigt fuktigt förråd), och cykeln ser fortfarande mycket fräscht ut. Ingen som helst ytrost, vilket det garanterat hade blivit om de hade sparat in på ytbehandling etc.

Sjösala vet jag brukar sätta dit Continental däck som original. Bara en sådan sak tycker jag inger förtroende. Annars sätter de flesta tillverkare dit skitdäck på en cykel i den prisklassen...

Sjösala, bra eller anus
jag skulle inte köpa sjösala dom e wobbliga ostabila o rent av dötråkiga o cykla på har urkassa vevlager o baknaven är nån tredjesortering för dom börjar f-n alltid strula efter 1-2 år
satsa hellre på en monark eller crescent

o sen cykelstaden skulle ja inte gå till inte ens under pistolhot..... oseriösare gynnare får man leta efter...
sålde crescent trots han inte blev godkänd som återförsäljae så han sålde iaf på nått underligt sätt dock utan deras försäkring o garanti..... var en hel del som blev blåsta där...

en punka kan ta bra över 14 dar att få fixad barnvagnshjul tar en vecka.......
om man ens får hjälp, var själv in där en gång o aldrig mer snobbigare o otrevligare får man leta efter, frågade man nått ang deras cyklar så fick man bara svaret i överdryg ton "vet inte"....

har flertalet bekanta som råkat ut för samma sak.... så numer går man in på cykelbjörks eftr på odengatan den bruttan e trevlig snabb som attan på fixa saker o har hon inte de man e ute efter hemma så kan hon oftast beställa hem de ;)
har bra utbud på "standardhoj"
såg senast förra veckan att hon körde rea på nå hojar då ja passera

Sjösala, bra eller anus
darkforce skrev:
> jag skulle inte köpa sjösala dom e wobbliga
> ostabila o rent av dötråkiga o cykla på har
> urkassa vevlager o baknaven är nån
> tredjesortering för dom börjar f-n alltid
> strula efter 1-2 år
> satsa hellre på en monark eller crescent
>

Jaha, du verkar ju vara en mästare när det gäller skillnaden mellan Crescent och Sjösala.

Jag skulle snarare vilja påstå att Crescent är oftast är synnerligen o-prisvärda.
Visst håller de en jämn standard, men de ligger också HÖGT prismässigt.
Utrustningsmässigt skiljer extremt lite mellan dessa cyklar (jmfr exv. en sjuväxlad damcykel Crescent med en Sjösala), och kvalitetsmässigt har jag mycket svårt att tro att det skulle vara någon skillnad mer än marginell.

Samma jäkla Kinesiska komponenter, och samma Shimano standard-komponenter, samma maskinbyggda hjul osv... och bara mindre skillnader när det gäller lösningar för fästen, belysning osv.

Sjösala, bra eller anus
Pegorelli skrev:
> darkforce skrev:
> -----
> > jag skulle inte köpa sjösala dom e wobbliga
> > ostabila o rent av dötråkiga o cykla på
> har
> > urkassa vevlager o baknaven är nån
> > tredjesortering för dom börjar f-n alltid
> > strula efter 1-2 år
> > satsa hellre på en monark eller crescent
> >
>
> Jaha, du verkar ju vara en mästare när det
> gäller skillnaden mellan Crescent och Sjösala.
>
> Jag skulle snarare vilja påstå att Crescent är
> oftast är synnerligen o-prisvärda.
> Visst håller de en jämn standard, men de ligger
> också HÖGT prismässigt.
> Utrustningsmässigt skiljer extremt lite mellan
> dessa cyklar (jmfr exv. en sjuväxlad damcykel
> Crescent med en Sjösala), och kvalitetsmässigt
> har jag mycket svårt att tro att det skulle vara
> någon skillnad mer än marginell.
>
> Samma jäkla Kinesiska komponenter, och samma
> Shimano standard-komponenter, samma maskinbyggda
> hjul osv... och bara mindre skillnader när det
> gäller lösningar för fästen, belysning osv.

Även om det är tillverkat i kina och av märket Shimano är det ju en stor skillnad beroende på vilka kinesiska komponenter och vilka Shimano prylar som sitter på. Både kinesiskt noname och shimano täcker ju ett brett prisspektra.

Sjösala, bra eller anus
Graj skrev:
> Pegorelli skrev:
> -----
> > darkforce skrev:
> >
>
> > -----
> > > jag skulle inte köpa sjösala dom e
> wobbliga
> > > ostabila o rent av dötråkiga o cykla på
> > har
> > > urkassa vevlager o baknaven är nån
> > > tredjesortering för dom börjar f-n alltid
> > > strula efter 1-2 år
> > > satsa hellre på en monark eller crescent
> > >
> >
> > Jaha, du verkar ju vara en mästare när det
> > gäller skillnaden mellan Crescent och
> Sjösala.
> >
> > Jag skulle snarare vilja påstå att Crescent
> är
> > oftast är synnerligen o-prisvärda.
> > Visst håller de en jämn standard, men de
> ligger
> > också HÖGT prismässigt.
> > Utrustningsmässigt skiljer extremt lite mellan
> > dessa cyklar (jmfr exv. en sjuväxlad damcykel
> > Crescent med en Sjösala), och
> kvalitetsmässigt
> > har jag mycket svårt att tro att det skulle
> vara
> > någon skillnad mer än marginell.
> >
> > Samma jäkla Kinesiska komponenter, och samma
> > Shimano standard-komponenter, samma
> maskinbyggda
> > hjul osv... och bara mindre skillnader när det
> > gäller lösningar för fästen, belysning osv.
>
> Även om det är tillverkat i kina och av märket
> Shimano är det ju en stor skillnad beroende på
> vilka kinesiska komponenter och vilka Shimano
> prylar som sitter på. Både kinesiskt noname och
> shimano täcker ju ett brett prisspektra.

Titta på en 7-växlad Crescent i prisklassen ca 7000-7500 kr. Jag kan nästan lova att komponentsmässigt kommer det mesta i bromsväg från motsvarande Promax eller Tektro, styre och styrstam från Kalloy (?) och övriga komponenter ur deras egen "märkes"-serie Spectra (som för övrigt tar vissa av sina hjälmar från Bell - hurra, varför rebranda ett så bra och känt märke?)

Vore intressant att få höra från en cykel-mekk som själv har jämfört Crescent och Sjösala.

De Shimano-komponenter som sitter i (vevlager, nav exv.) i Sjösala-cyklarna är anpassade för Nordiska förhållanden, på samma sätt som Crescent. Vari skulle skillnaden mellan ett NEXUS baknav ligga hos Sjösala och Crescent?

Sjösala, bra eller anus
En rätt monterad "ful-cykel" håller i regel bättre än en dåligt monterad "fin-cykel".
Detta gäller även Sjösala. Den stora anledningen som gör Crescent/Monark bättre är att den är monterad av auktoriserad fackman i butiken. T. ex. Sjösala om den ens är monterad så kan den vara monterad av killen från sko avdelningen på Team Sportia.
Det jag har märkt är att problemen med "ful-cyklar" oftast drabbar nav, hjul, vevlager. Oftast blir det dyra reparationer. På en Monark så blir det i regel inga problem med cykeln efter leverans och "måndagsexemplaren" finns det inte många av och är inte Crescent/Monarks fel. Senast det var nåt så handlade det om Nexus 3. Bromsskon förde oljud i navet vid bromsning. Detta skötte Shimano på ett föredömligt sätt och bytte ut alla trasiga enheter på garanti.
En produkttyp utan fel är sällsynt, jämför bara med bilar, Där är det få som ropar högt och ordbajsar på märket om en vattenpump pajar efter 2 år. Eller att bromsarna bak är slut efter samma tid.

Kvalitetsskillnader på standardcyklar är små om man jämför samma prisklass. Ta den som är skönast att cykla och är snyggast. Håll den ren och kedjan smord. Var uppmärksam på missljud och glapp. Då kommer cykeln att fungera kanonbra. Mekanikerns cykel funkar alltid, fråga dig själv varför.

McSulan> Om du har en budget på 4500:- så rekomenderar jag en Monark Karin för 4295:- på Sigge Cykel i Vällingby.

/Danne

ps. Djupanalysera inte texten. Texten är generell för alla produkter på marknaden. ds.

Senast redigerad av en moderator:
Sjösala, bra eller anus
Nu har jag inte skruvat isär och jämfört cyklarna så det kan säkert vara likartat, det vet jag inget om.
Men jag vänder mig emot att bara för att de använder noname från en viss tillverkare så behöver det vara motsvarande komponenter. Tektro gör ju massor av prylar, säkert en del som är dyrare än vad både crescent, monark och sjösala använder. Volvo original parts är väll också omklibbade prylar från både kända och okända tillverkare.
Har nexusnavet samma modellbeteckning så är det säkert identiskt. Om inte så skiljer det väll nått.
Fast vad är det för speciella delar för den nordiska marknaden? Är inte fotbroms det som säljs som coaster brake utanför sverige? De ser väll ut som de som säljs i Sverige?

Sjösala, bra eller anus
fast Fiber, Monark com är crescents lågprismärke, säljs ju, eller såldes i alla fall förut, på t.ex. coop, på vilket sätt skulle det vara bättre personal som monterar, de har ju inte ens nån riktig cykelinriktad personal? här i stan monteras i alla fall sjösala av kompetent personal. sen kan man ju diskutera vad man menar med montera, då cyklarna i stort sett kommer färdigmonterade oavsett om det står crescent eller sjösala på dem.

min erfarenhet är att sjösala håller samma kvalitet som crecsent. ungefär som att marathon var samma hoj som crecsent, fast i färre färger. min sjösala 7 växlade har då rullat problemfritt i ur o skur, året om i snart 2 år. inte en rostfläck på den o obetydligt servad o omskött :D

Sjösala, bra eller anus
Jensen skrev:
> fast Fiber, Monark com är crescents
> lågprismärke, säljs ju, eller såldes i alla
> fall förut, på t.ex. coop, på vilket sätt
> skulle det vara bättre personal som monterar, de
> har ju inte ens nån riktig cykelinriktad
> personal? här i stan monteras i alla fall
> sjösala av kompetent personal. sen kan man ju
> diskutera vad man menar med montera, då cyklarna
> i stort sett kommer färdigmonterade oavsett om
> det står crescent eller sjösala på dem.
>
> min erfarenhet är att sjösala håller samma
> kvalitet som crecsent. ungefär som att marathon
> var samma hoj som crecsent, fast i färre färger.
> min sjösala 7 växlade har då rullat
> problemfritt i ur o skur, året om i snart 2 år.
> inte en rostfläck på den o obetydligt servad o
> omskött :D

Jag skrev att om Crescent/Monark gjort rätt så säljs cyklarna i auktoriserade butiker av kunnig fackman.
Vilka cyklar som sålts i vilka butiker förr i tiden är inte relevant i tråden.
Jag hävdar att korrekt slutmontering är viktig även om du tycker annat.

/Danne

Sjösala, bra eller anus
Fiber skrev:

> Jag skrev att om Crescent/Monark gjort rätt så
> säljs cyklarna i auktoriserade butiker av kunnig
> fackman.
> Vilka cyklar som sålts i vilka butiker förr i
> tiden är inte relevant i tråden.
> Jag hävdar att korrekt slutmontering är viktig
> även om du tycker annat.
>
> /Danne

vart har jag skrivit att jag inte tycker korrekt slutmontering ä viktig? jag skrev att även monark säljs i butiker av samma typ som du själv pekar ut som "oseriösa". och sa även att cyklarna kommer i stort sett färdigmonterade. vrid styret rätt, möjligen montera ett lyse, skärmar o en pakethållare, sen är hojen klar. bara för att jag skrev det så innebär det ju inte att jag inte tycker slutmontering är viktig, även om du verkar tro att jag menade att det var oviktigt.

det jag vill säga är att du inte så lätt kan dra ett märke över en kamm, speciellt inte genom att dra in monark i det hela.

monark köptes ju upp av crecsent koncernen för herrans massa år sen, tyvärr drogs de ner o blev koncernens lågrpismärke. Turligt nog har de bättrat sig lite på senare år, men ä inte i närheten av vad de var innan uppköpet. Marathon saknar jag på marknaden, det var ju som sagt samma cykel som crecsent, men med färre val av färg på ramen. i o för sig vare väll rent företagsmässigt smart av crecsent att köpa upp o lägga ner, då det åt av "deras" kaka.

de butiker jag har lite koll på, vet jag att andelen sjösala som kommer tillbaka med problem, inte ä större än de crecsent eller monark som kommer tillbaka

Sjösala, bra eller anus
Jensen skrev:

> vart har jag skrivit att jag inte tycker korrekt
> slutmontering ä viktig? jag skrev att även
> monark säljs i butiker av samma typ som du själv
> pekar ut som "oseriösa". och sa även att
> cyklarna kommer i stort sett färdigmonterade.
> vrid styret rätt, möjligen montera ett lyse,
> skärmar o en pakethållare, sen är hojen klar.
> bara för att jag skrev det så innebär det ju
> inte att jag inte tycker slutmontering är viktig,
> även om du verkar tro att jag menade att det var
> oviktigt.

Det är skilnad på slutmontering och leveransservice.

Problemet är när killen/tjejjen från skoavdelningen tror att det bara är att vrida styret rätt och sälja iväg cykeln.

Är den som gör leveransservicen hyffsat seriös så kontrolleras och justeras en hel del lagerglapp och virespel blandannat.

Sjösala, bra eller anus
Pegorelli skrev:
> Vore intressant att få höra från en cykel-mekk
> som själv har jämfört Crescent och Sjösala.
>

Vi säljer varken Crescent eller sjösala men servar båda fabrikaten. Crescent håller bättre kvalite än vad sjösala gör. Däremot så går det inte att säga att en Crescent håller längre, det är samma växelnav och dyligt. Sjösala har sämre pakethållare, skärmar stöd, inga rostfria skruvar. Det är sånna där små saker som skulle göra mig irreterad.

Någon annan skrev om fakmannamässig montering. Det är lite klurigt, det kan ju som sagt vara tjejen från skoavdelningen som monterat cykeln.

På den svenska marknaden är det idag bara Skeppshult och Trek som riktar sig enbart till fakhandeln. Båda fabrikaten kan finnas i en kedjas butik men inte hos kedjan centralt. Dom är mer selektiva och värnar om sina varumärken.

Crescent finns idag hos de flesta stora kedjorna. Sjösala är TeamSportias fabrikat och finns i deras butiker och i de anslutna Bikepartner-butikerna.

Sjösala, bra eller anus
självklart kan det vara så. tycker bara att jag inte att det är mycket till montering :D o som sagt, det är lite hårt att dra ett märke över en kam bara för att några få butiker ä olämpliga, samma butiker som även kan sälja monark(crecsent som tas upp som ett exempel på att vara bättre. ville bara säga att det knappast är specefikt för sjösala. ännu löjligare äre när man generaliserar o säger team sportia, som om det vorre en butik osv. det är ju ett franchising koncept o det kan vara totalt olika från butik till butik. här i stan äre absolut ingen "obehörig" personal som monterar. Butiken är snarare än av de mest seriösa cykelbutikerna i uppsala.

Sjösala, bra eller anus
Rock skrev:
> Pegorelli skrev:
> -----
> > Vore intressant att få höra från en
> cykel-mekk
> > som själv har jämfört Crescent och Sjösala.
> >
>
> Vi säljer varken Crescent eller sjösala men
> servar båda fabrikaten. Crescent håller bättre
> kvalite än vad sjösala gör. Däremot så går
> det inte att säga att en Crescent håller
> längre, det är samma växelnav och dyligt.
> Sjösala har sämre pakethållare, skärmar stöd,
> inga rostfria skruvar. Det är sånna där små
> saker som skulle göra mig irreterad.
>
> Någon annan skrev om fakmannamässig montering.
> Det är lite klurigt, det kan ju som sagt vara
> tjejen från skoavdelningen som monterat cykeln.
>
> På den svenska marknaden är det idag bara
> Skeppshult och Trek som riktar sig enbart till
> fakhandeln. Båda fabrikaten kan finnas i en
> kedjas butik men inte hos kedjan centralt. Dom är
> mer selektiva och värnar om sina varumärken.
>
> Crescent finns idag hos de flesta stora kedjorna.
> Sjösala är TeamSportias fabrikat och finns i
> deras butiker och i de anslutna
> Bikepartner-butikerna.

hur kommer det sig då att min sjösala som gått året om inte har nå skruvar som rostat? :D o att det säljs sjösala modeller med rostfria skruvar? äre bara så att just de inte kommer till eran butik?

Sjösala, bra eller anus
Är inte frågan lite mera så att varför är en cykel billigare än en annan likvärdig??
Den frågan kommer ju hela tiden iaf på mitt jobb som säljer blant annat Skeppshult,
hur kan en cykel kosta 8000.- när man kan hitta *lika * för 4000.-?

Katalog ramar samt klass på komponenter(A, B och C sortering) är väl en av dom sakerna som ligger till grund,
är nog rätt så förvånad över dom flesta som är i denna tråd att ni ens undrar..
Det är inte så annorlunda med dom här cyklerna än va det är med eras ögonstenar, visst kan man köpa en scott, Giant för 15 000.- för lite lugn skogscykling och känna att man har bra saker för dom uppgifterna . men med dom här resonemangen kan man ju lika gärna köpa en Stonebreaker 400 för 4990.-?? den funkar ju den med ???

Det blev omtalad Shimanos 3v baknav monark hade ett löpande utbyte av navinsats på dessa, det blev skickad en låda med insatser till ÅF då dom rostade och lagerbanorna blev nött igenom ytskiktet på under ett år.
Skeppshult hade inte dom problemene på sina cyklar i den perioden, kan det bero på samma fast olika .. Ja säger iaf jag men nu är jag ju inne på ytterligheter självklart, på dom mera mitt i dimman cyklerna är det säkert lite mera lika .
Men du betalar ju oxå lite för och ingå i nätet för den servande fackhandel, garanti ärende
Går ju kanske lite smidigare om man köper en dyrare cykel..

Jag hade iaf inte köpt sjösala eller monark för den delen till min andra halva, inte för att dom heter så men för jag gillar inte pryttla för mycke på våra A-B cyklar.
För och lägga till har hon en Helkama ainotar 7v som kostade då 6500.- som nu är 6år gammal hon cyklar dagligen, jag vårservar och höst kollar den när det byts däck för sommar eller vinter .
Kedja drev samt pedaler, handtag och då självklart däck/slang, är väl det som har kostat
i underhåll genom åren.. Då har den oxå varigt med på cykel semester 25mil...

//svein

Sjösala, bra eller anus
Jensen skrev:
> men du är ju partisk svein, klart du köper nått
> du säljer :D

Nej jag köper nått som är värd pengarna, och som jag inte måste behöva byta delar på stup i kvarten samt skruva åt saker på .
Partisk Nja men har väl den erfarenheten va dom olika går för, lagar ju en hel del på dom här billiga hojarna då konsumenter gärna riktar sig mot fackhandeln/verkstäder när det går sönder.

//svein

Sjösala, bra eller anus
Intressant tråd detta.

Påminner mig om ett gammalt löfte jag gav för flera år sedan, om att cykla Finnmarksturen på en Biltema-cykel för 3000 spänn...

Det blir väl till att sätta dämparen i odämpat läge, men i övrigt tror jag det skulle gå utmärkt.

Kan väl tillägga att jag inte kör märkeslöst i övrigt, men däremot tycker jag det är intressant att det i dag lönar sig att vara en medveten konsument.

Sjösala, bra eller anus
MR hyde skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > men du är ju partisk svein, klart du köper
> nått
> > du säljer :D
>
> Nej jag köper nått som är värd pengarna, och
> som jag inte måste behöva byta delar på stup i
> kvarten samt skruva åt saker på .
> Partisk Nja men har väl den erfarenheten va dom
> olika går för, lagar ju en hel del på dom här
> billiga hojarna då konsumenter gärna riktar sig
> mot fackhandeln/verkstäder när det går
> sönder.
>
> //svein

fast jag har ju inte behövt byta nått på min sjösala efter 2 år med året runt cykling, utan service på hojen. så att generalisera o säga att man behöver serva sin hoj superofta bara för att man köper en sjösala är väll att ljuga, i alla fall om man tar i åtanke på att de finns i olika prisklasser. men det ä klart, köper man en av de absolut billigaste modellerna, så får man inte samma saker, som rostfria skruvar o bra grejer, som på de finare modellerna. men så äre ju oavsett märke.

har absolut inget emot skeppshult, de gör grymt fina hojar, ingen tveka om det. men går man på deras billigaste, så är även den rätt sparsmakat utrustad.

Sjösala, bra eller anus
Skillnaden lokalt, var inte att Skeppshult aldrig hade skrikiga Nexus-nav, utan att man skyndsamt bytte ut insatserna när problem uppstod. Service!
Rost har det pratats om. Kan nämna en svag punkt på nästan alla Sjösala jag lämnat in till polisen: De lackerade skärmarna! De både flagnar och rostar. En petitess måhända, men ändå.

Svajighet nämndes, och jag kan bara hålla med. Vet inte varför det svajade, men det kändes otrevligt! Skyllde på att ramen var lång, men det finns det andra som har varit..

Sjösala, bra eller anus
Toresdotter skrev:
> Pilen gör fina och bra cyklar
> http://www.pilencykel.se/site/sv/home

Instämmer till fullo!

Genomgående mycket hög kvalitet.

Hjulen byggs t.ex. på plats i fabriken i Målilla och hittills har ingen av mina kamrater, trots att de flesta passerat 100 kg, som kör Pilen som brukscykel behövt rikta hjulen...

Sadlar från Brooks och däck från Schwalbe är andra kvalitetskomponenter som de flesta av konkurrenterna inte erbjuder!

/Leif

Sjösala, bra eller anus
Tjena!

Skulle jag fått bestämma vad min fru skulle ha för sjuväxlad klassisk damcykel så hade det blivit en Skeppshult.. Hade ekonomin varit lite sämre för oss så hade blivit en Apollo.. Hon valde en Crescent för designens skull.. Jag ekrade om hjulen innan hon fick den och bytte ut lita andra småsaker så nu ska den väl funka bra.. Crescent och Monarks största problem de senaste åren har varit väl kassa hjul..

Jensen.. Du har fel.. Monark köpte Nymanbolagen (Dvs Crescent) 1960, inte tvärtom.. Sen varför Monark har blivit det enklare märket vet jag inte.. Det edna jag tänka mig är väl isåfall att Crescent alltid setts som det finare märket tack vare deras lvg-cyklar och alla reslutat på dom.. Största skillnaden mellan märkena idag är utrustningsnivån, Monark har inte navdynamo, ställbar styrstam, ergonomiska handtag samt lite sämre pakthållare och enklare sadelstolpe.. Ett plus är att Monark har kedjeskydd i plåt det har inte Crescent.. Kvaliten på cyklarna är identisk.. Samma skithjul på bägge.. :D

Sjösala skulle frugan inte få cykla på alls, fast det är ju långt ifrån det värsta märket.. Anno 1900, Cycletrack och Mirage är ju många resor värre..

Alla mina synpunkter på dessa cyklar handlar om hur jag upplever dom i verkstan, hur cyklarna ser ut efter ett par års användning.. Även om jag jobbar där jag gör så favoriserar jag inget märke utan går rent på vad jag ser dagligen i cykelförfall..

Sjösala, bra eller anus
kneecap, ja, var lite fel av mig. dock så lär de monark vara ett märke me lite finare hojar ett bra tag, innan de gjorde dem billiga lågprismodeller. var runt 1998 eller nått. för i början av 1990 talet vare ju inte alls samma lågpris som det sen blev, om jag nu inte minns totalt galet :D

Sjösala, bra eller anus
ja skriver efter egen erfarenhet av märkena o utifrån cyklar jag servat o sjösala är enligt mej en skitcykel men andra kan uppleva dom bra samma vissa tycker crescent o monark e skit o ja säger dom e bland dom bästa cyklarna jag haft i "standardhoj klass".

Sjösala, bra eller anus
Kör på en Sjösala som förfaller alltmer dag för dag. Kedjan gav upp efter ett halvårs cyklande till jobbet, skruvar och annat har börjat rosta efter vintern, handbromshandtaget har gett upp, framhjulet har blivit vint, kedjeskyddet spruckit osv... Köpte cykeln för ca 14 månader sedan. Trodde man kunde begära mer än så av en cykel för 5kkr.

Tjejen har också en sjösala som också ramlar ihop... särskilt kedja och drev är riktigt dåliga.

Aldrig mer Team Sportia

//N

Sjösala, bra eller anus
Till Sjösalas försvar så tror jag inte att kedja och drev skiljer sig nämnvärt från övriga cykelfabrikats. Kedja och drev är slitagedelar och bör bytas med jämna mellanrum.

Hur snabbt en kedja på en standardcykel slits är alltid svårt att säga, det beror mycket på vad det används för smörjmedel(hur mycket skit oljan binder) och om kedjan eftersträcks ordentligt. Alla cyklar behöver service för att hålla länge, även cyklar med kapslade växelnav.

Sjösala, bra eller anus
Söker men finner inga ordentliga specar gärna med viktuppgifter på Sjösalas cyklar. Någon som känner till om det finns några pdf:er ligande på nätet någonstans? Har Sjösala ens någon "egen" hemsida?

Tillbaka
Topp